Discuțiile cu FMI de la Bruxelles: De unde se pleacă. Stadiul angajamentelor asumate prin Memorandum, deciziile guvernului şi realitatea economică

de Victor Bratu | 15.9.2014 .

Andrea Schaechter (FMI)

Reprezentanţii Guvernului şi cei ai BNR poartă ”discuţii tehnice” la Bruxelles, de marţi, 16 septembrie, până vineri, cu Troica FMI, CE şi Banca Mondială – o premieră în istoria întâlnirilor, care au avut loc până acum la București, după contacte cu mai mulți jucători interni angrenați în reforma instituțională.

După cum preciza pentru cursdeguvernare.ro săptămâna trecută, joi, purtătorul de cuvânt al comisarului pentru afaceri economice, Simon O’Connor, întâlnirea are loc la invitaţia Comisiei Europene și vizează ”ultimele măsuri economice” decise la București precum și stadiul implementării reformelor în domenii-cheie.

Sesiunea de discuţii de la Bruxelles este iniţiată în următorul context :

  • ultima Misiune comună a FMI-BM-CE în România s-a încheiat cu mesajul că discuţiile cu partenerii comuni vor fi reluate în noiembrie, după alegerile prezidenţiale
  • pe fondul apropierii datei alegerilor prezidenţiale, guvernul a adoptat o serie de măsuri cu impact bugetar negativ în legătură cu care persistă dubii privind sustenabilitatea
  • economia românească a intrat în recesiune tehnică, iar perspectivele pentru trimestrul III nu sunt, în acest moment, optimiste

Posibila agendă a discuţiilor

Programul întâlnirilor a fost anunţat, săptămâna trecută, potrivit surselor agenției Mediafax:

  • Negocierile din primele două zile se vor purta la nivelul staffurilor tehnice şi vor privi exclusiv execuţia bugetară de până în prezent şi cea de-a doua rectificare bugetară din acest an, care va include şi reducerea CAS cu 5 puncte procentuale, începând cu 1 octombrie.
  • Joi, 18 septembrie, vor începe discuţiile la nivel de miniştri, printra care se numără ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, şi ministrul pentru Buget, Darius Vâlcov.
  • În ultima zi figurează o întâlnire la nivel de conducere executivă a BNR cu misiunile complete ale FMI, Comisiei Europene şi a Băncii Mondiale, urmată de o discuţie amplă pe rectificarea bugetară, proiectul de buget pentru 2015, taxarea energiei (redevenţele) şi prognozele privind evoluţia încasărilor ANAF.
  • O altă temă importantă a ultimei zile o reprezintă reforma în sectorul energetic, unde va participa ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu.

(Citiţi şi “Discuţie imtempestivă cu FMI- pe teren neutru: CE a chemat la Bruxelles pe reprezentanţii guvernului, ca urmare a ultimelor măsuri economice adoptate la Bucureşti. Participă şi reprezentanţii BNR”)

Reducerea CAS – se poate sau nu se poate face?

În contextul economic actual există îngrijorări legate de faptul că preconizate măsuri legislative de tipul scăderii CAS cu 5 pp vor afecta ţinta de deficit bugetar pentru anul 2015- 1,4% din PIB.

Cum a evoluat proiectul în peisajul legislativ:

  • Camera Deputaţilor a respins, pe 15 iunie, un proiect de lege al PDL care prevedea, printre altele, şi reducerea CAS cu 5 puncte procentuale. Proiectul PDL, depus la Parlament anul trecut, a fost respins, printre altele, cu motivaţia că “este un proiect populist, care nu este însoţit de o analiză de impact”.
  • O zi mai târziu, pe 16 iunie, premierul Victor Ponta a anunţat că un proiect guvernului privind reducerea CAS va fi trimis la Parlament pe 17 iunie.
  • Proiectul a fost votat de Parlament, dar nu s-a transformat în lege din cauză că preşedintele Băsescu a refuzat să îl promulge argumentând că nu este sustenabil.
  • În iunie, în acceaşi zi în care Misiunea comună FMI-BM-CE s-a încheiat fără concluzii, şi din cauza unor controverse pe marginea scăderii CAS, premierul Ponta asigura că măsura va intra în vigoare de la 1 octombrie.
  • Senatul României a respins solicitarea preşedintelui României de reexaminare a legii privind scăderea CAS. Camera Deputaţilor are pe ordinea de zi aceeaşi cerere, iar preşedintele Băsescu nu poate refuza din nou promulgarea.

Cât încă Misiunea era în România, premierul Victor Ponta afirma: “Măsura trebuie să fie sustenabilă pe termen lung. Nu am identificat încă măsurile care să o facă sustenabilă (pentru 2015 şi 2016- n. red.) şi aceasta este ideea vizitei din noiembrie, să ne asigurăm că ea poate fi păstrată în anii viitori”.

Construcţia bugetară – o misiune dificilă

Nici Troica creditorilor, nici preşedintele Traian Băsescu nu resping de principiu scăderea CAS, ci sunt de părere că această măsură nu se poate aplica în acest moment.

Cîteva argumente din economia reală:

  • Recesiunea tehnică. Ritmul de creştere al economiei româneşti nu va atinge previziunile naţionale şi internaţionale. Economia a intrat în recesiune tehnică- a confirmat Eurostat, apoi INS.
  • Contextul regional. Conflictul din Ucraina a obligat statele NATO să acorde Apărării 2% din PIB. Suplimentar, sancţiunile impuse de UE Rusiei vor afecta inclusiv economia românească.
  • Contextul intern. Apropierea de o campanie electorală obligă- este deja tradiţie- orice guvern la adoptarea de măsuri cu impact bugetar negativ. Măsurile de contrabalansare au eşuat (vezi scăderea importantă a consumului de combustibil după introducerea accizei suplimentare) sau au stârnit proteste marilor investitori (vezi taxa pe construcţii speciale şi anunţul recent al premierului că va fi redusă, de la 1,5% la 1%).

Memorandumul cu FMI – ce s-a angajat guvernul şi ce a realizat

Prin Memordandumul de Politici Economice şi Financiare încheiat cu FMI, România enumera următoarele domenii de consolidare bugetară şi creştere economică multianuală:

  • Creşterea gradului de absorbţie al fondurilor comunitare. În primele 9 luni ale anului 2014, gradul de absorbţie a crescut cu 4,22 puncte procentuale: la data de 31 dec 2013- 33,47% potrivit cifrelor MFE, la 5 septembrie- 37,25%.
  • Renegocierea contractelor de redevenţă. Actualele redevențe petroliere expiră pe data de 31 decembrie, Ministerul de Finanţe pregăteşte un raport asupra strategiei de urmat în acest domeniu.
    Pe 10 septembrie, premierul Ponta preciza că raportul va fi finalizat în octombrie, urmând să fie discutat cu Troica în noiembrie, după alegerile prezidențiale. Pe agenda discuţiilor de săptămâna aceasta de la Bruxelles figurează, conform programului anunţat pe surse de Mediafax, şi chestiunea redevenţelor. Şeful ANRM a anunţat, în august, că aceste redevenţe „nu vor creşte spectaculos”.
  • Reorganizarea ANAF şi creşterea gradului de conformare fiscală. Cadrul legislativ a fost adoptat însă, potrivit declaraţiilor şefului ANAF, Gelu Ştefan Diaconu, implementarea reformelor are ca orizont de timp anul 2018.
  • Reforma sectoarelor Energie şi Transport. Rezultatele implementării guvernanţei corporative încep să se facă simţite în Energie. Inconsistenţa din domeniul Transporturi este şi rezultatul schimbărilor abrupte din managementul companiilor din perioada Dan Şova. Privatizarea CFR Marfă a eşuat, listarea pe bursă a Hidroelectrica şi CE Oltenia se va face, eventual, în 2015.

(Descărcaţi AICI Memorandumul semnat cu FMI în 2014)

Publicat la data de 15.9.2014 .

Un raspuns

  1. Protonic
    16.9.2014, 12:13 pm

    Reducerea CAS trebuie aplicata de la 1 octombrie.
    Nu trebuie facuta aceeasi greseala pe care a facuto boc, care vroia sa joace cu banii pe masa.
    Economia nu este fixa in plan, ea este in spatiu si in timp mobila si trebuie inteleasa pentru ca are uneori efecte perverse.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Fiscalitatea reactivă și haotică se întoarce: Cresc la loc accizele la carburanți, băncile își deduc 30% din creanțele cesionate, terenurile agricole nelucrate se suprataxează

Guvernul a inițiat în această săptămână legislația necesară modificării fiscalității, în fața problemelor cu deficitul bugetar și cu plata angajamentelor politice – surprinzând, astfel,...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Marea retragere a generalilor: Șefii instituțiilor militarizate se îmbulzesc să apuce pensie mare

28 de generali, contraamirali și chestori de poliție, printre care se numără 13 generali SRI, au trecut în rezervă în ultimele două zile (luni...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Hold-up de vară / Guvernul demarează distrugerea reformelor basic din Sănătate. Comisiile de specialitate Nu vor mai fi numite pe criterii obiective

Ministerul Sănătății a pus în dezbatere un Ordin prin care elimină metodologia transparentă de selectare a membrilor comisiilor de specialitate, organisme consultative formate din...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Program de guvernare pentru cabinetul Tudose: Impozitarea cifrei de afaceri, contribuția de solidaritate, banii europeni înlocuiți cu cei din Fondul de Investiții, puteri sporite pentru ANAF

Supravegheat atent de Liviu Dragnea, Darius Vâlcov, specialistul PSD în scrierea și observarea foii de parcurs guvernamentale, și-a făcut din nou datoria și a...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Componența guvernului Tudose – aprobată de PSD: 11 figuri noi la Palatul Victoria

PSD a decis ca formula viitorului cabinet Mihai Tudose să conțină trei vicepremieri. E vorba de Sevil Shhaideh (PSD, ministrul dezvoltării), Grațiela Gavrilescu (ALDE,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română