La obiect

Câteva calcule: modificările salariale pe 2018. Realitate, impresii, realitate

Mutarea (până la urmă și aceea incompletă ) contribuţiilor de la angajator la angajat, modificarea cotelor de taxare a muncii şi reducerea impozitului pe venit… Mai mult

08.02.2018

La obiect

Legea ”creșterii salariilor” a devenit scandal național: mediul privat și categorii întregi de bugetari sunt în aceeași oală cu administrația derutată

Agitația ultimelor două zile arată că, pe măsură ce se apropie virarea primelor salarii rezultate din “revoluția fiscală” a PSD – ALDE, haosul din administrație… Mai mult

07.02.2018

Evenimentul

UE își asumă aderarea ţărilor din Balcanii de Vest – strategia și calendarul. Republica Moldova a ratat trenul

Şase ţări grupate în Balcanii de Vest, Serbia, Muntenegru, Macedonia, Bosnia şi Herţegovina. Albania şi Kosovo, au primit undă verde pentru începerea procesului de aderarea… Mai mult

07.02.2018

La obiect

Riscurile vin din politica fiscală și din cea de venituri: Argumentele și țintele BNR la creșterea dobânzii de referință

Riscurile și incertitudinile care au dus la majorarea dobânzii de politică monetară „provin în principal din conduita politicii fiscale și a celei de venituri, din… Mai mult

07.02.2018

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

de Cristian Diaconescu 11.6.2017

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat se poate de normal in contextul relatiilor romano-americane.

Exagerarile, fie in sensul amplificarii semnificatiilor acestei vizite sau al negarii importantei prezentei Presedintelui roman la Washington, nu au legatura cu realitatea dialogului diplomatic.

In primul rand, cei care pornind de la informatiile publice trag concluzii clare, definitive si mai ales dramatice sunt naivi.

Din dialogul efectiv, inclusiv temele pentru viitor, apar public doar cateva semnale. Cam 20 %  din ce se discuta si daca stii sa citesti printre randuri.

1. Este cat se poate de semnificativ faptul ca s-a realizat aceasta vizita, la cel mai inalt nivel, in SUA : ”De ce România, de ce acum?”

Prezenta Presedintelui Romaniei in SUA a facut obiectul analizei in marile capitale ale lumii. “De ce Romania, de ce acum, ce doreste Presedintele Trump sa comunice ?”

Felicitari celor care au organizat vizita, deoarece lista de asteptare la Casa Alba este enorma iar unele intalniri cu seful Administratiei americane se programeaza chiar si in ultimile  luni de mandat la Casa Alba.

Deoarece, la nivel global, dialogul diplomatic este tot mai pragmatic, iar relatiile internationale se desfasoara foarte rapid, liderii lumii folosesc tot mai intens cadrul multilateral pentru a rezolva probleme punctuale. Cu atat mai mult cand este vorba de SUA, partener cautat de practic intreaga comunitate internationala.

2. Reconfirmarea importantei Parteneriatului Strategic: eram chiar atât de siguri că noua aAdministrație se va implica la fel? .

Da, pentru Romania este evidenta semnificatia profunda a acestui proiect strategic: dar pana la declaratiile formale ale partii americane, in prezenta delegatiei romane, eram, oare, chiar asa de siguri ca noua Administratie va continua sa se implice in acest cadru de cooperare?!.

Declaratia Comuna privind Parteneriatul Strategic intre Romania si SUA a fost semnata la 13 septembri 2011 in contextul intalnirii de la Washington intre Presedintele Traian Basescu si Barack Obama. Tot atunci s-a decis si amplasarea sistemului anti-racheta in Romania.

Presedintele Trump, asa cum a anuntat in campania electorala, a initiat un proces decizional prin care noua Administratie s-a detasat cat mai categoric posibil de toate angajamentele, mai ales cele externe, asumate de fosta Administratie.

Deci, o re-confirmare a  Parteneriatului Strategic era esentiala inclusiv cu valoare de semnal pentru Romania si regiunea in care ne aflam.

Nu trebuie uitat ca in cadrul Parteneriatului sunt stabilite, ca domenii de cooperare abordate, pana in 2016, in 5 runde de consultari:

dialogul politic, securitatea, economia, contacte inter-umane, stiinta, tehnologie, cercetare, educatie si cultura, deci practic toate temele pe care un stat preocupat de viitorul sau le doreste a fi angajate in relatiile bilaterale  cu o super-putere.

3. Aceasta intalnire la cel mai inalt nivel s-a realizat in momentul in care ambele parti au constat ca au o viziune comuna privind o serie de interese incepand cu cele de securitate. Este fundamental pentru determinarea SUA de a continua sa angajeze eforturi diplomatice, resurse militare si fonduri in scopul contracacrarii unor riscuri care nu privesc direct si imediat, teritoriul american.

Nationalizarea politicii externe si urmarirea stricta a interesului SUA chiar in ceea ce priveste contributia la NATO nu mai reprezinta nici un secret pentru cei care sunt interesati. Presedintele Trump este categoric in acest sens. Dar in legatura cu Romania “ramane cum s-a stabilit”.

Nu este intamplator faptul ca la conferinta de presa din Rose Garden Presedintele Trump a inceput prin a multumi Romaniei (si era un gest cat se poate de sincer !!) pentru contributia in lupta anti-terorista, prin structurile de informatii dar si pentru participarea militara, foarte profesionista, la “coalitiile de vointa ” in Afganistan, Iraq sau Balcani.

Concretizarea acestui dialog va fi inteles in timp, dar este evident ca si noua Administratie pastreaza aceasi evaluare pozitiva, responsabila, privind eforturile si pretul platit de  Romania in lupta impotriva amenintarilor la adresa securitatii globale.

4. Garanții de securitate pe termen lung pentru România: desființarea oricărui dubiu față de articolul 5

Este interesant ca in contextul prezentei Presedintelui Romaniei in SUA a fost reiterata mult asteptata confirmare a atasamentului Administratie americane fata de Art V al Tratatului de la Washington. Nici nu se putea altfel.

Summit-ul NATO de la Varsovia a avut cateva concluzii certe si anume ca zona de la Marea Baltica la Marea Neagra este supusa unor riscuri de securitate serioase inclusiv militare datorita politicii impredictibile a Federatiei Ruse; SUA si aliatii si-au asumat revenirea in Europa Centrala si de Est prin trecerea de la faza de contingentare la cea descurajare militara; Romania si Polonia gazduiesc doua comandamente militare esentiale in cadrul acestui proces de re-pozitionare.

Prin sublinierea repetata “Romania-aliat de nadejde al SUA” vorbim de garantii de securitate pe termen lung acordate Romaniei.

S-ar fi putut sa fie altfel ? Bineinteles.

Mai mult din discutia Presedintelui Iohannis cu secretarul de stat Tillerson rezulta ca s-au abordat si aspectele securitatii la Marea Neagra din perspectiva rezervelor de energie. Este, intr-adevar, o tema foarte sensibila si care ar trebui urmarita cu mare atentie.

O concluzie :
Prin actiune, proiect de tara si responsabilitate, Bucurestiul poate maximiza rezultatele acestei vizite in SUA. Nu mai exista scuza schimbarii de politica a SUA, victimizarii, cum s-ar fi inteles altii “peste capul nostru”. Totul depinde de noi pentru a avea o tara sigura si prospera.
In egala masura, prin joc duplicitar, inactiune si lipsa de profesionalism putem distruge totul, dar din vina Bucurestiului…nu a Washington-ului.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.6.2017

2 comentarii

  1. Mihnea Stangescu
    12.6.2017, 3:32 pm

    Corecte observatii care merita facute, mai ales tinand cont de noianul de dezinformari servite la televiziunile de stiri.

    Uitandu-ma la conferinta de presa comuna, as dori sa fac niste observatii personale si sa va invit sa le comentati, daca doriti:

    1. Mi s-a parut ca am sesizat o incercare de pozitionare a presedintelui Iohannis ca un pod de comunicare intre noua administratie americana si UE. O astfel de pozitionare ar fi extrem de inteligenta si oportunista (in sens bun) avand in vedere desfasurarea Brexitului si a politicii interne din UK.

    2. N-am putut sa nu observ perierea reciproca si frecventa: “under your great leadership”, etc. Chiar daca o asemenea abordare din partea noastra era de asteptat avand in vedere narcisismul lui Trump, am fost surprins la un anumit moment sa-l aud pe acesta din urma spunand ca are incredere nominal in presedintele nostru.
    Aceasta abordare mi s-a parut interesanta avand in vedere ca mesajele venite in perioada Obama erau adresate in general institutiilor romane si nu unei persoane in mod particular.
    Este oare ceva neobisnuit aici sau e vorba doar de o excentricitate a d-lui Trump?

    3. Strict lingvistic, am progresat fata de presedintii anteriori, insa din nefericire nici domnul Iohannis nu stapaneste un vocabular extins sau expresii idiomatice ale limbii engleze. Totusi, parca a fost altfel decat “za madar end za fadar”

    4. Domnul Iohannis a cam evitat sa raspunda la intrebarile jurnalistilor americani.

    Mi-ar fi placut ca, atunci cand a fost intrebat de corectitudinea faptului ca nu am contribuit cu 2% in anii precedenti, sa raspunda sincer ca pentru Romania, o contributie de 2% la aparare in contextul in care avem atatea lipsuri si un PIB per capita atat de mic, e un efort financiar. Dar este un efort pe care-l facem pentru a fi niste parteneri corecti.

    La intrebarea legata de amestecul Rusiei in alegeri, mi-ar fi placut un raspuns mai curajos, chiar si in prezenta dlui Trump. In opinia mea mi se pare mult mai afectata credibilitatea alegerilor din USA decat rezultatul acestora. De aceea cred ca aceasta este tinta reala a lui Putin si mai putin rezultatul direct (am vazut multe materiale care sugereaza o ura personala a dlui Putin fata de dna Clinton sau care o prezinta pe aceasta drept o figura de care Rusia se teme, insa raman profund neconvins, mai ales ca sub administratia Obama Putin a cam facut ce a dorit el).

    Macar se merita sa dam un raspuns diplomatic clasic de tipul “avem incredere ca institutiile americane vor elucida aceasta problema”

    • George
      14.6.2017, 7:15 am

      Cam stângescu vedeți problemele, iar expresia “mi-ar fi placut” arata dezacordul dvs fata de cele exprimate în articol, fără a spune concret cum “v-ar place”.
      Poate pe viitor!

Lăsați un comentariu


Europa

Franța extinde planul de protejare a companiilor strategice în fața investițiilor străine

Iulian Soare

Premierul francez Edouard Philippe a prezentat un plan de măsuri pentru protecţia companiilor strategice, subliniind însă că Parisul se opune în continuare protecţionismului. Planul reprezintă… Mai mult

Europa

Ministrul german de Externe susține reducerea sancțiunilor împotriva Rusiei. Condiția – să existe progrese în chestiunea Ucraina

Iulian Soare

Sigmar Gabriel (foto), ministrul german de Externe, a declarat, sâmbătă, că susţine reducerea sancţiunilor impuse Rusiei, dacă în estul Ucrainei va fi implementat un acord… Mai mult

Europa

Nord Stream 2, subiectul pe care cancelarul Merkel și premierul polonez și-au exprimat pozițiile divergente

Iulian Soare

Migrația și Nord Stream 2 sunt subiectele pe care cancelarul german Angela Merkel și premierul polonez Mateusz Morawiecki au recunoscut că au “diferenţe de abordare”,… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, prima vizită la Bruxelles, săptămâna viitoare. “Vom accentua dimensiunea europeană a guvernării”

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă va avea, săptămâna viitoare, la Bruxelles, întâlniri cu o serie de lideri europeni, printre care preşedintele Comisiei Europene – Jean Claude Juncker,… Mai mult

Stiri

UPDATE / Ancheta în cazul polițistului pedofil: 18 șefi l-ar fi protejat

UPDATE: Chestorul Bogdan Despescu, demis din funcția de șef al IGPR după dezvăluirile refritoare la polițistul acuzat de pedofilie, susţine că raportul Corpului de Control… Mai mult

Stiri

Justiția SUA a inculpat 13 cetățeni ruși pentru conspirație, în chestiunea alegerilor prezidențiale din 2016

Iulian Soare

Departamentul de Justiţie al Statelor Unite a inculpat, vineri, 13 cetăţeni ruşi şi trei organizaţii din Rusia acuzate că au interferat în alegerile prezidenţiale americane… Mai mult

Europa

Președintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Bundestag cere UE să nu suspende MCV-ul și să ia în considerare activarea Articolului 7 în cazul României

Iulian Soare

Președintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Bundestag, Gunther Krichbaum (foto), îi cere președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncler, să nu suspende aplicarea Mecanismului de Cooperare și… Mai mult