Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

La obiect

Industria în PIB – în statele UE. Problemele de la productivitate în România

În 2018, industria și-a menținut, la limită, prima poziție între sectoarele economice ale UE din punct de vedere al valorii adăugate brute (VAB). Cu 19,1%,… Mai mult

28.10.2019

Chestiunea

Serbia a semnat cu Rusia și a aderat la Uniunea Economică Euroasiatică

Premierul sârb Ana Brnabic a semnat acordul de aderare la Uniunea Economică Euroasiatică (EEU), împreună cu omologii săi din Rusia, Armenia, Belarus, Kazakhstan și Kyrgyzstan,… Mai mult

27.10.2019

Cronicile

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

de Alexandra Pele , 7.6.2019

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare. 

Un moment de punctat în istoria de sub ochii noștri:
UE se îndreaptă spre o dependeță periculoasă, pentru neutralizarea căreia nu face nimic. Lumea trece de la mașinile dependente de o resursă pe sfârșite și tot mai scumpă (petrolul), și se îndreaptă spre o resursă rară și scumpă : bateria produsă și administrată între China și Africa. 

Iar o treime din prețul mașinii e prețul bateriei!

Textul integral poate fi citit în CRONICILE (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt CRONICILE – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

***

Prefață: Nimeni nu se astepta ca trecerea la mașinile electrice să fie simplă – de la construcție, propulsie, noua sursă de energie și până la modificările în industrii. Dar cine s-ar fi gândit că modificările în economiile viitorului se vor juca între Asia și Africa? Adică între tehnologie și capacitate de producție, și materia primă rară și scumpă.  Să ne înțelegem: nu la mașini ne referim; ci tot la sursa de energie. Bateria.

*

Lumea se mișcă repede în trecerea la mașinile electrice, însă modificarea industriilor crează dependențe la fel de strategice precum dependența actuală de petrol.

Viitorul  ”electric” necesită metale și alte materii prime, iar distribuția acestora pe mapamond reface jocurile atât pe piața resurselor, cât și pe cea a constructorilor de mașini.

Ce e mai rar decât petrolul? Metalele necesare bateriilor la mașinile electrice

Spre exemplu, Republica Democrată Congo (RDC) asigură jumătate din producția mondială de cobalt, metal esențial pentru construcția bateriilor mașinilor electrice.

Cererea anuală de cobalt se ridică la circa 114.000 de tone. Mackenzie se așteatpă ca aceasta să se tripleze până în 2040. Și chiar dacă RDC își va extinde producția, compania de cercetare estimează că începând cu 2024 va exista un deficit global de cobalt.

Probleme similare vor apărea și în cazul nichelului, cu precizarea că în prezent deja există un deficit. Piața este dominată de producătorii din Indonezia (23%) și Filipine (18%). Mackenzie anticipează că cererea se va dubla în următoarele două decenii, iar marii jucători nu dau semne că s-ar pregăti să profite de această evoluție.

Deficitul de litiu ar urma să se materializeze în 2026. State bogate în resurse sunt Argentina, Chile și Australia, dar piața este dependentă de China, care deține facilitățile de conversie chimică a concentratelor, notează compania de cercetare.

În acest context, un risc anticipat de specialiști este cel al apariției unor monopoluri, similare companiei Standard Oil, înființată de John D Rockefeller, care a dominat piața petrolului acum mai bine de un secol, odată cu adoptarea în masă a motorului cu combustie.

(……………………………)

Dar bateriile sunt în Asia. În China, mai precis

China este cel mai important jucător statal și are ambiții uriașe în ceea ce privește energia verde în general și mașinile electrice în particular. Beijingul își consolidează în permanență poziția, în special în lanțul valoric al producției de baterii – elementul determinant în viitorul mașinilor electrice.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Anul trecut, compania chineză Tianqi Lithium a cumpărat un pachet semnificativ de acțiuni în cel mai mare producător de litiu din Chile, spre frustrarea sud-americanilor.

China este cel mai important jucător și în producția altor componente esențiale pentru baterii, asigurând 65,7% din cererea globală de anozi, 64,3% din cea de electroliți, 44,8% separatori și 39% catozi, potrivit Foreign Policy.

Tesla, cel mai mare producător de mașini electrice din lume, deține cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion.

Tesla avea însă în 2018 mai puțin de 10% din piață, China dominând cu 61%, iar restul Asiei, respectiv Coreea de Sud și Japonia, adjudecându-și alte 21 de procente. Iar stimulentele oferite de guvernul chinez au convins până și Tesla să investească 5 miliarde de dolari într-o gigafabrică în Shanghai.

”Alianța bateriilor” europene are de făcut 30 de gigafabrici. Când?

Dezvoltarea bateriilor reprezintă un punct esențial, o treime din costul actual al unei mașini electrice fiind reprezentat doar de această componentă.

Industria estimează însă că acesta va scădea considerabil în următorul deceniu, de la 176 de dolari pe kilowatt oră de energie electrică în prezent la mai puțin de 100 de dolari/kWh, moment în care mașinile electrice vor ajunge la paritate de cumpărare cu cele pe carburanți.

Prognozele arată că volumul de mașini electrice va ajunge la 228 de milioane în 2030, față de circa patru milioane anul trecut, iar piața de baterii ar urma să depășească o sută de miliarde de dolari până în 2025.

Comisia Europeană estimează că doar pentru a asigura necesarul de celule de baterii pentru Europa e nevoie de construcția a 20-30 de gigafabrici.

În prezent, cota europeană în producția mondială de celule este de doar 3%.

(……………………………)

***
Întreaga analiză – privind politicile europene de a ieși din această periculoasă dependență – în timp ce marii producători europeni avansează rapid co modelele electrice lansate – și privind șansele de-a optimiza situația care riscă să devină explozivă în câțiva ani, 

în CRONICILE Cors de guvernare (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt CRONICILE – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.6.2019

2 comentarii

  1. Fratzii Gracchi
    8.6.2019, 12:02 pm

    am remarcat in text urmatoarea sintagma “cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion”, care ma face sa cred ca autoarea nu are habar macar de notiunile fundamentale legate de functionarea bateriilor in chestiune. Ca s-o trezesc la realitate – ce pretentie, domnule ! – am s-o intreb: de ce nu “litiu-gheorghe” de exemplu ? In fine, pentru cultura generala a celor care “se pricep doar la economie, nu si la tehnica” amintesc ca e vorba de “baterii cu ioni de litiu”. Simplu !

    • King Rocker
      20.6.2019, 9:23 am

      Fratilor, probabil articolul este o traducere iar in engleza aceste baterii sunt numite “li ion” sau “lithium ion”, care, conform limbii engleze, se traduce intr-adevar prin “ioni de litiu”. Cred ca e mai degraba in caz de romgleza decat de pricepere la economie vs. tehnica. Plus, unde ati vazut reported priceput la economie (ca sa nu mai vorbim de tehnica)?

Lăsați un comentariu


Stiri

Defictul de cont curent al României a crescut cu peste 19% la 9 luni. Datoria crește, investițiile străine scad

Adrian N Ionescu

Contul curent al balanţei de plăţi a României a înregistrat un deficit de 8,103 miliarde de euro în primele nouă luni din 2019, în creştere… Mai mult

Stiri

A patra lună pe minus pentru producția industrială

Marin Pana

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în septembrie 2019 a patra lună la rând de scădere semnificativă a producției industriale (valori ajustate după… Mai mult

Stiri

Coșul minim pentru trai decent: 5.918 lei pe lună pentru doi adulți și un copil

Vladimir Ionescu

Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent era în luna septembrie de 6.954 lei, pentru o familie formată din doi adulți și doi… Mai mult

Stiri

Transelectrica a semnat primele contracte de conexiune europeană co-finanțate de UE

Adrian N Ionescu

Operatorul magistralelor naționale de transport de electricitate, Transelectrica (TEL), a semnat contracte de execuție în valoare a de aproape 357 milioane de lei, pentru 3… Mai mult

Stiri

Difteria, pe granița cu România – focare ale bolii eradicate acum 40 de ani a apărut în Ucraina

Mariana Bechir

La 40 de ani după ce a fost eradicată în România, există riscul apariției unor cazuri de difterie ținând cont că autoritățile din Ucraina au… Mai mult

Stiri

Gazprom anunță disponibilitatea de a trimite gaze prin Ucraina pentru Republica Moldova

Adrian N Ionescu

Gazprom este gata să folosească rutele ucrainiene de transport al gazelor naturale, pentru aprovizionarea Republicii Moldova în următorii trei ani, potrivit unui anunț al Moldovagaz.… Mai mult

Stiri

Ministerul de Externe a retras de la CEDO observațiile fostului agent guvernamental, care îl favorizau pe Liviu Dragnea

Vladimir Ionescu

Ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a dispus  retragerea argumentației pe care fostul agent guvernamental Viorel Mocanu a depus-o la CEDO în favoarea lui Liviu Dragnea.… Mai mult