La obiect

Harta proiectelor strategice: România scoate la licitație pentru explorare alte 28 de perimetre de petrol și gaze. Marea provocare

După aproape 10 ani de amânări, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) va scoate la licitație pentru concesionare 28 de perimetre de petrol și gaze… Mai mult

11.06.2019

La obiect

Primarii marilor orașe, față în față cu ”falimentul nedeclarat” al Bucureștiului

Gabriela Firea a anunțat vineri, după trei ani de la preluarea mandatului de primar al Capitalei, că PMB și primăriile de sector ”se află în… Mai mult

10.06.2019

Chestiunea

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară sub valorile din criză: deficit comercial sever

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a fost de 1.382,7 milioane euro, cu 36% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent, potrivit datelor… Mai mult

10.06.2019

La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Cronicile

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

de Alexandra Pele , 7.6.2019

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare. 

Un moment de punctat în istoria de sub ochii noștri:
UE se îndreaptă spre o dependeță periculoasă, pentru neutralizarea căreia nu face nimic. Lumea trece de la mașinile dependente de o resursă pe sfârșite și tot mai scumpă (petrolul), și se îndreaptă spre o resursă rară și scumpă : bateria produsă și administrată între China și Africa. 

Iar o treime din prețul mașinii e prețul bateriei!

Textul integral poate fi citit în CRONICILE (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt CRONICILE – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

***

Prefață: Nimeni nu se astepta ca trecerea la mașinile electrice să fie simplă – de la construcție, propulsie, noua sursă de energie și până la modificările în industrii. Dar cine s-ar fi gândit că modificările în economiile viitorului se vor juca între Asia și Africa? Adică între tehnologie și capacitate de producție, și materia primă rară și scumpă.  Să ne înțelegem: nu la mașini ne referim; ci tot la sursa de energie. Bateria.

*

Lumea se mișcă repede în trecerea la mașinile electrice, însă modificarea industriilor crează dependențe la fel de strategice precum dependența actuală de petrol.

Viitorul  ”electric” necesită metale și alte materii prime, iar distribuția acestora pe mapamond reface jocurile atât pe piața resurselor, cât și pe cea a constructorilor de mașini.

Ce e mai rar decât petrolul? Metalele necesare bateriilor la mașinile electrice

Spre exemplu, Republica Democrată Congo (RDC) asigură jumătate din producția mondială de cobalt, metal esențial pentru construcția bateriilor mașinilor electrice.

Cererea anuală de cobalt se ridică la circa 114.000 de tone. Mackenzie se așteatpă ca aceasta să se tripleze până în 2040. Și chiar dacă RDC își va extinde producția, compania de cercetare estimează că începând cu 2024 va exista un deficit global de cobalt.

Probleme similare vor apărea și în cazul nichelului, cu precizarea că în prezent deja există un deficit. Piața este dominată de producătorii din Indonezia (23%) și Filipine (18%). Mackenzie anticipează că cererea se va dubla în următoarele două decenii, iar marii jucători nu dau semne că s-ar pregăti să profite de această evoluție.

Deficitul de litiu ar urma să se materializeze în 2026. State bogate în resurse sunt Argentina, Chile și Australia, dar piața este dependentă de China, care deține facilitățile de conversie chimică a concentratelor, notează compania de cercetare.

În acest context, un risc anticipat de specialiști este cel al apariției unor monopoluri, similare companiei Standard Oil, înființată de John D Rockefeller, care a dominat piața petrolului acum mai bine de un secol, odată cu adoptarea în masă a motorului cu combustie.

(……………………………)

Dar bateriile sunt în Asia. În China, mai precis

China este cel mai important jucător statal și are ambiții uriașe în ceea ce privește energia verde în general și mașinile electrice în particular. Beijingul își consolidează în permanență poziția, în special în lanțul valoric al producției de baterii – elementul determinant în viitorul mașinilor electrice.

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Anul trecut, compania chineză Tianqi Lithium a cumpărat un pachet semnificativ de acțiuni în cel mai mare producător de litiu din Chile, spre frustrarea sud-americanilor.

China este cel mai important jucător și în producția altor componente esențiale pentru baterii, asigurând 65,7% din cererea globală de anozi, 64,3% din cea de electroliți, 44,8% separatori și 39% catozi, potrivit Foreign Policy.

Tesla, cel mai mare producător de mașini electrice din lume, deține cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion.

Tesla avea însă în 2018 mai puțin de 10% din piață, China dominând cu 61%, iar restul Asiei, respectiv Coreea de Sud și Japonia, adjudecându-și alte 21 de procente. Iar stimulentele oferite de guvernul chinez au convins până și Tesla să investească 5 miliarde de dolari într-o gigafabrică în Shanghai.

”Alianța bateriilor” europene are de făcut 30 de gigafabrici. Când?

Dezvoltarea bateriilor reprezintă un punct esențial, o treime din costul actual al unei mașini electrice fiind reprezentat doar de această componentă.

Industria estimează însă că acesta va scădea considerabil în următorul deceniu, de la 176 de dolari pe kilowatt oră de energie electrică în prezent la mai puțin de 100 de dolari/kWh, moment în care mașinile electrice vor ajunge la paritate de cumpărare cu cele pe carburanți.

Prognozele arată că volumul de mașini electrice va ajunge la 228 de milioane în 2030, față de circa patru milioane anul trecut, iar piața de baterii ar urma să depășească o sută de miliarde de dolari până în 2025.

Comisia Europeană estimează că doar pentru a asigura necesarul de celule de baterii pentru Europa e nevoie de construcția a 20-30 de gigafabrici.

În prezent, cota europeană în producția mondială de celule este de doar 3%.

(……………………………)

***
Întreaga analiză – privind politicile europene de a ieși din această periculoasă dependență – în timp ce marii producători europeni avansează rapid co modelele electrice lansate – și privind șansele de-a optimiza situația care riscă să devină explozivă în câțiva ani, 

în CRONICILE Cors de guvernare (exclusiv print), apărută sub schița din perspectivă istorică a momentului pe care-l trăim: ”Cum își petrece România ora ei astrală”. 

Despre ce sunt CRONICILE – un LINK-AICI. 

Sumarul numărului 98 al CRONICILOR (care merge în numărătoare inversă, de la 100 spre 001) – un LINK-AICI

(Redacția)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.6.2019

Un raspuns

  1. Fratzii Gracchi
    8.6.2019, 12:02 pm

    am remarcat in text urmatoarea sintagma “cea mai importantă fabrică americană de baterii litiu-ion”, care ma face sa cred ca autoarea nu are habar macar de notiunile fundamentale legate de functionarea bateriilor in chestiune. Ca s-o trezesc la realitate – ce pretentie, domnule ! – am s-o intreb: de ce nu “litiu-gheorghe” de exemplu ? In fine, pentru cultura generala a celor care “se pricep doar la economie, nu si la tehnica” amintesc ca e vorba de “baterii cu ioni de litiu”. Simplu !

Lăsați un comentariu


Stiri

Suspecții pentru doborârea avionului MH17 – trei ruși și un uncrainean – vor fi judecați în Olanda

Iulian Soare

Patru suspecţi – trei ruşi şi un ucrainean – urmează să fie judecaţi în Olanda, în legătură cu rolul pe care l-au jucat în doborârea… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș cere partidelor din opoziție să-și clarifice calea și înceapă discuții privind viitoarea guvernare

Razvan Diaconu

Dacian Cioloș cere partidelor din opoziție să se pregătească pentru alegerile legislative din 2020 și să înceapă discuții pentru viitoarea guvernare. „E timpul să discutăm… Mai mult

Europa

Acordul pe climă de la Paris / Comisia Europeană cere creșterea țintelor – noile planuri naționale, așteptate în 3 luni

Iulian Soare

Comisia Europeană a publicat marți evaluarea proiectelor de planuri ale statelor membre pentru îndeplinirea obiectivelor uniunii energetice a UE și, în special, pentru atingerea țintelor… Mai mult

Europa

Johannes Hahn: Asistența financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă

Iulian Soare

Asistenţa financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă, a declarat miercuri comisarul european pentru politică de extindere şi vecinătate, Johannes Hahn, aflat… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici, către managerii de spitale: Nu există bani europeni, eu sunt sursă de venit la bugetul de stat, punct! Noi asumăm dacă vrem să-i plătim sau nu

Vladimir Ionescu

Ministrul de Finanțe le-a cerut marți managerilor de spitale să uite de banii europeni: “Nu există bani europeni. Sunt bani publici”, a explicat Eugen Teodorovici.… Mai mult

Stiri

Spitalele regionale românești – amânate pentru viitorul buget european: nu sunt bani de cofinanțare

Vladimir Ionescu

În acest exerciţiu bugetar nu au mai rămas bani suficienţi pentru construirea celor trei spitale regionale, banii alocaţi fiind cheltuiţi pe documentaţie, a declarat premierul… Mai mult

Stiri

Finanțele insistă să scoată Vama din subordinea ANAF – Eugen Teodorovici anunță OUG în iulie

Vladimir Ionescu

Actul normativ privind scoaterea Vămii din subordinea ANAF și transferarea acesteia sub autoritatea directă a ministrului Finanțelor va fi adoptat în luna iulie, a declarat… Mai mult