fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Diminuarea PIB pe S1, ajustată de la -4,7 la -4,5%. Scăderea producției industriale, principalul factor

INS a anunțat un rezultat de -4,5% al PIB pe S1 2020, deși a recalculat în jos rezultatul pe T2 cu circa 1,1 miliarde lei.… Mai mult

11.10.2020

La obiect

Paradox românesc pe piața asigurărilor de catastrofă: O comparație cu celelalte state UE la eficiența obligativității

România este printre puținele țări din Europa în care asigurarea locuințelor este obligatorie. Cu toate astea, doar una din cinci locuințe deține o asigurare împotriva… Mai mult

11.10.2020

Evenimentul

Acord semnat la Washington: un consorțiu de firme din SUA, România, Canada, Franța va dezvolta proiectul nuclear Cernavodă

Secretarul pentru Energie din SUA, Dan Brouillette, și ministrul român al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, au parafat vineri un proiect de… Mai mult

09.10.2020

La obiect

Salariile în plină pandemie: August 2020 – câștigul net, diminuat cu aproape trei procente față de iulie

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna august 2020 a fost de 5.337 lei, cu 131 de lei sau 2,4% mai… Mai mult

09.10.2020

Analiză/ Carburanții – fondul problemei: de ce România întrece Germania la preț și e în coada UE la încasări bugetare

de Marin Pana 22.4.2014

În contextul comparațiilor care se fac între noile prețuri ale carburanților din România și din celelalte state ale Uniunii Europene, vă propunem astăzi o abordare lipsită de orice populism: formarea prețurilor la pompă, în funcție de influența carburanților asupra economiei.

România a ajuns să dețină locul doi în Uniunea Europeană la prețul fără taxe al benzinei, după Danemarca, și penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria.

Altfel spus, din moment ce prețul de livrare nu poate diferi prea mult, conducem detașat în topul prețurilor regionale la carburanți nu pentru că taxele sunt prea mari ci pentru că adaosul comercial este exagerat.

La motorină, situația este similară: Împărțim locul 1 la prețul fără taxe cu Grecia (0,777 euro pe litru) și ne aflăm pe locul 7 la nivelul accizei practicate, dar la mică distanță (doar doi eurocenți) de Bulgaria și Grecia, care percep cea mai mică acciză pe litru). Din nou, pe piața nostră se practică adaosuri mari, cu beneficii relativ reduse pentru buget.

De reținut, la motorină ne aflăm ca preț final la pompă peste media europeană (aici intervine și nivelul ridicat al TVA), în timp ce la benzină rămânem, totuși, cu aproximativ cinci procente sub media UE. Este o dispunere a prețurilor caracteristică pentru economii mai puțin dezvoltate, fapt evident din datele disponibile pentru Franța și Germania.

Franța și Germania au preferat să taxeze prioritar, pe calea unor accize sensibil mai mari, benzina (carburant preponderent pentru autoturismele personale) și să mențină niveluri rezonabile de taxare la motorină ( carburantul folosit preponderent la transportul mărfurilor). De aceea, ele au prețuri peste media UE la benzină,dar sub aceasta sau la nivelul acesteia la motorină.

(Citiți și: ”Petrom: profit record de 1,091 miliarde de euro în 2013, deși vânzările au scăzut”)

Pe această cale, bugetul german încasează cu 75% din accizarea benzinei față de România, dar nu compromite prețurile din economie prin scumpirea exagerată a trnsporturilor. Francezii aduc și ei în plus față de noi 60% din accizarea benzinei și peste 20% la accizarea motorinei, deși prețul la motorină este cu șase procente sub media UE.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Soluția Poloniei

Țara cu economia proximă față de România ca dimensiune, structură și nivel de dezvoltare, Polonia, a ales să egalizeze prețurile practicate la pompă pentru benzină și motorină, în condițiile în care percepe o acciză cu aproape 20% mai mare decât România la benzină și cu 2% mai mică la motorină.

Iar asta în condițiile în care prețurile sunt la ambele tipuri de carburanți cu circa 10% mai mici decât în România.

Este o abordare care aduce mai mulți bani la buget și avantajează transportul mărfurilor, ceea ce constituie un avantaj deloc neglijabil la nivelul economiei în ansamblu în competiția regională, desfășurată inclusiv cu România. Cheia constă în aducerea adaosului comercial la niveluri occidentale, cu translarea sumelor suplimentare peste costul de livrare al carburantului dinspre distribuitor spre stat.

Pentru a vă forma o idee asupra rezervelor de reducere existente la nivelul adaosului comercial la carburanți în România, să luăm un exemplu din realitate, fără a da nume. Există posibilitatea de a achiziționa carburant cu card bancar cu un discount de 3%, prin intermediul cardurilor emise de mai multe bănci.

(Citiți și: ”Cât scoate România din redevențe. 2014 – anul negocierilor pentru țiței și gaze”)

În plus, poate exista un acord de reducere de 1% între o anumită bancă și o anumită rețea de benzinării, plus un card de fidelitate echivalent cu o reducere de 1,5%. Cumulat, reducerea se poate duce până la 5,5%, ceea ce ar însemna un preț achitat efectiv de 1,314 euro pe litru la benzină și 1,323 euro pe litru la motorină. Tradus în lei, cam de la 6,30 lei pe litru până la 5,95 lei pe litru. Ceea ce demonstrează că, și în condițiile actuale, se poate.

(Citiți și: ”Cât costă cei 7 eurocenți pe litrul de carburant: Guvernul le amână petroliștilor rigorile de mediu convenite cu UE”)

Evident, pe această cale, comerciantul nu pierde, ci își fidelizează clienții, reușind totuși să încaseze un profit la nivel occidental și nu balcanic. Mai rămâne o problemă de know-how. Să studiem cu atenție ce se întâmplă pe piața carburanților la polonezi sau cehi și să vedem cum au procedat pentru a aduce pentru toți clienții structura de preț la situația actuală.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.4.2014

5 comentarii

  1. GNG
    23.4.2014, 8:28 am

    Si cum crede autorul articolului ca pot sa fie micsorate adaosurile comerciale ale proprietarilor de benzinarii? El nu a vazut ca peste acciza guvernului TOTI proprietarii de benzinarii au adaugat inca 6-12 bani ca nu se vede ??? Si pe viitor cred ca ar trebui raportat salariul mediu din RO la salariul mediu din UE si apoi sa comparam preturile, o sa vedem raporturi usturatoare …

  2. un cetatean
    23.4.2014, 9:14 am

    Daca sunt prea multi sefi, sefuti, smecheri din conducerea de partid si de stat, acoliti si rude, fini si afini de 10 grade, institutii de stat si bugetari, toti trebuie sa traiasca foarte bine, cu case si masini de lux, cu trasee turistice si nu numai prin locuri frumoase si exotice. De aceea sunt toate acele cotatii si taxe maxime in Romania, caci fraerul de rind PLATESTE si cricneste.

  3. Doi cetatean
    23.4.2014, 11:36 am

    Nu ar fi rau sa cereti parerea unui jucator din domeniu care se loveste de oligopolul Petrom,Rompetrol, Mol si Lukoil. In toate tarile motorina intra in piata de la importator sau de la producator la Platt’s + 60$/tona, se mai adauna 10-15$ / tona costul cu transportul, dupa care se adauga marja revanzatorului. La noi datorita aanjamentului dintre importatori si producatori intrarea in piata a motorinei se face la Platt’s plus 120$ /tona….De aici vine toata diferenta. In rest e apa de ploaie….

  4. Pompagiul de serviciu
    25.4.2014, 9:00 am

    Domnule autor Marian, stai jos, ai nota 3! Vorbind din ipostaza benzinarului independent, adaosul per/litru la pompa este de 10 bani!Atat, d-le autor de literatura SF. 10 bani amarati! Gandeste-te d-le autor cat ar trebui sa vanda o statie pentru a fi profitabila dpdv economic!Asta in conditiile in care ai 8 angajati cu salariul real declarat! Pai aproape ca este mai rentabil magazinul de incinta din statie decat comertul cu combustibili! Accizele nesimtite ale guverumului si adaosurile practicate de catre cei care rafineza petrolul, acolo este problema reala! Dar e simplu sa scrii tampenii cu adaosurie nesimtite ale benzinarilor, nu?

    • Cristian Grosu
      25.4.2014, 9:44 am

      Dacă ați reciti articolul ati reuși poate să vă calmați. Și ca să nu recitiți totul, decupez acest citat din text:
      ”România a ajuns să dețină locul doi în Uniunea Europeană la prețul fără taxe al benzinei, după Danemarca, și penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria.”

Lăsați un comentariu


Stiri

Moment istoric: liderii marilor religii se vor ruga în comun pentru pace

Iulian Soare

Papa Francisc şi lideri de diferite religii, printre care şi patriarhul ortodox Bartolomeu I, se vor ruga marţi în Piaţa Campidoglio din Roma pentru victimele… Mai mult

Stiri

Michael Horodniceanu, care a revoluționat traficul din New York, îl va consilia pro bono pe Nicușor Dan

Vladimir Ionescu

Nicușor Dan a obținut sprijinul profesorului american de origine română Michael Horodniceanu, care a condus timp de mai mulți ani tot ce a ținut de… Mai mult

Stiri

Șeful Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Economice, din Poliția Română, pus sub control judiciar

Vladimir Ionescu

Marius Eduard Moise, comisar şef în cadrul IGPR – Direcţia de Investigare a Criminalităţii Economice, a fost pus luni sub control judiciar, de către procurorii… Mai mult

Stiri

Eurostat: România, cea mai mare creștere la nivelul UE, în august, a lucrărilor de construcții

Raluca Florescu

România a înregistrat în august o creștere anuală de 12,4% a lucrărilor de construcții, cea mai mare la nivelul statelor membre, după cum reiese din… Mai mult

Stiri

Oficial: Capitala întră în scenariul roșu pentru 14 zile – școlile, restaurantele și teatrele se închid, purtarea măștii devine obligatorie și pe stradă

Vladimir Ionescu

Masca devine obligatorie în toate spațiile publice din Capitală, iar cursurile se mută în online, începând de marți, ora 00.00, conform măsurilor anunțate luni de… Mai mult

Stiri

Directorul medical Spitalului Colentina a demisionat. Unitatea este acum în totalitate destinată pacienților Covid

Vladimir Ionescu

Sabina Zurac (foto) a demisionat din poziția de director medical al Spitalului Colentina, vineri, înainte de anunțul autorităților potrivit căruia unitatea va trata exclusiv pacienți… Mai mult

Stiri

RePatriot App – aplicația care conectează românii de pretutindeni cu oportunitățile de acasă

Vladimir Ionescu

RePatriot anunță luni lansarea unei aplicații care apropie românii de pretutindeni – RePatriot App, cu ajutorul căreia ”poți fi mereu conectat cu oportunitățile pe care… Mai mult