România nu va reuși să ia startul spre Dezvoltare cu gândirea mică din acest moment de răscruce – martie 2021:
De la președintele Klaus Iohannis și până la ultimul contrabandist cu carte de muncă la stat care decuplează sonarul ca să treacă liniștite bărcile cu droguri (adică toți cei preocupați de bani de tot felul în țara asta) – toată lumea trebuie să conștientizeze un lucru:
România are deja un capital autohton care – deși nu a ajuns la maturitatea vecinilor din UE – știe să-și ia singur pâine de pe masă, să-și facă un nod de cravată corect, ba chiar să mai și fumeze în baia școlii fără să ceară cuiva bani de țigări.
Dar România se află într-un blocaj în care nu are prea mult timp la dispoziție să se complacă: înțelegând acest blocaj, trebuie să iasă urgent din el și să priceapă cum merg lucrurile de anvergură pe lumea asta.
Înainte de-a prezenta blocajul României, să vedem care e contextul față de care poziționarea noastră poate fi numită blocaj curat:
1- Lumea în care ne mișcăm și dezvoltarea ei
Chiar dacă e o evidență elementară pentru cei care încă nu și-au abandonat bunul simț în favoarea ”corectitudinii politice economice” sau a ”antiteoriilor conspiratiilor”, să amintim totuși:
1, Marile capitaluri din Vest (europene sau nord-americane) – care au constitutit diferența de dezvoltare a popoarelor balcanice sau ale zăbăucilor de la gurile Dunării s-au acumulat în perioade de dereglementare, de capitalism bazat aproape exclusiv pe concurență și pe regulile necruțătoare ale pieței, pe spolierea coloniilor și pe meritocrația infailibilă a funcției publice care administra tot acest sângeros câmp de luptă.
2, Statul a fost cel care a alergat necontenit să țină pasul cu economia privată aflată în permanență într-o expansiune bazată aproape exclusiv pe natura umană – și nu invers, ca în România ultimilor ani, unde a devenit mai rentabil din absolut toate punctele de vedere să lucrezi la stat.
3, Ascendentul bogatului asupra săracului funcționează și la nivel de state – iar unele inechități (ba chiar nedreptăți de-a binelea) se translatează la nivel aproape individual (vedeți opoziția tenace a Olandei la intrarea României în Schengen – care ar repune pe harta comercială a Europei Portul Constanța).
4, Națioanlismul economic sănătos (atenție: SĂNĂTOS!) e baza creșterii PIB-urilor NAȚIONALE în statele marii familii europene – acolo unde fratele e frate, dar brânza e pe bani – iar delirurile pur naționaliste gen păgubosul și inadecvatul și primitivul ”prin noi înșine” sunt/au fost înlocuite prin opusul său: deschidere cât mai mare a economiilor, pe intrări și pe ieșiri – să curgă fluxurile de capital în toate direcțiile – ideea e să treacă toate pe ”AICI”.
5, Principiul ”nu există popoare tâmpite, ci numai oameni deștepți și vizionari îngropați în ignoranța celor din jur” a dat tuturor curajul (adică lipsa de complexe) de-a căuta și valoriza pe oamenii ăia deștepți, de a miza pe inovare, pe creativitate, invenție etc – lucrurile din care s-a născut progresul din toate domeniile.
Cele 5 principii au fost, însă, conservate, tocmai prin relația lor – deseori conflictuală, cu regulile și dorința de (supra)reglementare a statelor –
astfel că uneori fiecare kilometru pătrat de dezvoltare a fost echivalent cu tone de hârtie de ziar mânjite cu cerneală de scandalurile publice, de controversele și dezbaterile legitime în jurul oportunităților de investiții și de milioanele de ore de sporovăială și certuri – ba chiar în sutele de kilometri străbătute în plimbarea de după-amiază de investitori în curtile interioare ale închisorilor statelor.
(Citiți și: ””Istoria nu iartă proștii”. Am intrat în deceniul decisiv. CRONICILE Curs de guvernare Nr. 95”)
Privind la toate acestea 5 și raportând România la ele, putem constata că ele sunt, realmente, ”tânguiri” de popor frustrat, câtă vreme, în chiar interiorul granițelor României, aceste 5 reguli Nu sunt înțelese și asimilate în ADN-ul liderilor noștri politici – de la care se presupune că avem pretenții de viziune: dați drumul, naibii, la capitalism:
2- Mizele meschine ale Dezvoltării românești: baciul ungurean și cel olandez
E o imensă prostie să te apuci de un canal de irigații Dunăre/Siret – Bărăgan abia după ce ți-ai eliminat WC-urile din fundul curții din toate școlile.
O prostie la fel de mare cu cea de a amâna infuzia a 3-5-7 miliarde de euro într-un nucleu de inovație în inteligență artificială, administrat de o super-echipă autohtonă – într-un moment în care cei mai buni 100 – 1.000 – 5.000 de oameni ai tăi fug să lucreze pentru PIB-ul altor state numai pentru că tu nu știi să creezi un program care să-i țină să lucreze pentru PIB-ul țării lor. (Deși momentul e propice: n-ați avut senzația că toată lumea ”macro” aștepta o criză precum cea Covid ca pe o mare oportunitate, și singura posibilitate pliată pe dreptul internațional, de-a pompa bani publici în REmodelarea economiei private pentru un viitor super-competitiv?).
Într-o listă pe care am făcut-o în revista (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare (cu un rezumat și teazer AICI-LINK) – aminteam 6-7 exemple de investiții de anvergură care ar repune România pe Harta UE – altfel decât ca lohn industrial.
(Citiți și: ””ROMÂNIA ÜBER ALLES” – Interesele economiei românești în UE în deceniul care va schimba lumea. A apărut: Sumarul nr. 92 al CRONICILOR Curs de Guvernare”)
Dar asta presupune curaj politic, dezinhibiție națională și, mai ales, conștiința faptului că numai implicarea privatului în planurile statului poate crea valoarea adăugată la care – pe fix aceeșai ecuație – au ajuns la dezvoltare popoapele din Vest:
Faceți un plan de 5-6 proiecte naționale de anvergură +
reglementați, accesați și dați drumul rapid la parteneriatul public-privat +
lăsați banii să curgă potrivit creativității și ”lăcomiei” oamenilor de business +
susțineți, cât încă se mai poate, extinderea, diversificarea, internaționalizarea capitalului autohton +
retrageți vrăbiuțele și pițigoii trimiși în penibila ”diplomația economică” românească și înlocuiți-i cu superprofesionișii blocați în Centrale MAE pe motiv că nu corespund intereselor meschine ale grupurilor din Serviciile secrete +
verificați, monitorizați și constatați un lucru:
Dintre toate ambasadele statelor UE de la București, doar 3 fac politică (adică misiune diplomatică autentică): toate celelalte sunt implicare în creșterea influenței statelor respective în măruntele calcule ale comenzilor de pe piața românească.
Să nu pot face un râu navigabil în România când UE are bani tocmai pentru transportul verde?
Să nu pot repune pe hartă o statiune turistică imperială (3 împărați și 2 împărătese s-au scăldat la Băile Herculane – confiscată azi și blocată de niște inși mărunți din Serviciile trecutului)?
Să nu fac Bărăganul irigabil – când sunt al doilea stat din UE ca teren agricol în sprafața totală?
Să nu ”rup” cu echipele mele de olimpici în matematică (AICI-LINK) și cu oamenii mei care, imediat ce fug din țară, ajung experți respectați în echipele de cercetare ale altora?
Iată o prostie pe care isotria românească încă n-a cunoscut-o.
3- Da, va curge sânge, vor fi arestări, vor fi abuzuri: vor rămâne istoria și dezvoltarea cu D
Trei chestii la care să ne gândim:
a), Documentar la TV, pe noapte de insomnie: Egiptul sfâșiat de dezechilibrele politice, de haosul care nu se mai termină după căderea unui regim care ținea poporul într-un pumn și de crizele economice care se sparg într-o astfel de țară ca un val la țărm – își construiește, lângă Cairo, un super-oraș de 6 milioane de locuitori, aproape exclusiv pentru administrație, pentru a degaja Capitala. Cu autostrăzi, drumuri ocolitoare, clădiri oficiale, locuințe pentru funcționari. 6 milioane. O țară torpilată de dezordine precum Egiptul. Inginerii care lucrau la proiect – senini: vom face aici asta, vom prelungi aici astalaltă, dincolo vom construi chestia aia.
