Aproape jumătate dintre oamenii de afaceri, manageri și angajați cu funcții de conducere din companiile chestionate în cadrul unui barometru realizat de Moneycorp estimează că România s-ar putea confrunta cu stagflație până la sfârșitul anului.
Peste un sfert sunt de părere că România ar putea intra chiar în recesiune, în vreme ce doar 20% consideră că se va menține tendința ascendentă a economiei.
Inflația (creșterea prețurilor la energie, materiale, servicii etc) a dominat clasamentul celor mai semnificativi factori de risc pentru evoluția economiei în următoarele șase luni, fiind menționată de 33,3% dintre respondenți.
Potrivit estimărilor managerilor chestionați, o treime cred că inflația din România se va situa în acest an în intervalul 14-17% în timp ce 26,5% văd inflația peste acest prag, undeva între 18-20%. 13,3% estimează inflația la peste 20% și numai 26,9% cred că inflația se va menține sub nivelul de 14% până la finele anului.
Managerii s-au mai arătat preocupați de o potențială scădere a vânzărilor (25%), o accentuare a blocajului financiar (12,5%), intrarea în insolvență/faliment a partenerilor (12,5%) și regionalizarea războiului (10,5%).
Ce ar trebui să facă statul
Întrebați care ar fi măsurile pe care statul ar trebui să le ia pentru a echilibra situația economică, pentru a limita deficitul bugetar, cei mai mulți dintre manageri (33%) au indicat „Restructurarea aparatului bugetar și digitalizarea” drept principalele decizii necesare în actualul context.
Pe locurile următoare, în ordinea importanței indicată de cei chestionați, s-au situat creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor (26%), eliminarea facilităților fiscale oferite în construcții, IT, agricultură și alte domenii (15%), schimbarea sistemului fiscal (impozit progresiv) (13%) și asigurarea unei utilizări corecte și transparente a fondurilor din PNRR și Anghel Saligny (12%).
Sondajul realizat de Moneycorp și firma de consultanță Frames a fost derulat în perioada 27-31 mai 2022, pe un grup de peste 825 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente, Materii prime, Energie, FMGC sau Turism.
Profilul respondenților a fost reprezentat de middle și top management, cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 41 de ani.
***