marți

18 ianuarie, 2022

Antreprenorii români sunt mult mai dornici să-și vândă afacerile decât media globală. Cât contează pandemia în decizia de dezinvestire

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

2 iunie, 2021

Proporția intențiilor de dezinvestire ale antreprenorilor și executivilor români este mult mai mare decât media globală, chiar dacă sunt mai puțini numeroși cei care recunosc că pandemia le-a accelerat planurile, potrivit datelor unui studiu EY, publicat miercuri.

În timp ce 85% dintre participanții români la sondajul EY  spun că vor iniția următoarea dezinvestiţie sau cedare de active în următorii doi ani, doar  56% dintre respondenții la nivel global au afirmat același lucru – spune un comunicat EY România.


Pe de altă parte, doar 67% dintre români (față de 76% dintre participanții la nivel global) „estimează o accelerare a planurilor lor de dezinvestiții ca efect al pandemiei”.

Nemulțumiți de preț

Datele pentru studiul  „EY 2021 Global Corporate Divestment” relevă faptul că 75% dintre respondenții români au declarat că nu au reușit să obțină prețul așteptat, în cea mai recentă cedare de active, o situație foarte similară cu tendința globală (79%), spune EY România.

(Citiți și: „Companiile antreprenoriale la Bursă: Valoarea totală s-a dublat față evaluările inițiale”)

În același timp, 70% dintre directorii executivi români au declarat că deficiențele din analiza strategică și de portofoliu au afectat rezultatele așteptate din cedările de active, un procent mai mic față de cel global (77%).


În plus, conform răspunsurilor a 55% dintre respondenții locali, cea mai recentă dezinvestiție nu a generat impactul așteptat asupra multiplilor de evaluare ai companiei rămase, un procent foarte apropiat de cel global (56%).

Active neperformante păstrate prea mult timp

Pentru ediția 2021 a EY Global Divestment Study au fost analizate opiniile a peste 1.000 de directori executivi, inclusiv din România.

O proporție record de companii (78%, în istoria de nouă ani a studiului) „păstrează un timp mult prea îndelungat unități de business care, deși au reprezentat la un moment dat un element esențial în portofoliu, consumă acum inutil resurse și capital care ar putea avea o alocare mai bună”.

La nivelul României, 75% dintre directorii executivi cuprinși în studiu confirmă că au păstrat prea mult timp în portofoliu unele active, deși ar fi trebuit să le cedeze.

„Deciziile de cedare a unor active sau dezinvestiţiile se bazează, de prea multe ori,  pe calcule pe termen scurt”, spune Liliana Bușoiu (foto), associate partner și transaction diligence team leader, EY România.

Ca urmare, în cadrul primului studiu Global Divestment care a inclus și companii cu sediul în România, „am constatat o concordanță semnificativă între răspunsurile executivilor de la nivel global și cele ale executivilor locali”, spune expertul citat.

„În fapt, cedările de active ar trebui să fie strâns corelate cu strategia generală a companiei și văzute ca o oportunitate de transformare. Înțelegerea rolului unei cedări de active în strategie este esențială pentru valo„rificarea unor noi surse de creștere și majorarea valorii pentru părțile interesate”, explică Liliana Bușoiu.

Criteriile tehnologiei, de mediu și de guvernanță corporatistă – o influență tot mai mare

Factorii de mediu, sociali și de guvernanță influențează direct planurile privind cedarea de active, în opinia a 65% dintre vânzătorii de active din România (46% la nivel global).

De asemenea, studiul EY evidențiază  faptul că aproape toți respondenții companiilor (90% în România și 94% pe plan mondial) consideră că schimbările din mediul tehnologic le influențează direct planurile privind cedarea de active.

Proporția globală este în creștere de la 59% – nivelul de dinainte de pandemia COVID-19.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Fondurile atrase prin cedarea de active au fost investite în tehnologii care sprijină activitățile de bază (de 80% dintre directorii executivi din România; 79% la nivel global).

Investițiile  au vizat și expansiunea pe piețe noi, în produse sau zone geografice noi care aduc o poziționare mai bună pentru activele rămase (65% atât în România, cât și la nivel global).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr