fbpx

La obiect

Deficitul comercial se întoarce peste pragul de 2 mld. euro/lună. Plusul din sectorul auto se topește

Deficitul comercial al României a depășit din nou pragul de 2 miliarde euro pe lună în iulie 2021, potrivit datelor comunicate de INS. Minusul consemnat… Mai mult

09.09.2021

La obiect

Economiștii: Criza politică potențează cauzele deprecierii leului, pe fondul dezechilibrelor financiare acumulate ale României

Leul este singura monedă din Europa Centrală și de Est care s-a depreciat de la începutul anului, pe când piețele nu luau în calcul criza… Mai mult

08.09.2021

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

AmCham – Nemulțumirile investitorilor americani față de fiscalitatea din România: schimbări intempestive fără o rațiune economică și stimulente neatractive

de Razvan Diaconu , 23.9.2019

Majoritatea companiilor apreciează în continuare cota unică de impozitare drept cea mai atractivă măsură fiscală oferită de România, reiese dintr-un sondaj realizat de Camera americană de comerț din România, AmCham, în rândul celor 128 de companii membre.

“Deși politica fiscală a fost întotdeauna în centrul atenției mediului de afaceri, în ultimii ani importanța sa a crescut ca rezultat al modificărilor frecvente cu care ne-am confruntat, al inițiativelor care au fost lansate de multe ori doar la nivel de intenție în spațiul public, și, dacă ne referim doar la ultimele 12 luni, datorită măsurilor fiscale, unele impuse în mod netransparent, altele îndelung discutate cu decidenții, dar încă neadoptate ” a declarat Ionuț Simion, președintele AmCham Romania și al grupului de lucru AmCham dedicat fiscalității în deschiderea conferinței de presă dedicate prezentării rezultatelor sondajului.

În contextul acestui demers, la capitolul avantaje ale politicii fiscale, s-au evidențiat:

  • Cota unică, în continuare cel mai apreciat avantaj competitiv oferit de România, în opinia a 75% dintre respondenți, urmată de impozitul de 5% pe dividende, prezentă în opțiunile a 70% dintre respondenți.
  • Stimulentele fiscale, apreciate ca fiind favorabile de 60% dintre participanții la sondaj dar care pot deveni un dezavantaj pentru investitori în lipsa implementării din cauza imaterialității sau dificultăților practice, deși sunt un element care ar putea contribui la consolidarea uneia dintre cele mai valoroase industrii – cea de software.
  • Armonizarea legislației fiscale cu legislația europeană, considerată de 58% dintre respondenți un element de stabilitate și predictibilitate.
  • Legislația pentru regimul de holding, 30%.

În ce privește neajunsurile legislației fiscale, cele mai multe răspunsuri au plasat pe primele poziții:

  • Atractivitatea scăzută a stimulentelor fiscale, cu 64%, fiind vorba în special de stimulentele pentru activități de cercetare-dezvoltare-inovare care există doar pe hârtie, fără a fi implementate în practică, în ciuda insistențelor mediului de afaceri și a beneficiilor pe care le-ar aduce României.
  • Adoptarea intempestivă de măsuri fiscale în regim de urgență în mod nejustificat economic și netransparent precum OUG 114/2018, este considerată de peste 61% dintre respondenți principalul neajuns care afectează încrederea în mediul investițional din România.
  • Nearmonizarea la timp a legislației fiscale cu cea contabilă, 57%.
  • Neplafonarea CAS și CASS se menține, cu 52% în topul neajunsurilor, mediul de afaceri solicitând de fapt o corelare echitabilă a valorii și calității serviciilor de sănătate pe care asigurații le pot accesa în contul contribuțiilor pe care le achită.

Întrebările din sondaj au vizat de asemenea principalele neajunsuri ale administrației fiscale care constituie o barieră pentru investiții suplimentare și pentru mediul de afaceri în general.

Răspunsurile la această întrebare plasează, cu peste 85% dintre răspunsuri, lipsa digitalizării ANAF în topul neajunsurilor. Deși este un deziderat comun pentru mediul de afaceri și decidenți, semnalarea de către majoritatea respondenților a acestui aspect transmite urgența nevoii de modernizare prin digitalizare a infrastructurii administrației fiscale, o condiție esențială pentru creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare.

Un procent foarte ridicat de respondenți, de peste 80%, reclamă lipsa de cooperare, și chiar agresivitate din partea autorităților fiscale, a căror remediere o vedem posibilă prin digitalizare care va reduce numărul interacțiunilor directe dintre autoritate și contribuabili, și prin asumarea de către ANAF a unui rol de prevenție și educare a contribuabililor.

Aproape jumătate dintre participanții la sondaj au inclus în aceeași categorie a neajunsurilor, netransparența privind criteriile de risc și modalitatea de selectare a contribuabililor pentru control (57%), procesul complex de confomare fiscală (53%) și nerespectarea prevederilor legale privind modificarea legislației fiscale (41%).

Cu privire la măsurile recomandate în vederea îmbunătățirii legislației fiscale, selecția acestora se menține în zona rezolvării deficiențelor semnalate prin răspunsurile la întrebările anterioare, după cum urmează:

  • Predictibilitatea procesului de adoptare a măsurilor de politică fiscală, 82%.
  • Transparența și stabilitatea politicii fiscale, 76%.
  • Reducere a evaziunii fiscale prin digitalizare și alte măsuri de combatere a evaziunii, 72%.
  • Modernizarea ANAF, 61%.
  • Strategie de stimulare a investițiilor cu valoare adăugată mare, 50%.

Referindu-se la recomandarea legată de strategia de stimulare a investițiilor, Mihai Faur, reprezentant al UiPath, companie membră AmCham Romania, a punctat în intervenția sa că “ în timp ce noi stagnăm, statele care înțeleg oportunitățile economiei digitale și provocările actuale își adaptează legislația fiscală pentru atragerea și favorizarea modelelor de afaceri bazate pe inovație și valoare adăugată mare. Dacă România nu va lua urgent măsuri pentru a atrage funcțiile importante ale modelelor de afaceri contemporane – adică să se îndrepte către tehnologie și activități de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse în comparație cu statele ce oferă un cadru național complex favorabil investițiilor.”

Conform aceluiași sondaj, calitatea dialogului dintre contribuabili și factorii de decizie în ceea ce privește măsurile legislativ-fsicale este apreciată ca fiind slabă de peste 67% dintre respondenți, și la fel comunicarea dintre contribuabili și ANAF (61%).

“Semnalele pe care membrii comunității AmCham le transmit prin intermediul acestui sondaj relevă câteva teme recurente care se evidențiază atât ca dezavantaje dar și ca oportunități doar dacă vor fi corect înțelese și abordate fără întârziere. Mesajul AmCham Romania este că digitalizarea administrației fiscale este o urgență pentru o administrare eficientă a activitităților economice și pentru creșterea calității veniturilor la buget, și mai ales pentru asigurarea relevanței României pentru noile modele de afaceri”, a concluzionat Alex Milcev, reprezentantul EY Romania în grupul de lucru pentru fiscalitate din cadrul AmCham Romania.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Video / Germania se desparte de Angela Merkel

Razvan Diaconu

Dacă spui Germania, spui Angela Merkel. BBC a publicat joi un reportaj despre felul în care publicul german percepe despărțirea de cancelarul care se află… Mai mult

Europa

Încrederea din zona euro, afectată de blocajele de pe lanțurile de aprovizionare

Alexandra Pele

Constrângerile generate de blocajele de pe lanțurile de aprovizionare au început să afecteze încrederea din zona euro, indicele PMI, realizat în rândul managerilor de achiziții,… Mai mult

Stiri

Noile resticții Covid-19: carantina de noapte se introduce peste rata de 6 la mie, doar pentru nevaccinați

Vladimir Ionescu

Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat, joi, hotărârea cu restricțiile ce se instituie după depășirea pragurilor de incidență de 4 cazuri la… Mai mult

Stiri

Nicușor Dan prezintă situația spitalelor bucureștene din rețeaua Covid

Vladimir Ionescu

Un număr de 12 dintre cele 19 spitale aflate în subordinea Primăriei Municipiului București (PMB) sunt incluse în rețeaua Covid-19, iar ele totalizează 712 paturi… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș și Dan Barna, în turul 2 al alegerilor pentru președinția USR PLUS. Cioloș a câștigat primul tur cu 46%

Razvan Diaconu

Dacian Cioloș a câștigat primul tur al alegerilor din USR PLUS cu 46% din voturi, în timp ce Dan Barna a obținut 43,9%. Cel de… Mai mult

Europa

Scumpiri la energie: Comisia Europeană promite un pachet de măsuri care să ajute țările membre

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană va prezenta un pachet de măsuri „mai bine structurat,  care să fie de folos țărilor membre să gestioneze situația” scumpirilor la energie, a… Mai mult

Stiri

Primarul Timișoarei cere ca instituirea carantinei de noapte să nu vizeze și vaccinații

Vladimir Ionescu

Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, le cere guvernanților modificarea regulilor privind carantinarea, astfel încât persoanele vaccinate să se poată deplasa liber și după instituirea carantinei de… Mai mult