Cu strategia pe masă, înainte de dezbateri – scenariile care stau la baza Strategiei Energetice a României și câteva condiții esențiale pentru succes

de Victor Bratu | 18.5.2017 .

cursdeguvernare.ro organizează, miercuri, 24 mai 2017, în parteneriat cu Asociația Română a Companiilor de Exploatare și Producție Petrolieră – ROPEPCA, cu România Durabilă și cu academia de studii economice București, conferința  ”Cu strategia pe masă: România în ecuația energetică europeană și impactul asupra industriei. Politicile adecvate”. (Un link-AICI)

În context, esențial este să  descriem baza de plecare a dezbaterilor, iar în acest sens vom publica o serie de materiale legate de principalele capitole ale acestei strategii.

Primul, descrie pe scurt scenariul optim de dezvoltare energetică.

În strategia lucrată de un grup impresionant de specialiști și pusă în dezbatere publică în noiembrie 2016, nouă sunt scenariile principale care compun Strategia Energetică.

Indiferent de scenariul care se va aplica în viitor, implementarea cu succes a Strategiei Energetice depinde de câțiva factori interni esențiali, egali ca importanță.

Condiții esențiale pentru implementare

În primul rând, în plan teoretic, un principiu important este emis chiar la începutul documentului: ”Realizarea obiectivelor strategice în orizontul anului 2030 presupune o ancorare riguroasă în realitatea sectorului energetic, cu o bună înțelegere a contextului internațional și a tendințelor de ordin tehnologic, economic și geopolitic.”

În al doilea rând, în funcție de scenariul de dezvoltare, efortul investițional de modernizare a sectorului energetic românesc necesită între 15 și 30 mld € până în 2030. În scenariul optim, prezentat mai jos, necesarul de investiții totale este estimat la circa 25 mld €.

În al treilea rând, un obiectiv de guvernanță este neutralitatea statului față de companiile din sectorul energetic, indiferent de acționariatul acestora. Coerența instituțională, dublată de competență profesională și transparență, trebuie să fie fundamentale.

În al patrulea rând, în special în sectorul hidrocarburilor, claritatea și stabilitatea fiscalității constituie un element esențial pentru realizarea investițiilor în marile proiecte, cu orizont de dezvoltare de ordinul deceniilor.

Viziunea europeană…

Strategia Energetică a României este construită, previzibil, pe baza politicilor europene în materie. În consecință, scenariul central propus de document ține cont de politicile care vizează atingerea țintelor UE pentru 2030.

Grupul care a lucrat strategia a luat în considerare ipoteza că Uniunea nu va impune ținte naționale obligatorii, dar per total în 2030 vor trebui atinse următoarele ținte:

  • Reducerea cu 40% a emisiilor totale de gaze cu efect de seră până în 2030 față de 1990
  • Reducere cu 43% a emisiilor în sectorul ETS (sistemul de tranzacționare a emisiilor de gaze cu efect de seră în UE) până în 2030 față de 2005
  • Reducerea cu 30% a emisiilor non-ETS după 2005
  • Reducerea cu 27% a consumului de energie primară, față de proiecția din cadrul scenariului de referință aferent modelului PRIMES 2007 al CE (suita de modele utilizate în modelarea cantitativă)
  • Creșterea cu 27% a ponderii surselor regenerabile în consumul brut final de energie, la nivel european
  • Reducerea cu 80% a emisiilor totale de gaze cu efect de seră până în 2050, comparativ cu 1990.

…și componenta românească

În aceste condiții, scenariul optim în cadrul căruia se va implementa Satrategia Energetică pleacă de la premisa că la nivel național nu vor fi implementate politici suplimentare după 2030, cu excepția reglementărilor și standardelor impuse la nivel coletiv în UE.

Cărbune- un nou grup la Rovinari

Pentru atingerea obiectivelor europene au în vedere că un nou grup cu parametri supra-critici de lignit, de 600 MW, este construit la Rovinari, operabil până în 2025.

Conform legislației UE, noua instalație trebuie să poată funcționa conectată la o capacitate de captare și stocare de carbon (CCS-ready). Se presupune că echipamentul de captare a carbonului (tehnologia post-combustie) este construit ulterior, permițând grupului să funcționeze ca o instalație completă de CSC începând cu 2035.

Scopul adăugării capacității CSC este acela de a menține rate ridicate de funcționare ale grupului, chiar atunci când prețurile cresc în sistemul european de tranzacționare a emisiilor de gaze cu efect de seră. Noul grup este menit să înlocuiască capacitatea vechilor unităților de lignit, aflate în proces de dezafectare.

Datelor estimate de dezafectare au fost furnizate de către Ministerul Energiei la nivelul fiecărui grup pe lignit și cărbune în parte, inclusiv numărul maxim de ore de funcționare rămase înainte de dezafectare.

Termo- sistemul moare dar nu se predă

Se presupune că, în scenariul optim, condițiile financiare din România permit o aliniere în preajma mediei de cost mediu ponderat al capitalului în UE pentru investiții în sistemul de alimentare centralizată cu energie termică în 2025.

În ceea ce privește termoficarea, se presupune că investiția în sistemul de alimentare centralizată cu energie termică permite o evoluție a utilizatorilor de termoficare centralizată aproapiată de Directiva privind Eficiența Energetică.

De asemenea, a fost verificat dacă investițiile în noi unități pe gaze naturale echipate cu tehnologie de cogenerare au o capacitate totală rezonabilă, așa cum este necesar pentru înlocuirea unităților vechi de gaz, care deservesc termoficarea orașelor.

Pentru aceasta, modelul presupune proiecte de investiții în centrale de cogenerare cu gaz de dimensiuni mici și mijlocii.

Acest lucru asigură că, deși modelul nu are nici o reprezentare spațială a locației, planul de investiții pentru centralele de cogenerare pe gaz este rezonabil, în concordanță cu cerințele de termoficare ale orașelor.

Gaze- miza ascunsă în Marea Neagră

Scenariul mai presupune că vor fi depuse  eforturi pentru realizarea tuturor condițiilor necesare în vederea exploatării noilor câmpuri de gaze din Marea Neagră înainte de 2025.

Proiectul de la Tarnița rămâne în ceață

În cadrul analizei de senzitivitate, a fost verificat dacă capacitatea de pompaj totală și costurile, așa cum rezultă din proiecțiile scenariului optim, se potrivesc în totalitate (pe întreaga perioadă de proiecție), pentru capacitatea de pompare a proiectului Tarnița-Lăpușești, chiar dacă scenariul nu include în mod explicit acest proiect.

Publicat la data de 18.5.2017 .

Un raspuns

  1. Caliman I.Eugen
    19.5.2017, 6:21 pm

    1.In al cincelea rind, strategia energetica trebuie conexata cu un “proiect national de industrializare”, care va da indicii asupra necesarului de energie (pe grupe), putind fi apoi evaluate si realizate investitiile si mentenanta sistemelor energetice.De unde altfel, cele 25 – 30 de miliarde de Euro pentru realizarea strategiei energetice?
    2.Investitiile energetice sint productive pe termen lung si foarte lung, iar evolutia “industriei si economiei (straine) din Romania” nu poate fi luata (pe aceste termene) ca baza/indiciu pentru stabilirea necesarului investitiilor, deoarece nu exista nici un control national asupra stabilitatii lor.Numai PROIECTUL DE INDUSTRIALIZARE a tarii poate constitui factor de “stabilizare” pentru “economia si industria straina”.Acest proiect va crea treptat si “economia si industria nationala” (azi inexistenta) – care va deveni baza durabila de realizare si mentenanta a domeniului energetic.
    3.Daca strategia energetica este (potential) realizabila pe termen scurt (un an, doi) – industrializarea a carui avint devine semnificativ la cca. 2 ani de la implementarea proiectului – este factorul fundamental/cert de sustinere financiara si materiala a strategiei pe urmatorii ani.Odata pornit procesul de industrializare, acesta se autosustine dupa regula “bulgarelui de zapada”, astfel ca dupa 8 – 10 ani, Romania patrunde in zona normalitatii cu intreg domeniul energetic din tara.
    4.Intrebarea (intrebarilor) este – daca conexarea celor doua “proiecte” nationale (fiindca si strategia energetica DEVINE astfel “proiect NATIONAL”) – incurca sau din contra simplifica abordarea si solutionarea celui energetic.Raspunsul trebuie sa plece de la “principiul” economic fundamental al structurilor sistemice (social-economice): orice proiect de dezvoltare economica si industriala este “motor de tractare si sustinere logistica, materiala, economica si financiara”, care da oricarui proiect pe domeniu directie corecta, logica tehnica si sustenabilitate generala.
    5. Proiectul de industrializare exista, este operational, fiind deja oferit guvernului Gindeanu-Dragnea (in febr. 2017), care poate (usor) reveni la REFUZUL evaluarii si promovarii lui!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Speranța de muncă: România – locul 25 în UE 28. De ce

România se află pe locul 25 între cele 28 de state din UE în ceea ce priveşte speranţa de ani de muncă pe parcursul...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Cererea mare și inflația impun creșterea dobânzilor. Efectele asupra economiei

Creșterea dobânzii la credite din ultima perioadă o urmărește pe cea a presiunilor inflaționiste, dar și pe cea a cererii de credite, potrivit analiștilor...Citeste mai departe »

Marin Pana

Mutarea contribuţiilor: problemele ei ascunse și mitologia oficială

Discuţia privind mutarea contribuţiilor plătite din salariu de la sistemul actual, parţial la angajat şi parţial la angajator, integral pe seama salariatului are conotaţii...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Consultanții: Ministerul Finanțelor ia bani „cu forţa” din sectorul privat, prin stabilirea unui prag al salariului brut. Cheltuielile angajatorilor vor creşte

Planul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) de a  se impune firmelor private „un anumit nivel al salariului brut” este o intruziune discutabilă  în mediul privat,...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

The Global Human Capital Report 2017: România, locul 42 din 130, în ceea ce privește dezvoltarea capitalului uman

România ocupă locul 42 din 130 de state la nivel mondial în funcţie de dezvoltarea capitalului uman, potrivit The Global Human Capital Report 2017,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română