Pensii private / Ceea ce statul nu poate obţine: Profit mediu de peste 5% din contribuții pentru participanții la Pilonul II

de Adrian N Ionescu | 1.7.2017 .

Fondurile de pensii obligatorii administrate privat (Pilon II) au obţinut o rată de rentabilitate medie de peste 5% în luna mai 2017, în termeni anualizaţi, potrivit datelor celor mai recente ale Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

În România există şase fonduri de pensii de tip Pilon II, care au avut randamente ale contribuţiilor primite de la participanţi, plasate în investiţii, între 4,04% ( Fondul BRD, administrat de BRD Societate de administrare) şi 5,81% (Fondul BCR, administrat de societatea BCR Pensii).

Randamentele diferă în funcţie de politica de administrare asumată de documentele fondului, în limitele legale de alocare spre diferite titpuri de plasament, dar şi de priceperea administratorilor.

Pentru comparaţie, depozitele bancare noi au promis o rată de dobândă anuală (impozabilă) de 0,8% în aprilie, la termen de un an, potrivit celor mai recente date ale Băncii Naţionale ale României.

Câștigurile

Topul randamentelor celor şase fonduri de pensii obligatorii private administrate privat este următorul:

Un câștig de 5 lei la 100 de lei contribuție pe o lună poate părea mic pentru o pensie, dar aici intervine incertitudinea legată tot de deciziile guvernamentale. Contribuțiile sunt o parte din CAS-ul total și, potrivit legii inițiale, contribuția la Pilonul II de pensii ar fi trebuit să ajungă la 6% încă din anul 2016, însă autoritățile au decis de câteva ori amânarea majorării anuale de 0,5 puncte procentuale prevăzută de lege, de la 2% în 2008.

Ulterior, legea a fost modificată, iar în 2016 în loc de o majorare de 0,5 puncte s-a decis o creștere de doar 0,1 puncte, de la 5% la 5,1%, cotă valabilă și în prezent.

Dincolo de manipulările politice, declarațiile contradictorii ale oficialilor guvernamentali fondurile de pensii obligatorii trec cu vederea certitudinile elementare ale sistemului Pilonului II, care asigură câte un cont de pensii individual pentru fiecare participant,  spre deosebire de pensiile de stat care vor fi plătite de contribuțiile salariaților de peste 20 – 30 de ani.

Statul nu poate obţine profit pentru pensionari, dar bugetul asigurărilor sociale suferă, în schimb,  de deficit cronic şi politicienii se uită cu jind la activele fondurilor private.

Administratorii fondurilor alocă în fiecare cont individual câştigurile realizate din investiţii, proporţional în funcţie de suma contribuţiei şi de durata participării contribuţiilor la plasamente. Riscul însoţeşte orice investiţii pe o piaţă, inclusiv pe cea atitlurilor de stat sau pe cea a depozitelor bancare.

Riscul şi garanţia

Astfel, cinci dintre fondurile de pensii Pilon II sunt încadrate la un grad de risc de investiţii mediu şi unul la un grad de risc de investiţii ridicat. Calificarea la un anumit grad de risc este necesară pentru că, spre deosebire de stat, fondurile de pensii nu ţin banii într-un cont global la Trezoreria statului, ci în conturi individualizate pentru fiecare participant contribuabil.

Pensiile private pe care contribuabilii le vor primi vor depinde, desigur, de gradul în care rentabilitatea plasamentelor va depăşi eroziunea inflaţionistă.

Altfel, spre deosebire de stat, care nu garantează decât că va da pensii, fără asumarea niciunei obligaţii concrete privind valoarea nominală a acesteia, legea fondurilor de pensii private impune un beneficiu minim garantat egal cu suma contribuţiilor fiecărui participant, din care se vor scădea comisioanele plafonate de lege.

Sunt două comisioane: comisionul din contribuție, de maxim 2,5% din fiecare contribuție platită de participanți și comisionul de administrare, de maxim 0,6% pe an din suma totală acumulată de participant inclusiv profitul.

Iată tabloul comisioanelor practicate în prezent:

Ca şi statul, un fond de pensii nu poate da faliment, conform legii, dar, spre deosebire de pensia de la stat, mărimea pensiei private va fi cu certitudine cel puţin aproape aceeaşi cu cea a viramentelor.

Publicat la data de 1.7.2017 .

Un raspuns

  1. Alin Bozdoc
    15.8.2017, 2:33 pm

    Amânarea majorării contribuției îmi întărește convingerea că statul vrea Pilonul 2 pentru a face altceva cu acei bani, probabil că acei 0,5% pe an sunt folosiți de stat, nu virați la pensia mea.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

Republica Moldova / Președintele Igor Dodon a încălcat Constituția, poate fi suspendat din funcție

Președintele Igor Dodon a încălcat Constituția atunci când a refuzat să-l numească pe Eugen Sturza la Apărare, așa că poate fi suspendat din funcție,...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA, probleme identificate de EY: Trezoreria nu este pregătită, facilităţile IT nu funcţionează

Obligativitatea plății defalcate a TVA (Split TVA) trebuie amânată până la 1 ianuarie 2019, iar aplicarea opțională trebuie simplificată, din cauza disfuncționalităților identificate deja...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Decizie a Consiliului UE: Firmele cu afaceri de până la 88.500 euro, scutite de plata TVA

În România pot fi scutite de plata TVA firmele cu o cifră de afaceri echivalentă cu 88.500 de euro, potrivit Deciziei Consiliului UE 2017/1855...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

CSM: Afirmațiile lui Valer Dorneanu referitoare la dosarul lui Liviu Dragnea afectează independența justiției

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a decis marți că președintele CCR, Valer Dorneanu, a afectat independența justiției prin declarațiile sale referitoare la dosarul Bombonica...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Statul Islamic și-a pierdut capitala – Rakka, recucerită de forţe susţinute de SUA

Oraşul Rakka, fosta capitală a grupării jihadiste Statul Islamic în Siria, a fost recucerită marţi de forţele susţinute de Statele Unite, după mai multe...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Spaniei, Revoluția Identitară Globală și perspectiva separatismului. Va recunoaște Putin Catalonia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Nu mai este nicio îndoială, Spania s-a scufundat brusc într-o criză a statalității de o gravitate fără precedent în istoria ei postbelică...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română