fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Din megaFondul de Investiții a rămas un PNDL mai mic: Senatul a adoptat legea de înființare, după ce guvernul nu a reușit să păcălească Eurostat

de Razvan Diaconu , 18.4.2018

Plenul Senatului a adoptat, miercuri, propunerea legislativă privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), sub presiunea termenului de adoptare tacită care era 18 aprilie.

Din megaproiectul anunțat inițial pare să fi rămas, însă, doar umbra:

Guvernul a fost obligat să țină cont de observațiile Eurostat, întrucât maniera de constituire a Fondului prin acționariat la companiile de stat părea să fie și un truc pentru a ascunde o parte a deficitului bugetar.

Astfel că proiectul iniţial a suferit o serie de amendamente, propuse de Guvern, ca urmare a observațiilor Eurostat potrivit cărora anumite prevederi din proiectul de lege ar afecta clasificarea Fondului în afara sectorului administrației publice, cu consecințe asupra deficitului.

Din cele 9 miliarde de lei cât se prevedea inițial drept capital social, au mai rămas doar 1,85.
Numărul companiilor la care fondul va deține acțiuni este de aproape patru ori mai mic.

Cea mai mare modificare, care rezidă în noutățile prevăzute de actul normativ, se referă însă la statutul său:

el pare să fie mai degrabă un Fond de Dezvoltare decât unul de investiții. Ca să fie Fond de Investiții ar trebui să fie mult mai bine și mai cert capitalizat și chiar să facă plasamente și investiții cu valoare adăugată.

În plus, la acest capital social ies din discuție marile proiecte: fondul ar deveni asemănător cu PNDL (Programul Național de Dezvoltare Locală – un LINK-AICI), administrat pur politic și focusat pe investiții de mică anvergură. Cu o deosebire: PNDL are un buget cu mult mai mare. 

Propunerea legislativă urmează să mai fie ”îmbunătăţită” şi în Camera Deputaţilor, care este forul decizional.

Împotriva propunerii legislative s-au pronunţat senatori PNL, USR şi PMP care au reproşat timpul insuficient pentru a analiza şi dezbate amendamentele depuse.

Amendamente aprobate

  • Portofoliul FSDI va fi format din pachete minoritare sau majoritare deținute de stat la 23 de societăți și nu la 89, câte erau incluse în proiectul inițial.
  • Fondul nu va putea beneficia de garanții guvernamentale sau de orice altă formă de sprijin din partea statului.
  • Capitalul social al FSDI va fi de 1,85 miliarde de lei (aport în natură de participații) și nu  de 9 miliarde lei, cât era în proiectul inițial.
  • Guvernul ar urma să aprobe strategia investițională a FSDI, iar Ministerul Finanţelor va stabili indicatorii de performanță şi va evalua respectarea lor .
  • Everntualele vânzări de acțiuni și de active se vor face în condiții de piață, de transparență și competitivitate, dar tot prin excepţie de la OUG 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale.
  • Companiile din portofoliu își vor putea stabili în mod independent strategiile comerciale și comportamentul pe piață.
  • FSDI nu va stabili sau influența, direct sau indirect, strategiile comerciale și comportamentul pe piață al companiilor din portofoliu și nici activitatea lor curentă.
  • Proiectul actual interzice schimburilor de informații sensibile din punct de vedere comercial între companii, ca şi vreo acţiune a  FSDI în acest sens.
  • FSDI va prezenta rapoarte de activitate Ministerului Finanțelor și nu Parlamentului cum prevedea proiectul inițial
  • Primii membri ai Consiliului de Supraveghere (CS) vor fi numiți temporar, pentru maxim 18 luni, de Ministerul Finanțelor, iar aceștia vor stabili componenţa  Directoratului.
  • Selecția membrilor va respecta criteriile OUG 109/2011 şi aceştia nu vor fi numiți prin hotărâre a celor două Camere ale Parlamentului.
  • Membrii CS nu pot fi membri ai Directoratului, iar mandatul lor va fi de patru ani, nu șase cum prevedea proiectul inițial.
  • Managerii FSDI vor fi remunerați în baza unor indicatori de performanță stabiliți prin mandat.
  • Managerii Fondului vor fi selectați în baza OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu mandat de 4 ani.

Printre modificările cerute Parlamentului de către Guvern, sub presiunea Eurostat, se mai numără:

  • Înfiinţarea FSDI ca societate cu activitate de intermediere financiară, cu respectarea metodologiei UE, ca să fie clasificat ca o companie în afara sectorului administrației publice.
  • Companiile de stat incluse în portofoliu trebuie să nu înregistreze pierderi și să nu fie deja clasificate în sectorul administrației publice.
  • Eliminarea prevederii ca Adunarea generală a FSDI să decidă cu privire la emiterea de obligațiuni sau a orice alte împrumuturi, decizia urmând să rămână la nivelul Consiliului de Supraveghere.
  • Guvernul a mai semnalat că, prin înstrăinarea în condiții nerestrictive a acțiunilor companiilor de către Fond, există riscul ca statul să piardă rolul de acționar majoritar la unele companii de stat, fapt remarcat şi de ministrul Finanțelor Publice, care a confirmat că FSDI va decide, fără aprobarea autorităților, vânzarea chiar și a unor pachete majoritare la companiiile de stat.

Eurostat va fi notificat cu privire la noua formă a proiectului de lege, pentru un aviz ex-ante.

Companiile propuse de guvern pentru portofoliul FSDI sunt:

  • Antibiotice SA
  • Chimcomplex
  • CN Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune
  • CN Administrația Porturilor Dunării Maritime,
  • CN Aeroporturi București
  • CN Administrația Porturilor Maritime
  • Conpet
  • Cuprumin,
  • Delgaz Grid SA,
  • Electrica,
  • E.ON Energie România,
  • Hidroelectrica
  • Loteria Română,
  • IAR Braşov,
  • Imprimeria Națională
  • Nuclearelectrica,
  • Oil Terminal
  • OMV Petrom,
  • Romgaz,
  • Telekom România,
  • SN Apele Române,
  • Unifarm.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.4.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Giuseppe Conte, premierul Italiei: Întregul edificiu european riscă să îşi piardă raţiunea de a fi

Iulian Soare

Întregul edificiu european riscă să îşi ”piardă raţiunea de a fi” dacă Uniunea Europeană va comite ”erori tragice” în faţa pandemiei de coronavirus, a declarat… Mai mult

Stiri

Spitalul militar destinat pacienţilor cu Covid-19 este operațional

Razvan Diaconu

Spitalul de campanie ridicat de armată în incinta Institutului Naţional de Gerontologie şi Geriatrie ”Ana Aslan” din Otopeni este operațional și pregătit să primească cazurile… Mai mult

Stiri

Virgil Popescu: Companiile din industria auto s-au reunit într-un grup de lucru pentru producerea în țară a ventilatoarelor necesare cazurilor critice de îmbolnăvire cu Covid-19

Vladimir Ionescu

Producătorii din industria auto din România au format un grup care lucrează pentru implementarea unui proiect privind producţia în România de ventilatoare mecanice necesare sistemului… Mai mult

Stiri

INACO: Ghidul surselor de finanțare pentru companii în timpul crizei Covid-19

Vladimir Ionescu

Un sondaj Best Jobs arată că peste 50% dintre angajatorii români au planuri să își continue afacerile, în ciuda agravării pandemiei de coronavirus. În acest… Mai mult

Stiri

Bilanț: 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 pe teritoriul României

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore (vineri-sâmbătă), 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 au fost identificate la nivel național, se arată în comunicatul transmis… Mai mult

Stiri

PSD, atac la ministrul Finanțelor: De amânarea ratelor beneficiază doar băncile. Florin Cîțu: Într-o economie nu există nimic gratuit

Razvan Diaconu

PSD consideră că băncile sunt avantajate de către ordonanţa de urgentă privind amânarea ratelor cu până la nouă luni, adoptată joi de Guvern. Social-democrații susțin… Mai mult

Europa

Cum a ajuns New York centrul infectărilor cu coronavirus din SUA

Vladimir Ionescu

Aproape jumătate dintre cazurile confirmate de Covid-19 din SUA, circa 45.900 vineri, sunt în statul New York. Numărul mare de locuitori (19,5 milioane de persoane),… Mai mult