În continuarea mesajului privind impactul OUG 114/2018 transmis joi alături de organizațiile din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR), AmCham Romania transmite vineri un semnal de alarmă cu privire la ”degradarea accelerată a calității politicilor publice, reglementării și guvernanței în România”, considerând că atinge un nivel alarmant la începutul acestui an.
Potrivit comunicatului AmCham:
Ne confruntăm cu modificări concomitente, prin ordonanțe de urgență a legislației în multiple sectoare strategice pentru economie, într-un ritm nejustificat de alert care nu permite parcurgerea tuturor pașilor necesari pentru a asigura predictibiltatea, transparența și evaluarea impactului economic și societal al măsurilor adoptate.
O astfel de abordare a transformat Programul Național de Reformă într-un document desuet în stabilirea priorităților de reformă la nivel național iar rezultatele proiectelor cu Banca Mondială care vizau restructurarea mecanismelor de implementare a reformelor în cadrul funcției centrale a guvernului este dat uitării.
În timp ce mediul de afaceri solicită abrogarea Ordonanței 114/2018, Guvernul anunță noi proiecte legislative cu implicații pe scară largă în economie, adâncind nesiguranța și riscul ca România să fie vulnerabilă într-un context economic global, regional și național caracterizat de tensiuni și un ciclu economic ajuns la maturitate.
Între măsurile anunțate amintim Proiectul de OUG inițiat de ANPC care impune amenzi de până la 4% din cifra de afaceri a operatorilor economici, transferul inexplicabil de atribuții de la ANAF la CNSP (Comisia Națională de Strategie și Prognoză) sau presiuni asupra unor instituții independente precum Consiliul Concurenței prin impunerea unui calendar nerealist de finalizare a investigațiilor sau a atacurilor sistematice la Banca Națională a României.
În aceeași notă se încadrează și denaturarea ritmului normal de pregătire, consultare publică și aprobare de către Parlament a Proiectului Bugetului de Stat pentru 2019. Această abordare decuplată de practica obișnuită precum și de calendarul de prevăzut de Legea Finanțelor Publice pentru adoptarea bugetului de stat ne privează de oportunitatea de a avea o dezbatere publică de calitate cu privire la cel mai important instrument de politică publică privind alocarea resurselor pentru anul în curs precum și de o reflecție de calitate cu privire la modul de alocare a resurselor publice în cadrul Parlamentului.
Cascada de ordonanțe de urgență din care lipsește urgența, care deviează de la normele legale, de la abordarea Europeană privind mai buna reglementare, de la cea privind impactul noilor reglementări asupra IMM sau cea privind Studiul de Impact al noilor reglementări (Regulatory Impact Assessment) este uneori agresivă, induce o lipsă de predictibilitate la nivelul economiei în ansamblul său, decredibilizează procesul de reglementare, pune sub semnul întrebării motivele din spatele acestor măsuri adoptate în ciuda semnalelor negative repetate din partea celor vizați, și îndepărtează România de angajamentele asumate în cadrul structurii europene.
Ironic, toate aceste evoluții tocmai în perioada în care România beneficiază de cea mai sporită atenție din partea statelor membre și instituțiilor europene, cea în care deținem Președinția rotativă a Consiliului UE.
AmCham Romania atrage atenția asupra prețului mare pe care România îl plătește în termeni de imagine de țară și credibilitate în rândul investitorilor, construite în timp, cu eforturi susținute și foarte greu de redobândit odată pierdute.
Între timp, românii care aleg să rămână încă în țară au început să deconteze nota de plată pentru OUG 114/2018 și companiile renunță la planurile de investiții și extindere în favoarea altor piețe.
Solicităm revenirea la un proces de reglementare transparent și constructiv, care să urmărească obiective de dezvoltare pe termen lung și nu interese partizane de moment.