duminică

3 iulie, 2022

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

1 iunie, 2021

Valoarea companiilor antreprenoriale listate la Bursa de Valori București (BVB) a crescut de 2,7 ori, în prezent, față de totalul capitalizărilor inițiale pe care le-au avut fiecare, în prima zi de prezență la cota pieței AeRO a BVB.

A fost nevoie, însă, de 6 ani ca să devină un fenomen intrarea la bursă a companiilor antreprenoriale, de obicei mici, dar cu mare potențial de creștere, controlate de un om de afaceri, eventual împreună cu familia, cu sau fără parteneri.


Pentru acești antreprenori creșterea valorii companiilor lor este un dublu succes: cel financiar și cel că și-au învins reticențele, temerile că pierd controlul și că vor avea de pierdut din cauza transparenței cerută companiilor de la bursă.

BVB le-a dedicat piața AeRO în februarie 2015, căreia i-a conceput un regim special, pentru a ușura accesul la finanțare, dar și temerile antreprenorilor.

2021 a consacrat atracția companiilor antreprenoriale pentru Bursă

Sunt companii care vin din domenii diverse, de la IT, comerțul online și agribusiness-ul inovativ, lactate, vinuri organice și îngrășăminte organice, până la producția și tranzacțiile de energie, dar și la domeniul imobiliare sau al sistemelor pluviale.

8 din cele 17 companii antreprenoriale listate din februarie 2015 încoace au intrat la tranzacționare în primele luni din 2021, pe piața AeRO a Bursei.


Chiar și în această perioadă scurtă unele din noile intrate și-au crescut deja valoarea, în timp ce pentru altele piața este în curs de stabilizare.

(Citiți și: „O firmă antreprenorială vine la Bursă cu „Lăptăria cu Caimac”)

14 dintre cele 17 și-au început existența la AeRO prin cotarea acțiunilor cu valori de piață mai mici de 78 de milioane de lei. Capitalizarea lor totală a crescut de la 476,4 milioane de lei (suma evaluărilor din prima zi de tranzacționare) până la 1.063 milioane de lei (suma capitalizărilor rezultate din prețul acțiunilor), adică de peste 2,6 ori mai mult.

Valoarea unor companii a crescut câteva ori, Astfel:

Creșterea totală se reduce la de 2,02 ori, dacă se adaugă Agroland Agribusiness (simbol bursier AG), care operează cea mai extinsă rețea de magazine agricole din România. Capitalizarea sa (252 ml. lei) era deja foarte mare la listarea din martie și a rămas relativ constantă.

Din 2015 încoace, numai două companii au ieșit de pe piață și doar una pentru că a avut probleme financiare.

Cealaltă companie care a părăsit Bursa, Sameday Courier, este chiar prima companie care a folosit mecanismul AeRO.

A plecat de la Bursă după doi ani de succes de piață, pentru că unul din fondatorii săi a decis să-și vândă participația. Compania a fost apoi preluată de eMag.

Multe companii preferă mai întâi emisiunea de obligațiuni

Doar din 2019 încoace, 25 de companii au listat doar emisiuni de obligațiuni, a căror deținere nu dau drept de vot privind viitorul lor.

Șase din acestea au făcut pasul înainte și și-au listat apoi și acțiunile, antreprenorii lor înțelegând că listarea nu le răpeșete controlul asurpa companiilor, mai ales dacă rămân cu pachetul majoritar.

22 de companii antreprenoriale au emis și au listat pe AeRO obligațiuni în valoare de peste 128 de milioane de lei – unele, și de peste 10 milioane de euro – altele.

Printre ele se numără și cele 6 companii care au și acțiuni listate: Ascendia (ASC), Bittnet (BNET), Agroserv Măriuța – „Lăptăria cu Caimac” (MILK), Norofert (NFR), Agroland (AG) și iHunt (HUNT).

Potențialul de creștere a companiilor antreprenoriale a atras mai întâi interesul caselor de brokeraj care le-au acordat încredere intermediindu-le listarea pe AeRO și, cel mai important, pe cel investitorilor care au plasat bani în activele respective.

Secretul atracției pieței AeRO

Mecanismul accesului companiilor antreprenoriale la finanțarea la bursă prin piața AeRo se bazează pe 3 criterii simple de acces:

  • să fie societăți pe acțiuni,
  • să aibă minimum 250.000 de euro capitaluri proprii sau, eventual, o capitalizare anticipată și
  • să-și asume un free-float de 10% (10% din actiuni să fie disponibile la tranzacționare, sau să aibă minimum 30 de acționari.
  • Secretul reușitei, însă, se bazează pe perspectivele de creștere rapidă a companiilor în care antreprenorii lor cred, dar care maitrebui să îi convingă și pe brokerii care intermediază lansarea la bursă a acțiunilor sau obligațiunilor.

„Companiile care vin în piaţa AeRO sunt din IT, agricultură, energie, din domenii noi, cu potențial de creştere, care sporește interesul investitorilor pentru aceste listări. Contează și dacă printre puținii lor acționari  inițiali se numără și investitori familiarizați cu plasamentele de tip venture capital, ceea ce conferă încredere viitorilor investitori”, a explicat expertul Dragoş Cabat (foto), analist CFA, pentru CursDeGuvernare.

Fiind vorba de companii mici, la care nu se uită fondurile mari de investiții, atragerea investitorilor de retail este importantă. „Retailul este un driver puternic pentru toate companiile listate dar mai ales pentru cele mici, pentru că este la originea unor tranzacții numeroase, chiar dacă mici, ceea ce crează, de asemeni un sentiment de încredere”, completează Dargoș Cabat.

Există „antreprenori  foarte inventivi în Romania, sunt și investitori foarte inventivi în România (am ajuns la aproape 70.000 de investitori individuali la bursă). Trebuie doar  să creăm acest cadru în care antreprenorii să se întâlnească cu investitorii și să se întâmple aceste deal-uri  importante, care în final să ajute economia și pe noi ca societate”, spune Adrian Tănase (foto), directorul general al BVB.

Un factor de atracție în plus a fost și întrarea BVB în categoria piețelor emergente, care o face mai vizibilă, odată cu companiile emitente de titluri.

Un trimestru record pentru listările de antreprenoriale

Primul trimestru din 2021 al Bursei de Valori București (BVB) a marcat recordul de listări pe piața AeRO, dedicată companiilor mici și antreprenoriale, cu 4 intrări la cotă a unor emisiuni de acțiuni și cu 5 de obligațiuni în valoare de peste 5,5 milioane de euro, respectiv de aproximativ 7 milioane de euro.

Pe fondul noilor listari, veniturile din piața AeRO ale companiei BVB S.A., care operează bursa omonimă, au crescut de peste 5 ori în T1 / 2021 față de aceeași perioadă din 2020, până la 353.000 de lei, cât 6% din totalul veniturilor din tranzacționare, potrivit raportului companiei.

În luna mai 2021 fenomenul a accelerat și au fost zile în care mai multe evenimente AeRO au ținut afișul:

  • În 20 mai, Air Claim, o companie specializată în obținerea drepturilor călătorilor cu avionul păgubiți, va derula plasamentul privat care urmează să o aducă la cota bursei;
  • A doua zi, s-a listat Agroserv Măriuța (MILK), compania care are „Lăptăria cu Caimac”, la o săptămână după ce a intrat la tranzacționare Vifrana (BIOW), care produce vinuri organice.
  • În același timp, Transpot Trade Services (TTS), specializată în transportul fluvial și serviciile aferente se pregătea pentru oferta publică care începea în 24 mai.

O soluție – „secret” de care era nevoie de 20 de ani

Mecanismul facilitării accesului companiilor antreprenoriale cu potențial de creștere a fost conceput în 2014 de polonezul Ludwik Sobolewski, pe atunci recent numit director general al BVB.

Mecanismul urma, de fapt, modelul pieței NewConnect, un succes răsunător al Bursei din Varșovia, care a fost condusă de Ludwik Sobolewski și a devenit una din marile burse europene.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Atunci în 2015, rețeta AeRO nu numai că a salvat ce se mai putea salva pentru piață din companiile fostei RASDAQ, dar a și dat posibilitatea companiilor mici să intre la bursă chiar dacă nu îndeplinesc rigorile mult mai severe ale prezenței pe piața principală.

Strategia atragerii la bursă a companiilor private cu potențial

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: