Echipa de tranziție a președintelui ales Donald Trump plănuiește să elimine creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru achiziția de vehicule electrice, ca parte a unei legislații mai ample de reformă fiscală, au declarat pentru Reuters două surse cu cunoștințe directe despre situație.
Eliminarea acestui credit fiscal ar putea avea implicații grave pentru tranziția deja încetinită către vehicule electrice în SUA. Cu toate acestea, reprezentanții Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din țară, au declarat unei comisii de tranziție a echipei lui Trump că susțin eliminarea subvenției, au spus cele două surse, sub condiția anonimatului.
Elon Musk, CEO-ul Tesla, unul dintre cei mai mari susținători ai lui Trump și cel mai bogat om din lume, a declarat în iulie că eliminarea subvenției ar putea afecta ușor vânzările Tesla, dar ar fi „devastatoare” pentru concurenții săi din sectorul vehiculelor electrice din SUA, care includ producători tradiționali precum General Motors.
Alliance for Automotive Innovation a cerut Congresului să păstreze creditele fiscale pentru EV, numindu-le „critice pentru consolidarea poziției SUA ca lider global”
Abrogarea subvenției, o măsură emblematică a Inflation Reduction Act (IRA) promovat de președintele democrat Joe Biden, este discutată în cadrul unor întâlniri organizate de o echipă de tranziție în domeniul politicilor energetice, condusă de miliardarul din industria petrolului Harold Hamm, fondatorul Continental Resources, și de guvernatorul republican al statului Dakota de Nord, Doug Burgum, au declarat două surse.
Grupul s-a întâlnit de mai multe ori de la victoria electorală a lui Trump din 5 noiembrie, inclusiv la clubul său Mar-a-Lago din Florida, unde Musk a petrecut, de asemenea, mult timp de la alegeri.
Reprezentanții Tesla și Ford nu au răspuns solicitărilor de comentarii, iar GM și Stellantis au refuzat să comenteze. Alliance for Automotive Innovation a cerut Congresului, într-o scrisoare din 15 octombrie, să păstreze creditele fiscale pentru vehicule electrice, numindu-le „critice pentru consolidarea poziției SUA ca lider global” în producția auto viitoare.
Secretarul american al Energiei, Jennifer Granholm, a declarat vineri că eliminarea creditelor ar face SUA mai puțin competitive. „Ar fi atât de contraproductiv,” a spus ea reporterilor la conferința COP29 din Baku, răspunzând la raportul Reuters. „Elimini aceste credite și ce obții? Cedezi terenul altor țări, în special Chinei.”
Economiile rezultate din eliminarea creditelor ar putea fi folosite pentru finanțarea relaxării fiscale promise de Trump
Echipa de tranziție a lui Trump nu a comentat soarta creditului fiscal pentru vehicule electrice, dar a declarat că președintele ales va respecta „promisiunile făcute în campanie.” Trump a promis în campanie să elimine „politicile EV” ale lui Biden, fără să numească măsuri specifice. Potrivit surselor, echipa de tranziție concentrată pe energie consideră că unele dintre politicile de energie curată ale lui Biden vor fi greu de eliminat, deoarece sunt populare și deja canalizează fonduri către state dominate de republicani.
Echipa consideră că subvenția pentru vehicule electrice este o țintă ușoară, crezând că eliminarea acesteia ar obține un consens larg într-un Congres controlat de republicani. Trump ar putea folosi economiile rezultate din eliminarea creditului pentru a finanța extinderea reducerilor fiscale de trilioane de dolari din primul său mandat, care urmează să expire curând, au spus cele două surse. Republicanii din Congres plănuiesc să inițieze un proiect de lege fiscală mai amplu ca una dintre primele lor acțiuni.
Eliminarea creditelor fiscale pentru vehicule electrice este susținută de industria petrolului și gazelor în ansamblu. Trump a promis în campanie să sporească producția de petrol a SUA, chiar dacă aceasta a atins deja niveluri record, și să anuleze inițiativele de energie curată ale lui Biden, care includ și subvenții pentru energia eoliană și solară și producția în masă de hidrogen.
De ce Tesla ar putea beneficia de eliminarea subvențiilor
Tesla a fost, istoric, cel mai mare beneficiar al subvențiilor pentru vehicule electrice introduse de Biden și de administrațiile anterioare. Acum ar putea avea de câștigat de pe urma eliminării stimulentului, deoarece aceasta i-ar afecta mai mult competitorii săi.
Musk a menționat acest aspect într-o conferință cu investitorii din iulie, spunând că pierderea subvenției sub Trump ar „fi în beneficiul Tesla” pe termen lung. Tesla a vândut puțin sub jumătate din vehiculele electrice din SUA în al treilea trimestru, potrivit datelor de la Cox Automotive. Alți producători auto cu vânzări semnificative de vehicule electrice, cum ar fi GM, Ford și Hyundai, sunt mult în urma Tesla. Cu toate acestea, rivalii americani ai Tesla au erodat treptat cota sa de piață, care depășea 80% în primul trimestru din 2020.
„Eliminarea subvenției înseamnă că competitorii nu pot recupera și nu vor putea concura pe baza costurilor,” a comentat Nicholas Mersch, manager de portofoliu la Purpose Investments, un investitor în Tesla.
Musk și Tesla ar putea beneficia enorm și de urma politicilor lui Biden pe care Trump probabil le va menține sau le va întări – cum ar fi barierele comerciale abrupte care blochează importurile de vehicule electrice din China, inclusiv un tarif de 100%.
„Tesla nu poate învinge vehiculele electrice chineze,” a spus Mersch, „dar cu ajutorul lui Trump ar putea să le țină departe de piața SUA.”
De ce Detroit are nevoie de subvenții pentru vehicule electrice
Pierderea subvențiilor pentru vehicule electrice ar face mai dificilă pentru rivalii Tesla, care se confruntă cu dificultăți, să atingă profitabilitatea pe aceste vehicule. GM, Ford, Hyundai și alții încă își extind producția de vehicule electrice și se străduiesc să reducă costurile de fabricație.
Ford, care se așteaptă să înregistreze o pierdere de 5 miliarde de dolari anul acesta în operațiunile sale de vehicule electrice și software, s-a bazat anterior pe creditele fiscale pentru vehicule electrice pentru a stimula cererea din partea consumatorilor sensibili la preț.
Chiar și cu subvențiile, cererea pentru camioneta electrică F-150 Lightning a Ford a scăzut, determinând compania să oprească producția camionului până la sfârșitul anului.
GM, care promovează planuri de a crește producția de vehicule electrice, a declarat anterior că a primit anul acesta 800 de milioane de dolari în credite fiscale separate pentru producția de vehicule electrice – de asemenea, introduse în legislația IRA a lui Biden – și se așteaptă ca această sumă să crească.
GM a declarat recent că plănuiește să reducă pierderile anuale din vehicule electrice anul viitor cu 2 până la 4 miliarde de dolari, ceea ce ar fi mai dificil fără creditul fiscal. Într-un efort de a reduce și mai mult costurile în jurul vehiculelor electrice, GM și Hyundai au anunțat în septembrie un memorandum de înțelegere pentru a colabora.
(Citește și: ”Piețele financiare se aliniază la victoria lui Donald Trump: Bursele americane ating noi recorduri/ Euro – cea mai mare depreciere față de dolar”)
***