cursdeguvernare

vineri

18 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

CFR Marfă debranșată de la oxigen – organele, donate către Carpatica Feroviar: noua societate va face transporturi strategice și comerciale

16 octombrie, 2024

Guvernul a aprobat miercuri înființarea companiei Carpatica Feroviar SA, care va prelua locul lăsat liber pe piață de falimentara CFR Marfă și care va fi obligată să desfășoare și transporturi ce vizează interesele strategice ale statului. Noua companie va avea un capital de 125.000 de lei, deja prevăzut în bugetul Ministerului Transporturilor.

Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentantul legal MT.

Noua societate de stat a fost gândită pentru că CFR Marfă, care rămâne cu datoriile, ar fi putut periclita transporturile de mărfuri pe calea ferată, din cauza ajutorului de 2,6 miliarde de lei, plus dobânzi, pe care statul trebuie să le recupereze urgent, ca urmare a unei decizii din 2020 a Comisiei Europene.


„Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată”, în condițiile legii”, menționează Nota de fundamentare a HG aprobată miercuri de către Executiv.

Hotărârea invocă în preambul Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de privatizare pentru dezvoltarea în condiţii de profitabilitate a activităţii operatorilor economici cu capital de stat.

Întârzierea acestui transfer poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român., mai menționează Nota de fundamentare a HG.Președintele Consiliul Concurenței; Bogdan Cirițoiu, declara în urmă cu doi ani șe legislația UE: nu poți să ții în viață o companie care nu este profitabilă pentru că atunci afecteze concurența, le faci rău celorlalte companii care trebuie să își desfășoare activitatea. 

Pe de altă parte, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, astfel încât încetarea activității sale creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă, mai spun autorii HG.

Obligații în caz de război


Pentru realizarea transferului de la CFR, documentul invocă și obligaţiile şi responsabilităţile României, în calitate de membru la NATO și UE, în situaţii de de război ce afectează statele partenere în cele două blocuri.

De aceea, HG conține un articol distinct privind obligațiile Carpatica SA în astfel de crize.

Articolul 2 stabilește că, „în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii”:

  • să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare

  • să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;

  • să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;

Principalele prevederi ale HG

Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentant legal Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

Obiectul de activitate al societății constă în asigurarea transporturilor comerciale de mărfuri, precum și transporturilor care vizează interesele strategice ale statului”, se precizează la Art. 4.

Obiectul de activitate:

  • efectuarea transportului de mărfuri în trafic intern şi internaţional ca expediţii demesagerie, coletărie, containere şi vagoane complete;
  • transportul mărfurilor în trafic combinat;
  • lucrări de întreţinere şi reparaţii de locomotive, vagoane, mijloace de transport şi utilaje de
    mecanizare din proprietatea proprie;
  • comerţ intern şi import-export;
  • operaţiuni valutare;
  • declarant şi comisionar vamal;

CFR Marfă, executată de de ANAF din cauza ajutorului de stat

La jumătatea anului, CFR Marfă anunța că a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 770 milioane lei și o cotă de piață în creștere, de 31,2%.

Pentru recuperarea ajutorul de stat de 2,6 miliarde, ANAF continuă, iar CFR Marfă preciza la jumătatea anului că sunt valorificate active excedentare și neproductive:

„Totodată, continuă valorificarea activelor excedentare, neproductive, aflate în executare silită de către ANAF sau aprobate spre vânzare în cadrul procedurii de concordat preventiv cu CNCF CFR SA, în scopul rambursării accelerate a ajutorului de stat. Toate sumele obţinute sunt direcţionate exclusiv pentru returnarea ajutorului de stat conform Deciziei Comisiei Europene. În acest sens, la data de 07.08.2024 vă avea loc la sediul Bursei Române de Mărfuri Bucureşti (BRM) licitaţia pentru valorificarea unui imobil situat în Timişoara, Bdul Gen. I. Dragalina, nr. 38. Valorificarea se va face prin licitaţie publică cu strigare competitivă (preţ în urcare) cu plată integrală, informaţii privind desfăşurarea procedurii se pot obţine zilnic la sediul BRM”.

Primii administratori nu respectă principiile de guvernanță corporativă din cauza cărora Comisia a suspendat parțial plățile pe cererea 3 din PNRR

HG conține și prima echipă ce va conduce Carpatica SA.

Astfel, din Consiliul de Administrație al Carpatica Feroviar fac parte cinci persoane despre care Club Feroviar scrie că nu au legătură cu domeniu și nu au competențele necesare.

  • Găvruță Adrian-Daniel este secretar general adjunct al Ministerului, artizanul transferului spitalelor CF la autorități locale

  • Staicu Mihail-George (șef de cabinet al ministrului al ministrului Sorin Grindeanu)

  • Radu Alexandru (director la Informatica Feroviară și la firme de comercializare a fructelor)

  • Nuncă Otilia-Florentina și Budescu Gabriel – provin de la companiile de autostrăzi și drumuri.

Mandatul acestora va înceta de drept la data desemnării, de către adunarea generală a acționarilor, a administratorilor selectați potrivit procedurii de selecție și nominalizare prevăzută prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011.

Reamintim că, marți, Comisia Europeană a anunțat oficial că va plăti parțial suma solicitată prin cererea 3, din cauza neîndeplinirii unor jaloane. Printre aceste jaloane restante se numără inclusiv reforma guvernanței întreprinderilor de stat (fiind reproșate numirile politice).

Obiectivele privind transportul de mărfuri pe calea ferată

CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2% din transporturile de marfă, însă Carpatica, dacă nu va fi condusă tot de politicieni, și-ar putea crește masiv operațiunile. Desigur, dacă statul va face investițiile programate în modernizarea infrastructurii de cale ferată, pentru a crește viteza de circulație a mărfurilor. La o viteză de 14 – 16 kilometri pe oră, firmele care pot (nu cele care transportă ciment, piatră, cereale, oțel, combustibili etc.) vor alege întotdeauna transportul rutier al mărfurilor, chiar dacă și acela este foarte lent în România.

Perspective optimiste, însă, conform strategiilor, planurilor și altor documente ale României:

  • Noul sistem de taxare pentru vehicule gestionat în principal de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va include transferul a 10 % din traficul rutier (pasageri și mărfuri) către transportul feroviar până în 2026, comparativ cu 2020.

  • Planul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare 2021-2025 are ca obiectiv creșterea traficului feroviar de marfă cu minimum 25% în 2026 față de 2020, creșterea utilizării materialului rulant nou achiziționat, precum și creșterea gradului de utilizare a materialului rulant nou achiziționat sau modernizat (cu până la 35%) pentru un randament maxim în ceea ce privește investițiile realizate pentru modernizare infrastructurii feroviare și pentru valorificarea materialului rulant.

Anul trecut pe piața românească își desfășurau activitatea 39 de operatori de transport feroviar, din care 5 dețin licențe exclusiv pentru transportul de călători, iar 3 dețin licențe atât pentru transportul de călători,
cât și pentru transportul de marfă.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: