Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a răspuns marți seara întrebărilor europarlamentarilor, care s-au arătat interesați de mai multe aspecte – de la securitatea datelor personale ale utilizatorilor (și concret, de scandalul Cambridge Analytica), la fenomenul știrilor false, taxele plătite de companie și investițiile acesteia în UE.
După o oră și jumătate, Mark Zuckerberg a părăsit însă ședința fără a răspunde concret la cele mai multe dintre întrebări. De vină a fost formatul audierii – în prima parte, care a consumat aproximativ două treimi din timpul întâlnirii, au fost adresate întrebările, iar în a doua au venit răspunsurile fondatorului Facebook.
Au fost răspunsuri evazive, lipsite de substanță, iar întrebările incomode au fost acolite.
Înainte de a pleca, Zuckerberg a promis că va răspunde ulterior, în scris și punctual, tuturor chestiunilor ridicate de europarlamentari.
Nu au fost obținute răspunsuri consistente nici măcar în final, la intervențiile furioase ale unor membri ai PE, scrie The Guardian.
Principalele declarații ale fondatorului Facebook:
La începutul audierii, Mark Zuckerberg a prezentat scuze că Facebook nu a luat măsuri pentru contracararea ingerinţelor în alegeri, a știrilor false şi pentru utilizarea ilegală a datelor personale.
- „A devenit clar că în ultimii ani nu am făcut suficient pentru a împiedica folosirea în scop negativ a instrumentelor pe care le-am construit. Fie că este vorba de ştiri false, de ingerinţele în alegeri sau de utilizarea abuzivă a datelor personale, nu am avut o perspectivă largă asupra responsabilităţilor. A fost o eroare şi îmi pare rău”
- Despre taxe: “Facebook a plătit întotdeauna, în toate țările în care are operațiuni, și am investit puternic în Europa. Avem două centre aici și mai construim unul în Danemarca.
- Mark Zuckerberg nu i-a convins pe eurodeputați că Facebook nu deține poziție dominantă, deși a vorbit despre libertatea oamenilor de a alege între mai multe aplicații. Vorbind despre competiție, el nu s-a referit la acuzația de monopol adusă companiei, ci la competiția pe care o asigură Facebook, la faptul că există la nivel global aproximativ 70 de milioane de IMM-uri care cresc și ajung la consumatori prin inetrmediula cestei rețele sociale.
- Întrebat dacă vor mai fi și alte scandaluri Cambridge Analytica, Zuckerberg a spus că nu, schimbările făcute după 2014 nu mai permit scurgeri de date de acest gen. Dar, verificarea miilor de aplicații va mai dura. ”Este parte a unei schimbări pe care o facem la modul în care funcționăm. Ne sesizăm mai repede singuri, investigăm toate aplicațiile și nu așteptăm ca alții să facă sesizări.”
- Despre fake news – Mark Zuckernerg a prezentat măsurile luate contra spammer-ilor și împotriva conturilor false și a amintit cel mai recent raport, care arată că Facebook a dezactivat peste 500 de milioane de conturi false în trei luni, multe dintre ele la câteva minute după ce au fost create. Compania va lucra mai mult cuorganizațiile de fact checking și cu parteneri din cât mai multe țări.
- Despre manipularea alegerilor – „Este una dintre cele mai importante priorități, să ne asigurăm că prevenim orice încercare de a interfera în alegeri, așa cum au încercat rușii în 2016.”
- În anul 2016, am acţionat prea lent în identificarea ingerinţelor ruse prin Facebook în scrutinul prezidenţial din SUA. La acea vreme, eram mai concentraţi pe contracararea atacurilor cibernetice tradiţionale. De atunci, am făcut investiţii semnificative pentru a îngreuna comiterea atacurilor de acest fel prin Facebook. Am avut activităţi mai bune începând din 2016, inclusiv în alegerile din Franţa, în alegerile din Germania, în scrutinul special din Alabama.
- Despre subiectivitatea politică: „Suntem o platformă pentru toate tipurile de idei din spectrul politic. Permitem cât mai multe tipuri de discurs. Nu contează orientarea politică atunci când facem ierarhii.” El a amintit că de câteva luni userii Facebook văd mai mult conținut de la familie și prieteni, mai puțin conținut public.