Analiză

România – pe contrasens în UE cu evoluţia deficitului bugetar

România este singurul stat membru UE care a atins limita de deficit bugetar permisă prin regulile de stabilitate economică stabilite la Maastricht pentru aderarea la… Mai mult

24.10.2017

Analiză

De ce mutarea contribuţiilor e o manevră riscantă: Matematica schimbării

Mutarea contribuţiilor de la angajator la salariat, în forma anunţată de Executiv, ar avea un efect relativ minor asupra încasărilor şi salariilor, din punct de… Mai mult

23.10.2017

Chestiunea

Un paradox care să ne pună pe gânduri: creştere economică rapidă fără întreprinderi care cresc rapid

Deşi ne-am plasat în fruntea UE la creştere economică pe ultimii doi ani în termeni de evoluţie a PIB, această performanţă notabilă primii a fost… Mai mult

22.10.2017

Analiză

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial, ministrul… Mai mult

19.10.2017

RBL / Două legi care pot retrimite în haos economia – impozitarea globală şi „salarizarea unitară”: Sunt nerealiste și n-au studii de impact

de Adrian N Ionescu 26.4.2017

Proiectul de lege privind impozitarea globală a gospodăriilor și cel privind salarizarea unitară a angajaților statului „vor arunca în aer” echilibrul bugetar al României și, odată cu acesta, încrederea în statul român și economia, potrivit Romanian Business Leaders (RBL).

RBL este o fundație a antreprenorilor și liderilor români ale mai multor companii, care acoperă circa 10% din produsul intern brut al României.

Reprezentanții RBL au criticat miercuri cu severitate proiectele de lege menționate, care au fost inițiate „fără vreun studiu de impact și fără consultare”, în primele sale 100 de zile de guvernare ale Executivului actual.

„RBL semnalează că măsurile luate de decidenții politici de câteva luni încoace riscă să ducă țara și pe noi toți, împreună, spre un dezastru economic care va anula progresul obținut cu greu din ultimii trei ani”, spune un comunicat emis miercuri.

Schimbarea regimului fiscal

Modificarea Codului fiscal nu este oportună, „induce o modificare de filozofie fiscală și poate face o trecere lipsită de transparență spre sistemul progresiv de impozitare (…). Introducerea de măsuri fiscale netestate, complicate și greu de aplicat pune în pericol stabilitatea economică a țării și amenință coeziunea socială”, acuză RBL.

România are deja cel mai fragil buget din Uniunea Europeană (UE), cu o pondere a veniturilor în PIB de aproximativ 25%, cu peste 15 puncte procentuale sub media UE și cu 10 puncte procentuale sub media statelor UE din Europa Centrală (Ungaria, 38%, Croația, 37%, Cehia și Polonia – câte 35% din PIB).

Totodată, veniturile la bugetul consolidat vor fi cu circa 23 de miliarde de lei mai mici în 2018, potrivit unei estimări a FMI, citată de reprezantanţii RBL în conferinţa de presă de miercuri.

Pe de o parte, vor fi amânate fluxurile de numerar prin nereținerea la sursă a impozitului pe venit. Pe de altă parte circa 1,4% din PIB se va pierde ca urmare a reducerii cotelor de impunere la 0% și 10%, prin introducerea impozitului pe venitul global al unei gospodării. La acestea se adaugă reducerea TVA la 19% şi cea a contribuţiilor sociale la 35%.

RBL consideră că, „per total, pentru mediul de afaceri, sistemul de impozitare propus nu va genera beneficii care să depășească costul birocrației necesare implementării lui”.

„Mai mult, beneficiile pe termen mediu și lung aduse de noul sistem cetățenilor sunt sub un mare semn de întrebare, din cauza probabilei instabilităţi economice”, spune comunicatul citat.

Ca urmare, „Romanian Business Leaders (RBL) susține sistemul de impunere simplificat, eficient și demonstrat al cotei unice de impozitare a veniturilor persoanelor fizice și nu consideră oportună introducerea modificării Codului Fiscal”

Schimbarea sistemului de salarizare

Pe de o parte statul va încasa mai puțin, iar pe de altă parte va cheltui mai mulți bani cu salariile angajaților din sectorul public, prin legea salarizării unitare.

Este o majorare (de salarii, n.r.) făcută în mod haotic și fără un fundament economic realist: excedentul bugetar raportat pentru primul trimestru din 2017 este calculat înainte de majorarea concretă a salariilor. Salariile din sectorul public pot fi majorate, în linie cu veniturile bugetare reale, cu criterii clare de performanță, scopul fiind creșterea eficienței totale a sistemului bugetar”, spun reprezentanții RBL.

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a anunțat, marți că execuţia bugetului general consolidat pe primele trei luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un excedent de 1,52 miliarde lei, reprezentând 0,19% din PIB.

Consiliul Fiscal a estimat, însă, că aplicarea Legii salarizării unitare va spori ponderea cheltuielilor statului cu salariile în sectorul bugetar până la 12% din PIB în anul 2022, adică până la nu mai puțin de jumătate din veniturile colectate la bugetul de stat.

În același timp, istoricul ratei de colectare a taxelor nu este în aceeași măsură încurajatoare: 28,1% din PIB în 2015, 26,1% în 2016 şi va fi, cel mai probabil 25,4% din PIB în 2017 şi 2018.

Priorități răsturnate

Schimbarea regulilor jocului într-un interval de mai puțin de un an arată că statul român este impredictibil, instabil și netransparent”, spun reprezentanții RBL, care solicită „o consultare reală între guvernanți și mediul de afaceri, pentru a construi încrederea între partenerii sociali”.

„Practica legiferării prin punerea mediului de afaceri în fața faptului împlinit duce la rezultate negative pe termen mediu și lung și vulnerabilizează guvernele, fenomen din care are de pierdut inclusiv mediul de afaceri”, spune comunicatul citat.

În schimb, „nu primesc prioritate măsurile care chiar pot stimula activitatea economică și pot duce la venituri mai mari, din care să fie crescute în mod realist și sustenabil salariale bugetare”.

RBL solicită parlamentarilor din coaliția majoritară de guvernare:

  • să se concentreze pe măsuri și legi care să reducă birocrația (ex. eliminarea prevederilor care blochează înregistrarea în scop de TVA, care în fapt au rămas neatinse după așa-zisa eliminare a formularului D088),
  • să elimine barierele administrative inutile în domeniul autorizațiilor de construire și
  • să încurajeze bugetarea multianuală și programele de investiții în infrastructură.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.4.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Toate școlile doctorale din România intră în proces de evaluare. Din comisie fac parte experți ai Băncii Mondiale

Vladimir Ionescu

Cele 210 școli doctorale din România vor fi evaluate de o comisie din cadrul căreia vor face parte și experți internaționali, propuși de o structură… Mai mult

Stiri

Göteborg / UE pregătește standarde comune în materia drepturilor sociale

Iulian Soare

Liderii statelor Uniunii Europene au semnat vineri, la un summit organizat la Göteborg, o ”Proclamație privind Pilonul European al Drepturilor Sociale”, un set de 20… Mai mult

Stiri

Noi modificări de parcurs pe Codul Fiscal: Parlamentul ar putea reveni la plafonul de 500.000 euro până la care se aplică impozitul de 1% din cifra de afaceri

Victor Bratu

Premierul Mihai Tudose a anunțat vineri că Parlamentul ar putea reveni asupra deciziei Guvernului de a majora la 1 milion euro pragul până la care… Mai mult

Stiri

Medicii, obligaţi la gărzi de 48 de ore pe săptămână

Vladimir Ionescu

Medicii vorbesc din nou despre grevă generală, potrivit Digi 24 aceștia sunt nemulțumiți de schimbările pe care Guvernul vrea să le facă în legea salarizării.… Mai mult

Stiri

”Netransparent, fără consultare publică”: Patronatele cer retragerea modificărilor aduse legii dialogului social

Vladimir Ionescu

Confederaţia patronală Concordia cere retragerea modificărilor aduse legii dialogului social, considerând că măsurile contravin principiilor predictibilităţii şi dialogului social. Companiile reacționează, astfel, la faptul că… Mai mult

Stiri

Deficitul în comerțul cu produse agroalimentare s-a majorat de peste două ori în primele opt luni

Razvan Diaconu

Deficitul României în comerțul cu produse agroalimentare s-a majorat la 820,9 milioane de euro în primele opt luni din acest an, fiind de peste două… Mai mult

Stiri

Elizabeth a II-a a Marii Britanii şi principele Philip sărbătoresc 70 de ani de la căsătorie

Iulian Soare

Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii şi Irlandei de Nord şi principele Philip, Duce de Edinburg, sărbătoresc luni nunta de platină – şaptezeci de… Mai mult