Evenimentul

”Referendumul pentru Familie”: Legislație nouă, din categoria ”Totul pentru fraudă”

Referendumul, denumit generic ”Pentru Familie”, la care românii sunt chemați, sâmbătă și duminică, la urne, oferă puține garanții că rezultatele comunicate vor fi corecte. Suspiciunea… Mai mult

05.10.2018

Analiză

„Inflaţia industrială”, peste ”inflația populară” – Energia, deja cu 14% mai scumpă: Lumini, umbre şi implicaţii

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut uşor în luna august 2018, până la 5,86%, dar a rămas semnificativ peste inflaţia preţurilor la consumator, măsurată… Mai mult

03.10.2018

Evenimentul

”Nu am venit să dau socoteală!” Cele două ”Viorici” și criticile dure ale partidelor din Parlamentul European

De două ori a vorbit miercuri premierul Viorica Dăncilă în plenul Parlamentului European: o dată ca să prezinte mesajul cu care a fost trimisă de… Mai mult

03.10.2018

La obiect

Raport finalizat la nivelul anului 2017 – investițiile străine au depăşit 75 de miliarde de euro. Domeniile către care s-au îndreptat banii

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 75.581 milioane  euro, dar în echivalent raportat la PIB s-au diminuat de… Mai mult

02.10.2018

Din megaFondul de Investiții a rămas un PNDL mai mic: Senatul a adoptat legea de înființare, după ce guvernul nu a reușit să păcălească Eurostat

de Razvan Diaconu , 18.4.2018

Plenul Senatului a adoptat, miercuri, propunerea legislativă privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), sub presiunea termenului de adoptare tacită care era 18 aprilie.

Din megaproiectul anunțat inițial pare să fi rămas, însă, doar umbra:

Guvernul a fost obligat să țină cont de observațiile Eurostat, întrucât maniera de constituire a Fondului prin acționariat la companiile de stat părea să fie și un truc pentru a ascunde o parte a deficitului bugetar.

Astfel că proiectul iniţial a suferit o serie de amendamente, propuse de Guvern, ca urmare a observațiilor Eurostat potrivit cărora anumite prevederi din proiectul de lege ar afecta clasificarea Fondului în afara sectorului administrației publice, cu consecințe asupra deficitului.

Din cele 9 miliarde de lei cât se prevedea inițial drept capital social, au mai rămas doar 1,85.
Numărul companiilor la care fondul va deține acțiuni este de aproape patru ori mai mic.

Cea mai mare modificare, care rezidă în noutățile prevăzute de actul normativ, se referă însă la statutul său:

el pare să fie mai degrabă un Fond de Dezvoltare decât unul de investiții. Ca să fie Fond de Investiții ar trebui să fie mult mai bine și mai cert capitalizat și chiar să facă plasamente și investiții cu valoare adăugată.

În plus, la acest capital social ies din discuție marile proiecte: fondul ar deveni asemănător cu PNDL (Programul Național de Dezvoltare Locală – un LINK-AICI), administrat pur politic și focusat pe investiții de mică anvergură. Cu o deosebire: PNDL are un buget cu mult mai mare. 

Propunerea legislativă urmează să mai fie ”îmbunătăţită” şi în Camera Deputaţilor, care este forul decizional.

Împotriva propunerii legislative s-au pronunţat senatori PNL, USR şi PMP care au reproşat timpul insuficient pentru a analiza şi dezbate amendamentele depuse.

Amendamente aprobate

  • Portofoliul FSDI va fi format din pachete minoritare sau majoritare deținute de stat la 23 de societăți și nu la 89, câte erau incluse în proiectul inițial.
  • Fondul nu va putea beneficia de garanții guvernamentale sau de orice altă formă de sprijin din partea statului.
  • Capitalul social al FSDI va fi de 1,85 miliarde de lei (aport în natură de participații) și nu  de 9 miliarde lei, cât era în proiectul inițial.
  • Guvernul ar urma să aprobe strategia investițională a FSDI, iar Ministerul Finanţelor va stabili indicatorii de performanță şi va evalua respectarea lor .
  • Everntualele vânzări de acțiuni și de active se vor face în condiții de piață, de transparență și competitivitate, dar tot prin excepţie de la OUG 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale.
  • Companiile din portofoliu își vor putea stabili în mod independent strategiile comerciale și comportamentul pe piață.
  • FSDI nu va stabili sau influența, direct sau indirect, strategiile comerciale și comportamentul pe piață al companiilor din portofoliu și nici activitatea lor curentă.
  • Proiectul actual interzice schimburilor de informații sensibile din punct de vedere comercial între companii, ca şi vreo acţiune a  FSDI în acest sens.
  • FSDI va prezenta rapoarte de activitate Ministerului Finanțelor și nu Parlamentului cum prevedea proiectul inițial
  • Primii membri ai Consiliului de Supraveghere (CS) vor fi numiți temporar, pentru maxim 18 luni, de Ministerul Finanțelor, iar aceștia vor stabili componenţa  Directoratului.
  • Selecția membrilor va respecta criteriile OUG 109/2011 şi aceştia nu vor fi numiți prin hotărâre a celor două Camere ale Parlamentului.
  • Membrii CS nu pot fi membri ai Directoratului, iar mandatul lor va fi de patru ani, nu șase cum prevedea proiectul inițial.
  • Managerii FSDI vor fi remunerați în baza unor indicatori de performanță stabiliți prin mandat.
  • Managerii Fondului vor fi selectați în baza OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu mandat de 4 ani.

Printre modificările cerute Parlamentului de către Guvern, sub presiunea Eurostat, se mai numără:

  • Înfiinţarea FSDI ca societate cu activitate de intermediere financiară, cu respectarea metodologiei UE, ca să fie clasificat ca o companie în afara sectorului administrației publice.
  • Companiile de stat incluse în portofoliu trebuie să nu înregistreze pierderi și să nu fie deja clasificate în sectorul administrației publice.
  • Eliminarea prevederii ca Adunarea generală a FSDI să decidă cu privire la emiterea de obligațiuni sau a orice alte împrumuturi, decizia urmând să rămână la nivelul Consiliului de Supraveghere.
  • Guvernul a mai semnalat că, prin înstrăinarea în condiții nerestrictive a acțiunilor companiilor de către Fond, există riscul ca statul să piardă rolul de acționar majoritar la unele companii de stat, fapt remarcat şi de ministrul Finanțelor Publice, care a confirmat că FSDI va decide, fără aprobarea autorităților, vânzarea chiar și a unor pachete majoritare la companiiile de stat.

Eurostat va fi notificat cu privire la noua formă a proiectului de lege, pentru un aviz ex-ante.

Companiile propuse de guvern pentru portofoliul FSDI sunt:

  • Antibiotice SA
  • Chimcomplex
  • CN Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune
  • CN Administrația Porturilor Dunării Maritime,
  • CN Aeroporturi București
  • CN Administrația Porturilor Maritime
  • Conpet
  • Cuprumin,
  • Delgaz Grid SA,
  • Electrica,
  • E.ON Energie România,
  • Hidroelectrica
  • Loteria Română,
  • IAR Braşov,
  • Imprimeria Națională
  • Nuclearelectrica,
  • Oil Terminal
  • OMV Petrom,
  • Romgaz,
  • Telekom România,
  • SN Apele Române,
  • Unifarm.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.4.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministrul Muncii: Salariul minim ar putea crește de la 1 noiembrie. Olguța Vasilescu îi contrazice și pe Florin Cîțu, și pe Eugen Teodorovici

Vladimir Ionescu

Ministrul Muncii, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat sâmbătă, pe Facebook, că instituţia pe care o conduce lucrează la creşterea salariului minim pe economie de la… Mai mult

Stiri

Moody’s a retrogradat ratingul Italiei la Baa3, o treaptă doar peste categoria ”junk”

Iulian Soare

Moody’s a retrogradat vineri ratingul Italiei de la nivelul Baa2 la Baa3, cu o treaptă peste categoria junk, din cauza îngrijorării provocate de planurile bugetare… Mai mult

Stiri

Ionuț Dumitru: Trebuie să ne gândim la impozitarea muncii, probleme mari la CAS

Razvan Diaconu

România ar trebui să se gândească la impozitarea muncii, a declarat, vineri, pentru Agerpres, președintele Consiliului Fiscal, Ionuț Dumitru. “Trebuie să ne gândim la impozitarea… Mai mult

Stiri

Ordonanța de modificare a legilor justiției ajunge totuși pe masa CCR, la sesizarea Curții de Apel București

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel Bucureşti a decis vineri sesizarea CCR în cazul ordonanţei de urgenţă promovate de Tudorel Toader, prin care au fost aduse modificări legilor… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici spune că va propune scăderea termenului de prescriere a datoriilor la 2 ani

Razvan Diaconu

Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a declarat că nu este de acord cu modul de acţiune al ANAF în ceea ce priveşte impozitarea nunţilor şi, în… Mai mult

Stiri

Articolele concrete pe care le contestă Comisia de la Veneția din noua legislație penală

Vladimir Ionescu

Avizul dat de Comisia de la Veneția referitor la modificările aduse Codului Penal și Codului de procedură penală enumeră o serie de articole modificate sau complet noi pe care organismul… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis cere demisia ministrului Justiției, pe care îl acuză de ”comportament iresponsabil”

Mariana Bechir

“Ministrul Justiției și-a compromis definitiv credibilitatea, motiv întemeiat pentru a-și prezenta demisia din funcție”, precizează președintele Klaus Iohannis, într-un comunicat emis vineri de Administrația Prezidențială.… Mai mult