Emoții mari pentru Finanțe la „onorarea” promisiunilor: Deficitul bugetar la 31 mai 2017 este aproape triplu faţă de mai 2016

de Adrian N Ionescu | 27.6.2017 .

Execuția bugetului general consolidat pe primele cinci luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un deficit de peste 2,17 miliarde lei (0,27% din PIB), de trei ori mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate marți de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Deficitul bugetului consolidat pe primele cinci luni din 2016 fusese de 782 de milioane de lei (0,1% din PIB).

Creşterea accentuată a cheltuielilor din luna mai a dezechilibrat execuția cu un deficit lunar de 3,5 miliarde lei, după ce, în primele patru luni din 2017, se înregistrase un excedent de 1,35 miliarde de lei (0,17% din PIB).

Creşterea cheltuielilor totale (9,4%) a fost mai mare decât cea veniturilor în termeni nominali (7,9%).

„Înregistrarea în execuție a unui deficit bugetar înseamnă că s-au alocat fonduri pentru programele și măsurile din programul de guvernare. Astfel, asigurarea de finanțare pentru asistență socială, salarii sau subvenții pentru agricultori reprezintă onorarea unora dintre angajamentele de guvernare pentru creșterea nivelului de trai al românilor”, spune Viorel Ștefan, ministrul Finanțelor Publice, în comunicatul de presă al MFP.

Pe de altă parte, Viorel Ștefan a recunoscut pentru prima dată că avansul cheltuielilor bugetare îi provoacă emoții.

„Primele indicii ne arată că, pe partea de venituri, se realizează planul. Am emoţii, vă mărturisesc, (…) în legătură cu cheltuielile. În final, mă interesează diferenţa dintre venituri şi cheltuieli. Este prematur să vă spun astăzi cum ne vom închide. Cu siguranţă, vom rămâne, pe primele cinci luni, într-un echilibru bugetar”, a declarat ministrul Finanţelor, citat de News.ro.

Marile cheltuieli de personal

Cea mai mare creștere au înregistrat-o cheltuielile cu subvențiile: 36,7% în primele cinci luni din 2017, față de aceeași perioadă din 2016, avansul cel mai mare fiind al subvențiilor pentru sprijinirea producătorilor agricoli.

Cheltuielile de personal au înregistrat a doua cea mai mare creştere, de 19,1%, până la mai mult de 22,4 miliarde de lei „ca urmare a majorărilor salariale acordate angajaților din sănătate și din educație, din administrația locală și din instituțiile publice de spectacole sau concerte”, potrivit comunicatului MFP.

Mai precis, este vorba de

  • creșterea cu 15 % a salariilor din sănătate și educație începând cu 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile şi autoritățile publice ale administrației publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017,
  • majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1250 lei la 1450 lei începând cu 1 februarie 2017 și de
  • majorarea cu 50% a salariului brut şi a sporurilor pentru personalul din instituțiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017.

Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 10,1%,  până la  36,7 miliarde de lei, „fiind influențate, în principal, de:

  • majorarea cu 5,25% a punctului de pensie, care a ajuns la 917,5 lei,
  • creșterea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii,
  • majorarea indemnizației lunare pentru creșterea copilului și a stimulentului de inserție ș.a”, potrivit MFP.

În schimb, cheltuielile cu bunuri și servicii s-au redus cu 0,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, până la 14,31 miliarde de lei.

Pentru investiții s-au cheltuit  cu 55% mai puţin ca anul trecut: 4,1 miliarde lei (0,5% din PIB), sumă care include cheltuielile de capital (2,83 mld. lei, -23,1%), precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe.

Sinteza execuţiei bugetare comparate pe primele cinci luni din 2017 şi, respectiv 2016 poate fi consultată AICI – LINK

În sumă, cheltuielile totale ale bugetului general consolidat (100,6 miliarde lei) au fost cu 9,4% mai mari față de primele cinci luni din 2016.

Colectări mai mici din accize şi TVA

Colectarea TVA a scăzut cu 5% față de primele cinci luni ale anului 2016, „pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, începând cu luna februarie 2017 se reflectă în încasări și efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%”, potrivit MFP.

Colectarea accizelor a fost cu 9,4% mai mică, prin comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, „fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice, la 1 ianuarie 2017”.

În schimb, s-a încasat mai mult din contribuţiile sociale, din impozitele pe salarii şi pe comerţ.

S-au înregistrat creșteri față de anul trecut la colectarea contribuțiilor sociale (+15,9%), a impozitului pe salarii și pe venit (+12,9%), a impozitului pe comerț exterior și pe tranzacții internaționale (+10,1%), a veniturilor din capital (+13,2%), precum și la colectarea impozitelor și taxelor pe proprietate (+20,6%) .

Colectarea altor impozite și taxe pe bunuri și servicii a crescut cu 64,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Veniturile totale ale bugetului general consolidat, în sumă de 98,4 miliarde de lei, adică 12,1% din PIB, au fost cu 7,9% mai mari, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent.

„Au fost alocați 4,6 miliarde lei, din care 4,2 miliarde lei reprezintă sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii, care vor fi decontați din sumele primite de la Uniunea Europeană”, mai spune comunicatul MFP.

Programul

Programul de guvernare prevede venituri estimate la 254,7 miliarde lei pe 2017, mai mari cu 14% faţă de 2016, şi cheltuieli de 278,8 miliarde lei, cu 15% mai mari.

Deficitul bugetar prevăzut este 24,1 miliarde lei (2,96% din PIB pe metodologia cash şi 2,99% din PIB pe metodologia ESA 2010), valoarea nominală a PIB fiind estimată la 815,2 miliarde lei, cu o creştere economică de 5,2%.

 

Publicat la data de 27.6.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

Republica Moldova / Președintele Igor Dodon a încălcat Constituția, poate fi suspendat din funcție

Președintele Igor Dodon a încălcat Constituția atunci când a refuzat să-l numească pe Eugen Sturza la Apărare, așa că poate fi suspendat din funcție,...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Split TVA, probleme identificate de EY: Trezoreria nu este pregătită, facilităţile IT nu funcţionează

Obligativitatea plății defalcate a TVA (Split TVA) trebuie amânată până la 1 ianuarie 2019, iar aplicarea opțională trebuie simplificată, din cauza disfuncționalităților identificate deja...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Decizie a Consiliului UE: Firmele cu afaceri de până la 88.500 euro, scutite de plata TVA

În România pot fi scutite de plata TVA firmele cu o cifră de afaceri echivalentă cu 88.500 de euro, potrivit Deciziei Consiliului UE 2017/1855...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

CSM: Afirmațiile lui Valer Dorneanu referitoare la dosarul lui Liviu Dragnea afectează independența justiției

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a decis marți că președintele CCR, Valer Dorneanu, a afectat independența justiției prin declarațiile sale referitoare la dosarul Bombonica...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Statul Islamic și-a pierdut capitala – Rakka, recucerită de forţe susţinute de SUA

Oraşul Rakka, fosta capitală a grupării jihadiste Statul Islamic în Siria, a fost recucerită marţi de forţele susţinute de Statele Unite, după mai multe...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Criza Spaniei, Revoluția Identitară Globală și perspectiva separatismului. Va recunoaște Putin Catalonia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Nu mai este nicio îndoială, Spania s-a scufundat brusc într-o criză a statalității de o gravitate fără precedent în istoria ei postbelică...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română