Comisia Europeană a decis blocarea negocierilor de aderare cu Georgia din cauza acțiunilor întreprinse de guvernul georgian în acest an care au condus la deteriorarea calității statului de drept. Georgia este singurul stat candidat care primește o veste proastă – în condițiile în care înghețarea dialogului cu Turcia, decisă în 2018, pare o chestiune normală.
În rest, ultima evaluare a Comisiei Europene arată încurajator pentru statele din Balcani, pentru Moldova și pentru Ucraina. Cu aceste două state estice, Comisia vrea să deschidă primele capitole de aderare „cât mai curând în 2025”, iar comisarul Oliver Varhelyi speră ca UE să se extindă până în 2029.
Comisia Europeană a adoptat miercuri pachetul său anual de extindere, oferind o evaluare detaliată a stadiului și progresului înregistrat de Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia, Georgia, Republica Moldova, Ucraina și Turcia în drumul lor către aderarea la UE.
Evaluările sunt însoțite de recomandări și îndrumări privind prioritățile de reformă. Concluziile raportului, pentru fiecare țară candidată:
O veste proastă pentru Georgia
În decembrie 2023, Consiliul European a acordat statutul de candidat Georgiei, dar procesul de aderare al acesteia la UE a fost de facto blocat din cauza acțiunilor întreprinse de guvernul georgian începând din primăvara anului 2024. Pe 26 octombrie 2024, cetățenii georgieni au votat la alegerile parlamentare. Constatările preliminare ale Misiunii Comune de Observare a Alegerilor, conduse de Oficiul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), au identificat mai multe deficiențe într-un mediu tensionat și puternic polarizat. Slăbiciunile raportate includ modificările recente ale legislației electorale, compromisuri frecvente privind secretul votului, inconsecvențe procedurale, intimidări și presiuni asupra votanților, care au afectat negativ încrederea publicului în proces. Aceste constatări preliminare confirmă nevoia de o reformă electorală cuprinzătoare, deja evidențiată în recomandările cheie anterioare.
Au stagnat Macedonia și Serbia
Comisia reiterează evaluarea sa că Serbia a îndeplinit criteriile pentru deschiderea clusterului 3 (Competitivitate și creștere incluzivă). În anul următor, Serbia este așteptată să accelereze implementarea reformelor legate de aderarea la UE, cu un accent deosebit pe punctele de referință intermediare pentru statul de drept și pe crearea unui mediu propice pentru societatea civilă și mass-media, făcând eforturi credibile pentru a combate dezinformarea și manipularea informațiilor străine.
În ceea ce privește Macedonia de Nord, țara trebuie să continue implementarea reformelor legate de UE, în special în cadrul clusterului fundamental, mai exact în domeniul justiției, al luptei împotriva corupției și al crimei organizate. Încrederea în sistemul de justiție trebuie consolidată. Sesiunile de evaluare pentru toate cele șase clustere ale acquis-ului UE au fost completate în decembrie 2023.
Aprecieri pentru Bosnia și Kosovo
Bosnia și Herțegovina a demonstrat rezultate tangibile în gestionarea migrației, alinierea deplină cu politica comună și de securitate externă a UE, precum și prin adoptarea legislației privind integritatea sistemului judiciar, combaterea spălării banilor și conflictul de interese. În martie 2024, Consiliul European a decis deschiderea negocierilor de aderare cu Bosnia și Herțegovina. Comisia pregătește cadrul de negociere în vederea adoptării sale de către Consiliu imediat ce toate etapele relevante prevăzute în recomandarea Comisiei din octombrie 2022 sunt parcurse.
Kosovo a depus o cerere de aderare la UE în decembrie 2022. Comisia rămâne disponibilă pentru a pregăti un Aviz asupra cererii de aderare a Kosovo imediat ce Consiliul va solicita acest lucru. Au fost înregistrate progrese în lupta împotriva crimei organizate, iar mediul de afaceri s-a îmbunătățit. Liberalizarea vizelor pentru Kosovo a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2024. Kosovo trebuie să își intensifice eforturile pentru a întări statul de drept și administrația publică și pentru a proteja libertatea de exprimare.
Semnale pentru Albania și Muntenegru
În cazul Albaniei, Comisia salută deschiderea negocierilor privind clusterul fundamental la a doua conferință interguvernamentală din 15 octombrie 2024. Este esențial ca autoritățile să intensifice ritmul reformelor orientate spre UE, în special în domeniul statului de drept, consolidând rezultatele în aplicarea legii, combaterea eficientă a corupției și a crimei organizate și promovarea drepturilor fundamentale, inclusiv libertatea presei, drepturile de proprietate și minoritățile.
În iunie 2024, conferința interguvernamentală a confirmat că Muntenegru a îndeplinit, în general, punctele de referință intermediare pentru capitolele privind statul de drept 23 și 24, oferind oportunitatea de a continua închiderea provizorie a altor capitole, dacă condițiile sunt îndeplinite. Sunt necesare progrese suplimentare în domeniul statului de drept și al justiției.
Moldova și Ucraina, Comisia speră în deschiderea negocierilor în 2025
Deschiderea negocierilor de aderare cu Ucraina reprezintă o recunoaștere importantă a determinării Ucrainei de a continua reformele pe calea aderării la UE. După prima conferință interguvernamentală din iunie 2024, examinarea analitică a acquis-ului (screeningul) progresează fără probleme. Sub rezerva îndeplinirii tuturor condițiilor, Comisia așteaptă cu interes deschiderea negocierilor pe clustere, începând cu fundamentele, cât mai curând posibil în 2025.
Deschiderea negocierilor de aderare reprezintă o recunoaștere importantă a determinării Republicii Moldova de a continua reformele pe calea aderării la UE, în ciuda interferenței continue a Rusiei și a impactului războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. După prima conferință interguvernamentală din iunie 2024, examinarea analitică a acquis-ului (screeningul) progresează fără probleme. Sub rezerva îndeplinirii tuturor condițiilor, Comisia așteaptă cu interes deschiderea negocierilor pe clustere, începând cu fundamentele, cât mai curând posibil în 2025.
Nimic schimbat pentru Turcia
Turcia este o țară candidată și un partener cheie pentru Uniunea Europeană. Cu toate acestea, negocierile de aderare cu Turcia sunt suspendate din 2018, conform deciziei Consiliului. Continuă să existe îngrijorări serioase în domeniile drepturilor fundamentale și statului de drept, inclusiv independența sistemului judiciar. Dialogul pe tema statului de drept și a drepturilor fundamentale rămâne o parte integrantă a relației UE-Turcia. După îndrumările strategice ale Consiliului European din aprilie 2024, relațiile cu Turcia au fost marcate de o reangajare graduală și au fost făcuți pași concreți spre schimburi constructive pe teme de interes comun.
Ultimele evoluții în procesul de extindere UE
Procesul de extindere a câștigat un nou avânt în 2023 și 2024.
Clusterul fundamental a fost deschis cu Albania la 15 octombrie 2024. Negocierile de aderare au fost deschise cu Ucraina și Moldova la primele conferințe interguvernamentale în iunie 2024.
După îndeplinirea punctelor de referință intermediare pentru capitolele privind statul de drept, Muntenegru este pe cale să închidă provizoriu mai multe capitole de negociere.
În martie 2024, Consiliul European a decis să deschidă negocierile de aderare cu Bosnia și Herțegovina. Procesul de evaluare a fost completat pentru Albania și Macedonia de Nord la sfârșitul lui 2023.
Negocierile de aderare sunt împărțite în 6 capitole, denumite ”clustere”. Acestea sunt:
- Clusterul findamental
- Piață Internă
- Competitivitate și creștere economică
- Agenda ”verde” și conectivitate
- Resurse, agricultură și coeziune
- Relații externe
Negocierile pentru fiecare cluster se deschid în ansamblu. Negocierile pe ”Clusterul Fundamental” se deschid primele și se închid ultimele, progresul în cadrul acestui cluster determină ritmul general al negocierilor.
Ursula von der Leyen: „Contextul geopolitic face ca reunificarea continentului să fie mai necesară ca niciodată”
Extinderea reprezintă o oportunitate istorică atât pentru țările candidate, cât și pentru statele membre și pentru UE în ansamblu. O Uniune mai mare și mai puternică aduce avantaje semnificative din punct de vedere socio-economic, politic și al securității.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Contextul geopolitic tensionat face ca reunificarea continentului nostru, sub aceleași valori de democrație și stat de drept, să fie mai necesară ca niciodată. Am făcut deja pași importanți în ultimii ani spre integrarea de noi state membre, iar extinderea va rămâne o prioritate de top a noii Comisii.”
Procesul de extindere continuă să fie bazat pe merite și depinde de progresul obiectiv realizat de fiecare dintre parteneri. Aceasta necesită determinare pentru implementarea unor reforme ireversibile în toate domeniile legislației UE, cu un accent special pe elementele fundamentale ale procesului de extindere. Democrația, statul de drept și valorile fundamentale vor continua să fie pilonii de bază ai politicii de extindere a UE. Aderarea la UE rămâne o opțiune strategică.
(Citește și: ”Cum se descurcă candidații la extinderea UE: Moldova a bifat cele mai multe condiții impuse de Comisia Europeană”)
***