28 ianuarie, 2022

Sistemul de garanție-returnare (SGR), prin care băuturile vor adăuga 50 de bani sub formă de garanție la prețul produselor – sume care pot fi recuperate la returnarea ambalajului  în magazine – a făcut deja primii pași. În statele în care a fost implementat, sistemul a dus la reciclarea în medie a peste 90% din peturi, sticle și doze.

Nu e vorba numai de bani: o întreagă industrie a reciclării și protejării mediului se poate construi, în care toată lumea e implicată: de la producătorii, retailerii, și consumatorii finali ai produselor, până la reciclatori și furnizorii de tehnologie specifică, toată lumea este angrenată în așa numita economie circulară.

Unde e România azi, ce decalaje există între ea și statele vestice sau vecine, care sunt problemele de la legislație la mentalitate – în cadrul Conferinței CDG ”Economia reciclării – decalajele pe care trebuie să le recupereze România” (25.01.2022). Decidenți, experți și jucători în piețele implicate de problema reciclării, au făcut un desen al momentului în care a ajuns implementarea și o listă cu necesarul pentru pașii următori.


Îți prezentăm cele mai importante declarații ale lui Alice NICHITA, Președinte, Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare și reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi în cadrul conferinței:

Cele mai importante declarații:

  • Zona de management al deșeurilor din ambalaje – suntem un grup de oameni pasionați de subiect, mă bucur că ajungem să dialogăm mai des, mai în profunzime… SGR pare să fie soluția, deși nu va rezolva toate problemele României de colectare separată a ambalajelor.
  • Este o soluție care ajută la modernizare, care, dacă va fi implementată cum trebuie, poate servi drept model și altor state. Și noi ne-am uitat la modelele adoptate de alte state la nivel european. Fiecare sitem trebuie să țină însă cont de particularitățile țării în care va fi implementat.
  • România, deși se uită la modelele din alte țări, se diferențiază și prin întindere geografică, și prin împărțire rural/urban, și prin număr al populației. Avem nevoie de timp pentru implementare eficientă, SGR să devină o soluție eficientă. Obiectivele finale sunt sociale și de mediu, dar e important să eficientizăm circuitul, ca producători dorim să avem acces la acest tip de materie primă reciclată.
  • Sunt multiple obiective ale sistemului, noi ne-am obișnuit să împărțim temele de discuție. În 2018 a apărut prima referire la acest sistem în legislația noastră, noi de atunci am început să realizăm studii de impact…
  • Avem HG aprobată în octombrie anul trecut, cea care a deschis oficial etapa de așezare a cadrului general. A apărut și rolul activ al statului în această activitate. De la acel moment noi am încercat să descifrăm care sunt etapele următoare pentru constituirea companiei care va avea ca acționari structurile asociative ale fabricanților, ale comercianților- vorbim de un parteneriat. Noi am constituit 2 noi asociații ale producătorilor cu scopul de a intra în acționariatul acestei companii. Toată industria a făcut toate demersurile necesare, suntem pregătiți pentru implementare, însă aceasta nu poate porni în absența desemnării unui administrator.
  • Toate etapele menționate- deloc puține, în spatele cărora este un însemnat volum de muncă- vor putea demara în fapt abia după autorizarea și acreditarea acestui administrator al sistemului. Ca perspectivă de timp, nu credem că lucrul acesta se poate întâmpla mai devreme de vara anului 2022…
  • Vom avea în câteva zile un HG de modificare, să spunem că în luna martie putem depune dosarele de licențiere, va mai dura cel puțin 2 luni conform calendarului de acreditare. Ne uităm la luna mai, iunie, doar pentru partea de acreditare. Este cu atât mai clar, noi am spus de acum un an, că termenul de octombrie nu prea stă în picioare, nici din perspectivă teoretică, nici din perspectivă operațională.
  • Ar fi bine șă știm cu luni înainte, ideal ar fi 18 luni, care este calendarul realist. Lunile acestea sunt necesare pentru pregătirea ca sistemul să fie eficient din ziua 1 de funcționare în orice colț al României, în orice magazin.
  • Consumatorul nu trebuie să se lovească de imposibilitatea de a returna ambalajul, noi ne dorim să pornim cu dreptul într-un sistem eficient. Suntem în dialog continuu și constant cu comercianții, e un sistem complex, dar pentru consumator trebuie să fie simplu. Și trebuie să privim ambalajele ca o resursă, care ne poate ajuta să îndeplinim scopul final, acela de a îndeplini țintele de reciclare.

Sesiunea de Q&A:

Care sunt consecințele dacă sistemul nu va fi implementat începând cu octombrie 2022?


Ne-am uitat la aceste ținte europene transpuse și în legislația națională- ele intră în vigoare din 2025 majoritatea, în 2027 există ținta de 90% grad de colectare plastic. &5% metal, sticlă. SGR ajunge la eficiență maximă la 3 ani de la implementare, deci avem nevoie să pornim rapid. 2022 nu a fost neapărat un termen realist, cred că în toamna 2023 ar fi mai realist. În acest scenariu avem șanse să ne îndeplinim obiectivele.

Conferința integrală:

Parteneri:

RER Group, TOMRA, Fepra, Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), Asociația „Berarii României”, Auchan, ARAM – Asociația Română pentru Ambalaje și Mediu, Farmec, INACO – Inițiativa pentru Competitivitate

Parteneri de comunicare:

Ambasada Sustenabilitatii in Romania (ASR), Asociația ”Ține de noi”, BRCC (British Romanian Chamber of Commerce), Coaliția pentru Economie Circulară, Confederația Patronală Concordia, Euractiv, Project-E, RFI România, RBL – Romanian Business Leaders, Viitor Plus, WWF Romania (World Wide Fund for Nature)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: