Parteneriatul Public – Privat: proiect în primă lectură la Guvern, la 8 luni de la promulgarea unei legi

de Razvan Diaconu | 4.8.2017 .

Premierul Mihai Tudose a anunțat, vineri, în deschiderea ședinței de Guvern, dezbaterea în primă lectură a proiectului de lege privind Parteneriatul Public – Privat.

”O veste foarte bună pentru investiții: în primă lectură, legea Parteneriatului Public – Privat, cu norme cu tot, la pachet, ca să nu le mai încurce nimeni”, a anunțat preemierul Mihai Tudose în minuele în care presa a avut oportunitate să preia imagini de la ședințade Guvern.

O lege a Parteneriatului Public – Privat a fost promulgată de președintele Iohannis în noiembrie 2016.

Premierul Tudose i-a cerut vineri ministrului pentru Mediul de Afaceri, Ilan Laufer, să ofere în fața presei detalii despre proiectul de act normativ.

”Grupul de lucru a elaborat pachetul legislativ privind parteneriatul public — privat, constând în proiectul de modificare a Legii 233 din 2016 privind Parteneriatul Public – Privat și proiectul de norme metodologice.

Prin modificările pe care le-am adus legii vom putea implementa atât proiecte semnificative cu aprobarea Guvernului, urmând să stabilim un prag pentru acestea, cât și proiecte de dimensiuni medii și mici, care nu vor avea nevoie de aprobarea Guvernului și vor putea fi implementate la nivel județean sau local”, a precizat ministrul Ilan Laufer.

Ministrul a dat și câteva exemple de proiecte de acest fel:

”În zona de infrastructură de transport: drumuri, căi ferate, aeroporturi, poduri, căi navigabile, parcări, poduri și tunele; în domeniul telecomunicațiilor: telefonie, internet și broadband.

Utilități: centrale electrice, stații de apă, de filtrare, deșeuri, infrastructură de interes public, școli, universități, inclusiv penitenciare.

În domeniul sănătății: spitale, policlinici, unități de primiri-urgență și clădiri administrative, primării, consilii județene și așa mai departe.

Modificarea și simplificarea legislației privind Parteneriatul Public – Privat este una dintre măsurile prevăzute în programul de guvernare. Implementarea acestei măsuri va contribui la întărirea colaborării între stat și mediul privat”.

PPP, scurt istoric

Parlamentul a adoptat în 2013 un proiect de lege iniţiat de Guvernul Ponta. Preşedintele de la acea vreme, Traian Băsescu, a cerut reexaminarea, contestând articolul de lege care permitea denunțarea unilaterală a contractului de către statul român.

Prevederea respectivă a fost considerată atât ilegală, cât și nocivă pentru mediul de afaceri, fiind un obstacol în atragerea investitorilor.

În 2014, Parlamentul a adoptat din nou actul normativ, însă două grupuri parlamentare (PNL şi PDL) l-au contestat atunci la Curtea Constituţională a României (CCR), care a decis că, într-adevăr, unele prevederi sunt neconstituţionale.

Mai precis, CCR a decis că dispoziţiile articolului 38, alineatul 1 sunt neconstituţionale. Acesta prevedea că „din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, după caz, partenerul public:

  • poate modifica unilateral anumite prevederi ale contractului de parteneriat public-privat, dacă această posibilitate a fost inclusă în documentaţia de atribuire într-o modalitate clară, precisă şi neechivocă, şi fără a se altera natura generică a contractului iniţial sau în orice altă situaţie de modificare unilaterală a contractului prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător;
  • poate denunţa unilateral contractul de parteneriat public-privat, în condiţiile legii și cu notificarea prealabilă a partenerului privat şi a societăţii de proiect.

Legislativul a reluat din nou dezbaterile pe acest proiect în 2015, legea fiind adoptată pe 7 noiembrie 2016 de Camera Deputaţilor.

Publicat la data de 4.8.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Novel Research: Contrabanda cu țigarete reîncepe să crească. Nivel spectaculos în vest

Piața neagră a țigaretelor a crescut în luna iulie, la 16%, cu 0,9 p.p. mai mult decât în mai 2017, arată noul studiu Novel...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Se înființează Registrul unic al operatorilor economici în domeniul apărării naționale

Operatorii economici autorizați să desfășoare activități legate de realizarea produselor militare, sensibile și strategice sau a serviciilor aferente acestora vor fi înscriși într-un registru...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

KeysFin: Trei sferturi dintre firmele din România apelează la întârzierea plăților către furnizori, ca formă de finanțare implicită

Trei sferturi dintre firmele din România au ajuns să apeleze la un tip informal de credit furnizor, întârziind plata datoriilor comerciale, în condițiile în...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția Președinției la modificările din Justiție: Un ”atac asupra statului de drept, independenței Justiției și a luptei împotriva corupției”

“Dacă acest amalgam de măsuri va fi asumat de Guvern și aprobat de Parlament, eforturile României de mai bine de 10 ani vor fi...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția instituțiilor vizate de propunerile ministrului Toader / Parchetul general: ”Suprindere și îngrijorare” față de modificările anunțate de ministrul Justiției

După ce ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat miercuri modificările ce urmează a fi aduse legilor Justiției, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română