25 februarie, 2024

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră nejustificată înfiinţarea Carpatica Feroviar SA, solicitând restabilirea unui mediu concurenţial optim şi echitabil, prin aplicarea Deciziei CE privind rambursarea de către societatea CFR Marfă a ajutorului de stat ilegal primit în perioada 2010-2018.

Guvernul a pus în pentru dezbatere publică înființarea Carpactica Feroviar SA, societate de stat ce va prelua activele și contractele profitabile ale CFR Marfă, companie cu pierderi cumulate de aproape un miliard de euro.

(Citește și Prohodul CFR Marfă: guvernul creează compania Carpatica Feroviar – cu rol ”strategic” și ”militar”)

Ce spune OPSFPR despre Carpatica SA – Va fi continuatorul de facto al CFR Marfă

Carpatica Feroviar „va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă”, susține asociația oepratorilor privați, într-un comunicat de argumentează această afirmație:

  • „În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat”.

  • „Această stare de fapt este confirmată şi de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care a declarat anul trecut că „noua companie de cale ferată continuă, în esenţă, activitatea lui CFR Marfă” şi va prelua contractele profitabile pentru CFR Marfă şi activele necesare derulării acestora. Restul echipamentelor vor fi valorificate pentru a acoperi parţial datoria companiei către stat, însă suma care nu va putea fi acoperită „va fi o pagubă a bugetului de stat”, a precizat atunci preşedintele CC”.

Statul trebuie să recupereze ajutorul de stat de 2,6 mld. lei

Comisia Europeană a stabilit prin decizia nr. C (2020) 1115/24.02.2020, iar statul român este obligat să recupereze integral de la CFR Marfă ajutorul de stat ilegal în valoare de 2,6 miliarde lei, plus dobânzi.

Organizația operatorilor privați acuză că înființarea Carpatica va face imposibilă recuperarea ajutorului, iar transferul activelor și a contractelor nu se poate face până după achitarea acestei datorii:


„La finalul anului 2022, valoarea datoriei era de 4,2 mld. lei, ca urmare a acumulării de dobânzi şi penalităţi. Aşa cum se menţionează în Nota de Fundamentare, „statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene”, însă acest lucru nu s-a întâmplat, deşi termenul stabilit de CE era de 6 luni de la comunicarea deciziei. În condiţiile în care noua companie ar putea prelua contractele şi activele profitabile de la CFR Marfă, acest lucru poate însemna că statul se va afla în imposibilitatea de a recupera datoria. În consecinţă, dacă suma nu a fost recuperată în integralitate, nu se justifică înfiinţarea unei noi companii.”, susţine organizaţia.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: