Analiză

Cum ratează România șansa de a deveni hub regional pe piața gazelor naturale: TAP se mișcă mai repede decât BRUA

Șansele României de găzdui  un hub regional pe piața gazelor naturale sunt pe cale să fie compromise, atâtea cât mai erau, căci resursele din regiunea… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

Cronicile

200 de personalități îl imploră pe ministrul Liviu Pop să renunțe imediat la ideea manualelor unice

de Vladimir Ionescu 20.9.2017

Aproape 200 de cadre universitare, cercetători, academicieni și scriitori au semnat apelul “Dreptul la Educație”, prin care îi solicită ministrului Educației, Liviu Pop, să renunțe “imediat la monopolizarea manualelor, la impunerea manualului unic sau la cosmetizarea acestei acțiuni sub fardul gros al așa zisei licitații de autori, organizată de editura de casă a statului”.

Reamintim că Liviu Pop a anunțat pe 23 august că va pune capăt “acestei sarabande a manualelor”, Editura Didactică şi Pedagogică urmând să preia integral editarea manualelor şcolare. Măsura implică revenirea la manualele unice, fapt ce a fost criticat de profesori, părinți și edituri.

Prevederea urmează să fie menționată în legea privind manualele, care se află în elaborare în acest moment și care ar putea stabili că manualele sunt de importanță strategică, așa cum spunea premierul Mihai Tudose, la sfârșitul lunii august: “Le declarăm de importanţă naţională strategică, că sunt cărţile de pe care învaţă copiii noştri, şi le facem la Monitorul Oficial”.

Manualele unice vor fi publicate de Regia Autonomă Editura Didactică și Pedagogică, care se va transforma în societate comercială pe acțiuni cu capital integral de stat și “de interes național”, în subordinea Ministerului Educației, și va avea ca scop “îndeplinirea strategiei naționale privind editarea manualelor școlare”.

Strategia nu există încă, dar va preciza, foarte probabil, că Editura este deținătoarea monopolului editării de manuale, așa cum a anunțat ministrul Educației.

Prezentăm textul integral al Apelului semnat până miercuri de 200 de personalități:

DREPTUL LA EDUCAȚIE

Apel al oamenilor de cultură, academicieni, profesori universitari, profesori, scriitori, cercetători

Având în vedere ultimele intenții anunțate de Ministerul Educației Naționale, instituţie identitară fundamentală, și îngrijoraţi fiind de evoluţiile practice ale acestor intenții, ne exprimăm categoric împotriva respectivelor inițiative și solicităm încetarea atacului la adresa educației de calitate.

Direcțiile pe care le impune acum MEN indică o încercare de erodare a principiilor intrinsece ale educației, de demarare a unor acţiuni plasate sub semnul iminenței cenzurii, a insinuării treptate a factorului ideologic monopolizant, și se îndreaptă direct împotriva generațiilor care vor constitui viitorul țării.

Încercările de impunere a unor direcții unice de formare, de educare, de anulare a diversității și alterității, atât la nivelul circulației ideilor, cât și la cel al surselor care le pot produce – specialiștii și entitățile economice specializate, aflate în sistem competițional, generator de plus-valoare –, sunt practici ale unor regimuri autoritare, dictatoriale.

Observăm cu îngrijorare încercările recurente de enclavizare a învățământului, atât în raport cu scena educațional-culturală europeană, cât și în raport cu pluralitatea vocilor din spațiul autohton care mai au de exprimat puncte de vedere valoroase în domeniul educației.

Aceste tendințe ne îndepărtează flagrant de dimensiunea integrării europene, plasându-ne într-o zonă centrifugală în raport cu toate centrele de forță ale civilizației.

Suntem convinși că scena educațională românească trebuie să se alinieze modelelor de succes ale Europei, să se situeze în proximitatea calitativă a acestora, nu să se îndepărteze de ele, așezându-ne astfel marginal pe harta dinamicii educaționale europene.

NU VREM:

  • autori de manuale selectați politic!
  • excluderea a 10.000 de potențiali autori, în favoarea a trei selectați de stat!
  • autori de manuale care se autoexclud, pentru că refuză tutela statului!
  • autori de manuale care se autoexclud, pentru că refuză comanda politică!
  • manuale mai scumpe în timp, ca efect al monopolului!
  • pierderea unor manuale potențial valoroase!
  • falimentarea unor edituri profesioniste, care asigură locuri de muncă simultan cu produse de calitate!
  • anularea posibilității ca edituri prestigioase, cum sunt Oxford, Nathan, Pearson, Cornelsen, Cambridge etc. să lucreze cu autori români!
  • să dispară oamenii creativi, esențiali pentru o echipă de autori de manuale, pe care un asemenea sistem i-ar exclude din principiu!
  • limitarea dreptului la asociere în vederea scrierii unui manual!
  • ca un manual, vremelnic agreat de o conducere politică, poate chiar iubit de profesori, să fie schimbat de următoarea conducere politică, pentru că are clienții ei!
  • controlul politic al conținuturilor!
  • cenzura educației!
  • controlul minților copiilor noștri!
  • moartea școlii românești!

Atragem atenția asupra câtorva principii fundamentale ale educației, încălcate de către recentele inițiative ale MEN în privința manualelor și a auxiliarelor școlare:

1. DREPTUL PROFESORULUI de a-și alege resursele didactice.

PROFESORUL trebuie să-și mențină vocația și să reușească să-și cultive, și după 20-30 de ani de carieră, pasiunea pentru munca sa. O poate face DOAR dacă se simte liber, inclusiv prin faptul că toate cărțile pe care și le dorește îi sunt permise.

Acest drept este reglementat chiar în Constituție în mai multe țări (Italia, de exemplu) și în Legile Educației (în aproape toate statele lumii).

A-i limita acest drept înseamnă CENZURĂ!

2. DREPTUL DE A PUBLICA.

Orice editură și orice autor au dreptul de a publica ORICE carte cu profil educațional: în primul rând MANUALE, dar și culegeri, ghiduri și metodici, manuale digitale etc. Dezvoltarea complexă a pachetelor educaționale în editurile cu profil educațional este CEA MAI CUNOSCUTĂ FORMĂ de cercetare-dezvoltare în EDUCAȚIE, la nivel mondial.

Exemple strălucite: Pearson, Cambridge sau Oxford, Hachette sau Nathan, Cornelsen, Klett sau Springer.

Acest drept este derivat din DREPTUL LA LIBERĂ EXPRIMARE (Art. 30 din Constituția României), reglementat în Constituție în mai multe țări, dar și prevăzut ca atare în Legile Educației și în Legile Cărții din aproape toate statele lumii.

A limita acest drept înseamnă CENZURĂ!

3. DREPTUL PĂRINȚILOR DE A CALIBRA ȘI DIRECȚIONA educația propriilor copii.

Statul, școala, profesorii, directorii, agenții economici nu pot impune unui părinte CÂT și DACĂ dorește să plătească pentru resurse educaționale suplimentare.

Drepturile și responsabilitățile părintelui în ceea ce privește educația copilului sunt prevăzute ca atare în legislație.

A limita acest drept înseamnă CENZURĂ!

4. DREPTUL STATULUI DE A INVESTI în educație

Statul are dreptul (și responsabilitatea) de a investi în educație, fără să încalce însă vreunul dintre celelalte trei principii de mai sus.

Statul poate achiziționa manuale, însă DOAR de pe o piață liberă, la prețuri corecte, rezultate în urma unor reguli de competiție corecte, în interesul beneficiarilor. Nu va forța însă o scădere artificială a prețului manualului, întrucât aceasta ar însemna, inevitabil, o reducere a calității. Conform Constituției României, statul dă cetățenilor români dreptul la “învățătură”. Adică educație de calitate.

Ingerințele statului prin soluții de tip monopol elimină concurența, iar lipsa concurenței înseamnă calitate mai slabă, prețuri, în timp, mai mari (de monopol). Se atentează astfel la unul dintre drepturile fundamentale ale cetățenilor români, dreptul la învățătură.

Constituția României. Art. 32. (1) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.

A limita acest drept înseamnă CENZURĂ!

Cele patru principii sunt circumscrise unui drept fundamental: DREPTUL COPILULUI la o educație de calitate.

În numele acestui drept, vă solicităm, domnule ministru Liviu Pop, să renunțați imediat la monopolizarea manualelor, la impunerea manualului unic sau la cosmetizarea acestei acțiuni sub forma așa zisei licitații de autori, organizată de editura de casă a statului!

Cu speranță pentru o Românie educată,

LISTA SEMNATARILOR APELULUI „DREPT LA EDUCAȚIE”

MEDIUL ACADEMIC. SCRIITORI

Prof. dr. Mircea Vasilescu, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Prof. dr. Ioana Pârvulescu, Facultatea de Litere, Universitatea din București, scriitoare
Prof. univ. dr. Mircea Cărtărescu, Universitatea din București, scriitor
Prof. univ dr. Rodica Zafiu, Universitatea din București
Prof. univ. Dr. Eugen Negrici, Universitatea din București
Prof. univ. dr. Ion Bogdan Lefter, Universitatea din București
Conf. univ. dr. Simona Popescu, Universitatea din București
Prof. dr. Andra Vasilescu, Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Litere; Academia Română, Institutul de Lingvistică  „I. Iordan – Al. Rosetti”
Prof. univ. dr. Caius Dobrescu, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Academician Nicolae Manolescu
Prof. univ. dr. Alexandru Cistelecan, Universitatea Petru Maior, Târgu Mureș
Conf. univ. dr. Radu Vancu, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Prof. univ. dr. Virgil Podoabă, Universitatea Transilvania, Brașov
Prof. univ. dr. Mircea Mihăieș, Universitatea de Vest, Timișoara
Lect. univ. dr. Dana Crăciun, Universitatea de Vest, Timișoara
Prof. univ. dr. Ion Dumitru, Universitatea de Vest, Timișoara
Lect. univ. dr. Alexandru Jădăneanț, Universitatea de Vest, Timișoara
Prof. univ. dr. Gheorghe Clițan, Universitatea de Vest, Timișoara
Prof. univ. dr. Robert D. Reisz, decan al Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Universitatea de Vest, Timișoara
Conf. univ. dr. Remus Feraru, Universitatea de Vest, Timișoara
Lect. univ. dr. Emanuel Copilaș, Universitatea de Vest, Timișoara
Conf. univ. dr. Grațiela Noia, Universitatea de Vest, Timișoara
Lect. univ. dr. Dragos Zetu, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Conf. univ. dr. Ioan Alexandru Tofan, Universitatea  „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Cercetător Ciprian Jeler, Universitatea  „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Lect. univ. dr. Corneliu Bîlbă, Universitatea  „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Lect. univ. dr. Diana Mărgărit, Universitatea  „Alexandru Ioan Cuza”, Iași
Prof. univ. dr. Luminița Vlădescu, Facultatea de Chimie, Universitatea din București, coordnator al lotului olimpic de chimie al României, câștigător, în decursul anilor, a zeci de medalii internaționale
Lect univ. dr. Sorin Costreie, prodecan, Facultatea de Filosofie a Universității din București
Conf. univ. dr. Oana Fotache Dubălaru, Universitatea din București
Conf. univ. dr. Adrian Lăcătuș, decanul Facultății de Litere, Universitatea Transilvania din Brașov
Conf. univ. dr. Cristian Iftode, Facultatea de Filosofie, Universitatea din București
Lect. univ. dr. Constantin Vică, Facultatea de Filosofie, Universitatea din București
Lect. univ. dr. Andrei Gorzo, UNATC
Lect. univ. dr. Bogdan Iancu, SNSPA
Prof. univ. dr. Corina Dumitrescu, Universitatea Dimitrie Cantemir
Conf. dr. Gheorghe Nicolaescu, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București
Prof. dr. Ioana Bican, prodecan, Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Dorin Chira, prodecan, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Prof. dr. Liana Pop, Scoala doctorală de studii literare și lingvistice, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Prof. dr. Corin Braga, decan, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect dr. Elena Păcurar, directorul Departamentului de limbi străine de specialitate, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Daniela Vladu, directorul Departamentului de germanistică, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. dr. Szabo Tohotom, directorul Departamentului de etnologie maghiară, membru al Senatului, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Prof. dr. Rodica Frențiu, directorul Departamentului de limbi asiatice, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. dr. Balasz Katalin, directorul Departamentului de limbi slave, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. univ. dr. Ursula Wittstock, Departamentului de germanistică, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Prof. dr. Beno Attila, directorul Departamentului de limba maghiară, membru al CNATDCU, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Călin Teutișan, directorul Departamentului de literatură română, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Prof. Sanda Tomescu, directorul Departamentului de limbi nordice, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Berszan Istvan, directorul Departamentului de literatura maghiară, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. habil. Mihaela Ursa, Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. univ. dr. Claudiu Turcuș, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Conf. dr. Elena Platon, directorul Departamentului de limbă, cultură și civilizație românească, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. univ. dr. Dumitru Cornel Vîlcu, Universitatea Babeș Balyai, Cluj-Napoca
Asist. dr. Dina-Gabriela Vîlcu, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
Lect. dr. Cristina Modoi, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
Bogdan Ghiu, scriitor
Ioana Nicolaie, scriitoare
Gabriel Chifu, scriitor
Bedros Horasangian, scriitor
Adina Popescu, scriitoare
Ștefan Manasia, scriitor
Florin Bican, scriitor
Irina-Margareta Nistor, critic de film
Adriana Brăescu, biolog
Prof. Mihaela Ghițiu
Alina Stanciu, manager de proiect
Lect. univ. dr. Cosmin Perța, scriitor
Lect. univ. dr. Andrei Novac, scriitor
Dan Coman, scriitor
Cercetător Flori Balanescu, Academia Romana, București
Cercetător Florin-Razvan Mihai, Academia Romana, București
Prof. dr. Dorin Popescu, Institutul de Matematică al Academiei Române
Prof. univ. dr. Ioana Vintilă-Rădulescu, cercetător științific, Institutul de  Lingvistică din București al Academiei Române
Prof. univ. dr. Simona Vasilache
Prof. univ. dr. Anca Irina Ionescu, Universitatea din București
Prof. univ. dr Antoaneta Olteanu, Universitatea din București
Conf. univ. dr. Răzvan Voncu, Universitatea din București
Prof. dr. Diana Ioniță, Universitatea din București
Lect. dr. Anca-Irinel Teleoacă, Universitatea din București
Cosmin Borza, cercetător științific, dr.,  Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, Cluj-Napoca
Mihaela Popa director de cursuri, Institutul Francez Romania – Cluj-Napoca
Cristina Gogâță, asist. univ. dr., UMF “Iuliu Hatieganu”, Cluj-Napoca
Prof. dr. Emil Ionescu, decan al Facultății de Litere, Universitatea din București
Conf. dr. Ioana Murarus, Facultatea de Litere, Fost Decan (2012-2016), Universitatea din București
Conf. univ. dr. habil. Adrian CHIRCU, Universitatea “Babes-Bolyai”, Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, Departamentul de limba română
Lect. univ. dr. Cătălin Cioabă, Facultatea de Filozofie, Universitatea București
Prof. dr. Sanda Tigoiu, Facultatea de Matematică si Informatică, Universitatea din București
Conf. dr. Victor Tigoiu, Facultatea de Matematică si Informatică, Universitatea din București, prodecan
Dr. Florin Panaite, Cercetător Știintific, Institutul de Matematică al Academiei Române
Mădălina Spătaru-Pralea, Universitatea din București, Facultatea de Litere, Centrul de Studii Românești
Prof. univ. dr. Sorin Dăscălescu, Facultatea de Matematică si Informatică, Universitatea din București
Lect. univ. dr. Andrea Ghiță, Universitatea București, Facultatea de Litere
Conf. dr. Gheorghe Ardelean, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Conf. dr. Florentina Sâmihăian, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Dr. Nicoleta Marinesc, Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
Ligia Sarivan, cercetător științific I, Institutul de Științe ale Educației
Cristian Voica, Facultatea de Matematică, Universitatea din București
Daniela Papadima, director educațional „Avenor College”, București
Ioana Gruenwald,  project manager Headsome Communicatio
Dr. Alexandru Crișan, Consultant educațional internațional, Fost președinte al Consiliului Național pentru Curriculum (1995-1998)
Eugen Palade, consultant educațional interanțional, director al proiectului Băncii Monciale pentru manuale alternative
Prof. Dr. Habil. Florence Mihaela Singer, Universitatea din Ploiești
Ana Maria Barbu,  CS I la Institutul de Lingvistica “Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”
Conf. dr. Laura Grunberg, Universitatea București, Dr. George Pataki, Consultant Internațional Educație
Mariana Net, Institutul de Lingvistică al Academiei Române   „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”
Luminița Medeșan, profesor, ANPRO (Asociația Națională a Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”)
Mihăilescu Ramon, prof. dr.,  Liceul de Arte  „Dimitrie Cuclin”, Galați
Laszlo Alexandru, prof. dr.,  Colegiul Național „George Barițiu”, Cluj-Napoca

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.9.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Cristian Grosu / Criza care urmează și percepția ei

Cristian Grosu

Scurt, că altfel –  dată fiind tema – ar fi o impietate: Contextul, criza care vine pentru România și săptămâna de ceață. Mai întâi, săptămâna… Mai mult

Stiri

Piața recuperează: Cursul la 4,75 lei/euro, după o săptămână de depreciere accentuată

Adrian N Ionescu

Euro se menține pe tendința de depreciere substanțială declanșată săptămâna trecută, ajungând luni dimineață la un nou maxim al ultimelor trei luni, de 4,7536 de… Mai mult

Stiri

Producția de electricitate – aproape de minimele ultimilor 20 de ani. Hidroelectrica, obligată să acopere problemele sistemului

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica s-a văzut nevoită să crească de aproape trei ori producția în primele ore ale zilei de luni, după ce sistemul energetic s-a apropiat din… Mai mult

Europa

Paradox: Numărul mașinilor diesel a crescut în UE cu 74% față de 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen

Iulian Soare

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 74% comparativ cu 2016, anul în care… Mai mult

Europa

Agenția de turism Thomas Cook a intrat în insolvență

Vladimir Ionescu

Thomas Cook, cea mai veche agenție de turism din lume, cu o istorie de 178 de ani, a intrat luni în insolvență, transmite presa internațională.… Mai mult

Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult

Stiri

Avertisment OMM: 2015-2019, cel mai călduros cincinal din istoria înregistrărilor meteorologice

Vladimir Ionescu

Intervalul 2015-2019 reprezintă cea mai călduroasă perioadă de cinci ani din istoria înregistrărilor meteorologice, începute acum 150 de ani, potrivit Organizaţiei Meteorologice Mondiale (OMM), transmite… Mai mult