Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

26 decembrie, 2023

Cantitatea totală brută care a tranzitat în 2022 porturile UE a fost de 3,5 mld. tone, în ușoară creștere față de 2021 (+0,8%).

În ciuda revenirii pe creștere după scăderea puternică din 2020, din cauza pandemiei de Covid-19 și a restricțiilor din acea perioadă, nivelul din 2022 este inferior celui pre-pandemic înregistrat în 2019. Înainte de recesiunea din 2020, activitatea portuară a cunoscut o tendință pozitivă după 2014.

Tranzitul de mărfuri prin Portul Constanța a depășit în anul 2022 60 de milioane de tone, o bună parte din această majorarea se datorează exporturilor de cereale ucrainene. La nivelul UE, creșterea a fost mult mai mică,


După scăderea înregistrată în primul trimestru din 2021, comparativ cu perioada similară din 2020, a urmat o serie de creșteri susținute până în al trimestru din 2022. . Apoi, s-a înregistrat o tendință descendentă în ultimele două trimestre ale anului 2022, cu -0,1% în trimestrul 3 și -2,2% în trimestrul 4.

Țările de Jos au rămas cea mai mare țară de transport maritim de marfă din Europa în 2022, în timp ce Rotterdam, Antwerp-Bruges, Hamburg, Amsterdam, Algeciras, HAROPA și Marsilia și-au menținut pozițiile de cele șapte mari porturi de marfă din UE. Pe primul loc se situează Țările de Jos, prin porturile căreia au trecut 590 mil tone, urmată de Spania cu 490 mil tone, România contând doar pentru 60 miloane tone.

Portul Constanța, a treia creștere din UE

Portul Constanţa a avut anul trecut una dintre cele mai semnificative creşteri în rândul porturilor europene, în funcţie de cantitatea de marfă manipulată, arată datele publicate de Biroul European de Statistică.

Comparativ cu 2021, cantitatea de mărfuri în 2022 a scăzut cel mai mult în portul grec Pireu (- 8,8%), urmat de Bremerhaven din Germania (minus 8,6%) şi Valencia din Spania (minus 7,1%).


Cele mai mari creşteri au fost în porturile: Gdansk din Polonia (40,3%), Cartagena din Spania (17,3%) şi Constanţa din România (15,2%).

Cerealele din Ucraina ridică tranzitul prin porturile românești

România a avut cea mai mare pondere a mărfurilor în vrac ca procent din tonajele totale în 2022 (56 %), reflectând în principal volume mari de produse agricole exportate prin porturile de la Marea Neagră, în mare parte cereale provenite din Ucraina.

Letonia (55,6 %) și Polonia (35,0 %) au fost celelalte state membre ale UE în care mărfurile uscate în vrac au fost predominante. Acesta a fost și cazul în țara AELS, Norvegia (46,0 %) și în țările candidate Muntenegru (69,5 %) și Turcia (37,9 %).

Containerele au fost tipul dominant de mărfuri manipulate în porturile slovene, germane și belgiene în 2022, cu cote de 40,3 %, 39,8 % și, respectiv, 37,9 % din totalul mărfurilor care a trecut prin porturile celor trei țări. Cele mai mari volume de mărfuri containerizate au fost însă manipulate în porturile spaniole și olandeze, cu 152 milioane de tone, respectiv 113 milioane de tone.

Ponderea unităților mobile Ro-Ro în tonajul total de mărfuri a fost cea mai mare pentru Irlanda (31,6 %) și Danemarca (28,8 %), reflectând importanța traficului de feriboturi Ro-Ro în transportul maritim al acestor țări. În termeni de tonaj, Italia (90 de milioane de tone) a înregistrat cele mai mari volume UE de mărfuri transportate pe unități mobile Ro-Ro în 2022.

Materiile prime energetice, pe primul loc la tranzitul prin porturile UE

O treime din mărfurile tranzitate prin porturile UE au fost: Țiței, cărbune și produse petroliere rafinate

La nivelul UE, principalele tipuri de mărfuri manipulate în principalele porturi UE au fost „cărbunele și lignitul; țiței și gaze naturale” (19 %) și „cocs și produse petroliere rafinate” (17,1 %). Aceste două categorii au reprezentat mai mult de o treime din toate mărfurile manipulate în principalele porturi ale UE.

Trebuie remarcat faptul că ponderea mare a „altor categorii” raportate are un impact asupra rezultatelor prezentate de Eurostat.

Mărfurile lichide au reprezentat 37% din totalul mărfurilor tranzitate prin porturile UE

Mărfurile lichide au reprezentat 37 % din totalul mărfurilor manipulate în principalele porturi ale UE în 2022, urmate de mărfurile în vrac (22,9 %), containerele (22,8 %) și mărfurile transportate pe unități mobile Ro-Ro (12 %).

Cele mai mari volume de mărfuri lichide în vrac (în principal combustibili) au fost descărcate/încărcate în Țările de Jos (276 milioane de tone), urmate de Italia (197 milioane de tone) și Spania (181 milioane de tone). Franța a înregistrat cea mai mare pondere a mărfurilor lichide în vrac ca procent din tonajele totale care au trecut prin principalele sale porturi în 2022 (47,1 %). Mărfurile lichide în vrac au fost predominante în alte 13 state membre ale UE.

Cu 151 de milioane de tone în 2022, prin porturile olandeze au tranzitat, de asemenea, cele mai mari volume de mărfuri vrac din UE, urmate de Spania cu 103 milioane de tone. Chiar și așa, tonajele de mărfuri uscate în vrac manipulate atât în Țările de Jos, cât și în Spania în 2022 au fost mai mici decât cele 203 milioane de tone raportate de Turcia.

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: