Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

RBL / Două legi care pot retrimite în haos economia – impozitarea globală şi „salarizarea unitară”: Sunt nerealiste și n-au studii de impact

de Adrian N Ionescu 26.4.2017

Proiectul de lege privind impozitarea globală a gospodăriilor și cel privind salarizarea unitară a angajaților statului „vor arunca în aer” echilibrul bugetar al României și, odată cu acesta, încrederea în statul român și economia, potrivit Romanian Business Leaders (RBL).

RBL este o fundație a antreprenorilor și liderilor români ale mai multor companii, care acoperă circa 10% din produsul intern brut al României.

Reprezentanții RBL au criticat miercuri cu severitate proiectele de lege menționate, care au fost inițiate „fără vreun studiu de impact și fără consultare”, în primele sale 100 de zile de guvernare ale Executivului actual.

„RBL semnalează că măsurile luate de decidenții politici de câteva luni încoace riscă să ducă țara și pe noi toți, împreună, spre un dezastru economic care va anula progresul obținut cu greu din ultimii trei ani”, spune un comunicat emis miercuri.

Schimbarea regimului fiscal

Modificarea Codului fiscal nu este oportună, „induce o modificare de filozofie fiscală și poate face o trecere lipsită de transparență spre sistemul progresiv de impozitare (…). Introducerea de măsuri fiscale netestate, complicate și greu de aplicat pune în pericol stabilitatea economică a țării și amenință coeziunea socială”, acuză RBL.

România are deja cel mai fragil buget din Uniunea Europeană (UE), cu o pondere a veniturilor în PIB de aproximativ 25%, cu peste 15 puncte procentuale sub media UE și cu 10 puncte procentuale sub media statelor UE din Europa Centrală (Ungaria, 38%, Croația, 37%, Cehia și Polonia – câte 35% din PIB).

Totodată, veniturile la bugetul consolidat vor fi cu circa 23 de miliarde de lei mai mici în 2018, potrivit unei estimări a FMI, citată de reprezantanţii RBL în conferinţa de presă de miercuri.

Pe de o parte, vor fi amânate fluxurile de numerar prin nereținerea la sursă a impozitului pe venit. Pe de altă parte circa 1,4% din PIB se va pierde ca urmare a reducerii cotelor de impunere la 0% și 10%, prin introducerea impozitului pe venitul global al unei gospodării. La acestea se adaugă reducerea TVA la 19% şi cea a contribuţiilor sociale la 35%.

RBL consideră că, „per total, pentru mediul de afaceri, sistemul de impozitare propus nu va genera beneficii care să depășească costul birocrației necesare implementării lui”.

„Mai mult, beneficiile pe termen mediu și lung aduse de noul sistem cetățenilor sunt sub un mare semn de întrebare, din cauza probabilei instabilităţi economice”, spune comunicatul citat.

Ca urmare, „Romanian Business Leaders (RBL) susține sistemul de impunere simplificat, eficient și demonstrat al cotei unice de impozitare a veniturilor persoanelor fizice și nu consideră oportună introducerea modificării Codului Fiscal”

Schimbarea sistemului de salarizare

Pe de o parte statul va încasa mai puțin, iar pe de altă parte va cheltui mai mulți bani cu salariile angajaților din sectorul public, prin legea salarizării unitare.

Este o majorare (de salarii, n.r.) făcută în mod haotic și fără un fundament economic realist: excedentul bugetar raportat pentru primul trimestru din 2017 este calculat înainte de majorarea concretă a salariilor. Salariile din sectorul public pot fi majorate, în linie cu veniturile bugetare reale, cu criterii clare de performanță, scopul fiind creșterea eficienței totale a sistemului bugetar”, spun reprezentanții RBL.

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a anunțat, marți că execuţia bugetului general consolidat pe primele trei luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un excedent de 1,52 miliarde lei, reprezentând 0,19% din PIB.

Consiliul Fiscal a estimat, însă, că aplicarea Legii salarizării unitare va spori ponderea cheltuielilor statului cu salariile în sectorul bugetar până la 12% din PIB în anul 2022, adică până la nu mai puțin de jumătate din veniturile colectate la bugetul de stat.

În același timp, istoricul ratei de colectare a taxelor nu este în aceeași măsură încurajatoare: 28,1% din PIB în 2015, 26,1% în 2016 şi va fi, cel mai probabil 25,4% din PIB în 2017 şi 2018.

Priorități răsturnate

Schimbarea regulilor jocului într-un interval de mai puțin de un an arată că statul român este impredictibil, instabil și netransparent”, spun reprezentanții RBL, care solicită „o consultare reală între guvernanți și mediul de afaceri, pentru a construi încrederea între partenerii sociali”.

„Practica legiferării prin punerea mediului de afaceri în fața faptului împlinit duce la rezultate negative pe termen mediu și lung și vulnerabilizează guvernele, fenomen din care are de pierdut inclusiv mediul de afaceri”, spune comunicatul citat.

În schimb, „nu primesc prioritate măsurile care chiar pot stimula activitatea economică și pot duce la venituri mai mari, din care să fie crescute în mod realist și sustenabil salariale bugetare”.

RBL solicită parlamentarilor din coaliția majoritară de guvernare:

  • să se concentreze pe măsuri și legi care să reducă birocrația (ex. eliminarea prevederilor care blochează înregistrarea în scop de TVA, care în fapt au rămas neatinse după așa-zisa eliminare a formularului D088),
  • să elimine barierele administrative inutile în domeniul autorizațiilor de construire și
  • să încurajeze bugetarea multianuală și programele de investiții în infrastructură.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.4.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

ONRC a operaționalizat Registrul beneficiarilor reali ai companiilor. Termenele și amenzile

Adrian N Ionescu

Companiile sunt obligate să depună o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de… Mai mult

Europa

Marea Britanie se pregătește să înlocuiască muncitorii necalificați cu roboți – miza reformei legii migrației

Iulian Soare

Reforma sistemului britanic de migrație, prezentată miercuri la Londra, este concepută să realizeze două lucruri. În primul rând, să satisfacă dorința de reducere a imigrației-… Mai mult

Europa

Prototip al viitorului avion de luptă european – Franța și Germania au semnat contractul

Iulian Soare

Franţa şi Germania au semnat joi un contract în valoare de 150 milioane de euro ce reprezintă prima etapă în dezvoltarea sistemului de luptă aeriană… Mai mult

Stiri

Relansarea celor mai mari economii din UE în 2020 este îndoielnică – comisarul european Paolo Gentiloni

Adrian N Ionescu

Efectele epidemiei coronavirus pun în pericol relansarea economiilor din Italia, Franţa şi Germania, după încetinirea de la finele anului trecut, a afirmat comisarul european pentru… Mai mult

Europa

Summit special pentru buget – Informațiile esențiale de reținut

Victor Bratu

Începe, la Bruxelles, summit-ul special european dedicat negocierilor pentru Următorul Cadru Financiar Multianual al UE. Un summit care începe joi, la ora 14.00, și nimeni… Mai mult

Stiri

Salt semnificativ în deprecierea leului: Nou record istoric la 4,7834 lei / euro

Adrian N Ionescu

Banca Naţională a României a anunţat, joi,  o medie a cursului monedei unice de 4,7834 lei/ euro, valoare care nu este numai un nou maxim… Mai mult

Stiri

e-Popriri: Din martie, aplicația care va permite înființarea și ridicarea în timp real a popririlor va fi funcțională

AVOCATNET

Aplicația e-Popriri urmează să fie pusă efectiv în funcțiune în cursul lunii martie 2020, conform declarațiilor Mirelei Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).… Mai mult