joi

25 aprilie, 2024

29 martie, 2017

Federaţia Sindicatelor Pro Administraţie din România (FSPAR) i-a trimis lui Liviu Dragnea o scrisoare deschisă în care îl acuză că politizează funcția publică dacă actuala guvernare va aplica pentru administrația locală formula de salarizare anunțată recent – legea să stabilească doar plafonul minim, cel maxim umrând să fie decis de fiecare unitate.

În „legea salarizarii unitare, administrația locală trebuie să aibă o abordare separată, o anexă separată, în așa fel încât să le prevedem un nivel minim de salarizare, dar la maxim să hotărască fiecare”, declara Liviu Dragnea, la 18 martie, într-o conferință de presă la Timișoara.

În viziunea președintelui Camerei Deputaților, fost președinte al CJ Teleorman, fiecare autoritate locală va urma să decidă câți angajați păstrează, ce salarii le va da, dacă va cheltui toate fondurile pe salarii sau va face și investiții.


Deși, aparent, acest lucru ar fi în favoarea angajaților din primării și consilii județene, Silvia Moldovan (foto), președinte FSPAR, susține că măsura va însemna efectiv o desprindere a administrației locale din legea salarizării unitare și va lăsa angajații la mâna șefilor de instituții, care sunt oameni politici.

Pentru a ilustra acest lucru, Silvia Moldovan a dat ca exmplu situații existente acum și a făcut referire la o altă declarație, a ministrului Muncii, Lia Olguța Vasilescu, fostă primar al Craiovei: „Ministrul spunea că primarii au salarii mai mici decât unii oameni din primării. Dar nu a spus cine sunt cei care au aceste salarii”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro președinta FSPAR.

Nu sunt funcționarii publici, a adăugat Moldovan, ci consilierii personali fără experiență și specializare aduși exact de primarii și președinții de consilii care cer acum mărirea propriilor salarii.

Dacă se va aplica salarizarea cu plafon maxim deschis, se spune în scrisoarea deschisă, funcția publică va fi politizată:


„În opinia noastră, depolitizarea funcţiei publice este cel mai important element al reformei, din perspectiva consolidării democraţiei, sens în care  este imperios necesar separarea administraţiei publice de palierul politic, în vederea evitării ingerinţelor politice în actul administrativ local.

Or, propunerea dumneavoastră vizează tocmai politizarea funcţiei publice, atâta timp cât rămâne la latitudinea celui ales, care nu este un specialist în domeniu, să stabilească numărul de angajaţi, fără existenţa vreunui criteriu impus şi, de asemenea, să facă salarizarea după bunul lui plac, cu respectarea unui prag minim.

În aceasta situaţie, nu va mai exista o salarizare unitară a celor plătiţi din fonduri publice şi, în numele aşa-zisei autonomii locale, funcţionarii din administraţia publică locală, lipsiţi de protecţie şi stabilitate, vor fi la mâna celui ales şi vor avea parte de o politizare excesivă a administraţiei publice locale şi de o discriminare a angajaţilor din acest domeniu de activitate. Nu putem crede ca asta vă doriţi, deşi, cu certitudine, vă daţi seama că acesta va fi deznodământul”.

Aleșii locali – puteri sporite, responsabilități eliminate

Propunerea lui Liviu Dragnea vine pe fondul unor nemulțumiri profunde în rândul funcționarilor din cauza unui alt proiect aflat pe agenda puterii – o inițiativă legislativă ce a trecut tacit, anul trecut, de Camera Deputaților, și aflată acum în dezbatere la Senat.

Este un proiect de modificare a Legii nr.215 din 23 aprilie 2001 a administraţiei publice locale potrivit căreia aleșii locali nu vor mai răspunde decât pentru actele pe care le semnează fără să existe avizul de legalitate sau semnăturile funcționarilor publici de specialitate.

Articolul 128, spune proiectul, se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Consilierii locali sau judeţeni, după caz, primarii, viceprimarii, primarul general al municipiului Bucureşti, primarii şi viceprimarii subdiviziunilor administrativ-teritoriale, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene răspund exclusiv, după caz, contravenţional, administrativ, civil sau penal pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii, dacă actele pe care le emit nu au avizul de legalitate dat de secretarul instituţiei precum şi semnăturile funcţionarilor publici cu atribuţii în domeniul actului emis.” 

Aceasta înseamnă că întreaga răspundere rămâne la funcționarii publicii, în condițiile în care mulți dintre primarii și președinții de consilii județene exercitau deja presiuni asupra acestora. Este de presupus că după formula de salarizare propusă de Liviu Dragnea, aleșii locali vor avea o pârghie în plus pentru a-i forța pe funcționari să le execute ordinele.

