Discuțiile cu FMI de la Bruxelles: De unde se pleacă. Stadiul angajamentelor asumate prin Memorandum, deciziile guvernului şi realitatea economică

de Victor Bratu | 15.9.2014 .

Andrea Schaechter (FMI)

Reprezentanţii Guvernului şi cei ai BNR poartă ”discuţii tehnice” la Bruxelles, de marţi, 16 septembrie, până vineri, cu Troica FMI, CE şi Banca Mondială – o premieră în istoria întâlnirilor, care au avut loc până acum la București, după contacte cu mai mulți jucători interni angrenați în reforma instituțională.

După cum preciza pentru cursdeguvernare.ro săptămâna trecută, joi, purtătorul de cuvânt al comisarului pentru afaceri economice, Simon O’Connor, întâlnirea are loc la invitaţia Comisiei Europene și vizează ”ultimele măsuri economice” decise la București precum și stadiul implementării reformelor în domenii-cheie.

Sesiunea de discuţii de la Bruxelles este iniţiată în următorul context :

  • ultima Misiune comună a FMI-BM-CE în România s-a încheiat cu mesajul că discuţiile cu partenerii comuni vor fi reluate în noiembrie, după alegerile prezidenţiale
  • pe fondul apropierii datei alegerilor prezidenţiale, guvernul a adoptat o serie de măsuri cu impact bugetar negativ în legătură cu care persistă dubii privind sustenabilitatea
  • economia românească a intrat în recesiune tehnică, iar perspectivele pentru trimestrul III nu sunt, în acest moment, optimiste

Posibila agendă a discuţiilor

Programul întâlnirilor a fost anunţat, săptămâna trecută, potrivit surselor agenției Mediafax:

  • Negocierile din primele două zile se vor purta la nivelul staffurilor tehnice şi vor privi exclusiv execuţia bugetară de până în prezent şi cea de-a doua rectificare bugetară din acest an, care va include şi reducerea CAS cu 5 puncte procentuale, începând cu 1 octombrie.
  • Joi, 18 septembrie, vor începe discuţiile la nivel de miniştri, printra care se numără ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, şi ministrul pentru Buget, Darius Vâlcov.
  • În ultima zi figurează o întâlnire la nivel de conducere executivă a BNR cu misiunile complete ale FMI, Comisiei Europene şi a Băncii Mondiale, urmată de o discuţie amplă pe rectificarea bugetară, proiectul de buget pentru 2015, taxarea energiei (redevenţele) şi prognozele privind evoluţia încasărilor ANAF.
  • O altă temă importantă a ultimei zile o reprezintă reforma în sectorul energetic, unde va participa ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu.

(Citiţi şi “Discuţie imtempestivă cu FMI- pe teren neutru: CE a chemat la Bruxelles pe reprezentanţii guvernului, ca urmare a ultimelor măsuri economice adoptate la Bucureşti. Participă şi reprezentanţii BNR”)

Reducerea CAS – se poate sau nu se poate face?

În contextul economic actual există îngrijorări legate de faptul că preconizate măsuri legislative de tipul scăderii CAS cu 5 pp vor afecta ţinta de deficit bugetar pentru anul 2015- 1,4% din PIB.

Cum a evoluat proiectul în peisajul legislativ:

  • Camera Deputaţilor a respins, pe 15 iunie, un proiect de lege al PDL care prevedea, printre altele, şi reducerea CAS cu 5 puncte procentuale. Proiectul PDL, depus la Parlament anul trecut, a fost respins, printre altele, cu motivaţia că “este un proiect populist, care nu este însoţit de o analiză de impact”.
  • O zi mai târziu, pe 16 iunie, premierul Victor Ponta a anunţat că un proiect guvernului privind reducerea CAS va fi trimis la Parlament pe 17 iunie.
  • Proiectul a fost votat de Parlament, dar nu s-a transformat în lege din cauză că preşedintele Băsescu a refuzat să îl promulge argumentând că nu este sustenabil.
  • În iunie, în acceaşi zi în care Misiunea comună FMI-BM-CE s-a încheiat fără concluzii, şi din cauza unor controverse pe marginea scăderii CAS, premierul Ponta asigura că măsura va intra în vigoare de la 1 octombrie.
  • Senatul României a respins solicitarea preşedintelui României de reexaminare a legii privind scăderea CAS. Camera Deputaţilor are pe ordinea de zi aceeaşi cerere, iar preşedintele Băsescu nu poate refuza din nou promulgarea.

Cât încă Misiunea era în România, premierul Victor Ponta afirma: “Măsura trebuie să fie sustenabilă pe termen lung. Nu am identificat încă măsurile care să o facă sustenabilă (pentru 2015 şi 2016- n. red.) şi aceasta este ideea vizitei din noiembrie, să ne asigurăm că ea poate fi păstrată în anii viitori”.

Construcţia bugetară – o misiune dificilă

Nici Troica creditorilor, nici preşedintele Traian Băsescu nu resping de principiu scăderea CAS, ci sunt de părere că această măsură nu se poate aplica în acest moment.

Cîteva argumente din economia reală:

  • Recesiunea tehnică. Ritmul de creştere al economiei româneşti nu va atinge previziunile naţionale şi internaţionale. Economia a intrat în recesiune tehnică- a confirmat Eurostat, apoi INS.
  • Contextul regional. Conflictul din Ucraina a obligat statele NATO să acorde Apărării 2% din PIB. Suplimentar, sancţiunile impuse de UE Rusiei vor afecta inclusiv economia românească.
  • Contextul intern. Apropierea de o campanie electorală obligă- este deja tradiţie- orice guvern la adoptarea de măsuri cu impact bugetar negativ. Măsurile de contrabalansare au eşuat (vezi scăderea importantă a consumului de combustibil după introducerea accizei suplimentare) sau au stârnit proteste marilor investitori (vezi taxa pe construcţii speciale şi anunţul recent al premierului că va fi redusă, de la 1,5% la 1%).

Memorandumul cu FMI – ce s-a angajat guvernul şi ce a realizat

Prin Memordandumul de Politici Economice şi Financiare încheiat cu FMI, România enumera următoarele domenii de consolidare bugetară şi creştere economică multianuală:

  • Creşterea gradului de absorbţie al fondurilor comunitare. În primele 9 luni ale anului 2014, gradul de absorbţie a crescut cu 4,22 puncte procentuale: la data de 31 dec 2013- 33,47% potrivit cifrelor MFE, la 5 septembrie- 37,25%.
  • Renegocierea contractelor de redevenţă. Actualele redevențe petroliere expiră pe data de 31 decembrie, Ministerul de Finanţe pregăteşte un raport asupra strategiei de urmat în acest domeniu.
    Pe 10 septembrie, premierul Ponta preciza că raportul va fi finalizat în octombrie, urmând să fie discutat cu Troica în noiembrie, după alegerile prezidențiale. Pe agenda discuţiilor de săptămâna aceasta de la Bruxelles figurează, conform programului anunţat pe surse de Mediafax, şi chestiunea redevenţelor. Şeful ANRM a anunţat, în august, că aceste redevenţe „nu vor creşte spectaculos”.
  • Reorganizarea ANAF şi creşterea gradului de conformare fiscală. Cadrul legislativ a fost adoptat însă, potrivit declaraţiilor şefului ANAF, Gelu Ştefan Diaconu, implementarea reformelor are ca orizont de timp anul 2018.
  • Reforma sectoarelor Energie şi Transport. Rezultatele implementării guvernanţei corporative încep să se facă simţite în Energie. Inconsistenţa din domeniul Transporturi este şi rezultatul schimbărilor abrupte din managementul companiilor din perioada Dan Şova. Privatizarea CFR Marfă a eşuat, listarea pe bursă a Hidroelectrica şi CE Oltenia se va face, eventual, în 2015.

(Descărcaţi AICI Memorandumul semnat cu FMI în 2014)

Publicat la data de 15.9.2014 .

Un raspuns

  1. Protonic
    16.9.2014, 12:13 pm

    Reducerea CAS trebuie aplicata de la 1 octombrie.
    Nu trebuie facuta aceeasi greseala pe care a facuto boc, care vroia sa joace cu banii pe masa.
    Economia nu este fixa in plan, ea este in spatiu si in timp mobila si trebuie inteleasa pentru ca are uneori efecte perverse.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Legea salarizării e gata: Prioritate au instituțiile de forță. Cercetarea ”urmează să fie luată în considerare”. Medicii vor lua ”caimacul”, dar de la anul. Impact anual – 10 mld.

După o ședință tensionată în coaliția de guvernare, Liderii PSD și ALDE au anunțat joi seară principalele repere ale multașteptatei legi a salarizării unitare....Citeste mai departe »

Victor Bratu

Istoria care se scrie în prezent – Procesul Brexit a fost lansat oficial

Ambasadorul Marii Britanii la UE, Sir Tim Barrow, i-a înmânat miercuri preşedintelui Consiliului European, Donald Tusk, scrisoarea prin care Londra a invocat Articolul 50...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Textul integral al Declarației de la Roma și hărțile vitezelor reale ale Europei

Uniunea Europeană se va deplasa în continuare pe drumul integrării fără să îi mai aștepte întotdeauna pe cei care se deplasează mai încet –...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Simplu, alb, sec: Guvernul trimite autoritățile locale la bănci să se împrumute pentru atragerea fondurilor europene: liber la depășit limita legală de îndatorare

În plină discuție despre readucerea sub control a deficitului bugetar, periclitat prin măsurile luate deja sau promise, guvernul anunță și prima mare ”tăiere”: Ministerul...Citeste mai departe »

Victor Bratu

UE în sensul giratoriu: 5 propuneri de ieșire, numai 2 fezabile. De la Europa centrifugă la Europa federală

Comisia Europeană a creionat 5 scenarii pentru evoluția viitoare a UE, adunate într-o Cartă Albă prezentată miercuri de președintele Jean Claude Junker. Scenariile sunt...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5333 lei
4.1453 lei
5.3604 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română