Germania a introdus salariul minim: Efecte asupra companiilor străine și observații pentru România

de Marin Pana | 4.1.2015 .

De la 1 ianuarie , Germania (care avea deja multiple acorduri pe ramuri de activitate cu sindicatele privind nivelul minim de plată) a introdus salariul minim pe economie de 8,5 euro pe oră, nivel apropiat de cel din Franța și peste cel din Marea Britanie. Un studiu al organizației INSM (The Initiative New Social Market Economy) estimează că numărul locurilor de muncă se va reduce cu 250 mii până la 570 mii, ceea ce va greva asupra perspectivelor de creștere ale economiei germane.

Particularitate importantă: salariul minim ar urma să se aplice nu doar pentru rezidenții germani, ci pentru orice angajat care lucrează în Germania. Conform Legii germane privind detașarea lucrătorilor (Arbeitnehmer-Entsendegesetz), salariul minim reprezintă o rată minimă de plată, interpretată de Curtea Federală germanã pentru Dreptul Muncii în legătură cu Directiva UE privind detașarea lucrătorilor.

În temeiul acesteia, salariile minime obligatorii trebuie sã fie aplicate fără discriminare pentru angajatori naționali și străini deopotrivă.

Evident, creșterea costurilor cu munca lucrătorilor cu angajatori străini care activează în Germania va afecta competitivitatea acestora din urmă, ceea ce implică probleme și pentru România, care obține anual venituri din activitatea de transport de aproape trei miliarde de euro.

Dincolo de costurile salariale sporite, potrivit UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România) un operator de transport străin ai cărui angajați lucrează în Germania va avea datoria ca să transmită în prealabil un raport scris autorităților competente, precizând cine execută lucrarea, unde și durata activităților.

Această documentație trebuie păstrată în Germania pentru un minim de 2 ani și prezentată la cerere de un reprezentant sau un agent autorizat care locuiește în Germania. Acesta va răspunde în solidar cu angajatorul de aplicarea legii salariului minim sub sancțiunea unei amenzi de până la 500.000 Euro. Autoritãțile vamale germane sunt responsabile de respectarea legislației și de monitorizare.

Practic, transportatorii români vor trebui să întocmească documentația necesară și să aloce o plată suplimentară pentru orele lucrate în Germania. Aceasta ar urma să acopere diferența dintre salariul local de 8,5 euro pe ora lucrată și salariul de bază negociat cu șoferul și care ar urma să fie luată în calcul de reglementatorul german, potrivit normelor afișate pe site-ul zoll.de.

România, pe traiectul creșterii semnificative a salariului minim

România figurează, deocamdată, la cel mai redus nivel în datele Eurostat deoarece majorarea salariului minim pentru 2013 s-a făcut de la 1 februarie (când a urcat de la 157 la 166 de euro). De altfel, ulterior evoluția a fost rapid crescătoare, iar prin ultimele măsuri anunțate de guvern în a doua parte a lui 2015 ar urma să se înregistreze o creștere de 50% a salariului minim în raport cu cel de la 1 ianuarie 2013.

CLICK pentru mărire

La finalul lui 2013, în România existau circa 474 mii angajatori și 5,1 milioane de angajați, dintre care circa 900.000 câștigau salariul minim pe economie (800 de lei brut) potrivit datelor furnizate de Inspectoratele Teritoriale de Muncă.
Este o creștere de aproximativ 50% față de finalul anului anterior, când salariul minim era de 700 de lei brut.

Salariul minim, statistici europene

Potrivit Eurostat, în ianuarie 2013, 21 din cele 27 de state membre ale UE (Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Croația, Estonia, Irlanda, Grecia, Spania, Franța, Letonia, Lituania, Luxemburg, Ungaria, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia și Regatul Unit) aveau legislații naționale prin care se stabilea salariul minim prin acord colectiv sau prin acord intersectorial.

Salariile minime lunare la 1 ianuarie 2013 variau considerabil, de la 157 EUR în Romania la 1 874 EUR în Luxemburg. Dacă se ajustează pentru a ține seama de prețurile locale, disparitățile se reduc de la o scară de 1:14 (în euro) la o scară de 1:6, în conformitate cu puterea de cumpărare standard (PCS). La extremitățile opuse s-au aflat România (274 euro la PCS) și Luxemburg (1524 euro la PCS).

Zece țări au salarii minime mai mici de 500 euro pe lună: România, Bulgaria, Letonia, Lituania, Republica Cehă, Estonia, Slovacia, Ungaria, Croația și Polonia. Cinci state membre (Portugalia, Grecia, Malta, Spania și Slovenia) au un nivel intermediar al salariului minim, între 500 euro și 1.000 euro pe lună.

În șase state membre (grupul Luxemburg, Belgia și Olanda plus Irlanda, Marea Britanie și Franța) salariul minim de peste 1 200 euro pe lună.
Alte șase state membre nu aveau un salariu minim instituit oficial, respectiv Germania, Austria, Italia și cele din grupul nordic alcătuit din Danemarca, Suedia și Finlanda (deși, în practică, salariile sunt la nivelul țărilor membre cu cele mai mari salarii minime.)

Se poate observa ușor importanța vecinătăților pe harta geografică pentru stabilirea nivelului salariului minim, cât și pentru decizia de a avea sau nu un salariu minim la nivel național. Situație altminteri logică, din perpectiva liberei circulații a forței de muncă, una dintre libertățile fundamentale pe care s-a construit Uniunea Europeană.

Precizări Eurostat

Salariul minim de bază la nivel național este fixat la o remunerație orară, săptămânală sau lunară și este impus prin lege (de către guvern), adesea după consultarea cu partenerii sociali sau în mod direct, prin acord intersectorial național. Salariul minim la nivel național se aplică de obicei pentru toți angajații sau cel puțin pentru o mare majoritate a angajaților dintr-o țară. Sunt raportate salariile brute.

Pentru țările în care salariul minim la nivel național nu este stabilit lunar (ci, de exemplu, orar sau săptămânal), remunerațiile sunt convertite în remunerații lunare, în conformitate cu factorii de conversie furnizați direct de către țări:

Irlanda: (remunerație orară x 39 de ore x 52 de săptămâni) / 12 luni;

Franța: (remunerație orară x 35 de ore x 52 de săptămâni) / 12 luni;

Marea Britanie: (remunerație orară x numărul de bază mediu de ore pe săptămână plătite pentru salariații cu normă întreagă din toate sectoarele x 52,18 săptămâni) /12 luni;

Malta: (remunerație săptămânală x 52 de săptămâni) / 12 luni;

Dacă salariul minim se plătește pentru mai mult de 12 luni pe an (în Grecia, Spania și Portugalia este plătit pentru 14 luni pe an), datele au fost ajustate pentru a lua în considerare aceste plăți.

Datele privind salariile minime la nivel național sunt transmise către Eurostat în moneda națională. Pentru țările care nu se află în zona euro, salariile minime exprimate în monedă națională sunt convertite în euro prin aplicarea cursului de schimb lunar de la sfârșitul lunii precedente (de exemplu, pentru salariul minim la 1 ianuarie 2013 a fost utilizat cursul de schimb de la sfârșitul lunii decembrie 2012).

Pentru a elimina efectul diferențelor de preț între țări se utilizează rate de conversie speciale numite parități ale puterii de cumpărare (PPC). Pentru cheltuielile pentru consum final ale gospodăriilor populației sunt utilizate PPC pentru a converti salariile minime lunare exprimate în monede naționale într-o unitate artificială comună – euro la puterea de cumpărare standard (PCS).

Publicat la data de 4.1.2015 .

4 comentarii

  1. Stefan Nicolsky
    5.1.2015, 9:02 pm

    Cresterea salariului minim este de-abia a doua componenta a cresterii nivelului de bunastare sau de viata. Prima componenta este cresterea puterii de cumparare. Adica, degeaba creste salariul minim de la 900 la 1000 de lei, daca pretul painii, de exemplu creste de la 1 leu la 1,20 leu. Principiul de baza ar trebui sa fie cresterea de la 900 la 1000 lei si pretul painii sa ramana la 1 leu. Cresterea puterii de cumparare se poate face printr-un pachet de masuri: scaderea fiscalitatii pe salariu angajat-angajator, scaderea fiscalitatii pe alimentele de baza, reducerea drastica a evaziunii fiscale a comertului “la negru”, recuperarea prejudicilor financiare in cazul veniturilor obtinute ilegal si securizarea salariului/venitului impotriva abuzurilor, cum ar fi abuzurile bancare (DAE si comisioane multe, enorme si abuzive, executari silite si popriri pe salariu ilegale), a camatariei, a traficului de valuta, carne vie si droguri, precum si eliminarea dezechilibrelor, discriminarilor si privilegilor salariale. Aici se mai pot aplica masuri foarte importante ca investitile, care creaza locuri de munca, care duc la cresterea bazei de impozitare care duce la colectarea mai multor taxe si impozite. Principiul de baza este in acest caz echilibru dintre: cat mai putin, de la cat mai multi.

  2. ioan zuga
    6.1.2015, 1:08 pm

    Este bine.Oare noi cei care lucram pe la parcurile de distractii cum o sa fim platiti

  3. gelu
    8.1.2015, 10:46 pm

    Interesanta treaba asta cu salariul minim !
    Cred ca e normal, ca cineva, sa-mi dicteze cu cat pot eu plati un angajat. Ca eu nu stiu ( sunt bou ).
    Probabil, tot in aceasta directie, cineva ar trebui sa dea o lege cu privire la productivitatea muncii. Ca eu n-o vad ( sunt orb ).
    Si alta lege, cu privire la randamentul unui angajat ( nu-l stiu ).
    Si alta lege care sa ma oblige sa-mi tin firma pe productie, sa nu dau afara oamenii, ca na… daca nu-si gasesc loc de munca, nu pot sa scad salariile si sa-i tin pe toti. Trebuie sa le dau cel putin salariul minim obligatoriu. Cred ca anul asta voi da afara. Nu pe toti, ci pe cei mai putini productivi. Cam 14 oameni.
    Multumim ca ne ghidati, ne invatati si ne obligati sa facem treaba in felul cum vedeti voi lucrurile.

  4. pulca doina
    20.1.2015, 12:16 pm

    Stabilirea salariul minim nu este o treaba rea pentru stat si pentru angajati dar, greul o sa-l duca angajatorii in special cei cu firme mici cu putini angajati unde vor trebui angajati oameni de o calitate profesionala cel putin buna iar a caror productivitate trebuie sa fie in asa fel incat societatea sa poata functiona pe plus dupa ce trage linie la sfarsit de luna.
    Poate ca ar fi mai bine ca salariul minim asa cum este el acum sa fie platit de catre angajatori saptamanal si nu lunar , poate ar fi stimulativ pentru angajati si nu doar pentru ei ci si pentru stimularea consumului. Pe de alta parte angajarea de personal cu fractiuni de norma acolo unde se poate ar fi binevenita

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Reforma monedei unice va începe cu convergenţa fiscală a Franţei şi Germaniei, cu politici economice şi de investiţii comune

Miniştrii de Finanţe german şi francez au decis luni constituirea unui grup de lucru bilateral, care să stabilească „o foaie de parcurs ambiţioasă” a...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Analiștii: Atenție, nici creșterea de peste 5% și nici majorarea salariilor nu sunt sustenabile

„Vestea proastă este că economia nu poate creşte sustenabil cu 5% numai pe bază de stimuli monetari, fiscali şi salariali”, a declarat marți Valentin...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cu strategia pe masă, înainte de dezbateri (2) / Sistemul Energetic Național- descrierea la zi și perspective

cursdeguvernare.ro organizează, miercuri, 24 mai 2017, în parteneriat cu Asociația Română a Companiilor de Exploatare și Producție Petrolieră – ROPEPCA, cu România Durabilă și...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cu strategia pe masă, înainte de dezbateri – scenariile care stau la baza Strategiei Energetice a României și câteva condiții esențiale pentru succes

cursdeguvernare.ro organizează, miercuri, 24 mai 2017, în parteneriat cu Asociația Română a Companiilor de Exploatare și Producție Petrolieră – ROPEPCA, cu România Durabilă și...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Rezultate contradictorii în T1 pentru companiile de stat

Iarna grea a adus profituri mai mari unora dintre companiile energetice controlate de stat, iar altora – mai mai mici, sau chiar pierderi, în...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5512 lei
4.0714 lei
5.2875 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română

fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id

cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia