fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Pleacă la promulgare: 2.000 de lei lunar, stimulent de risc acordat profesorilor pe perioada stării de alertă/urgență

Camera Deputaţilor, for decizional, a adoptat marţi proiectul de lege pentru acordarea unui stimulent de risc pentru personalul din învăţământ în contextul situaţiei epidemiologice determinate… Mai mult

13.10.2020

La obiect

Dobânda pe termen lung a scăzut sub pragul de 3,5% dar rămâne cea mai ridicată din UE. Observații

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a scăzut în luna septembrie 2020 sub pragul de 3,5%, potrivit datelor publicate de Eurostat și calculate de… Mai mult

13.10.2020

La obiect

Indice negativ de prețuri, ”pe bază de cartofi”, în septembrie. Inflația anuală, în scădere la 2,45%

Preţurile de consum s-au diminuat per total cu -0,14% în luna septembrie 2020, potrivit datelor publicate de INS iar inflația anuală a scăzut la 2,45%,… Mai mult

13.10.2020

Analiză

Prăbușirea bugetară care se conturează cu precizie matematică, citită în istoria recentă a punctului de pensie

Creșterea reală a pensiilor în 2020 va fi similară cu cea din 2009, dacă va fi păstrat nivelul de indexare de 14% stabilit în prezent,… Mai mult

12.10.2020

Argumentele Pro şi Contra unei Uniuni Europene cu două viteze

de Marin Pana 1.3.2017

Președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker a propus, miercuri, Europei, 5 scenarii duppă care ar putea evolua Uniunea. Vor urma doi ani de aprige dezbateri, însă acestea nu sunt noi :

În 2011, Institutul Universitar European (European University Institute – EUI) a lansat Debating Europe, o iniţiativă menită să dezbată problemele majore cu care se confruntă societatea europeană. Iniţiativa pune împreună cadre universitare, factori de decizie şi lideri de opinie pentru un schimb de idei asupra temelor majoire ale UE. Iată cum arată argumentele Pro şi Contra unei Uniuni Europene cu două viteze:

1.Contra – Perpetuarea divizării / Pentru – Valorile comune

Împărţirea statelor membre în două categorii ar fi împotriva ideilor pe care s-a fundamentat Uniunea Europeană. Conform tratatului de bază, toate ţările, mici sau mari, bogate sau sărace, ar trebui să fie egale. Împărţirea în două blocuri ar perpetua divizarea de dinaintea aderării. O eventuală ieşire a sudului UE din Eurozonă şi devalorizarea valutelor acestor ţări pentru a spori competitivitatea ar lovi în exporturile ţărilor nordice. Introducerea unei taxei pe capitalul tranzacţionat în Zona Euro ar trimite capitalurile către Londra.

Viteza unui convoi este dictată de nava cu viteza cea mai mica. Acest clişeu a frânat dezvoltarea Europei pentru prea mult timp. Fără opoziţia britanică, Franţa şi Germania ar fi creat o Uniune mai puternică în urmă cu mai mulţi ani. Să-i ferim pe cei care doresc să făurească o adevărată integrare politică şi economică de scepticii de pe margine. Ceilalţi se pot conecta prin intermediul pieţei unice, dar fără puterea de a împiedica o mai mare unitate la centrul Uniunii.

2.Contra – Subminarea solidarităţii / Pentru – Recunoaşterea realităţii

O Europă cu două viteze ar însemna că Franţa şi Germania vor stabili regulile iar ceilalţi vor trebui să ţină pasul. Ţările de dinafara cercului central al Uniunii se vor simţi marginalizate şi vor fi neîncrezătoare în deciziile luate peste capul lor (vezi şi interesul Poloniei de a avea un scaun de observatory la summiturile Zonei Euro). Cei din centru se vor teme ca cei mai mici să nu le saboteze eforturile prin evitarea plăţii taxelor, a implementării regulilor de mediu sau a dezideratelor sociale. Încercarea de a acorda statele UE la cerinţele impuse va sfârşi în distrugerea Uniunii.

O Europă cu mai multe viteze deja există în majoritatea politicilor UE. Zece ţări sunt în afara Eurozonei. Marea Britanie şi Irlanda se simt bine în afara Zonei Schengen. Danemarca evită să ia parte la politica comună de securitate şi apărare. Polonezii s-au aliniat la britanici în lăsarea pe dinafara Cartei Drepturilor Civile iar cehii le ţin companie în păstrarea în afara cerinţelor Compactului Fiscal. Instituţionalizarea unei Europe cu mai multe viteze nu ar fi altceva decât recunoaşterea unei realităţi de fapt.

3.Contra – Prea complexă / Pentru – O singură măsură nu se potriveşte la toţi

Procesul decizional al UE este şi aşa prea complicat. Adaptarea structurilor pentru a acomoda două blocuri distincte va crea un blocaj institutional. Exemplul suprapunerilor şi al întrepătrunderilor comisiilor care au de-a face cu moneda unică este elocvent. Insistenţa britanică de a ţine Compactul Fiscal în afara cadrului formal al UE a dat multe bătăi de cap, care se vor multiplica dacă se va traduce în realitate conceptul Europei cu mai multe viteze.

Nu se pot înghesui toate naţiunile în acelaşi cadru de politici economice şi sociale. Economiile germană şi greacă nu se mişcă cu aceeaşi viteză şi, prin urmare, nu pot avea aceeaşi politică economică. Dacă Grecia, Irlanda, Portugalia, Spania şi Italia nu ar fi fost constrânse să se încadreze în regulile euro de inspiraţie germană, el ear fi putut să găsească o cale a devalorizării care să le scoată din criză.

4.Contra – Apariţia de slăbiciuni şi rigidităţi / Pentru – Mai rapidă, mai flexibilă şi mai eficientă

Noi divizări în cadrul UE ar duce la apariţia de slăbiciuni şi rigidităţi. Odată ce statele membre vor fi incluse într-un minigrup, noi bariere şi reguli vor face ieşirea foarte dificilă. Şi, cine în ce grip să intre ? Includerea tigrului celtic Irlanda ar fi părut un candidat bun pentru includerea într-o primă diviziune dar, deja, în 2010 aceasta s-ar fi dovedit a fi o greşeală. La un moment dat, Italia lui Berlusconi ( prim-ministru în perioadele 2001-2006 şi 2008-2011) luase în serios ieşirea din Zona Euro iar apoi toţi din Eurozonă îl vroiau pe Mario Monti (prim-ministru în perioada 2011 – 2013) de partea lor. Cum spunea cândva José Manuel Barroso, referitor la statele UE ”înoată împreună sau se scufundă împreună”.

Reuşita în a determina toate cele 28 de state memebre să se înţeleagă rapid asupra politicilor aplicate este aproape imposibil. Permiţând naţiunilor cu interese asemănătoare să avanseze înainte de a aştepta pe toată lumea să se încadreze ar da UE flexibilitatea de care are nevoie pentru a rezolva cu celeritate crizele politice şi economice. E sufficient să ne gândim cât timp şi câtă energie s-ar economisi dacă naţiunile mici care întârzie tratatele UE ar fi ”parcate” într-un soi de sală de aşteptare pentru clasa a doua.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.3.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Parlamentul European a adoptat poziția sa asupra reformei Politicii Agricole Comune

Vladimir Ionescu

Parlamentul European (PE) a aprobat vineri poziţia sa cu privire la reforma Politicii Agricole Comune (PAC) a UE, care cuprinde în special obligaţii de mediu… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban, despre un eventual lockdown: Obiectivul nostru este ca economia să funcționeze în parametrii obișnuiți

Razvan Diaconu

Întrebat dacă ar fi oportună varianta unui lockdown în România, premierul Ludovic Orban a afirmat că obiectivul executivului este ca oamenii să ducă o viaţă… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: PNL nu prezintă acum un buget pentru 2021 deoarece ar fi ilegal

Alexandra Pele

Guvernul PNL nu prezintă un draft de buget pentru anul viitor deoarece proximitatea alegerilor parlamentare interzice acest lucru, a explicat, sâmbătă, ministrul Finanțelor Publice, Florin… Mai mult

Europa

UE și SUA – inițiativă comună dedicată problemelor legate de China

Vladimir Ionescu

Statele Unite şi Uniunea Europeană au lansat vineri un canal bilateral dedicat dialogului pe probleme legate de China, informează dpa, citată de Agerpres. Secretarul de… Mai mult

Stiri

Guvernul a atacat la CJUE Pachetul Mobilitate, argumentând că legislația europeană afectează companiile românești

Vladimir Ionescu

Guvernul României a sesizat, în cursul zilei de vineri, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) cu trei acţiuni în anularea prevederilor problematice din Pachetul… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen se confruntă cu critici dure în interiorul PPE

Iulian Soare

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen se confruntă cu nemulțumiri din ce în ce mai mari în interiorul propriei familii politice, PPE, ajungând să… Mai mult

Stiri

Activele pensiilor private, în creștere anuală cu 18% în septembrie

Raluca Florescu

Valoarea activelor totale, aflate în administrare la nivelul întregului sistem de pensii private, a ajuns la 30 septembrie 2020, la 72,58 miliarde de lei, în… Mai mult