Salariile profesorilor și medicilor, din perspectiva practicii europene

de Marin Pana | 18.8.2015 .

mediciCel mai bun reper pentru a stabili cât ar trebui să fie de mari salariile profesorilor și medicilor îl reprezintă PIB/locuitor, care sintetizează nivelul de trai și capacitatea economiei de a susține efortul bugetar necesar pentru plata acestor salarii.
În context și din perspectivă regională, România se plasează oarecum  echilibrat raportat la PIB/locuitor pe segmentul de învățământ, dar are foarte mult de suferit pe partea de sănătate.

Salariile în Educație

Din perspectiva plății cadrelor didactice, țara noastră se plasează departe de Franța, modelul nostru cultural occidental și de Polonia, statul cu care ne asemănăm cel mai bine din punct de vedere al dimensiunilor și structurii economice din fostul bloc estic. Surprinzător, însă, stăm ceva mai bine decât Ungaria și Cehia, dacă ne uităm la raportul dintre sumele acordate și posibilitățile economice.

tael 1

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

În contextul raportării la PIB/locuitor, decizia de majorare cu 73% în mai multe tranșe a salariilor din educație apare ca hazardată ca dimensiune. Chiar și alegerea variantei franco-polone ar duce la o majorare de circa 50%, de la un nivel de circa 80% din PIB/locuitor spre 120% din PIB/locuitor, creșterea economică din următorii doi ani neavând cum să acopere diferența până la 73%.

tabel2

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Mai mult, ar trebui să ne fixăm bine în minte faptul că Franța se situează undeva la 50% din PIB încasări bugetare ( peste media UE de 45,3% din PIB) iar Polonia pe la 40% din PIB, în timp ce noi nu reușim de multă vreme să trcem de 32% – 33% din PIB iar măsurile de relaxare fiscală propuse în noul cod fiscal ne vor trimite spre 30% din PIB bani la dispoziția bugetului.

Pentru a urma modelul francez ar trebui să majorăm cu 50% încasările actuale din impozite și taxe iar pentru efortul polonez alocat educației ne-ar trebui un spor de 20% pe partea de fiscalitate. Întreprinderi greu și de gândit ca așezare a poverii, darămite de transpus în practică.

De reținut, ar fi, însă, situația în care se găsesc cei aleg cariera didactică și sunt la început de drum. România, Letonia și Lituania sunt singurele state UE în care salariul minim la toate nivelurile de educație reprezintă mai puțin de 50% din PIB/locuitor. În jur de 60% se mai poziționează doar Polonia și Slovacia. La polul opus se situează Germania (152%), dar România nu este Germania.

Simplificat, pentru a fi pe înțelesul tuturor, la un PIB de 160 miliarde euro și o populație de 20 milioane persoane ar rezulta un reper de 8.000 de euro pe locuitor. Adică, la un curs de 4,50 lei/euro, 36.000 lei pe an sau 3.000 lei brut pe lună, traductibili în 2.100 lei net. Asta pentru paritatea veniturilor cadrelor didactice cu PIB/locuitor și la o medie actuală cu tot personalul din domeniu de 1.607 lei net pe luna iunie 2015.

Salariile în Sănătate

Tot de la acest reper ar trebui să pornim și în ceea ce privește salariile medicilor și, în general, cele din sectorul sanitar. Pentru referință simplificată din perspectivă farnceză, un medic generalist ar fi normal să câștige cam cu 50% mai mult decât un învățător iar o asistentă medicală cu competențe serioase în domeniu cam cât un învățător.

Lăsând la o parte eternul clișeu că toți câștigă prea puțin față de nevoile de trai, de pregătirea necesară și de munca depusă, surprinde faptul că, la noi, media veniturilor salariale din sănătate și asistență socială se situează sub cea din învățământ (1.571 lei în aceeași lună iunie 2015). Practic, un medic bugetar (atenție, medic, nu cadru sanitar) trebui să câștige în medie, pe baza rezultatelor economice din România, cam 4.500 lei brut sau 3.200 lei net pe lună.

La nivelul medicilor, comparabilitatea la nivel european este și mai dificil de făcut din cauza sistemelor diferite de plată și a modalităților de raportare. Cu toate acestea, am găsit un raport al Federației Europene a Medicilor Salariați datând din 2011 care încerca să facă lumină în această privință. În acest raport, România figura la coada salariilor plătite la nivelul UE, atât exprimat în euro cât și ca putere de cumpărare standard (ajustat cu nivelul prețurilor din fiecare țară).

Nu mai insistăm asupra nivelului de salarizare din Occident, de 8 -10 ori mai mare exprimat în euro și de 4 – 5 ori mai mare dacă se ia în calcul puterea de cumpărare. Asta, deoarece în mod clar, atenția acordată cadrelor medicale este cu mult mai mare acolo iar decalajul izvorât din posibilitățile bugetare mult amplificat de nepăsarea autohtonă în materie de sănătate. Altminteri, ”mai bună decât toate”.

Ne putem uita, însă la sora mai mare și mai înțeleaptă, situată ceva mai înainte ca dezvoltare economică, Polonia. Maximumul nostru de salarizare este echivalent cam cu media lor iar un medic polonez rămas în țara lui are un nivel de trai cam cu 60% mai bun decât omologul său român, deși decalajul de PIB/locuitor este doar ceva mai mare de 20% :

tabel 3

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Nu e o mare fericire nici acolo, dar se poate spune că statul polonez asigură un minim decent de trai pentru medici. Nivel de la care ar trebui să pornim și noi în ipoteza că medicii nu se vor baza pe șpagă pentru a putea să-și ducă traiul zilnic. Practic, aici avem prioritatea zero a politicii bugetare, mai ales în condițiile hemoragiei de personal calificat și care nu a apucat să prindă rădăcini în clinicile de stat.

Să mai amintim de faptul că suntem campioni europeni la mortalitate infantilă și că am ajuns să avem un județ întreg fără medic pediatru. Ne pasc epidemii din cauza educației precare, ce a lăsat procentaje importante dintre tineri nevaccinați, se moare prematur din lipsa prevenției făcute la timp iar accesul la un consult de specialitate, teoretic gratuit, este o aventură.

Din păcate, nu am auzit pe nimeni să vorbească despre majorarea semnificativă salariilor din sectorul sanitar, adică acolo unde ar trebui realmente să se vină cu creșteri în jur de 73%. Fie și cu prețul majorării contribuțiilor către Fondul Național Unic (?!) de Asigurări de Sănătate înapoi la cota de 14%, dacă tot ne-am relaxat cu cinci puncte procentuale CAS-ul și vrem să ne relaxăm pe vreo alte șase domenii. Ceea ce ne spune că iar am ales greșit prioritățile.

Publicat la data de 18.8.2015 .

Un raspuns

  1. Emil
    21.8.2015, 5:07 pm

    Fara o imagine de ansamblu e greu de cantarit.
    PS In celebra Finlanda, cum este? Asa ca o simpla curiozitate 🙂

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Lumea mirifică a salariilor și pensiilor din următorii 4 ani: ”we have a problem!”

Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a confirmat săptămâna trecută într-o emisiune TV aplicarea creșterilor de pensii și salarii pe următorii patru ani, exact aşa...Citeste mai departe »

Marin Pana

Dependența critică a finanțelor României de fluxurile banilor UE: Un tablou

Dată fiind poziţia-cheie a veniturilor din fonduri europene la bugetul de stat pe 2017, prevăzute a fi de circa 20 de miliarde de lei...Citeste mai departe »

Marin Pana

… Și avem deficit comercial pe alimente de 1 mld. de euro: Agricultura românească în UE și soluția de redresare

Potrivit datelor Eurostat, producția agricolă obținută de România în anul trecut s-a ridicat la 15.535,9 milioane euro. Valoare care ne plasează pe locul 8...Citeste mai departe »

Marin Pana

Comerțul exterior al anului 2016: Cu cine, ce, cât – de-am înregistrat un deficit de 10 miliarde de euro

Deficitul comercial pe 2016 a fost de 9.956,8 milioane euro, cu circa 19% mai mare decât în anul anterior. Gradul de acoperire a importurilor...Citeste mai departe »

Marin Pana

Bugetul gospodărilor românești și cheltuielile lor: o comparație cu statele UE. Și câteva sugestii de redirecționare a banilor

România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la ponderea cheltuielilor pentru mâncare în bugetul gospodăriilor şi se situează pe ultimul loc la trei categorii...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5244 lei
4.2591 lei
5.3091 lei

OPINII & EDITORIAL

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Demisia consilierului Flynn: prima fisură gravă în administraţia Trump. Începe „contra-revoluţia” establishmentului?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Michael Flynn, consilierul de securitate naţională al Preşedintelui Statelor Unite, a demisionat acum câteva ore. Scandalul este imens. Retragerea acestuia are în...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / OUG 13, protestele și statul de drept de la București: o privire de dincolo de granițe

Cristian Diaconescu

Situaţia în România este tensionată din cauza unor proiecte de acte normative, care atât prin conţinut cât mai ales prin modalitatea de promovare au...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Europa şi lumea se schimbă periculos. Tocmai acum derapează România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Nu se putea un moment mai prost în care România să cadă în dizgrația Occidentului, pe o temă care marchează o vulnerabilitate...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Ordonanța de marți noapte pe înțelesul tuturor

Cristi Danilet

Adoptare. În noaptea de 31 ian/1 febr 2017 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 92/2017 Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 13/2017 care...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / „Ucenicul” în acţiune: răscolirea Americii şi a lumii. Unde duce „revoluţia” lui Trump?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pe măsură ce trec zilele şi apar, una după alta, ordonanţele de la Casa Albă, se conturează tot mai clar profilul intern...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Mocirla statului de drept și inflexiunea istorică: Justiția, de la prestări Servicii la servicii Anticorupție

Cristian Grosu

Azi, în ianuarie 2017, România se află într-un nou – și foarte mare, poate cel mai mare – impas, care-i afectează atât funcționarea pe...Citeste mai departe »

Îndatorarea României cu încă 24-30 miliarde de euro în următorii 4 ani se joacă chiar acum

Cristian Tudorescu

Mediul economic asteapta cifrele de buget pe 2017 si estimarile de crestere economica pe care se bazeaza Guvernul. Cel mai simplu lucru este sa...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Unde ducem (sau unde o duce cine-o duce) legislația fiscală?

Gabriel Biris

Printr-o mișcare fulger, în ședința de guvern de vineri, 6 ianuarie, guvernul a aprobat o ordonanță de urgență (OUG 3/2017) de modificare a Codului...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Următoarea provocare pentru elitele României

Valentin Lazea

Primul deceniu petrecut de România în interiorul Uniunii Europene a fost un succes incontestabil, aşa cum o arată numeroase analize recente. Chiar dacă inegalitatea...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Nivelul sărăciei crește în România “proporțional” cu creșterea instrumentelor de asistență socială

Andreea Paul

Sărăcia extremă și sărăcia relativă, raportată la nivelul mediu de trai românesc, au crescut în România în pofida creșterii economice din ultimele două decenii....Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Reorganizarea securității militare în Europa: alternativa la confruntare

Cristian Diaconescu

La iniţiativa Germaniei, 14 state europene au susţinut o declaraţie prin care solicită acordul Comunităţii Internaţionale privind iniţierea unor discuţii preliminare cu Rusia vizând...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Doru exportatoru și Constituția lui Doru. Și viața lui Doru în țara lui Doru

N-am să uit niciodată privirea lui Doru (personaj real), în acel miez de zi din acel miez de vară din 1999. Luciditatea sadică cu...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română