fbpx

Analiză

Strategia de administrare a datoriei publice în perioada 2021-2023: Ținte, măsuri, riscuri

Statul plănuiește să se folosească toate tipurile de instrumente financiare pentru a-și asigura finanțarea datoriei publice, însă vizează să se împrumute preponderent în lei, cu… Mai mult

04.05.2021

La obiect

România, țara din UE cu cei mai puțini ziariști. (Oare de ce?)

România este țara membră UE cu cea mai mică pondere a ziariștilor în totalul populației ocupate, potrivit datelor publicate de Eurostat, la (foarte) mare distanță… Mai mult

04.05.2021

Analiză

Cum a fost scăzut cu 25% deficitul bugetar pe T1, față de cel din T1-2020. Observații

Bugetul general consolidat a consemnat după primul trimestru al anului în curs un deficit de circa 14,6 miliarde lei, echivalent cu circa 1,3% din noul… Mai mult

03.05.2021

La obiect

Stadiul negocierilor PNRR. România rămâne cu alocarea inițială, de 29,2 miliarde de euro. Persistă ”diferențe de opinie” pe cel puțin 4 domenii

Premierul și ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene vor merge la Bruxelles pe data de 10 mai pentru a negocia lista finală a proiectelor cuprinse în… Mai mult

29.04.2021

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

de Alexandra Pele , 7.6.2019

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare. 

Un moment de punctat în istoria de sub ochii noștri:
UE se îndreaptă spre o dependeță periculoasă, pentru neutralizarea căreia nu face nimic. Lumea trece de la mașinile dependente de o resursă pe sfârșite și tot mai scumpă (petrolul), și se îndreaptă spre o resursă rară și scumpă : bateria produsă și administrată între China și Africa. 

Iar o treime din prețul mașinii e prețul bateriei!

Textul integral poate fi citit în CRONICILE (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt și despre neobișnuit concept și neobișnuita expertiză a  CRONICILOR – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR și modul de achiziție (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

***

Prefață: Nimeni nu se astepta ca trecerea la mașinile electrice să fie simplă – de la construcție, propulsie, noua sursă de energie și până la modificările în industrii. Dar cine s-ar fi gândit că modificările în economiile viitorului se vor juca între Asia și Africa? Adică între tehnologie și capacitate de producție, și materia primă rară și scumpă.  Să ne înțelegem: nu la mașini ne referim; ci tot la sursa de energie. Bateria.

*

Lumea se mișcă repede în trecerea la mașinile electrice, însă modificarea industriilor crează dependențe la fel de strategice precum dependența actuală de petrol.

Viitorul  ”electric” necesită metale și alte materii prime, iar distribuția acestora pe mapamond reface jocurile atât pe piața resurselor, cât și pe cea a constructorilor de mașini.

Ce e mai rar decât petrolul? Metalele necesare bateriilor la mașinile electrice

Spre exemplu, Republica Democrată Congo (RDC) asigură jumătate din producția mondială de cobalt, metal esențial pentru construcția bateriilor mașinilor electrice.

Cererea anuală de cobalt se ridică la circa 114.000 de tone. Mackenzie se așteatpă ca aceasta să se tripleze până în 2040. Și chiar dacă RDC își va extinde producția, compania de cercetare estimează că începând cu 2024 va exista un deficit global de cobalt.

Probleme similare vor apărea și în cazul nichelului, cu precizarea că în prezent deja există un deficit. Piața este dominată de producătorii din Indonezia (23%) și Filipine (18%). Mackenzie anticipează că cererea se va dubla în următoarele două decenii, iar marii jucători nu dau semne că s-ar pregăti să profite de această evoluție.

Deficitul de litiu ar urma să se materializeze în 2026. State bogate în resurse sunt Argentina, Chile și Australia, dar piața este dependentă de China, care deține facilitățile de conversie chimică a concentratelor, notează compania de cercetare.

În acest context, un risc anticipat de specialiști este cel al apariției unor monopoluri, similare companiei Standard Oil, înființată de John D Rockefeller, care a dominat piața petrolului acum mai bine de un secol, odată cu adoptarea în masă a motorului cu combustie.

(……………………………)

Dar bateriile sunt în Asia. În China, mai precis

China este cel mai important jucător statal și are ambiții uriașe în ceea ce privește energia verde în general și mașinile electrice în particular. Beijingul își consolidează în permanență poziția, în special în lanțul valoric al producției de baterii – elementul determinant în viitorul mașinilor electrice.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Anul trecut, compania chineză Tianqi Lithium a cumpărat un pachet semnificativ de acțiuni în cel mai mare producător de litiu din Chile, spre frustrarea sud-americanilor.

China este cel mai important jucător și în producția altor componente esențiale pentru baterii, asigurând 65,7% din cererea globală de anozi, 64,3% din cea de electroliți, 44,8% separatori și 39% catozi, potrivit Foreign Policy.

Tesla, cel mai mare producător de mașini electrice din lume, deține cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion.

Tesla avea însă în 2018 mai puțin de 10% din piață, China dominând cu 61%, iar restul Asiei, respectiv Coreea de Sud și Japonia, adjudecându-și alte 21 de procente. Iar stimulentele oferite de guvernul chinez au convins până și Tesla să investească 5 miliarde de dolari într-o gigafabrică în Shanghai.

”Alianța bateriilor” europene are de făcut 30 de gigafabrici. Când?

Dezvoltarea bateriilor reprezintă un punct esențial, o treime din costul actual al unei mașini electrice fiind reprezentat doar de această componentă.

Industria estimează însă că acesta va scădea considerabil în următorul deceniu, de la 176 de dolari pe kilowatt oră de energie electrică în prezent la mai puțin de 100 de dolari/kWh, moment în care mașinile electrice vor ajunge la paritate de cumpărare cu cele pe carburanți.

Prognozele arată că volumul de mașini electrice va ajunge la 228 de milioane în 2030, față de circa patru milioane anul trecut, iar piața de baterii ar urma să depășească o sută de miliarde de dolari până în 2025.

Comisia Europeană estimează că doar pentru a asigura necesarul de celule de baterii pentru Europa e nevoie de construcția a 20-30 de gigafabrici.

În prezent, cota europeană în producția mondială de celule este de doar 3%.

(……………………………)

***
Întreaga analiză – privind politicile europene de a ieși din această periculoasă dependență – în timp ce marii producători europeni avansează rapid co modelele electrice lansate – și privind șansele de-a optimiza situația care riscă să devină explozivă în câțiva ani, 

în CRONICILE Cors de guvernare (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt CRONICILE – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.6.2019

2 comentarii

  1. Fratzii Gracchi
    8.6.2019, 12:02 pm

    am remarcat in text urmatoarea sintagma “cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion”, care ma face sa cred ca autoarea nu are habar macar de notiunile fundamentale legate de functionarea bateriilor in chestiune. Ca s-o trezesc la realitate – ce pretentie, domnule ! – am s-o intreb: de ce nu “litiu-gheorghe” de exemplu ? In fine, pentru cultura generala a celor care “se pricep doar la economie, nu si la tehnica” amintesc ca e vorba de “baterii cu ioni de litiu”. Simplu !

    • King Rocker
      20.6.2019, 9:23 am

      Fratilor, probabil articolul este o traducere iar in engleza aceste baterii sunt numite “li ion” sau “lithium ion”, care, conform limbii engleze, se traduce intr-adevar prin “ioni de litiu”. Cred ca e mai degraba in caz de romgleza decat de pricepere la economie vs. tehnica. Plus, unde ati vazut reported priceput la economie (ca sa nu mai vorbim de tehnica)?

Lăsați un comentariu


Stiri

Fără mască în spațiile libere și fără restricții de circulație pe timp de noapte, de la 15 mai – Președintele Iohannis

Mariana Bechir

“Ne pregătim de relaxare, dar va fi o relaxare precaută”, după un calendar fix și corelat cu ținte de vaccinare, a declarat joi seara președintele… Mai mult

Europa

China – creștere cu 40% a investițiilor străine atrase în primele 4 luni ale anului

Vladimir Ionescu

Investiţiile străine directe (FDI) în China au crescut în primele patru luni din acest an cu 38,6%, la 397,07 miliarde de yuani (61,55 miliarde de… Mai mult

Stiri

Poliția Română are șef nou – Benone Matei, directorul de la Operațiuni Speciale

Vladimir Ionescu

Chestorul Benone Matei, directorul Direcției de Operațiuni Speciale a fost numit șeful Poliției Române, decizia premierului fiind publicată joi în Monitorul Oficial. Direcția de Operațiuni… Mai mult

Stiri

Parchetul General: Nu s-a stabilit încă diferența de voturi exprimate pentru Clotilde Armand şi Dan Tudorache, cercetările continuă

Vladimir Ionescu

Din verificările efectuate până acum, nu s-a putut stabili o diferenţă de voturi exprimate anul trecut pentru cei doi candidaţi la alegerile locale din Sectorul… Mai mult

Europa

Italia amendează Google cu 102 milioane euro pentru abuz de piață dominantă

Iulian Soare

Autoritate de reglementare a concurenței din Italia a amendat Google cu 102 milioane de euro pentru că a exclus din ecosistemul Android o aplicație de… Mai mult

Europa

Elon Musk s-a răzgândit: nu mai accepta bitcoin ca plată a mașinilor Tesla și invocă motive ecologice. Încurajează alte criptomonede

Adrian N Ionescu

Miliardarul Elon Musk, fondatorul Tesla, cea mai mare companii producătoare de mașini electrice, a fost autorul unui nou spectacol de volatilitate a criptomonedei bitcoin, anunțând… Mai mult

Stiri

Reorganizare a Academiei de Poliție – Cele 2 școli doctorale și 4 din cele 6 facultăți se desființează

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat joi proiectul de HG privind organizarea și funcționarea Academiei de Poliție Alexandru Ioan Cuza, un document ce prevede desființarea celor două școli… Mai mult