Notă:
Textul de mai jos este un fragment din editorialul de număr al revistei exclusiv print CRONICILE nr. 88 (LINK-AICI la titluri și autori), text constrâns să fie confirmat de evenimentele ultimelor 48 de ore:
anunțurile publice care vin dinspre guvernul generalului Ciucă,
de la viziunea dlui. Vasile Dâncu – cel care vede o țară ”cu o cultură de securitate” care vizează școlirea adminstrației (până la ”administrația locală”) la Colegiile crescute în jurul serviciilor secrete,
la miniștrii școliți în aceste școli (mai bine de jumătate),
la agricultura condusă de un fost ofițer de informații,
la purtătorul de cuvând al guvernului – fost chestor de poliție,
continuând cu cei 44 de ofițeri de toate culorile înaintați în grad de Klaus Iohannis azi, a doua zi după depunerea jurământului de către guvern.
Într-un superb și cutremurător text, Sorin Ioniță vorbea, în urmă cu vreo 5 ani, de ”Pakistanizarea României” (Un LINK-AICI) (îndeobște, o țară are o armată, dar în Pakistan e invers: o armată are la dispoziție o țară – și orice avansare în cariera administrativă presupune să treci pe la Armată – cam ce ne sfătuiește dl. Vasile Dâncu acum să facem și noi):
democrația civilă se suspendă în România pentru cine știe cât timp: un timp în care gradele militare sunt statul de facto, iar civilii devin ”statul paralel”. Doamne ferește de-un război, dar chiar nu ne-am descurca cu armata, serviciile secrete și aliații NATO, fără fără să trebuiască să militarizăm ”preventiv” administrația?
Un link la CRONICILE în care apare fragmentul de analiză de mai jos – AICI-LINK.
(Redacția)
***
Ani la rând, conceptul de „stat paralel” a fost folosit pe scena politică românească pentru a desemna o structură din umbră, coordonată de sau racordată la serviciile secrete – cu tot ce presupune asta: influență politică, filiere economice, companii sensibile și contracte cu dedicație, ba chiar și control al justiției prin colaborarea strânsă, oficială și neconstituțională dintre DNA-ul Codruței Kovesi și SRI.
Agitația de pe scena politică a acestui an a răsturnat însă lucrurile, puțini fiind cei care știu ce s-a întâmplat cu adevărat. Avem așa:
1- un comportament absolut ilogic din punct de vedere politic
2- o revenire la putere a entității politice care e înregistrată la tribunal sub numele de PSD, alături de entitatea politică rezultată în septembrie prin alegerile din PNL.
3- alcătuirea unui construct de guvernare nu numai rupt de ideologie, ci și care pare a folosi partidele politice și ideologia pentru a mima jocul democratic al „voinței electoratului”.
Acest construct politic, de sorginte militară, preia puterea oficială în această toamnă a anului 2021 și iese, din umbra noțiunii peiorative de „stat paralel”, la lumina statului de facto.
(……………………………………………………………)
S-a ajuns aici la capătul unui drum lung – cel al disputei post-revoluționare dintre fostul PCR și fosta Securitate: adică dintre politic și serviciile mai mult sau mai puțin secrete.
(Citiți și: ”Cristian Grosu / Riscul unei Românii iliberale”)
Primul lucru a fost umplerea – efectiv umplerea – scenei politice cu „experți”, absolvenți, masteranzi, doctoranzi în securitate. România n-a reușit să-și înființeze în 30 de ani o școală de administrație publică după modelul ENA al Franței: însă majoritatea politicienilor aflați în poziții- cheie sunt absolvenți ai tot felul de „colegii de securitate națională”.
Al doilea pas a fost contraselecția operată pe scena politică mai ales la nivelul pozițiilor de decizie: sunt 10 trepte coborâte între Mihai Tănăsescu din guvernul Năstase și Dan Vâlceanu din guvernul Cîțu în materie de expertiză în finanțe: toate cele 10 au fost coborâte „pas cu pas”. Sau între însuși Adrian Năstase și Viorica Dăncilă.
(……………………………………………………………….)
Al treilea lucru a fost crearea unui partid artificial, din oastea de strânsură a fostului PD (FSN) și liberalii a căror soartă în PNL era sub semnul întrebării: e vorba de înființarea partidului prezidențial PDL pus la dispoziția lui Traian Băsescu, în mandatul căruia s-a mișcat balanța în disputa dintre fostul partid și fosta Securitate.
A fost, în al patrulea rând, doar o formalitate ca PDL, absorbit de PNL, să preia puterea în partid cu ajutorul președintelui Iohannis. De altfel, acest lucru s-a făcut cu ajutorul unor oameni veniți din afara partidului: atât Klaus Iohannis, cât și Florin Cîțu au avut nevoie de derogări de la statut în privința vechimii în partid pentru a deveni președinți ai PNL.
În PSD se schimbase deja macazul odată cu arestarea lui Liviu Dragnea și eliminarea Vioricăi Dăncilă.
Ce urmează?
Primul lucru – și cel mai periculos – care ar putea urma ar fi modificarea Constituției, intenție anunțată deja, după modelul FIDESZ al lui Viktor Orban în Ungaria: sunt 11 ani de când nici cele mai imbatabile coaliții ale opoziției de la Budapesta nu reușesc să-l urnească din direcția iliberală în care a dus țara.
Al doilea lucru ar fi rotația la resursele actualului exercițiu financiar al UE (80 de miliarde de euro pentru România) a ceea ce ni se va părea că sunt politicienii PSD și PNL.
(…………………………………………………)
Din această perspectivă, se înșală cei care văd în noua coabitare PSD-PNL un nou USL: nici vorbă! E invers: din perspectiva polilor de putere fostul Partid-fosta Securitate e chiar invers.
Nu știm încă dacă lucrurile se vor petrece chiar așa cum au fost anunțate: există încă în partide o zonă de „influenceri” care s-ar putea la un moment dat răzvrăti, în ciuda „ordinii” pe care Justiția și anticorupția ar putea încerca să o pună între rebeli.
Ceea ce știm sigur e că de azi înainte nu mai avem în fața ochilor un „stat paralel”: ei (Ei) sunt acum statul oficial.
Statul paralel am devenit noi.
***
Linkuri utile:
1 Textul integral poate fi citit în CRONICILE nr. 88 (exclusiv print – titlurile, un LINK-AICI), alături de analiza acestui moment istoric – ”România își pune epoleții”.
2 https://cursdeguvernare.ro/vasile-dincu-armata-cea-mai-avansata-componenta-societate.html
3 https://cursdeguvernare.ro/noile-fete-ale-reformei-ministri-guvern-generaluui-nicolae-ciuca.html
5 https://cursdeguvernare.ro/noul-ministru-al-agriculturii-a-fost-ofiter-la-doi-sun-sfert.html
6 https://ionitas.ro/1-decembrie-pakistanizarea/
***
(Citiți și: ”Cristian Grosu / Game over: predarea clasei politice”)
***
Un răspuns
Expozeul domnului Vasile Dîncu consfinteste mentalitatea de buncar si incapsularea societatii romanesti vizibile de multa vreme pentru cei atenti la evolutia starii de fapt din Romania, dar nu si pentru societatea civila care timp de trei decenii a avut alte prioritati.
Dupa acest expozeu fulminant intrebarea este daca in aceasta viziune originala mai avem un stat de drept , in ce se va transforma Romania si cum va reactiona Uniunea Europeana la aceasta resetare de sistem propusa de domnul Dancu.
In acest caz doua texte stranii pentru un stat de drept unul aparut in 2007 (https://pdfslide.tips/documents/duvac-cultura-de-intelligence-a-decidentilor-politici-2007.html) si altul aparut in 2018 (https://www.contributors.ro/cultura-de-securitate-semnul-unui-spa%c8%9biu-al-civiliza%c8%9biei-%c8%99i-democra%c8%9biei/) nu mai sunt accidente izolate ,ci apar acum in adevarata lor lumina.
Domnul Vasile Dîncu ne vorbeste de fapt din interiorul fostei ASSN ( http://epochtimes-romania.com/news/o-fotografie-cat-o-mie-de-cuvinte-academia-lui-oprea-imaginea-statului-capturat—243861; https://pressone.ro/stalpii-societatii-cine-sunt-membrii-academiei-de-stiinte-ale-securitatii-nationale/) , confunda democratia si statul de drept cu prevalenta sectorului militar asupra sectorului civil si doreste o resetare a intregului sistem politic si social :
Romania intre mentalitatea de buncar , cultura de intelligence si Academia de Stiinte ale Securitatii Nationale
https://sergiusimion.blogspot.com/2021/11/2021-romania-intre-mentalitatea-de.html