joi

30 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

19 ianuarie, 2021

Baterii auto care se pot încărca complet în 5 minute au intrat în producție pentru prima dată, marcând un pas decisiv în cursa de a realiza încărcarea unei mașini electrice la fel de rapid precum umplerea rezervorului de combustibil a unei mașini clasice.

Automobilele electrice sunt un element important în lupta contra schimbărilor climatice, însă autonomia încă limitată și timpul lung de încărcare a bateriilor încetinesc ritmul de vânzare al acestora.

Potrivit The Guardian, compania israeliană StoreDot a reușit să dezvolte un nou tip de baterie litiu-ion pentru automobile, baterii care au intrat în producție în China, la fabrica Eve Energy.


StoreDot a demonstrat deja capabilitatea de a dezvolta baterii cu încărcare ”extrem de rapidă” care dotează telefoane, drone sau scutere. Compania a anunțat că va produce 1.000 de baterii ”de test” pe care le va prezenta producătorilor auto și altor tipuri de companii.

Daimler, BP, Samsung și TDK au investit în total 130 milioane dolari în compania israeliană StoreDot, companie care a primit, în 2020, titlul de Bloomberg New Energy Finance Pioneer.

(Citiți și: ”Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa”)

Bateriile auto produse sub licența StoreDot se încarcă complet în 5 minute, cu condiția utilizării stațiilor de putere mare. Folosind infrastructura actuală de încărcare a bateriilor auto, StoreDot țintește obiectivul încărcării în 5 minute pentru o autonomie de 160 de km.

”Principala barieră în folosirea automobilelor electrice nu mai este costul, ci autonomia. Azi, fie îți este frică că poți rămâne în pană pe autostradă, fie că trebuie să stai 2 ore cel puțin în stația de încărcare. Dacă timpul de încărcare devine similar celui necesar umplerii unui rezervor cu benzină, atunci orice reținere dispare. O baterie litiu-ion care se poate încărca în 5 minute părea imposibil de realizat, dar noi lansăm un prototip care poate intra imediat în producție de masă”, spune Doron Myersdorf, CEO oal StoreDot.


Bateriile litiu-ion folosec un electrod de grafit în care sunt ”împinși” ioni de litiu pentru a stoca energie. Dacă procesul se derulează foarte rapid, ionii de litiu se pot transforma în metal și scut-circuitează bateria.

Tehnologia StoreDot înlocuiește grafitul cu nanoparticole semiconductoare pe care ionii le penetrează mult mai ușor. Tehnologia inițială a folosit nanoparticole de germaniu, apoi StoreDot a utilizat siliciu, mult mai ieftin.

Prototipul noii baterii este așteptat să apară în acest an.

Cursă acerbă pentru realizarea bateriei-minune

Zeci de companii din lume lucrează în prezent la dezvoltarea bateriilor cu încărcare rapidă. Tesla, Enevate și Sila Nanotechnologies utilizează toate electrozi pe bază de siliciu. Alte companii s-au orientat către alte materiale, Echion, de exemplu, folosește nanoparticole de oxid de niobiu.

EC Power, companie fondată de prof Chao-Yang Wang de la Penn State University, a realizat prototipul unei baterii litiu-ion care se încarcă în 10 minute. Pentru a realiza asta, temperatura bateriei este crescută controlat la o temperatură de 60 de grade Celsius, care permite mișcarea mai rapidă a ionilor de litiu.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Ciclul de viață al bateriilor EC Power este de 2.500 de încărcări, cel al bateriilor StoreDot de numai 1.000 de încărcări.

Anna Tomaszewska, profesor la Imperial College Londra, care din 2019 s-a specializat în analiza pieței bateriilor cu încărcare rapidă, afirmă însă că va mai dura până ce companiile vor rezolva rezolva acceptabil toate problemele de fiabilitate. ”Nu cred că aceste noi tehnologii se pot impune în piață mai repede de 5 ani. Și sunt convinsă că acești producători vor intra inițial pe alte nișe de piață, nu pentru a echipa automobile electrice”.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: