Guvernul României a aprobat miercuri un Proiect de lege de eficientizare a monitorizării traficului rutier, proiect care conține și un sistem de semnalare automată – și de sancționare – a contravențiilor.
Proiectul de lege bifează 2 jaloane PNRR:
Jalonul nr. 66 (,,Intrarea în vigoare a legislației privind siguranța rutieră – legislație privind monitorizarea, asigurarea respectării sancțiunilor aplicabile pentru încălcarea normelor de siguranță rutieră”) și Jalonul nr. 67 (,,Echipamente instalate și funcționale pentru a îmbunătăți respectarea limitelor de viteză și a normelor de siguranță rutieră”).
Potrivit datelor Comisiei Europene, în perioada 2010-2020, România s-a plasat pe ultimul loc la nivelul UE în ceea ce privește siguranța rutieră. Potrivit Eurostat, România a înregistrat în anul 2021 un număr de 93 de decese la milionul de locuitori, cel mai înalt raport din Uniune.
Ce anume va urmări sistemul de monitorizare
Sistemul gândit și promovat de ministerele Transporturilor și de Interne de va semnala:
- depășirea limitei maxime admise de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum
- încălcarea interdicţiei sau restricţiei de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare
- nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului
- conducerea pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată
- nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată
- comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice
- controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri
naționale
Decizia de sancționare, înscris în formă electronică
Decizia privind aplicarea unei sancțiuni contravenționale nu se va lua automat de către sistemul e-SIGUR, ci va fi rezultatul unei procesări manuale făcute în mod conștient de către un polițist rutier.
Actul normativ reglementează și întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.
Prin proiectul de lege se va modifică Codul rutier, astfel încât să fie posibilă comunicarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice.
Sistem interconectat cu alte 6 baze de date
Sistemul e-SIGUR va fi dezvoltat astfel încât să asigure interoperabilitatea cu alte sistemele informatice:
- Sistemul informatic național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate
- Registrul naţional de evidenţă a persoanelor
- Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor simple
- Platforma informatică EUCARIS (Tratatul referitor la Sistemul european de informații privind vehiculele și permisele de conducere)
- Bazele de date ale Poliției Române, privind evidența vehiculelor supuse confiscării, căutate
potrivit legii sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară - Bazele de date a sistemului SIEGMCR – Sistem Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare si
Control Rovinieta
Cheltuielile pentru dezvoltarea, instalarea, administrarea şi operarea sistemului se asigură de la bugetul de stat, anual.
Operaţionalizarea e-SIGUR se face în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a legii.
Ce este e-SIGUR
e-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructură de comunicații, elemente de interconectare și interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware și software pentru stocare, procesare automată, procesare manuală, preluare, afișare și transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate și verificate metrologic și capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor.
Sistemul este parte integrantă a centrelor de management al traficului pe drumurile de interes
național, administrate de către CNAIR.
Sistemul se va dezvolta inițial pe drumurile de interes național.
***