Companiile germane au transmis parțial clienților prețurile mai mari pe care le-au avut de suportat în ultimele lumi, pe fondul crizei energetice declanșate de conflictul militar lansat de Rusia împotriva Ucrainei, potrivit unui sondaj realizat de Institutul Ifo.
Potrivit acestuia, companiile germane au transferat clienților circa 34% din creșterile prețurilor de achiziție din ultimele luni. Ei plănuiesc să majoreze acest procent la 50% până în aprilie.
„Acest lucru va duce probabil la o presiune inflaționistă suplimentară asupra prețurilor de consum în lunile următoare”, a comentat cercetătorul Ifo Manuel Menkhoff.
Companiile au precizat că scăderea cererii, presiunea concurențială și contractele pe termen lung sunt factorii care influențează ritmul de transmisie a majorărilor de prețuri către consumatori.
Sondajul mai arată că există diferențe considerabile între sectoarele economice. Industria se află în fruntea listei, companiile din segmentul manufacturier intenționând să transfere clienților 68% din creșterea prețurilor la energie și materii prime.
În construcții, procentul este de 66%, în comerț de 53%, în vreme ce în rândul furnizorilor de servicii acesta este de doar 36%.
Procentele variază semnificativ și în interiorul unul segment. Spre exemplu, producătorii de încălțăminte plănuiesc să transfere 89% din majorări consumatorilor, iar cei de băuturi doar 38%.
Aceste diferențe au fost deja observate în trecut. În cazul companiilor manufacturiere, acestea au transferat consumatorilor 51% din majorări. În comerț, procentul a fost de 38%, în sectorul serviciilor de 65%, iar în construcții de 21%.
Analiza a fost realizată în rândul a 6.500 de companii din toate sectoarele economice, în octombrie.
Germania, cea mai mare economie a zonei euro, este printre cele mai afectate de criza energetică. Comisia Europeană anticipează că PIB-ul Germaniei se va contracta cu 0,6%, fiind printre singurele trei state europene cu creșteri negative în 2023.
***