Uniunea Europeană a ajuns la un acord miercuri cu privire la creșterea prețului pe care companiile aeriene trebuie să-l plătească atunci când emit emisii de dioxid de carbon, întărind astfel presiune asupra sectorului pentru a se îndepărta de combustibilii fosili, transmite Reuters.
Companiile aeriene care efectuează zboruri în Europa trebuie în prezent să dețină certificate de carbon pentru a-și acoperi emisiile. UE oferă majoritatea acestor certificate gratuit.
Acest lucru ar urma să se schimbe în conformitate cu legea agreată de negociatorii din țările UE și Parlamentul European, care ar elimina treptat permisele gratuite până în 2026. Permisele gratuite ar fi reduse cu 25% în 2024 și cu 50% în 2025.
Prin urmare, companiile aeriene vor fi obligate să plătească pentru certificatele de CO2, care ar deveni astfel un stimulent financiar pentru a reduce poluarea.
Un număr mai mic de certificate gratuite de CO2 – 20 de milioane – va fi pus la dispoziție, în perioada 2024-2030, operatorilor aviatici care utilizează combustibili durabili pentru aviație (SAF) pentru a le compensa parțial pentru diferența de preț dintre SAF și kerosenul mult mai ieftin.
„Suntem alături de sector pe parcursul procesului de tranziție”, a comentat negociatorul principal al parlamentului UE, Suncana Glavak.
Activiștii pentru climă s-au plâns că zborurile internaționale nu vor fi incluse pe piața carbonului mai devreme, UE analizând introducerea acestora din 2026.
„Familiile europene medii vor continua să plătească mult mai mult pentru emisiile lor de CO2 decât cei care zboară frecvent pe distanțe lungi”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație la grupul non-profit Transport and Environment.
Pentru a intra în vigoare, acordul trebui să fie aprobat de Parlamentul European și de către parlamentele naționale.
***