sâmbătă

27 aprilie, 2024

4 ianuarie, 2018

Liviu Dragnea ar putea cere extinderea cercetării penale în dosarul Tel Drum deschis la cererea OLAF și în care DNA a calculat un prejudiciu de peste 20 de milioane de euro și 31 de milioane de lei.

Avocata acestuia, Maria Vasîi, a declarat joi că-i va propune liderului PSD să solicite DNA extinderea urmăririi pentru a li se aplica legea și celorlalte persoane care „erau de faţă la luarea unor anumite decizii ce pot să aibă aceeaşi răspundere”.

Declarațiile făcute de Maria Vasîi la ieșirea de la DNA, unde a studiat dosarul în care clientul său, Liviu Dragnea, este acuzat de abuz în serviciu şi constituirea unui grup infracțional organizat:


„Față de lucrările de la dosar noi suntem îndreptațiți să cerem o interpretare a legii față de toate persoanele.

În această încercare vom face, poate, o cerere de extindere a cercetărilor pentru a delimita foarte clar faptele fiecărei persoane despre care se vorbește în aceste proceduri judiciare…

Vorbim de complicitate la aceleaşi infracţiuni, pentru că nu poate fi acuzat domnul Dragnea de anumite fapte, câtă vreme persoanele care erau de faţă la luarea unor anumite decizii pot să aibă aceeaşi răspundere…

Cu siguranţă sunt foarte multe lucruri pe care le-am văzut în contradicţie cu cele declarate public de anumite persoane care au fost în acest loc şi au spus lucruri, zic eu, neadevărate”, a spus Maria Vasîi.


Este posibil ca declarația să fie considerată încercare de intimidare a martorilor din dosar.

Printre martori – Victor Ponta, Dan Șova și Eugen Teodorovici

Trei sunt cele mai cunoscute persoane care au dat declarații de martor în acest caz investigat de procurorii corupție:

Dan Șova, fost ministru al Transporturilor într-unul dintre guvernele Victor Ponta : „Noi nu aveam o convingere, noi știam că Tel Drum-ul este al domnului Dragnea, iar domnul Dragnea a spus de mai multe ori personal că aceasta companie este a lui, chiar a formulat «știi că este a mea».

Nu se discuta la colțuri că Tel Drum este a lui, asta ar fi fost o legendă urbană, nu. Tel Drum era a dânsului. (…) Până în 2012 pentru mine era notoriu că Tel Drum era a lui Liviu Dragnea, după 2012 a devenit o certitudine. Până în 2012 toată lumea știa că forța politică a lui Liviu Dragnea se baza și pe faptul că Tel Drumul era a lui, la nivelul județului Teleorman”.

Eugen Teodorovici, fost ministru de Finanțe, ar fi declarat că „a avut discuții contradictorii cu Liviu Nicolae Dragnea deoarece acesta avea impresia că martorul îl pârâse la OLAF, fie pe el, fie Tel Drum”.

„Incidentele și discuțiile contradictorii între Liviu Nicolae Dragnea și martorul Eugen Teodorovici sunt confimate și de martorul Victor Ponta”, potrivit procurorilor.

Victor Ponta – Fost premier, el declara în septembrie, după patru ore de declarații date procurorilor anticorupție: „Deci, nu am niciun fel de dorință, nici nu mă ocup cu denunțuri, delațiuni, am fost chemat ca martor. Am spus ceea ce știu. (…) Eu nu duc bătălia politică cu arme judiciare, că s-a dus împotriva mea bătălia politică cu arme judiciare. Și nu mi-a plăcut. Ce mie nu-mi place, altuia nu-i fac”.

Cum descriu procurorii DNA grupul infracțional din acest dosar Tel Drum:

Grupul inițiat în anul 2001 are ca principal scop obținerea, în mod fraudulos, a unor sume importante din contractele finanțate din fonduri publice (naționale și europene), prin comiterea unor infracțiuni de abuz în serviciu, de fraudare a fondurilor europene, de evaziune fiscală, spălarea banilor și folosirea de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

Grupul infracțional organizat a fost constituit inițial de către:

  • Liviu Nicolae Dragnea, președintele Consiliului Județean Teleorman
  • Fișcuci Marian, apropiat al lui Liviu Nicolae Dragnea și persoană care a devenit scriptic acționar majoritar al Tel Drum SA și care a acționat și ca un interpus al lui Liviu Nicolae Dragnea în administrarea societății comerciale
  • Mugur Bățăuș și Victor Piperea, funcționari în cadrul Consiliului Județean Teleorman care au participat inițial la privatizarea Tel Drum SA iar ulterior s-au ocupat de proiectele finanțate din fonduri publice și asigurarea cadrului necesar câștigării acestor proiecte de către Tel Drum SA și
  • Neda Florea, la momentul inițial persoană cu funcție de conducere în Tel Drum SA care a facilitat privatizarea societății, iar ulterior acționar al societății Tel Drum SA, persoană juridică cu capital privat, director al acestei societăți și în prezent director adjunct al Tel Drum SA; s-a ocupat de administrarea societății și a asigurat participarea societății în comiterea infracțiunilor în scopul săvârșirii cărora a fost constituit grupul.

În vederea asigurării pe termen lung a beneficiilor pentru membrii grupului infracțional organizat, activitatea infracțională a fost concepută în etape, în funcție de structura unității administrativ teritoriale, a societăților controlate de membrii grupului infracțional organizat și de funcțiile și influența pe care aceștia le-au dobândit.

Activitatea de pregătire și modul de acțiune al grupului organizat a impus, în principal, următoarele etape:

  • Privatizarea Tel Drum SA și transferarea acestei persoane juridice din proprietatea Consiliului Județean Teleorman în sfera de influență și control a suspectului Liviu Nicolae Dragnea, prin persoane interpuse
  • Achiziționarea, în patrimoniul Consiliului Județean Teleorman, atât din fonduri ale acestei unități administrative teritoriale cât și prin obținerea unui credit bancar, a unui utilaj (tren reciclator – stabilizator la rece in situ) de o valoare foarte mare (30 miliarde ROL) care apoi a fost închiriat și ulterior înstrăinat către Tel Drum SA, ulterior privatizării acestei societăți comerciale
  • Acordarea, în perioada 2002-2005, a lucrărilor de reabilitare și întreținere a structurii rutiere aflate în administrarea Consiliului Județean Teleorman, către Tel Drum SA, fără a exista o procedură concurențială de atribuire, deși societatea comercială devenise persoană juridică cu capital privat
  • Crearea și implicarea în activitatea infracțională a unui număr mare de societăți comerciale controlate de membrii grupului infracțional organizat, astfel încât acestea să poată fi interpuse în procedurile de atribuire a contractelor publice, să fie utilizate pentru crearea de circuite comerciale și financiare și să fie asigurat transferul beneficiilor materiale către membrii grupului infracțional organizat 
  • Asigurarea câștigării de către Tel Drum SA a contractelor de lucrări finanțate din fonduri publice, în special în cazul Consiliului Județean Teleorman, prin folosirea influenței de care se bucurau membrii grupului infracțional organizat și de funcțiile ocupate de unii dintre aceștia, prin furnizarea informațiilor confidențiale privind licitațiile publice înainte de momentul publicării anunțurilor și prin inserarea condițiilor restrictive în caietele de sarcini (utilajul pe care Consiliul Județean Teleorman l-a înstrăinat către Tel Drum SA era unul dintre criteriile de calificare în cazul lucrărilor de reabilitare a drumurilor județene)
  • Obținerea în mod preferențial și fraudulos de finanțări din bugetul național, prin intermediul suspectului Liviu Dragnea Nicolae și obținerea în mod nelegal de fonduri din bugetul Uniunii Europene prin furnizarea de documente false și inexacte, atât în cazul în care beneficiarul fondurilor era într-o primă etapă unitatea administrativ teritorială (care ulterior direcționa fondurile către Tel Drum SA) cât și în cazul în care beneficiarul fondurilor era în mod direct una dintre societățile comerciale controlate de membrii grupului infracțional organizat
  • Facilitarea și intermedierea numirilor unor persoane fizice în funcții din cadrul administrației centrale, prin intermediul membrilor grupului infracțional organizat care administra Tel Drum SA
  • Furnizarea de fonduri pentru formațiunea politică din care Liviu Nicolae Dragnea face parte, prin donații ale membrilor grupului infracțional organizat și ale societăților controlate de aceștia
  • Prin prisma influenței pe care Liviu Nicolae Dragnea o avea la nivelul administrației centrale și în sfera politică, asigurarea accesului la informații confidențiale din cadrul instituțiilor administrației centrale și furnizarea de documente cu caracter confidențial către membrii grupului infracțional organizat din mediul privat.
  • Obținerea de beneficii patrimoniale de către membrii grupului infracțional organizat, provenite din activitatea infracțională și din utilizarea frauduloasă a fondurilor publice (beneficii cărora membrii grupului infracțional organizat le dau o aparență legală prin scoaterea lor din patrimoniul societății în special cu titlu de dividende, prin plata unor remunerații cu titlu de salariu, prin simularea unor operațiuni comerciale sau civile de transfer de drepturi de proprietate sau drept de folosință, prin încheierea unor contracte de prestări servicii sau livrare bunuri între societățile controlate de aceștia)
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: