Cum vede Dragoș Doroș reforma ANAF. ”Problema e că lucrurile se pot oricând întoarce”

de Victor Bratu | 23.6.2016 .

dragos dorosCifrele seci ale statisticilor europene arată că România contabilizează aproape 30% din pierderea totală pe care bugetele statelor Central și Est Europene o înregistrează din cauza TVA necolectat.

Opinia unanimă a specialiștilor este fermă: soluția corectă este aceea de reformă şi de modernizare a administraţiilor financiare.

”România este câștigătoare la recorduri negative” în materie de eficiența fiscalității – spune Dragoș Doroș, președintele ANAF.

Prezent joi la conferința PwC pe tema combaterii evaziunii fiscale cu TVA în statele din Europa Centrală şi de Est, Dragoș Doroș a împărtășit viziunea sa în ceea ce privește reforma instituției pe care o conduce din data de 4 martie 2016.

În cadrul expunerii sale libere privind măsurile de reformă, s-a strecurat cumva și-o temere: Problema e că lucrurile se pot oricând întoarce.

Mult așteptata schimbare de filosofie

Ce se va schimba la ANAF? O întrebare la care, joi, Dragoș Doroș a răspuns pe larg. Președintele ANAF a atins întâi chestiunea de principiu: relația cu contribuabilul onest

”În primul rând, relația cu contribuabilii, felul în care este privit controlul. Avem nevoie de o schimbare de atitudine pentru că dialogul este mult mai productiv decât măsurile punitive. Premisa este bună, știm că mulți contribuabili vor să plătească taxele la timp și cu exactitate. Pentru asta, și noi trebuie să informăm din timp”, afirmă Dragoș Doroș.

Restructurarea internă a început, însă președintele ANAF are în vedere transformarea Fiscului într-o instituție prietenoasă.

”Am făcut primii pași pentru restructurare internă: am centralizat categoria de Mari contribuabili la București și am constituit Direcțiile regionale de gestiune a contribuabililor mijlocii. Acum, ținta este către dialog și predictibilitate în relația cu acești contribuabili mari și mijlocii. Pentru contribuabilii mici trebuie să împingem pentru proceduri, pentru clarificare, astfel încât toți să știe ce au de făcut.”

O analiză de risc corectă ar duce controalele către adevărata evaziune

Dragoș Doroș insistă și pentru o schimbare a metodologiilor interne: ”Din punctul de vedere al ANAF, trebuie să schimbăm modul în care se face analiza de risc, care trebuie să fie una cât mai exactă. Noi gestionăm aproximativ 1 milion de persoane juridice și 7 milioane de persoane fizice. Analiza de risc trebuie să fie una dinamică, exhaustivă, astfel încât să reușim să mergem direct la țintă. Pare că ne-am concentrat pe arii care nu au adus eficiența colectării.”

Punctul de cotitură pare a fi aproape, președintele ANAF anunțând joi că, în programul cu Banca Mondială, ”suntem pe punctul de a achiziționa softul de gestionare al contribuabililor- într-un orizont de timp relativ scurt, în 2 ani acesta va fi implementat, se vor schimba multe în bine, către o relație normală cu contribuabilul.”

Declarația 088 – un barometru al capacității de comunicare a statului

Președintele ANAF s-a referit pe larg și la problemele create de forma originală a Declarației 088, oferind în premieră și o explicație a faptului că Fiscul a cerut contribuabililor documente pe care le dețin alte instituții ale statului, sau chiar el însuși.

Răspunsul scurt: ”pentru că sistemele informatice ale statului sunt în schimbare”. Din spatele formulei diplomatice se întrezărește realitatea nerostită- sisteme informatice incompatibile sau birocrați ce nu comunică.

După cum a explicat Dragoș Doroș, această declarație este foarte importantă- ”așa aflăm cine vrea să plătească taxe și cine nu”– și va avea o formă simplificată de la 1 iulie 2016.

Va exista însă, asigură Dragoș Doroș, o schimbare de abordare în ceea ce privește contribuabilii deja înregistrați ca plătitori de TVA: ”asupra acestora va exista o analiză continuă și numai dacă observăm lucruri ciudate, schimbări de comportament fiscal, îi vom chema pentru clarificări.”

”În esență, intenția noastră este să punem toți- și Fisc, și contribuabili- toate cărțile pe masă și să colaborăm. Să mergem acolo unde e important. Vrem să mergem pe prevenție, vrem să orientăm controalele către zonele de risc, nu către contribuabilii corecți.” afirmă Doroș.

Publicat la data de 23.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Iulian Soare

O problemă care se cronicizează: România are una dintre cele mai ridicate instabilități guvernamentale

România are gradul cel mai mare de instabilitate ministerială, urmată la mare distanţă de Polonia şi Italia, relevă o analiză a Centrului pentru promovarea...Citeste mai departe »

Marin Pana

România și ponderea specialiştilor în tehnologia informaţiei

La nivelul UE, nu mai puţin de 8,2 milioane persoane au fost angajate în anul 2016 ca specialişti în Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţii (ICT,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Banca Mondială / Trend nou – ”orașele magnet”: numărul românilor care doresc să emigreze, mai mic decât al celor care vor să se mute în altă localitate din țară

Aproximativ 3,6 milioane de români cu rezidența în țară intenționează să se mute în următorii cinci ani, potrivit unui sondaj prezentat în raportul “Orașe-magnet,...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Maximele istorice ale burselor: Între jocul QE al marilor bănci centrale și fragilitatea creșterii economice globale

Deciziiile marilor bănci centrale ale lumii privind infuziile de lichidități și normalizarea regimurilor dobânzii sunt încă mai importante decât rezultatele economiilor, pentru marii jucători...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Analiză Eurasia Group: Pentru reforma UE, priviți Germania, nu Franța

Mujtaba Rahman, specialist al Eurasia Group, analizează ”motoarele” care împing UE spre reformare, considerând că marile decizii vor fi adoptate după alegerile din Germania,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română