Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

de Mariana Bechir | 6.4.2017 .

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare. Grilele orientative, alături de, mai ales, datele de intrare în vigoare a majorărilor, pe domenii de activitate.

Trei lucruri se remarcă în schema prezentată de autoritățile decidente.

  • Primul – raportul dintre cel mai mic și cel mai mare salariu scade de la 15 la 12.
  • Al doilea se referă la calendarul majorărilor. Prioritate par să aibă instituțiile de forță, singurele la care majorările vor începe din acest an. Personalul din Sănătate și cel din administrația publică locală par să aibă însă un altfel de avantaj, mai neobișnuit: toată majorarea de până în 2022 va fi acordată începând cu anul 2018.
  • Cel de-al treilea lucru remarcabil este lipsa din discursul liderilor a unor domenii vitregite, despre care nu s-a anunțat nimic. e vorba, de exemplu, despre salariile din Cercetare – singura referire aparținându-i, joi seară, lui Călin Popescu Tăriceanu. ”Cercetarea urmează să fie luată în considerare” – a spus liderul ALDE.

Impactul estimat e de circa 10 miliarde de lei anual – bani care ar urma să fie obținut, potrivit liderului PSD Liviu Dragnea, ca urmare a investițiilor, a creșterii consumului și a atragerii fondurilor europene.

***

În sănătate va exista o singură creștere, în cazul celorlalte categorii urmând ca majorările să fie parcurse după un calendar, până în 2022, anul când grilele trebuie să fie integral aplicate.

De aceea, medicii și asistentele nu vor mai primi alte majorări până în 2022, a mai spus ministrul, după reuniunea de la Sinaia a coaliției de guvernare, într-o conferință de presă în care a prezentat proiectul Legii salarizării.

Ce salarii vor avea medicii, de la 1 ianuarie 2018, conform unei postări de acum două zile a lui Liviu Dragnea:

O altă noutate va fi diferențierea salarizării în interiorul magistraților, judecătorii urmând să aibă un coeficient uțor mai mare decât procurorii.

Proiectul va fi depus imediat la Parlament, unde va trebui votat în termen util, pentru a intra în vigoare de la 1 iulie.

Raportul între cel mai mic şi cel mai mare salariu din grila viitoarei legi a salarizării unitare a bugetarilor va fi de 1 la 12, față de 1/15 în Legea 248 din 2010 (elaborată de Guvernul Emil Boc).

Calendarul majorărilor salariale pe domenii

1 iulie 2017:

  • vor crește cu 20%, față de martie 2017, soldele de funcţie ale personalului militar (salariile din armată)
  • salariile de funcție ale polițiștilor, cu 5%, tot comparativ cu martie anul acesta

1 ianuarie 2018:

  • medicii și asistentele intră cu toată creșterea
  • salariile de bază de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației locale
  • salariile de bază pentru personalul didactic din învățământ se vor majora cu 50%, față de decembrie 2017
  • salariile de bază, soldele de funcție, salariile de funcție, vor crește cu 25% (față de decembrie 2017)

2019 – 2022:

Se va acorda o creștere anuală a salariilor de bază, soldelor de funcție, salariilor de funcție reprezentând 1/4 din diferența dintre salariul prevăzut pentru 2022 și cel din decembrie 2018

Salariile în plată mai mari decât cele prevăzute în grile, și cele care ar depăși valoarea din grilă cu majorările prevăzute, vor fi plafonate la salariul prevăzut pentru 2022. 

Salarizarea din administrația publică locală

În administrația publică s-a stabilit o grilă, dar fără nicio valoare a salariului sau coeficienți de ierarhizare.

Grila se va stabili în interiorul instituției, prin votul consiilor locale și al consiliilor județene, dar pe un principiu general aplicat: niciun salariu al personalului nu poate depăși valoarea indmenizația (salariul) viceprimarului.

De exemplu, în cazul localităților cu mai puțin de 1.500 de locuitori, viceprimarul are coeficientul 3, ceea ce înseamnă că indemnizația sa ar fi acum de 4.350 lei (salariului minim, de 1.450 lei înmulțit cu 3). Niciun angajat al unei astfel de primării nu va putea depăși această sumă.

Alt exemplu – în Primăria Capitalei vor putea exista funcționari plătiți cu 11.600, cât va fi indemnizația viceprimarului, în scenariul cu salariu minim pe economie de 1.450 lei.

A fost lăsată la dispoziția fiecărei unități administrative stabilirea grilei nu doar pentru a introduce autonomia locală, ci și pentru că primăriile mici nu au bani pentru a-și permite creșteri importante pentru toate pozițiile. Pe de altă parte, primarii din localități mari și bogate vor să ofere salarii atractive și pe care le pot susține.

Sporurile

Se păstrează aceleași sporuri și în învățământ, și în sănătate, justiție, cultură etc.

Dar, în limita a 30% din cheltuielile cu personalul al unei unități. Nu se acordă uniform, iar ministrul a dat exemplul Ministerului de Interne, unde polițiștii pot avea și 70% sporuri, iar angajații din birouri, mult mai puțin.

“Toate sporurile care erau înainte în lege se vor regăsi și în această nouă lege, diferența este că s-au plafonat la ordonatorul de credite la 30%. Asta ca să oprim sarabanda care a dus în unele instituții publice la o anvelopă de 70 — 80% sporuri, dar în același timp în cadrul instituției pe toată anvelopa trebuie să fie 30%. Un polițist care lucrează în stradă poate ajunge la sporuri de 70 — 80%, dar cei care stau la birou și personalul contractual va trebui să aibă sporuri mai mici”, a explicat ministrul Vasilescu.

Impactul și sursa de finanțare

„Am discutat cu ministrul de Finanţe şi ne-a spus că sunt banii prevăzuţi în buget până în 2020 – 32 de miliarde de lei. 3,5 miliarde vin doar din contribuţiile aferente creşterii salariilor cu 10 miliarde.

Toate calculele făcute în programul de guvernare se bazează pe creşterea investiţiilor, din creşterea absorbţiei de fonduri europene, dintr-o colectare mai bună, din creşterea consumului, dar echilibrat – 50% consum, 50% investiţii, susține Liviu Dragnea.

Funcțiile de demnitate publică

  • Președintele va avea coeficientul cel mai mare – 12 (ceea ce ar însemna acum 17.400 de lei).
  • Președinții camerelor parlamentare, cel al Înaltei Curți de Casație și Justiție, președintele CCR și premierul- 11.
  • Judecătorii de la ICCj și cei de la CCR – 10,5
  • Miniștrii – 10
  • Primarul general al Capitalei – 9
  • Parlamentarii și viceprimarul Capitalei, președintele consiliului județean și primari de localitate cu peste 300.000 locuitori – 8
  • Secretarii de stat – 7,4

Publicat la data de 6.4.2017 .

4 comentarii

  1. Ștefan A.
    6.4.2017, 10:14 pm

    Guvernarea Boc a marit si ea salariile in invatamint cu 50 %. Legea votata de parlament in UNANIMITATE , promulgata de presedinte si publicata in Monitorul Oficial .
    Nu a fost aplicata 🙂 ca a venit criza si am mers urgent cu caciula in mana la FMI .
    Aceiasi guvernare a facut si o lege a salarizarii unice care nu a depasit stadiul de proiect . Avea nevoie de 70 miliarde lei anual si care nu se gaseau nicaeri fara sa maresti presiunea fiscala .
    Incantat ca acest guvern a reusit ce nu au reusit inaintasii lor .
    Sa duca salarizarea bugetara la un necesar de 95 miliarde lei si in acelasi timp sa impace capra (mariri de salarii) cu varza (reduceri de taxe) si fara sa pericliteze deficitul bugetar + cursul de schimb al leului . 🙂 🙂
    Sau poate se pregateste o reforma fiscala cu cote progresive ? (cindva tot PSD a introdus modelul dar cu cote absolut “scoase din burta” )
    Nu cumva copiem “modelul” Grecia ? Cu punct si virgula .

    • babic
      8.4.2017, 9:25 am

      Stefan A

      Faceti confuzii. Legea maririi cu 50% a salariilor in invatamant nu a fost adoptata in guvernarea Boc.

  2. Andrei
    7.4.2017, 12:15 pm

    Nu are de gand PSD-ul sa mareasca sau sa construiasca ceva. E doar praf in ochi si cred ca inteleg “strategia minciunii”. Au doar nevoie de “capital” ca sa isi acopere problemele penale si in perioada urmatoare sigur vor urma atacuri la justitie si legi ca sa scape infractorii din parlament. Cu toata valva care se va crea, vor fi destui creduli care ii vor sustine in speranta ca primi de la anul salariile “promise”. In toamna e cunoscut deja in mediile economice ca urmeaza o criza , se zice majora, deci pot sa garantez ca vor iesi in decembrie in fata si vor spune ca “din cauza” guvernului tehnocrat nu pot sa mai mareasca ei salariile, insa scopul lor o sa fie deja atins si anume sa nu mearga unde le e locul, adica la puscarie. Tipic PSD. Sau mai crede cineva in povesti….

  3. ??????
    20.4.2017, 4:00 pm

    Considerați că s-ar putea zice că prezența lui Popescu Tăriceanu la guvernare este “în scopul încurajării finanțării insituțiilor de forță” ?

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mihai Tudose – cea mai grea misiune: să formeze un nou guvern Dragnea-Tăriceanu

După finalizarea consultărilor de la Palatul Cotroceni, președintele Iohannis a anunțat luni seară că a acceptat  nominalizarea PSD și ALDE la funcția de prim-ministru:...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Liviu Dragnea a dărâmat guvernul numit, om cu om, de el însuși. Urmează un alt experiment al majorității de 68%

Parlamentul României a demis miercuri, prin moțiune de cenzură, primul guvern al coaliției PSD-ALDE, însă Sorin Grindeanu  mai stă la Palatul Victoria cel puțin...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Nicio majoritate nu poate face orice. Cazul Poloniei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Persistă încă, la noi și în întreaga noastră regiune (vezi Polonia, Ungaria etc.), fiind vorba de țări care au redescoperit libertatea votului...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română