Agenda politică de toamnă a Comisiei Europene debutează în forță în această săptămână, odată cu publicarea de către guvernul britanic a noi strategii privind negocierile legate de Brexit, dar acestea pot fi complicate de alte provocări nu mai puțin vitale la adresa oficialilor europeni de la Bruxelles.
Oricare dintre problemele de mai jos din agenda de toamnă a CE pot slăbi poziția de negociere a Comisiei Europene cu Marea Britanie, prin potențialul înțelegerilor bilaterale pe care care aceasta le poate realiza, formal sau nu, cu membrii nemulțumiți din jumătatea de Est a UE, potrivit unei sinteze Bloomberg:
- Respectarea principiilor și legislației UE în Polonia și Ungaria: Un guvern polonez lipsit de dreptul de vot la Bruxelles ar putea deveni și mai apropiat aliatului american al Marii Britanii, care încurajează tendințele rebele în jumătatea de est a UE.
- Problemele corupției din Bulgaria, până în Polonia (altădată model de democrație): Invocarea corupției celuilalt este oricând un argument bun de manevrat într-o negociere.
- Reforma Zonei Euro: Echilibrarea proiectelor rezonabile de reformă cu cele revoluționare poate face din reformarea Zonei Euro un punct tare sau o slăbiciune în negocierea acordului comercial post Brexit.
- Investițiile terților: Marea Britanie este deja primitoare pentru banii investitorilor chinezi, în vreme ce UE caută să stopeze investițiile chineze care au. Mai degrabă rațiuni politice decât economice.
- Grecia, probabil cel mai vechi punct slab al UE va primi, după alegerile din Germania din septembrie, răspunsul daca i se mai șterg din datorii sau nu.
Ritmul negocierilor Brexit
Marea Britanie şi Comisia Europeană (CE) se situează pe poziţii divergente privind chiar conţinutului negocierilor: Marea Britanie tocmai a cerut, luni, ca problemele schimburilor comerciale să nu fie separate de cele ale statutului cetăţenilor UE după Brexit şi de cele ale plăţii obligaţiilor financiare britanice către bugetul european.
Pe de altă parte, CE susţine în continuare că mai întâi trebuie făcute progrese pe aceste din urmă teme şi abia apoi negociate relaţiile comerciale post-Brexit. Termenul pentru înregistrarea progreselor este octombrie, când va avea loc summitul liderilor UE, pentru a da verde fazei a doua a negocierilor.
Noile propuneri britanice pot întârza agenda negocierilor, sporind riscul ca momentul Brexitului, martie 2019 să găsească cele două părţi fără vreun acord, scrie editorialistul Bloomberg.
Respectarea legii
Controversa dintre UE şi Polonia privind planurile guvernului acesteia „de a slăbi independența sistemului judiciar subliniază apariția unei noi linii de falie între Europa de Est și Europa de Vest și ridică importanţei standardelor democratice în cadrul UE pe agenda UE”, spune Bloomberg. Liderii populiști atât din Polonia cât și din Ungaria sunt încurajați de președinția americană a lui Donald Trump și de decizia Marii Britanii de a părăsi UE.
În Polonia, în Ungaria, ca și în România, măsurile care au ca țintă sistemul juridic sunt suspectate că ar putea încuraja corupția.
Polonia este amenințată cu suspendarea dreptului de vot, ceea ce nu va aduce susținerea Poloniei pentru poziția CE în negocierile Brexit. De altfel, toate țările din europa Centrală și de Est dau dureri de cap Comisiei Europene, după cum arată infograficul următor.
Reforma Euro
Dezbaterea privind reformarea Zonei Euro a fost reluată odată cu alegerea lui Emmanuel Macron la cârma Franței, fapt care a crescut importanţa poziției germane în această chestiune.
Dezbaterea va căpăta un nou impuls în lunile următoare, după alegerile parlamentare din Germania și va fi pusă din nou în prin plan problema integrării fiscale a celor 19 țări membre ale Zonei Euro, ca și ideea unui super minister al Finanțelor acesteia, sau a cea a unui Fond Monetar regional.
Investițiile terților
Ce va face poate chiar în septembrie privind reglementarea inevstițiilor din țările din afara UE, sub presiunea Germaniei, Franței și Italiei de a li se proteja industriile strategice. Totuși, statele membre sunt încă divizate privind adoptarea unei polșitici protecționiste.
Este vizată în primul rând ofensiva chineză, iar cancelarul german Angela Merkel a fost explicită atunci când a cerut chinezilor reciprocitate: relaxerea condiţiilor investiţiilor în China, în schimbul evitării restricţiilor în UE.
În fine, Grecia
Cu toate că nu mai este iminent pericolul datoriei Greciei la adresa stabilităţii financiare în UE nu a fost anihilat. Negocierile privind al treile aprogram de susţinere finaniară a Greciei depinde de FMI, care a cerut, însă, ca mai întâi creditorii europeni să mai şteargă din datoriile acesteia.
Ideea unor noi datorii ale grecilor ştergeri inflamează mai ales cercurile politice germane, iar septembrie este din nou, un moment crucial.