Interviu Cristian Diaconescu / Dilemele României, de la axa București-Londra-Washington, la armata unică europeană

de Victor Bratu | 25.9.2016 .

diaconescuÎn interiorul unei Europe în care, în ciuda apelurilor la coeziune lansate de președintele Comisiei Europene Jean Claude Junker, statele membre UE par să se regrupeze în funcție de interesul național, România caută apropierea de ”nucleul” Uniunii.

Iar ideea de unitate pare azi construită în jurul nevoii clamate de apărare colectivă care să se realizeze cu ajutorul unei armate unice. Idee pe care, din nou, o sprijinim formal.

O discuție cu fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu aduce la lumină și importantele nuanțe de gri care alcătuiesc tabloul european în care România încearcă să își găsească cel mai bun loc cu putință.

***

cursdeguvernare.ro: Președintele Iohannis a declarat că dorința României în noul context european de după Brexit este de a fi aproape de nucleul Uniunii Europene. Care ar fi imaginea și consistența acestui nucleu?

Cristian Diaconescu: Cred că intenția președintelui a fost aceea de a consacra România în acel nucleu de decizie care, în mod solidar, are răspunsuri la multiplele categorii de riscuri și amenințări cu care se confruntă Europa – de la crizele legate de refugiați până la criza euro, trecând prin războiul informatic, războiul hibrid, lupta împotriva terorismului.

Toate aceste provocări presupun solidaritate, iar din punctul meu de vedere, și cred că și președintele a gândit în aceeași direcție, viitorul european este al acelora care construiesc poduri, nu al acelora care construiesc ziduri.

Dincolo de această metaforă, cred că singurul răspuns coerent este o raportare comună la toate aceste provocări.

Solidaritatea europeană e profund fisurată. Abordarea vecinății estice ca zonă-tampon e una greșită

cursdeguvernare.ro: Putem azi vorbi de unitate în Europa, putem identifica nucleul, idealul la care să aderăm?

Cristian Diaconescu: Modul de reacție european la seria de crize a creat, pe de-o parte, o neîncredere în sistemul instituțional european – lucru foarte grav, pentru că Europa s-a bazat pe instituții.

Cel mai elocvent exemplu e dat de criza refugiaților – avem cadrul juridic ce poate fi folosit în această situație dar care nu a funcționat.

Pe de altă parte, crește suspiciunea cetățenilor în ceea ce privește eficiența politicilor europene.

Cred că trebuie să plecăm de la premisa că solidaritatea europeană este profund fisurată, iar din punct de vedere al intereselor României această solidaritate europeană trebuie refăcută.

cursdeguvernare.ro: Summit-ul de la Bratislava a demonstrat că această neîncredere are o temelie solidă…

Cristian Diaconescu: Avem argumente solide pentru critică, iar marii decidenți europeni trebuie să aibă soluții, care să fie explicate, clarificate cu toți membrii UE și apoi implementate.

Este nevoie de un răspuns clar și mai ales comun al statelor europene. Dacă lucrurile vor fi lăsate pe politici naționale vom avea tot felul de reacții.

Nu știu care ar fi soluția, dar o schimbare de paradigmă în modul de gândire al liderilor europeni trebuie să se petreacă. Din punct de vedere politic trebuie refăcută coeziunea în interiorul UE.

cursdeguvernare.ro: Coeziunea pare totuși greu de realizat în momentele în care auzim teorii precum cea a Europei cu cu 2, cu 3 viteze…

Cristian Diaconescu: Europa cu mai multe viteze reprezintă în opinia mea o foarte mare problemă.

Cred, de exemplu, că statele din centrul Europei nu vor fi ferite de criza imigrației atâta vreme cât statele de la granița UE vor fi fără acoperire de securitate.

Este nevoie de fapt de o decizie clară și solidară a Bruxelles-ului: în ce măsură Balcanii de Vest și vecinătatea estică a UE vor fi considerate în continuare drept zonă în care se promovează stabilitatea, securitatea și buna guvernanță, fie – și această variantă mi se pare greșită – o zonă-tampon a UE.

Diferența nu e doar semantică, e o problemă fundamentală de abordare politică.

E prematur să ne alăturăm inițiativei armatei unice europene, câtă vreme Europa nu are o politică comună de securitate

cursdeguvernare.ro: Fundamental acum apare nevoia constituirii unei armate europene, idee pe care o sprijinim – a spus Klaus Iohannis.

Cristian Diaconescu: Legat de ideea comandamentului european, lansată de miniștrii apărării din Franța și din Germania, am o opinie destul de rezervată. Mi se pare că tema nu este suficient digerată.

Nu văd utilitatea unei astfel de decizii atâta vreme cât, deocamdată, Europa nu a fost capabilă să aibă o politică comună de apărare și de securitate.

Din acest punct de vedere, înainte de a vedea beneficiile unei reorganizări militare trebuie să vedem care este politica fundamentală pan-europeană care ar sta la baza unei asemeni reorganizări.

Mi se pare deocamdată prematur să ne alăturăm unei astfel de inițiative. Să o discutăm, sigur, dar din punct de vedere al finalității mi se pare deocamdată destul de complicat.

În altă ordine de idei, Europa nu își poate permite astăzi să își asigure securitatea singură, mai ales în condițiile unor riscuri și amenințări majore din punctul de vedere militar.

cursdeguvernare.ro: Sprijinul anunțat pentru inițiativa militară franco-germană poate semnifica, de fapt, și o erodare a ceea ce obișnuiam să denumim axa Washington-Londra-București?

Cristian Diaconescu: Cred că destul de puțini înțeleg ce a însemnat și ce poate să însemne și astăzi această axă.

Proiectul, să rememorăm, a fost lansat în 2005-2006, într-un moment în care România, alături de SUA și Marea Britanie, erau printre principalii contributori la coaliția antiteroristă.

Până la atacurile teroriste din Franța, această țară se delimita clar de coaliție și de modul de abordare la nivel global promovat de SUA și de Marea Britanie. Ulterior evenimentelor dramatice abordarea Parisului s-a schimbat.

Apoi, România a fost alături de SUA și de Marea Britanie, state care au participat la intervenții militare în Afghanistan și Iraq. Am împărtășit deci anumite abordări cu privire la procesele de stabilizare la sursă a problemelor. Ar fi ciudat azi să negăm valabilitatea acelor evaluări.

În plus, o chestiune care are valoare și astăzi: din punct de vedere al percepției riscurilor și amenințărilor în proximitatea NATO, principalii sprijinători ai României au fost și rămân SUA și Marea Britanie.

Din nou, ne dorim și o proiecție avansată și a forțelor militare. Din punct de vedere politic, Alianța Nord-Atlantică decide consensual, dar când vine vorba de operaționalizarea deciziilor, iată, de exemplu în chestiunea bazinului Mării Negre, ne așteptăm ca alături de forțele armate ale României să fie prezente forțele armate ale SUA și Marii Britanii – este și o chestiune de capacitate militară concretă.

Nu trebuie uitat că structurile militare și de informații au dezvoltat de-a lungul vremii un parteneriat foarte aprofundat cu SUA și Marea Britanie. Iar exemplele pot continua.

Eu aș privi lucrurile cu mai mult realism: avem parteneriate strategice cu ambele state care, cel puțin pe componenta de apărare și de securitate, s-au dovedit eficiente. Din acest punct de vedere, cred că ar trebui să fim mai atenți…

cursdeguvernare.ro: Simțiți totuși o preocupare pentru identificarea unui nou partener european strategic?

Cristian Diaconescu: România, în cele mai multe momente, a promovat o politică externă incluzivă, nu una delimitativă, de excludere a cuiva din joc.

Cooperarea foarte bună cu Statele Unite și Marea Britanie nu exclude cooperarea cu altcineva. Ar fi o mare greșeală de exemplu să excludem Germania ca partener economic.

Mi-aș dori însă, categoric, ca dincolo de aceste parteneriate să avem un proiect de securitate regional. Este o chestiune de politică externă cât se poate de normală, este și o solicitare a celor doi parteneri de care vorbeam.

Pare straniu ca fiecare dintre statele din regiune, în condițiile în care se simt amenințate, să meargă fie la Washington, fie la Londra, fie la Bruxelles să ceară un spijin în plan bilateral. Nu are logică.

Din acest punct de vedere, cooperarea în regiune, cu accent pe Marea Neagră,  ar trebui să fie în primul rând un proiect național, apoi unul regional și în ultimă instanță un proiect multilateral.

Din păcate, nu există un proiect coerent la nivelul regiunii în care ne aflăm, cred că aceasta este o mare problemă care ține de capacitatea politică, chiar și de capacitatea de a inspira proiecte în plan regional.

De ce nu a funcționat ideea unei flote la Marea Neagră

cursdeguvernare.ro: Poate ține și de capacitatea de a le negocia și pune în operă.

Cristian Diaconescu: Mai ales de asta, în condițiile în care nu avem azi interese opuse față de aceste riscuri și amenințări. Sigur, în marja unor interese naționale, valorile sunt aceleași la Sofia și la București, la Budapesta și la Belgrad.

Evident, toată lumea dorește stabilitate la Marea Neagră, nimeni nu dorește o confruntare a zonei de influență UE cu cea de influență a Federației Ruse.

Toți dorim deschise canale de comunicare cu Federația Rusă, dar nu cauționăm alipirea Crimeii, de exemplu. Dincolo de coincidențe în ceea ce privește percepția comună, nu există un proiect care să fie pus pe masă.

cursdeguvernare.ro: Unul dintre proiectele României  trebuia să fie flota la Marea Neagră. Ce nu a funcționat?

Cristian Diaconescu: Negocierea sau agrearea de formule în plan bilateral este mai complicată, de cele mai multe ori, decât o formulă multilaterală. Pentru a evita un eșec, de regulă se uzează de două categorii de proceduri.

Întâi, se evaluează cât se poate de atent interesul de securitate al partenerului de dialog. În al doilea rând, se ridică nivelul înțelegerii până la un plafon adecvat.

Adică, dacă dorim întărirea componentei militare la nivelul Mării Negre ponderăm reprezentarea României strict în plan militar. Dacă doream o prezență multinațională în zonă, atunci aduceam problema în zona multilaterală.

Dacă doream un anume format politic de cooperare, atunci, mă întreb, din nou: avem un proiect?

Dacă da, proiectul acela se negocia într-un termen rezonabil.

Senzația mea este că problema cu Bulgaria s-a datorat unei pripeli. Dorinței de a ridica o temă nedigerată suficient la un nivel mult prea mare față de capacitatea partenerului de a agreea.

cursdeguvernare.ro: Mai poate fi realizat proiectul?

Cristian Diaconescu: Sunt convins că proiectul poate fi concretizat.

Repet, împărtășim cu Bulgaria cam aceleași evaluări și cam același tip de capabilități militare și, indiferent de momentul mai complicat prin care trece Ankara, parteneriatul cu Turcia este un proiect în egală măsură sprijinit și simpatizat la Ankara.

Așteptând momerntul, ponderând demersurile, Turcia ar putea rămâne un partener pe un proiect coerent. Trebuie doar să fim atenți să dozăm solicitările și capacitatea de a agreea.

Un foarte bun semnal ar fi ca Franța și Germania să dorească să participe la constituirea Brigăzii Multinaționale din România

cursdeguvernare.ro: Revenind la inițiativa armatei europene. Ne grăbim?

Cristian Diaconescu: Din perspectivă națională, cred că președintele Iohannis s-a referit la sprijinirea ideii pe care urmează să o dezbatem, sper, să o discutăm. Repet, nu este nimic concretizat astăzi, când vorbim.

După Bratislava nu a existat un punct de vedere de substanță, agreeat de toate statele membre în legătură cu această inițiativă.

cursdeguvernare.ro: Miniștrii apărării din UE se vor întâlni însă, pe 26-27 septembrie, să discute.

Cristian Diaconescu: Pe măsură ce lucrurile se vor contura putem să ne facem o idee. Sigur, putem sprijini o idee în măsura în care sunt cuprinse și soluții, și variante de răspuns.

Problema poate deveni interesantă în măsura în care aspectele care țin de securitatea și de apărarea tuturor statelor membre sunt avute în vedere în mod corespunzător.

Din punctul de vedere al Germaniei sau al Franței categoria de riscuri și amenințări este oarecum diferită decât cea cu care se confruntă România. Este evident că cele două state nu se află la confluența unor zone de criză, de conflicte înghețate, cum se află România, spre norocul lor.

Orice fel de inițiativă europeană de apărare trebuie să aibe în vedere toate categoriile de riscuri la care ar urma să răspundă.

Să vedem întâi dacă la ceea ce preocupă România, Ungaria, Bulgaria astăzi o astfel de inițiativă este sau nu adecvată…

cursdeguvernare.ro: Noutatea este că ne confruntăm cu nevoia de a mișca rapid trupe în interiorul UE.

Cristian Diaconescu: De acord, într-o formă sau alta chestiunea aceasta trebuie rezolvată. După cum trebuie rezolvată și duplicarea deciziei militare.

Pare individualist, dar cred că merită discutată chestiunea și din perspectivă națională: deocamdată nu avem o istorie extrem de pozitivă în ceea ce privește raportarea, alta decât cea politic generală, a unor state europene la problemele de securitate cu care se confruntă direct România.

Un foarte bun semnal ar fi, iată, ca Franța și Germania să dorească să participe la constituirea Brigăzii Multinaționale din România.

Sau să joace un rol cât se poate de clar în ceea ce privește comandamentele din România.

Sau să se alăture României în ceea ce privește răspunsurile și clarificările necesare în ceea ce privește caracterul defensiv al scutului.

Vorbim de atitudini care au lipsit total până astăzi.

*
Cristian Diaconescu este fost ministru de externe în trei guverne și fost consilier prezidențial

Publicat la data de 25.9.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Interviu Dacian Cioloș / Nu se așteaptă nimeni ca România să ajungă Germania peste noapte. Dar se așteaptă să țină un azimut. Dacă facem lucrurile bine pentru România o să contăm și pentru nucleul dur

Săptămânile de dinaintea summitului de la Roma, alături de cele 5 scenarii schițate de J.C.Juncker înaintea începerii discuțiilor au pus și România pe jar....Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Interviu Mihnea Motoc / Germania participă la forța multinațională cu ofițeri de stat major * Axa cu Londra și Washington după Brexit * Din 2017 – sistemul rezerviștilor voluntari

Un domeniu în care nu se simt – slavă Domnului – politicile electorale. În interviul acordat pentru cursdeguvernare.ro, ministrul Apărării, Mihnea Motoc,  vorbește de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Summitul NATO din perspectiva Poloniei / Adam Kowalczyk, expert în securitate: Rusia a simulat un atac nuclear asupra Varșoviei, aliații noștri să nu uite asta * E nevoie de un Schengen militar * De armonizarea României, Bulgariei și Turciei depinde poziționarea la Marea Neagră * Necesarul de trupe ar fi de 7-13 brigăzi * Am înțeles îngrijorările pe flancul sudic, acum ne așteptăm să fim și noi înțeleși

Lucrările summit-ului NATO de la Varșovia încep în mai puțin de 2 zile. Un summit de la care întreaga Europă, dar mai ales statele...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu Armand Goșu / La Chișinău se dă o luptă pe viață și pe moarte * Pro-rusul Dodon are cele mai mari șanse să ajungă președinte * În Moldova ar trebui reconstruit totul de la zero cu oameni noi * Intervenția în forță împotriva demonstranților a fost suspendată la intervenția ambasadelor străine

Privită dinspre România, Republica Moldova pare că face pași timizi spre normalitate. În fapt, este o concluzie superficială, bazată pe puținătatea informațiilor din media...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Interviu cu analistul Igor Boțan / Șansele unei țări blocate politic și economic. Nici gazoductul Iași-Ungheni nu merge. România poate juca un rol mare. Singura armă a Rusiei în Moldova a rămas propaganda

Aflat săptămâna trecută în România, analistul politic Igor Boţan, director executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă de la Chișinău, a acordat un interviu cursdeguvernare.ro...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Alternativa iliberală la Uniunea Europeană este modelul “strălucit” Miklós Horthy? Bine că ştim!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Viktor Orbán a făcut recent un mare serviciu în procesul de clarificare a sensurilor ideologice ale disputei pro-UE vs. anti-UE, ajutându-ne să...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce Sorin Grindeanu încă nu a învățat ”programul de guvernare”

Cristian Grosu

Moto: ”Singurul care ştie acel program din scoarţă-n scoarţă sunt eu, dar şi Sevil Shhaideh a început să se uite şi la părţile la...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id