În România, capitalul autohton, creativitatea și aplombul antreprenorilor și ”nebunia” vizionarilor sunt dirijate către albiile mici ale antreprenorilor din Servicii:
Cine ia contractul de tablete din sectorul 5, cine face WC-urile școlilor din județul cutare, cine ia mărunțișul din reabilitarea rețelei de termoficare din orașul X.
b), În loc să vedem o super-ședință de guvern pe 5 proiecte de anvergură care să repună România pe hartă, certându-ne în fața hărții europene cum să ne ”înțepăm” și noi la marile proiecte regionale, avem în fața ochilor încăierarea pe mărunțiș între județul cutare cu comuna cutare.
c), Da, parteneriatul public-privat va însemna o imensă posibilitate de fraudă, care se va lăsa cu anchete, arestări, abuzuri ale autorităților asupra mediului privat, eliberări și sudoare capitalistă și sânge pe pereți:
așa s-a întâmplat în toată istoria popoarelor din Vest când a fost vorba de proiecte naționale, de anvergură, care au însemnat aport la competitivitate, locuri câștigate în cotele de piață, prezența în TOP-urile care rad tot și fac jocurile în economia mondială.
În România e un blocaj total:
DNA nu mai arestează nici măcar corupții care acționează în văzul lumii, funcționarii nu mai semnează lucrurile importante pentru că…. să nu vină DNA, oamenii de afaceri si capitalul autohton nu se mai bagă în marile proiecte (excepțiile au parcă menirea de-a confirma regula) pentru a-și petrece bătrânețea la adăpost de vizitele din strada Știrbey.
Marile afaceri de familie? Ei – alea sunt valabile și se bucură de sprijin în Germania, Franța, Olanda etc etc: aici nimeni de la stat nu cheamă pe nimeni de la privat la o cafea să-i întrebe, măcar de curiozitate, cum văd ei valorificarea capitalului autohton și ce poate face capitalul privat pentru România. Pentru Istoria României.
4, Paradoxul salvator, de la Adam încoace
Rău fac diriguitorii Educației românești că îi învață pe copii și tineri atât de puține lucruri din istorie.
O abordare de bun simț, foarte pliată pe natura umană și pe interesele pragmatice care animă cetele de cimpanzei năpârliți ce suntem, ar explica de ce Marghiloman (filogermanul dur al României din primul război mondial) n-a fost condamnat de către oponenții săi politici la finele conflagrației, după ce fusese premier sub regimul de ocupație al lui von Machensen:
Omul lucrease – sub regimul german – în favoarea României: adică în favoarea PIB-ului, a PIB-ului pe locuitor, al libertății administrate într-o ecuație incredibil (astăzi) de sensibilă: fără el, ecuația reîntregirii României ar fi însemnat mai multă suferință pentru populație, pentru economie, pentru toată lumea de aici.
(Citiți și:”Cristian Grosu / ”Nimic fără țara mea!”: just business”)
E o lecție de care trebuie să ne amintim azi când, în loc să luptăm pentru repatrierea capitalului românesc ascuns în paradisuri fiscale, în loc să dezlegăm de teamă aplombul capitaliștilor noștri care au intuiția locurilor în care se produce PIB, în loc să facem ce fac ungurii, olandezii, nemții, francezii (într-un mod rudimentar și primitiv aproape) și austriecii –
Noi ne uităm la televizor și facem un caz national Nu din căderea proiectelor uriașe, nici din anvergura sumelor pierdute de la UE, nici de Neînceperea proiectelor pe care le merită România – ci din niște contracte (în pizda mamii lor de contracte) de 20 de mii de euro furate de vreun afacerist local:
Adică ne punem pe-o buturugă și, cu fluierul la nas, îi tot dăm cu Balada Mioriței.
Istoria nu iartă proștii, pentru că nici proștii n-o iată pe ea.
*
Mi-a plăcut, o dau mai departe:
după vaccinarea șefului statului(poza aia cu mușcii și cu ”viață sănătoasă” și cu … etc etc):
Trăim vremuri în care lumea – proastă în sinea ei – apreciază mușchii. Erau vremuri (la unii încă n-au trecut vremurile alea) în care la mare preț erau coaiele – cum se și vede din poză:
PS:
E un subiect asupra căruia vom reveni – măcar din punct de vedere comparativ cu alte stateUE.
(”Nimic fără țara mea: Just business”).
***
11 răspunsuri
1.Cit pot fi de NAIVI „la economiA APLICATA” cei ce nu pricep ca „un plan de 5-6 proiecte de anvergura nationala” NU pot fi lansate si VIABILE cita vreme in Romania Nu functioneaza nimic pentru astfel de demersuri investitionale!
A nu intelege ca COMPETITIVITATEA/FUNCTIONALITATEA institutionala a Romaniei blocheaza orice intentie nu doar demers investitional, inseamna a trai intr-un mediu Sf, fara legatura cu realitatea romaneasca a afacerilor!
Romania NU are nevoie de initiative tip „5-6 proiecte de anvergura nationala” ci de unul singur!
Acela de a aduce competitivitatea si functionalitatea institutionala catre indicele 1 (ca al Coreii de Sud), astfel ca investitorii (de orice provenienta) sa asalteze statul romin cu cereri de locare a afacerilor majore, industriale in tara!
Esecul „Programului National de competitivitate – 2015 – 2020”, constatat ca atare de INACO (condus de prof. dr. Andreea Paul, ASE BUC.) trebuie inteles ca BLOCAJ ABSOLUT (economic, institutional, etc.) contra oricarei iluzii, conform careia Guvernantii nu au c…e sau nu stiu ce sa faca!
Romania ca mediu economic si institutional este asemeni Marii Moarte ca mediu biologic, lucru pe care publicatiile economice nu-l inteleg inca!
Toate sint repetente la acest capitol, a carui importanta este afirmata de marii economisti ai lumii, dar economistii nostri inca nu sint „globali”…
Fara imbunatatirea competitivitatii economice nationale, chiar daca s-ar initia aceasta procedura programatica de stat – 5-6 proiecte de anvergura nationala – ele ar esua rapuse de blocajele acelui nenorocit si neinteles indice de ne-competitivitate economica 74!
Revolutia economica pe care trebuie sa o inceapa Romania (in ceasul al 13 lea al esuarii sale economice) este imposibila in lipsa unei REVOLUTII in domeniul aducerii competitivitatii/functionalitatii economica catre indicele 1 al Coreii de Sud.
In caz contrar, orice „PRIMAVARA economica” ramine blocata la aliniamentul celor „74 de grupe” de Blocaje contra dezvoltarii unei afaceri!
2.Dezvoltarea economica-industriala este un lucru extrem de comlicat si el incepe cu conditiile desfasurarii afacerilor si imbunatatirea MAXIMALA a acestora.
Fara cunoasterea (cel putina) a literaturii economice nationale a „dezvoltarii”, care vorbeste de rolul fundamental al institutiilor in dezvoltare (vezi ,”Economia Institutionala” a prof. Cosmin Marinescu, ASE), necesitatea unui nou MODEL DE DEZVOLTARE (Reconstructia Industriala a Romaniei – Politici si Strategii” (Lucraree Academica -Liviu Voinea) si privitor la esecul Programului National de Competitivitate 2015-2020, nu poate fi formulata o viziune si cu atit mai putin solutii, proiecte sau programe de Rezilienta si Repornire a economiei esuate cu mult inaintea crizei Sanitare!
Invatamintele acestor lucrari fundamentale pentru studiul si intelegerea iesirii din criza dezindustrializarii care vizeaza proiecte nationale de reindustrializare nu pot fi „inlocuite” cu programe voluntariste care ignora insasi toxicitatea mediului economic, care a speriat investitorii industriali dupa 2008!
3.Tratarea economieI Nationala fara un proiect de tara, inseamna a permanentiza seriile de surogate economice, de la cele marunte la cele de anvergura, rezultatul fiind blocarea in …proiectul solutiilor PUNCTUALE!
prof. Caliman I. Eugen, TEL. 0721316019
Autor proiect de tara, cu unul din OBIECTIVE: imbunatatirea competitivitatii nationale catre indicii tarilor Vestice.
PS.
Am propus si repet (respectuos) propunerea organizarii de catre Revista Cursdeguvernare, a unei dezbateri nationale pe tema competitivitatii, pe baza viziunii si PROIECTELOR OPERATIONALE IN ACEST SENS.
cu stima,
Complicat.
Are dreptate si dl Grosu, bun analist, consacrat.
Are dreptate si dl Caliman Eugen.
Solutia, probabil o imbinare a promovarii proiectelor mari cu necesitatea de a mentine aceasta coalitie la guvernare, singura – in prezent si viitorul apropiat – care garanteaza un inceput de modernizare a Romaniei.
Din 1989 nu au mai fost elaborate; STRATEGII NATIONALE DE DEZVOLTARE A ROMANIEI SI NICI STRATEGII SECTORIALE DE DEZVOLTARE PE TERMEN LUNG, MEDIU SAU SCURT.
NU EXISTA DIN PARTEA CELOR CE CONDUC TARA SAU UNITATILE ADMINISTRATIVE teritoriale PREOCUPARI PENTRU CRESTEREA PRODUCTIVITATII MUNCII SI VALORIFICAREA SUPERIOARA A RESURSELOR NATURALE OFERITE DE BUNUL DUMNEZEU Romaniei.
O singura ”tânguire” de popor frustrat este, totusi, valida, anume aceea ca (prea) multi hotzi, cu functii la stat sau fara, sunt lasati sa actioneze din pricina modului de „functionare” a Justitiei. Fiindca cei care fura „de la stat”, de fapt fura de la toti cetatenii, iar ceea ce fura NU se constituie, de obicei, in ceea ce se numeste „capital” productiv.
Afirmatia d-lui Grosu, hiperbolizata, totusi, dar cuprinzand mult adevar: „anchete, arestări, abuzuri ale autorităților asupra mediului privat, eliberări și sudoare capitalistă și sânge pe pereți:
așa s-a întâmplat în toată istoria popoarelor din Vest când a fost vorba de proiecte naționale, de anvergură, care au însemnat aport la competitivitate, locuri câștigate în cotele de piață, prezența în TOP-urile care rad tot și fac jocurile în economia mondială.”
tre buie neaparat sustinuta chiar si numai de cateva exemple concrete, percutante, pentru ca cititorii – poate si cei cu functii oficiale – sa inteleaga exact cum a fost in istorie. Simpla afirmare a eveniemtelor istorice, ca mai sus, nu lamureste pe nimeni. Poate intr-un articol viitor !
Stimate,
d-le Nelu Stiuca,
1.Va contrazic (fara placere), asupra afirmatiei ca nu au existat strategii de dezvoltare nationale ori sectoriale!
Chiar pe acest sait, d-l Grosu arata ca exista peste 54 de strategii nationale pentru toate domeniile economice si bugetare, dar toate nerealizate…
Problema este aceeasi – ca in cazul „strategiei” propusa de autorul articolului „de a se face un plan national cu 5-6 proiecte de anvergura”, care este tot o strategie (restrinsa, partiala), dar iata ca STRATEGIILE nu functioneaza de 3 decenii!
2.Strategiile sint lucrari TEORETICE de mare valoare informativa si evaluativa asupra diverselor sectoare nationale, insa ele nu pot fi puse in practica de stat decit in ce priveste cele bugetare:invatamint, sanatate, aparare, etc. cu conditia de a avea banii BUGETARI ai Germaniei!
Strategiile economice nu sint realizabile in primul rind lipsa banilor, ca resursa nationala si nesustinerea de catre UE a diverselor angajamente industriale nationale, ele fiind caracteristice doar perioadei comuniste!
Strategia ENERGETICA de pilda are un „proiect” de stat cit si unul privat, dar costurile realizaruii sale sint evaluate la cca. 5 miliarde de Euro. Singura strategie sustinuta de UE acum, ca mod de iesire din Criza pandemica este cea pentru infrastructura rurala si de transport (autostrazi si cai ferate) cu jumatate bani de la UE (nereturnabili), iar restul doar prin CREDITE!
3.In situatia actuala Romania nu are bani pentru dezvoltare industriala sau de alt tip, iar UE nu acorda bani in acest scop deoarece s-a depasit timpul in care (Uniunea) era interesata de a sustine CODASII economici, unica solutie fiind un PROIECT NATIONAL DE DEZVOLTARE ECONOMICA-INDUSTRIALA, sustenabil prin investitorii industriali straini, majori!
Ori ei NU mai vin in Romania dupa 2008, datorita indicelul dezastruos de ne-competitivitate economica (si nefunctionalitate instituitionala) 74, asa cum am aratat in comentariul precedent!
Fara proiectul de tara care are ca PRIM OBIECTIV aducerea competitivitatii economice catre indicele 15 – 20 al tarilor Vestice, toate chemarile economice de felul celei de mai sus ramin „bune intentii” economice…
Ori, despre aceasta necesitate CALITATIVA a ecominiei nationale NU vorbeste nimeni, din lipsa intelegerii si cunoasterii metodelor si tehnicilor INSTITUTIONALE DE IMBUNATATIRE a indicelul de competitivitate.
Dovada importantei sale poate fi inteleasa usor, daca cunoastem ca Ungaria cu indicele 50 (cu 24 de puncte mai bun ca al nostru) ori Cehia cu indicele 42 au atras masiv investitori industriali in ultimii trei ani…
4.Concluzia concluziilor este, ca numai si numai capitalul industrial strain poate scoate Romania din starea dezindustralizata, alte posibilitati sint pur teoretice!
Istoria se repeta oarecum: dupa 89 cind nu eram in UE si Capitalul strain (prin privatizari) putea salva Romania de dezindustrializare, proiectul (economic) Iliescu a spus „sa nu ne vindem tara”!
In 2021 reindustrializarea a fost pierduta desi facem parte de 15 ani din UE, in lipsa competitivitatii-functionalitatii mediului economic national care tine la granita investitiile industriale majore, dar Presedintele PNL Ludovic Orban a refuzat fara motiv si explicatii, PROIECTUL DE TARA pe care i l-am propus personal dinsului cu ceva timp in urma…
Obiective ce pot fi implementate pentru stimularea progresului national si eficientizarea Managementului Public , esentiale pentru Consolidarea Democratiei in Romania
1. -. Valorificarea experientei si a potentialului uman inventiv precum si a stiintei sau iscusintei poporului roman in folosul sau, in scopul realizarii progresului national ori a obiectivelor de interes general se poate materializa in actul politic sau al administratiei publice, in reducerea riscurilor economice si ale instabilitatii sociale numai daca exista in evolutia fireasca a societatii romanesti ca piatra de capatai STRATEGII viabile pretabile elaborarii de politici macro si micro economice.
– STRATEGIA GLOBALA NATIONALA – reprezintă un ansamblu de, analize, previziuni (prognoze) la nivel „macro-sistem”, decizii şi acţiuni strategice cu privire la; alegerea metodelor si mijloacelor optime utilizate, stabilirea si folosirea judicioasa, oportuna si legitima a resurselor si energiilor interne si externe aflate la dispozitia tarii, in scopul realizarii, in sistem integrat, a obiectivelor nationale ce vizeaza progresul general, pe termen mediu si lung si obţinerea avantajului competitiv potrivit misiunii sale, avand in vedere evolutiile similare pe plan mondial.
– STRATEGIILE SECTORIALE NATIONALE – (din dom. sanatatii, invatamantului,
industriei, agriculturii, protectie sociale, apararii nationale, ordini publice,
justitiei, administratiei publice, etc.) – reprezintă un ansamblu de analize, previziuni
(prognoze) la nivel „de subsisteme”, decizii şi acţiuni strategice privitoare la domeniile
in cauza, referitoare la dispunerea metodelor si mijloacelor eficiente utilizate, stabilirea
folosirii judicioase, oportune si legitime a resurselor alocate, in vederea realizarii
obiectivelor tinta la nivel national, specifice, pe termen scurt si mediu tinand
cont de obligativitatea corelatiilor sectoriale si respectarii parametrilor cuprinsi in
traiectoriile evolutive prevazute in Strategia Globala Nationala.
Numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate vor putea genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa, asa cum se intampla de 30 de ani, cu succese dar catre faliment.
2. – . Pentru eficientizarea sistemului politic, care in 30 de ani nu a dovedit ca detine macar un singur plan de redresare nationala, indiferent de ideologia proclamata (oricum aceasta există numai la nivel declarativ în realitate lipseşte cu desăvârşire) este necesar ca SISTEMUL LEGISLATIV sa se separe de cel ECONOMIC (neamestecul politicienilor in numirea de persoane pe diferite functii de conducere sau executie este obligatoriu) si de cel ADMINISTRATIV (alegerile consilierilor locali si primarilor sa nu se mai faca pe liste de partid).
3. – . Pentru consolidarea DEMOCRATIEI IN ROMANIA, care in 30 de ani s-a demonstrat ca functioneaza doar prin mima trebuie adoptate STRATEGII de dezvoltare a CLASEI DE MIJLOC ca pilon de bază al unei stabilităţi sociale, fiind cea mai acuta necesitate pentru asigurarea viitorului optimist al poporului roman, drept pentru care se impune:
a). – REDUCEREA SĂRĂCIEI inclusiv prin valorificarea eficientă în folosul fiecărui român a bogăţiilor solului şi subsolului (respectarea algoritmului dictat de cota indiviză dispusă de Dumnezeu pentru fiecare român) sau a utilizării factorilor geografici naturali de producţie şi servicii. Revizuirea sistemului de redevenţe care de 30 de ani favorizează discreţionar numai pe OLIGARHI. Impunerea realizării algoritmului de salarizare minimă astfel ca, în România după aderare la U.E să se respecte limita minimă de 65% din salariu mediu existent în comunitatea europeană de 800 de euro.
Redarea sperantei si optimismului cetatenilor romani este posibila prin adoptarea de srtrategii nationale si sectoriale (de dezvoltare a productiei si cresterea productivitatii muncii) care sa apropie PUTEREA DE CUMPARARE a romanilor de cea a cetatenilor din UE prin eliminarea sclavagismului modern caracterizat prin costuri ale vietii la preturi (tarife) europene si venituri sau castiguri salariale de tip african sau asiatic.Comparativ cu anul 1989 puterea de cumparare a romanilor a scazut enorm, sindicatele simt oroare cand analizeaza acest indicator de baza al vietii, iar INS nu-l publica probabil din motive politice.
b). – COMBATEREA ANARHIEI prin impunerea respectării de către toţi cetăţenii români fără nici o discriminare, a (moralităţii) bunelor practici sau obiceiuri, a principiilor dictate de civismul modern şi a reglementarilor elaborate şi ierarhizate pe baza elementelor de raţionalitate progresiste care să vizeze interesul general (colectiv).
Pentru dezvoltarea spiritului civic in Romania, trimestrial trebuie făcute publice de către Guvern si presa (de buna credinta) statisticile referitoare la stadiul imoralităţii şi incompetenţei pe niveluri de putere publică, pe ministere sau domenii ale administraţiei locale sau centrale, folosind în cazurile la investigare, culegere de date voluntari din toate domeniile, învăţământ, sănătate, administraţie, justiţie, ordine publică şi apărare, finanţe, etc.
c). – DIMINUAREA LA MAXIMUM A OLIGARHIEI prin limitarea accesului la putere publică a celor care sunt îmbogăţiţi pe căi oneroase.Trebuie să facă public si cu sprijinul SOCIETATII CIVILE ce are simtul responsabilitatii topul pe ultimii 30 de ani a îmbogăţiţilor prin intermediul funcţiei publice (politice) sau prin metode frauduloase ori care au intrat în politică pentru a fi protejaţi de legea penala, precum şi a celor ce fac afaceri oneroase prin intermediul rudelor sau diverşilor interpuşi. Astfel vor fi facute publice listele cu persoanele indezirabile pentru politica României şi cu cele declarate “non grata” pentru viaţa publică din România.
Numai consolidand instituţiile statului de drept si limitând puterea economică si politica a oligarhilor si impostorilor este posibilă schimbarea in bine a istoriei neamului si a dezvoltarii economice in interesul progresului general al Romaniei. Doar, diminuarea SARACIEI, eliminarea ANARHIEI (a comportamentului discretionar a unor farisei fata de norme) si limitarea PUTERII OLIGARHILOR va face posibila, garantarea diferenţei de opinie şi va asigura in acelasi timp capacitate adevărului de a combate greşeala si minciuna precum si conditiile necesare eliminarii riscului de activare a oricarui tip de dictatura.
Se poate CONCLUZIONA ca numai Strategiile viabile, eloborate cu ingeniozitate pot genera Politici Publice sanatoase in baza carora sa fie emise legi pertinente durabile. Altfel societatea romaneasca va fi condusa ca o ROABA aflata in stare de casare(stricata), asa cum se intampla de 30 de ani, pompieristic, din esec in esec, pana la FALIMENT NATIONAL cu riscul cert de a creea premisele izbucnirii unor conflicte sociale interne imprevizibile si poate chiar necontrolabile.
Păi, nu susținea chiar autorul articolului, în urmă cu doar câteva luni, că nu e nicio problemă apartenența la serviciile secrete? Acum ne mirăm că membrii serviciilor secrete au alte loialități și alte obiective decât cetățenii decenți?
Strict la nivelul zilei de azi, chiar nu remarcă serviciile secrete cantitatea imensă de bullying neomarxist desfășurată pe forumurile de limbă română de postacii Berlinului? Probabil serviciile remarcă acel bullying, dar îl acceptă. Crede cineva că interesele României vor fi vreodată promovate de la Berlin? Crede cineva că măsurile abuzive actuale vor duce la mai mult patriotism din partea cetățenilor?
@Harald:
Ati putea, distinse domn, să reveniti asupra acestei minciuni privind autorul articolului si serviciile secrete și să produceți măcar o silabă din ”ce sustinea autorul articolului” care să confirme ce ziceți? E important – altfel nu o să mai comentati aici, ci la ziarele care fac diversiuni ”confirmate” de postacii lor.
Chiar astept – dar nu mult.
Pot să caut schimbul de replici pe care l-am avut atunci cu dvs. Iar dacă au fost cumva șterse respectivele comentarii, le am oricum în colecția personală.
Nu am nevoie să comentez aici, pot publica diverse capturi de ecran pe platforme din lumea civilizată, asupra cărora nu aveți dvs niciun control. Cu postacii Berlinului cum rămâne? Ne limităm la fumigene și amenințări cu cenzura?
P.S. Am deja captură de ecran cu replica dvs și textul ăsta, chiar dacă nu-l publicați.
@Harald:
OK. aveti la dispozitie 24 de ore să postati ceea ce pretindeți că vă poate suține minciuna.
Stimate,
Harald,
1.Interesele unei tari sint promovate in primul rind de tara in sine, prin SPECIALISTII IN”ECONOMIA DEZVOLTARII”!
LUI iLIESCU I S-A PARUT SALVATOARE- functie de cultura sa politica si economica – constructia unui socialism democratic fundamentat economic pe intreprinderile de stat, CU DEMOCRATIE MUNCITOREASCA, aparata contra capitalismului exploatator cu detasamwentele mineruilor!
AStfel, tranzitia la capitalism a fost blocata, iar pe parcurs proiectul lui Iliescu a esuat prin furtul si devalizarea intreprinderilor, in fata „datoriei” sale fata de sustinatorii politici, care nu se mai multumeau ca in trecut, cu cafea si tigari de la magazinul politrucilor…
2.Afara de proiectul Iliescu, Romania n-a avut – si nu are alt proiect economic national nici in prezent!Marii economisti si specialisti de domeniu economic si bugetar au construit zeci de strategii punctuale IMPORTANTE, dar NIMENI n-a reunit acest PUZLE economic valoros intr-un PROIECT DE TARA operational, pe care institutiile EXECUTIVE nationale sa-l aseze intr-un program de guvernare!
Cind anumite fenomene economice, politice, tehnologice, spirituale, etc. nu sint studiate in profunzime si inteleasa solutia lor, totul se explica prin CONSPIRATIONISM!
Oare cumva „serviciile” conspira ca „intelighenta” nationala sa nu fi construit (absolut) nici un proiect de reindustrializare – desi de la A.Nastase si pina la Liviu Voinea (si multui altii), iesirea din Criza disparitiei industriei de pe teritoriul national – este cotata ca reparind esecul national?
3.Solutia reindustrializarii consta in „repararea” indicelui de competitivitate pentru constructia unui mediu economic functional, agreat de investitiile industriale.
Celelalt punct al unui proiect de tara consta in ORGANIZAREA dezvoltarii economice-industriale, dupa cerintele/regulile/normele unei noi stiinte a dezvoltarii, pe care am reusit s-o schitez plecind de la componentele „proiectului de tara”.
4.Nu-mi permit sa invinovatesc pe nimeni, pentru faptul ca n-a „consumat” decenii intregi pentru a trece de la viziunea „econometrica” a cercetarii economice a dezvoltarii – cu strategii sau obiective punctuale, irealizabile de modelul economic bugetar PASIV (intre doua legislaturi sustinut teoretic de micro si macroeconomie!), la viziunea INSTITUTIONALA pro-activa
Daca ar fi ceva de reprosat, este politicilor carora de citeva guvernari le-am propus (fara rezultat) evaluarea si promovarea acestui proiect de tara.Printre ei, cel mai actual este presed. PNL, Ludovic Orban al nostru!Vor fi refuzat evaluarea si promovarea proiectului de tara cu totii sub presiunea serviciilor? Nici vorba, deoarece in Romania cei de la guvernare n-au iesit din maniera comunista economica si politica a iresponsabilitatii, totul fiind alegerile si posturile de recompensa poltica!Cit despre publicatiile economice de virf, care are c…e sa se angreneze in analiza si promovara unui proiect de tara in CONFERINTELE sale nationale, cind poate trai mai usor, avansind si invirtind pe toate partile strategii punctuale proprii sau guvernamentale?