Vechimea medie a parcului auto din România s-a situat la 15.4 ani, în 2018, peste media de 11 ani a Uniunii Europene, potrivit unei analize a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
„Recentele date referitoare la evoluţia parcului auto din România (…) arată o deterioare constantă a vârstei medii a acestuia, dar mai important, creşterea numărului de autoturisme vechi şi foarte vechi care continuă să-l alimenteze din plin, mai ales în ultimii doi ani (de când a fost eliminat Timbrul de mediu)”, se arată în analiza citată.
Aproape jumatate dintre maşinile înmatriculate la nivel naţional (47%) au o vechime de peste 15 ani, iar numărul “rablelor” continuă să crească.
„Având în vedere evoluţia în timp a nivelului maxim admis al emisiilor poluante pentru omologarea autovehiculelor (dar şi nivelul acestora în trafic), această situaţie reflectă potenţialul extrem de ridicat de deteriorare a calităţii aerului din oraşe”, notează APIA.
În ceea ce priveşte tipul de motorizare, APIA constată o creştere constantă a maşinilor diesel care aproape şi-au dublat ponderea în totalul parcului auto, ajungând să reprezinte 44,6% la sfârşitul lui 2018.
Un alt indicator relevant pentru dimensiunea parcului auto naţional şi potenţialul său de creştere este gradului de motorizare, respectiv numărul de maşini la mia de locuitori. Din acest punct de vedere, România, cu cele 328 de unităţi/1.000 de locuitori este pe ultimul loc în UE. Media europeană din 2016 a fost de 587/1.000 de locuitori.
Analiza teritorială a vechimii medii a parcului auto şi a gradului de motorizare reflectă două categorii de situaţii:
- Cele în care vârsta medie ridicată a autoturismelor înmatriculate este dublată de un grad de motorizare scăzut: Botoşani, Vaslui, Teleorman, Iaşi;
- Cele în care vârsta medie ridicată este dublată de un grad ridicat de motorizare: Arad, Alba, Caraş Severin, Hunedoara, Satu Mare.