Nici Consiliul Legislativ, nici fostul guvern Dacian Cioloș nu și-au dat avizul pentru o asemenea reglementare.

„Este o mare nebunie”, spune Silvia Moldovan. Fiecare trebuie să răspundă, insistă aceasta: „Vi se pare normal ca un ordonator principal de credite (portivit legii, primarii și președinții de consilii județene sunt ordonatori principali de credite – n. red.) să nu răspundă pentru ceea ce face?”

Președinta FSPAR a explicat pentru cursdeguvernare.ro că partidele ar trebui să-și selecteze mai bine acești candidați, pentru a nu mai ajunge în aceste poziții de primari și președinți de CJ oameni care nu știu nimic, nu au niciun fel de calificare, dar își obligă subalternii să ia tot felul de decizii. Potrivit acesteia, există cazuri de funcționari publici care au cedat nervos, s-au îmbolnăvit din cauza acestor presiuni și în cele din urmă au ales să plece din sistem.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

3 răspunsuri

  1. “legea salarizarii unitare, administrația locală trebuie să aibă o abordare separată, o anexă separată, în așa fel încât să le prevedem un nivel minim de salarizare, dar la maxim să hotărască fiecare”
    Curat lege a salarizarii unitare!

    „răspund exclusiv, după caz, contravenţional, administrativ, civil sau penal pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii, dacă actele pe care le emit nu au avizul de legalitate dat de secretarul instituţiei precum şi semnăturile funcţionarilor publici cu atribuţii în domeniul actului emis.”
    Psedeii astia par hotariti sa faca multe, multe prostii. este de neinteles de ce or alege varianta asta cind au varianta benefica pentru toti de a face multe, multe lucruri bune?

  2. Primarilor li s a oferit pe tava de la 2 la 4 consilieri personali platiti regeste si care sa le dea sfaturii pe probleme de justitie, economice investitii etc, dar sunt absolviti de raspundere. Sa candideze oameni capabili si curati nu persoane habarniste dar bune la manareala. Se propune ca angajatii din sistemul public sa fie la cheremul primarilor daca nu fac ce li se spune valea. Si in momentul de fata fiecare primar isi face o echipa pupatori de ghiul bine, bine platiti, cu fel de fel de sporuri, proiecte europ. Ajungand la un salariu de 8000 11000 lei iar restul pot sa moara iar legea salarizarii le mai da dreptul la 75 % din proiecte, deci doua salarii in 8 ore de lucru.

  3. Legea salarizarii unitare numai unitara nu este, in cadrul aceleasi familii ocupationale sunr diferente f.mari, salariatii de la APIA au peste 8000 lei pe luna, politisti fie si locali au salar mare, norma de hrana 900 neimpozabili cu o pregatire liceu la seral etc. Deci mare bataie de joc, dar nu se vorbeste decat de medici, profesori politisti , respect pentru toti, dar nu este bine deloc

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

3 răspunsuri

  1. “legea salarizarii unitare, administrația locală trebuie să aibă o abordare separată, o anexă separată, în așa fel încât să le prevedem un nivel minim de salarizare, dar la maxim să hotărască fiecare”
    Curat lege a salarizarii unitare!

    „răspund exclusiv, după caz, contravenţional, administrativ, civil sau penal pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii, dacă actele pe care le emit nu au avizul de legalitate dat de secretarul instituţiei precum şi semnăturile funcţionarilor publici cu atribuţii în domeniul actului emis.”
    Psedeii astia par hotariti sa faca multe, multe prostii. este de neinteles de ce or alege varianta asta cind au varianta benefica pentru toti de a face multe, multe lucruri bune?

  2. Primarilor li s a oferit pe tava de la 2 la 4 consilieri personali platiti regeste si care sa le dea sfaturii pe probleme de justitie, economice investitii etc, dar sunt absolviti de raspundere. Sa candideze oameni capabili si curati nu persoane habarniste dar bune la manareala. Se propune ca angajatii din sistemul public sa fie la cheremul primarilor daca nu fac ce li se spune valea. Si in momentul de fata fiecare primar isi face o echipa pupatori de ghiul bine, bine platiti, cu fel de fel de sporuri, proiecte europ. Ajungand la un salariu de 8000 11000 lei iar restul pot sa moara iar legea salarizarii le mai da dreptul la 75 % din proiecte, deci doua salarii in 8 ore de lucru.

  3. Legea salarizarii unitare numai unitara nu este, in cadrul aceleasi familii ocupationale sunr diferente f.mari, salariatii de la APIA au peste 8000 lei pe luna, politisti fie si locali au salar mare, norma de hrana 900 neimpozabili cu o pregatire liceu la seral etc. Deci mare bataie de joc, dar nu se vorbeste decat de medici, profesori politisti , respect pentru toti, dar nu este bine deloc

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: