Cum vede Dragoș Doroș reforma ANAF. ”Problema e că lucrurile se pot oricând întoarce”

de Victor Bratu | 23.6.2016 .

dragos dorosCifrele seci ale statisticilor europene arată că România contabilizează aproape 30% din pierderea totală pe care bugetele statelor Central și Est Europene o înregistrează din cauza TVA necolectat.

Opinia unanimă a specialiștilor este fermă: soluția corectă este aceea de reformă şi de modernizare a administraţiilor financiare.

”România este câștigătoare la recorduri negative” în materie de eficiența fiscalității – spune Dragoș Doroș, președintele ANAF.

Prezent joi la conferința PwC pe tema combaterii evaziunii fiscale cu TVA în statele din Europa Centrală şi de Est, Dragoș Doroș a împărtășit viziunea sa în ceea ce privește reforma instituției pe care o conduce din data de 4 martie 2016.

În cadrul expunerii sale libere privind măsurile de reformă, s-a strecurat cumva și-o temere: Problema e că lucrurile se pot oricând întoarce.

Mult așteptata schimbare de filosofie

Ce se va schimba la ANAF? O întrebare la care, joi, Dragoș Doroș a răspuns pe larg. Președintele ANAF a atins întâi chestiunea de principiu: relația cu contribuabilul onest

”În primul rând, relația cu contribuabilii, felul în care este privit controlul. Avem nevoie de o schimbare de atitudine pentru că dialogul este mult mai productiv decât măsurile punitive. Premisa este bună, știm că mulți contribuabili vor să plătească taxele la timp și cu exactitate. Pentru asta, și noi trebuie să informăm din timp”, afirmă Dragoș Doroș.

Restructurarea internă a început, însă președintele ANAF are în vedere transformarea Fiscului într-o instituție prietenoasă.

”Am făcut primii pași pentru restructurare internă: am centralizat categoria de Mari contribuabili la București și am constituit Direcțiile regionale de gestiune a contribuabililor mijlocii. Acum, ținta este către dialog și predictibilitate în relația cu acești contribuabili mari și mijlocii. Pentru contribuabilii mici trebuie să împingem pentru proceduri, pentru clarificare, astfel încât toți să știe ce au de făcut.”

O analiză de risc corectă ar duce controalele către adevărata evaziune

Dragoș Doroș insistă și pentru o schimbare a metodologiilor interne: ”Din punctul de vedere al ANAF, trebuie să schimbăm modul în care se face analiza de risc, care trebuie să fie una cât mai exactă. Noi gestionăm aproximativ 1 milion de persoane juridice și 7 milioane de persoane fizice. Analiza de risc trebuie să fie una dinamică, exhaustivă, astfel încât să reușim să mergem direct la țintă. Pare că ne-am concentrat pe arii care nu au adus eficiența colectării.”

Punctul de cotitură pare a fi aproape, președintele ANAF anunțând joi că, în programul cu Banca Mondială, ”suntem pe punctul de a achiziționa softul de gestionare al contribuabililor- într-un orizont de timp relativ scurt, în 2 ani acesta va fi implementat, se vor schimba multe în bine, către o relație normală cu contribuabilul.”

Declarația 088 – un barometru al capacității de comunicare a statului

Președintele ANAF s-a referit pe larg și la problemele create de forma originală a Declarației 088, oferind în premieră și o explicație a faptului că Fiscul a cerut contribuabililor documente pe care le dețin alte instituții ale statului, sau chiar el însuși.

Răspunsul scurt: ”pentru că sistemele informatice ale statului sunt în schimbare”. Din spatele formulei diplomatice se întrezărește realitatea nerostită- sisteme informatice incompatibile sau birocrați ce nu comunică.

După cum a explicat Dragoș Doroș, această declarație este foarte importantă- ”așa aflăm cine vrea să plătească taxe și cine nu”– și va avea o formă simplificată de la 1 iulie 2016.

Va exista însă, asigură Dragoș Doroș, o schimbare de abordare în ceea ce privește contribuabilii deja înregistrați ca plătitori de TVA: ”asupra acestora va exista o analiză continuă și numai dacă observăm lucruri ciudate, schimbări de comportament fiscal, îi vom chema pentru clarificări.”

”În esență, intenția noastră este să punem toți- și Fisc, și contribuabili- toate cărțile pe masă și să colaborăm. Să mergem acolo unde e important. Vrem să mergem pe prevenție, vrem să orientăm controalele către zonele de risc, nu către contribuabilii corecți.” afirmă Doroș.

Publicat la data de 23.6.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Mutarea contribuţiilor: problemele ei ascunse și mitologia oficială

Discuţia privind mutarea contribuţiilor plătite din salariu de la sistemul actual, parţial la angajat şi parţial la angajator, integral pe seama salariatului are conotaţii...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Consultanții: Ministerul Finanțelor ia bani „cu forţa” din sectorul privat, prin stabilirea unui prag al salariului brut. Cheltuielile angajatorilor vor creşte

Planul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) de a  se impune firmelor private „un anumit nivel al salariului brut” este o intruziune discutabilă  în mediul privat,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

The Global Human Capital Report 2017: România, locul 42 din 130, în ceea ce privește dezvoltarea capitalului uman

România ocupă locul 42 din 130 de state la nivel mondial în funcţie de dezvoltarea capitalului uman, potrivit The Global Human Capital Report 2017,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Deficitul de cont curent la 7 luni, în creştere cu 63%. Semnalele de atenţionare se accentuează

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primele şapte luni ale anului în curs un deficit de 3.631 milioane euro, rezultat cu...Citeste mai departe »

Marin Pana

Rectificarea: ”pozitivă” sau ”negativă” e, de fapt, NEGATIVĂ PENTRU NOI

Rectificarea bugetului 2017 a ajuns prilej de bancuri, pe sistemul rabinului care le dă dreptate şi guvernanţilor care spun că e pozitivă, şi liberalilor...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română