miercuri

19 ianuarie, 2022

Analiză/ Carburanții – fondul problemei: de ce România întrece Germania la preț și e în coada UE la încasări bugetare

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

22 aprilie, 2014

În contextul comparațiilor care se fac între noile prețuri ale carburanților din România și din celelalte state ale Uniunii Europene, vă propunem astăzi o abordare lipsită de orice populism: formarea prețurilor la pompă, în funcție de influența carburanților asupra economiei.

România a ajuns să dețină locul doi în Uniunea Europeană la prețul fără taxe al benzinei, după Danemarca, și penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria.

Altfel spus, din moment ce prețul de livrare nu poate diferi prea mult, conducem detașat în topul prețurilor regionale la carburanți nu pentru că taxele sunt prea mari ci pentru că adaosul comercial este exagerat.

La motorină, situația este similară: Împărțim locul 1 la prețul fără taxe cu Grecia (0,777 euro pe litru) și ne aflăm pe locul 7 la nivelul accizei practicate, dar la mică distanță (doar doi eurocenți) de Bulgaria și Grecia, care percep cea mai mică acciză pe litru). Din nou, pe piața nostră se practică adaosuri mari, cu beneficii relativ reduse pentru buget.


De reținut, la motorină ne aflăm ca preț final la pompă peste media europeană (aici intervine și nivelul ridicat al TVA), în timp ce la benzină rămânem, totuși, cu aproximativ cinci procente sub media UE. Este o dispunere a prețurilor caracteristică pentru economii mai puțin dezvoltate, fapt evident din datele disponibile pentru Franța și Germania.

Franța și Germania au preferat să taxeze prioritar, pe calea unor accize sensibil mai mari, benzina (carburant preponderent pentru autoturismele personale) și să mențină niveluri rezonabile de taxare la motorină ( carburantul folosit preponderent la transportul mărfurilor). De aceea, ele au prețuri peste media UE la benzină,dar sub aceasta sau la nivelul acesteia la motorină.

(Citiți și: ”Petrom: profit record de 1,091 miliarde de euro în 2013, deși vânzările au scăzut”)

Pe această cale, bugetul german încasează cu 75% din accizarea benzinei față de România, dar nu compromite prețurile din economie prin scumpirea exagerată a trnsporturilor. Francezii aduc și ei în plus față de noi 60% din accizarea benzinei și peste 20% la accizarea motorinei, deși prețul la motorină este cu șase procente sub media UE.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Soluția Poloniei

Țara cu economia proximă față de România ca dimensiune, structură și nivel de dezvoltare, Polonia, a ales să egalizeze prețurile practicate la pompă pentru benzină și motorină, în condițiile în care percepe o acciză cu aproape 20% mai mare decât România la benzină și cu 2% mai mică la motorină.


Iar asta în condițiile în care prețurile sunt la ambele tipuri de carburanți cu circa 10% mai mici decât în România.

Este o abordare care aduce mai mulți bani la buget și avantajează transportul mărfurilor, ceea ce constituie un avantaj deloc neglijabil la nivelul economiei în ansamblu în competiția regională, desfășurată inclusiv cu România. Cheia constă în aducerea adaosului comercial la niveluri occidentale, cu translarea sumelor suplimentare peste costul de livrare al carburantului dinspre distribuitor spre stat.

Pentru a vă forma o idee asupra rezervelor de reducere existente la nivelul adaosului comercial la carburanți în România, să luăm un exemplu din realitate, fără a da nume. Există posibilitatea de a achiziționa carburant cu card bancar cu un discount de 3%, prin intermediul cardurilor emise de mai multe bănci.

(Citiți și: ”Cât scoate România din redevențe. 2014 – anul negocierilor pentru țiței și gaze”)

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

În plus, poate exista un acord de reducere de 1% între o anumită bancă și o anumită rețea de benzinării, plus un card de fidelitate echivalent cu o reducere de 1,5%. Cumulat, reducerea se poate duce până la 5,5%, ceea ce ar însemna un preț achitat efectiv de 1,314 euro pe litru la benzină și 1,323 euro pe litru la motorină. Tradus în lei, cam de la 6,30 lei pe litru până la 5,95 lei pe litru. Ceea ce demonstrează că, și în condițiile actuale, se poate.

(Citiți și: ”Cât costă cei 7 eurocenți pe litrul de carburant: Guvernul le amână petroliștilor rigorile de mediu convenite cu UE”)

Evident, pe această cale, comerciantul nu pierde, ci își fidelizează clienții, reușind totuși să încaseze un profit la nivel occidental și nu balcanic. Mai rămâne o problemă de know-how. Să studiem cu atenție ce se întâmplă pe piața carburanților la polonezi sau cehi și să vedem cum au procedat pentru a aduce pentru toți clienții structura de preț la situația actuală.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

5 răspunsuri

  1. Si cum crede autorul articolului ca pot sa fie micsorate adaosurile comerciale ale proprietarilor de benzinarii? El nu a vazut ca peste acciza guvernului TOTI proprietarii de benzinarii au adaugat inca 6-12 bani ca nu se vede ??? Si pe viitor cred ca ar trebui raportat salariul mediu din RO la salariul mediu din UE si apoi sa comparam preturile, o sa vedem raporturi usturatoare …

  2. Daca sunt prea multi sefi, sefuti, smecheri din conducerea de partid si de stat, acoliti si rude, fini si afini de 10 grade, institutii de stat si bugetari, toti trebuie sa traiasca foarte bine, cu case si masini de lux, cu trasee turistice si nu numai prin locuri frumoase si exotice. De aceea sunt toate acele cotatii si taxe maxime in Romania, caci fraerul de rind PLATESTE si cricneste.

  3. Nu ar fi rau sa cereti parerea unui jucator din domeniu care se loveste de oligopolul Petrom,Rompetrol, Mol si Lukoil. In toate tarile motorina intra in piata de la importator sau de la producator la Platt’s + 60$/tona, se mai adauna 10-15$ / tona costul cu transportul, dupa care se adauga marja revanzatorului. La noi datorita aanjamentului dintre importatori si producatori intrarea in piata a motorinei se face la Platt’s plus 120$ /tona….De aici vine toata diferenta. In rest e apa de ploaie….

  4. Domnule autor Marian, stai jos, ai nota 3! Vorbind din ipostaza benzinarului independent, adaosul per/litru la pompa este de 10 bani!Atat, d-le autor de literatura SF. 10 bani amarati! Gandeste-te d-le autor cat ar trebui sa vanda o statie pentru a fi profitabila dpdv economic!Asta in conditiile in care ai 8 angajati cu salariul real declarat! Pai aproape ca este mai rentabil magazinul de incinta din statie decat comertul cu combustibili! Accizele nesimtite ale guverumului si adaosurile practicate de catre cei care rafineza petrolul, acolo este problema reala! Dar e simplu sa scrii tampenii cu adaosurie nesimtite ale benzinarilor, nu?

    1. Dacă ați reciti articolul ati reuși poate să vă calmați. Și ca să nu recitiți totul, decupez acest citat din text:
      ”România a ajuns să dețină locul doi în Uniunea Europeană la prețul fără taxe al benzinei, după Danemarca, și penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria.”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

5 răspunsuri

  1. Si cum crede autorul articolului ca pot sa fie micsorate adaosurile comerciale ale proprietarilor de benzinarii? El nu a vazut ca peste acciza guvernului TOTI proprietarii de benzinarii au adaugat inca 6-12 bani ca nu se vede ??? Si pe viitor cred ca ar trebui raportat salariul mediu din RO la salariul mediu din UE si apoi sa comparam preturile, o sa vedem raporturi usturatoare …

  2. Daca sunt prea multi sefi, sefuti, smecheri din conducerea de partid si de stat, acoliti si rude, fini si afini de 10 grade, institutii de stat si bugetari, toti trebuie sa traiasca foarte bine, cu case si masini de lux, cu trasee turistice si nu numai prin locuri frumoase si exotice. De aceea sunt toate acele cotatii si taxe maxime in Romania, caci fraerul de rind PLATESTE si cricneste.

  3. Nu ar fi rau sa cereti parerea unui jucator din domeniu care se loveste de oligopolul Petrom,Rompetrol, Mol si Lukoil. In toate tarile motorina intra in piata de la importator sau de la producator la Platt’s + 60$/tona, se mai adauna 10-15$ / tona costul cu transportul, dupa care se adauga marja revanzatorului. La noi datorita aanjamentului dintre importatori si producatori intrarea in piata a motorinei se face la Platt’s plus 120$ /tona….De aici vine toata diferenta. In rest e apa de ploaie….

  4. Domnule autor Marian, stai jos, ai nota 3! Vorbind din ipostaza benzinarului independent, adaosul per/litru la pompa este de 10 bani!Atat, d-le autor de literatura SF. 10 bani amarati! Gandeste-te d-le autor cat ar trebui sa vanda o statie pentru a fi profitabila dpdv economic!Asta in conditiile in care ai 8 angajati cu salariul real declarat! Pai aproape ca este mai rentabil magazinul de incinta din statie decat comertul cu combustibili! Accizele nesimtite ale guverumului si adaosurile practicate de catre cei care rafineza petrolul, acolo este problema reala! Dar e simplu sa scrii tampenii cu adaosurie nesimtite ale benzinarilor, nu?

    1. Dacă ați reciti articolul ati reuși poate să vă calmați. Și ca să nu recitiți totul, decupez acest citat din text:
      ”România a ajuns să dețină locul doi în Uniunea Europeană la prețul fără taxe al benzinei, după Danemarca, și penultimul loc la acciza percepută pe acest carburant, după Bulgaria.”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr