Asociația Școlilor Particulare (ASP) cere autorităților să renunțe la transferul în online a cursurilor în localitățile ce depășesc incidența de trei cazuri Covid-19 la 1.000 de locuitori și anunță că declanșează acționarea în instanță a unităților administrativ-teritoriale care au impus această măsură.
În opinia școlilor membre ale Asociației, măsura ar trebui decisă la nivelul fiecărei unități, în funcție de cazurile înregistrate la copii și profesori, potrivit unui comunicat al ASP.
Primele acțiuni în instanță vor fi înregistrate vineri, împotriva comitetelor pentru situații de urgență din Cluj și Brașov, care au impus încetarea cursurilor cu prezență la clasă în școlile din municipiile celor două județe.
Asociația cuprinde peste 250 unități școlare particulare din toată țara.
Principalele argumente ce vor fi invocate în instanță:
- Hotărârile comitetelor pentru situații de urgență sunt nelegale, lipsite de necesitate şi de proporţionalitate, discriminatorii şi nemotivate.
- Măsura închiderii tuturor unităţilor de învăţământ nu este prevăzută de lege. Prevederile constituţionale ale art. 53 sunt univoce: exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege. Hotărârile de guvern şi nici ordinele de ministru nu pot fi considerate legi în sensul art. 53 care să permită restrângerea drepturilor fundamentale. Art. 38 (1) Legea nr. 55/2020 (singura lege organică invocată ca temei al hotărârii) prevede următoarele – Pe durata stării de alertă, activităţile didactice ce impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ se pot suspenda, la propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învăţământ preuniversitar
- Suspendarea cursurilor care implică prezenţa fizică a copiilor poate fi luată doar în mod individual în raport de fiecare unitate de învăţământ la solicitarea formulată de consiliul de administraţie şi în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de îmbolnăvire în cazul efectivului uneia sau mai multor grupe sau clase.
- Măsura închiderii unităților de învățământ nu este necesară într-o societate democratică pentru protejarea sănătăţii publice.
- S-a dispus luarea celei mai drastice măsuri posibile fără ca aceasta să fie fundamentată prin raportare la existenţa transmiterii comunitare şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, dar şi a altor criterii de risc, astfel cum impune Ordinul comun. În schimb s-a folosit strict criteriul tehnic, reprezentat de rata incidenţei cumulate cu îmbolnăviri Covid-19, a cărui îndeplinire nu presupune luarea obligatorie a măsurii trecerii tuturor unităţilor de învăţământ în scenariul de funcţionare 3.
- Din perspectiva sănătății publice, decizia de a închide sau redeschide școlile ar trebui să fie ghidată de o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare epidemiologia COVID19 la nivel local, capacitatea instituțiilor de învățământ de a-și adapta sistemul pentru a funcționa în condiții de siguranță; impactul închiderii școlilor asupra pierderilor educaționale, echității, sănătății generale și bunăstării copiilor; și gama de alte măsuri de sănătate publică implementate în afara școlii (…) Închiderea facilităților educaționale ar trebui luată în considerare numai atunci când nu există alte alternative.
- Pe baza celor mai bune date disponibile, COVID-19 pare să aibă o povară directă limitată asupra sănătății copiilor, reprezentând aproximativ 8,5% din cazurile raportate la nivel global și foarte puține decese (vezi caseta Cercetări privind COVID-19 la copii și în școli pe pagina
- În schimb, închiderea școlilor are un impact negativ clar asupra sănătății copiilor, educației și dezvoltării, venitului familiei și economiei generale. Guvernele naționale și locale ar trebui să ia în considerare prioritizarea continuității educației prin investiții în măsuri cuprinzătoare, multistratificate pentru a preveni introducerea și răspândirea în continuare a SARS-CoV-2 în medii educaționale, limitând totodată transmiterea în comunitatea mai largă.
Ultimele date privind situația școlilor:
- 3.393 de unități de învățământ au cursuri online
- 9.304 unități de învățământ funcționează în scenariul verde, cu prezența fizică la școală a tuturor elevilor
- 4.959 de școli organizează cursuri în sistem mixt, o parte elevilor sunt prezenți și ceilalți urmăresc lecțiile online