La obiect

August 2018 a adus cel mai mic salariu din ultimele şase luni

Câștigul salarial mediu brut pe luna august 2018 a fost de 4.449 lei, cu 1,4% mai mic faţă de cel din luna precedentă, potrivit datelor… Mai mult

09.10.2018

Evenimentul

România și Lituania au pierdut definitiv la CEDO procesul privind închisorile secrete ale CIA. România a crezut că poate închide subiectul cu verdictul Comisiei parlamentare speciale

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a respins marți apelurile depuse de România și Lituania, care au fost condamnate de către instanța europeană pentru participarea la… Mai mult

09.10.2018

La obiect

Deficitul contului curent pâlpâie în roşu pe tabloul de bord

Potrivit datelor publicate de Eurostat, deficitul de cont curent al României a trecut în al doilea trimestru al anului în curs pragul de cinci procente… Mai mult

08.10.2018

Analiză

T2 / Venitul mediu lunar per român a urcat la aproape 1.600 de lei: Modificările în redistribuirea bugetului familiei

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2018 arată că veniturile românilor s-au apropiat de nivelul de 1.600 lei lunar pe persoană. Ele au fost… Mai mult

08.10.2018

Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare. Comisarul european îl contrazice pe ministrul Teodorovici

de Anne-Marie Blajan 16.2.2015

corina cretuMasterplanul pe transporturi este o precondiţie pentru aprobarea programului operaţional de infrastructura mare, a spus comisarul european Corina Creţu luni, într-o conferinţă de presă.

În contextul discuţiilor privind diferite măsuri restante ale României, oficialul european spunea că există o serie de condiţii ex-ante, adică precondiţii, prin care se află şi documentul care prevede strategia de transport a României pentru următorii 30 de ani.

„Aşteptăm ca România să depună varianta oficială finală”, a precizat comisarul Corina Creţu. Afirmaţia acesteia arată faptul că, în ciuda afirmaţiilor oficialilor de la Bucureşti, gândirea comisiei europene nu s-a schimbat odată cu schimbareaechipei de comisari.

În septembrie 2014, purtătorul de cuvânt al comisarului Johannes Hahn, care a gestionat domeniul politicilor regionale înaintea Corinei Creţu, a transmis publicaţiei cursdeguvernare.ro:

„Comisia Europeană reafirmă că aprobarea Master Planului este atributul României, nu al Comisiei. Experţii CE sunt mai degrabă consultanţi ai autorităţilor române pentru realizarea unei strategii naţionale de transport.

Master Planul este o precondiţie pentru adoptarea Programului Operaţional de Transporturi întrucât Master Planul conţine proiectele care pot fi finanţate prin programul operaţional de infrastructură, dar şi alte proiecte de infrastructură care ar putea fi realizate cu bani europeni”, a spus la acea vreme Shirin Wheeler.

O altă gândire la Bucureşti

În schimb, oficialii de la Bucureşti susţin altceva. Într-un interviu acordat cursdeguvernare.ro, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici spunea că “nu este adevărat”, comisia nu condiţionează aprobarea programului de infrastructura mare de masterplan.

Documentul strategic a fost prezentat săptămâna trecută comisiilor de specialitate ale parlamentului, în sedinţă publică, la care a participat şi presa. Ministrul Transporturilor Ioan Rus a spus că este varianta finală care urmează să fie adoptată de guvern. Aşa cum a afirmat şi ministrul Teodorovici, cel mai probabil documentul va fi adoptat de guvern în următoare şedinţă, cel mai probabil miercuri.

„Nu a fost o condiţionare de Masterplan. Comisia ne-a cerut măcar un plan de acţiune să ştie care sunt etapele aprobării masterplanului. Puneţi-l în programul operaţional şi noi îl aprobăm. Nu poţi să finanţezi după aceea, dacă nu finanţezi pe baza masterplanului. Asta înseamnă că, dacă nu îl ai aprobat masterplanul, finanţezi de la bugetul de stat tot şi Comisia nu îşi rambursează absolut nimic”, spunea ministrul Teodorovici pentru cursdeguvernare.ro.

Explicaţia acestuia arată însă că nu potţi finanţa din bani europeni proiectele de infrastructură, dacă nu este agreat de Comisie masterplanul.

Diferite sunt opiniile ministrului român şi ale comisarului european şi în ceea ce priveşte faza în care se află procesul de aprobare a programului operaţional de infrastructura mare. Iar ministrul român culpabiliza modul de lucru al Comisiei şi birocraţia.

„Este însă incredibil cum lucrează Comisia. Noi am dat în iulie programul operaţional la Comisie. În octombrie, la final, au venit primele comentarii. Am încheiat discuţiile cu ei în noiembrie şi nici astăzi nu este dată decizia.

Spune clar, este ready for adoption . Este închisă orice discuţie, e practic adoptat, dar nu e emisă hârtia. (…)Pentru că e partea de birocraţie”, afirmă Eugen Teodorovici.

În schimb, comisarul Corina Creţu a spus luni, întrebată despre această situaţie, că “sunt negocieri la nivelul direcţiei generale cu guvernul României”

“Ştiu că sunt observaţii minore şi aşteptăm să fie depuse, să vedem exact programul atunci când va fi depus la Comisia Europeană în mod oficial”, a afirmat Corina Creţu.

Aprobarea formală a Comisiei pentru POIM depinde de ajustarea cadrului financiar, prin urmare decizia va veni cel mai probabil la mijlocul acestui an.

Artificiile de atragere a banilor europeni  – condiţiile Comisiei ar putea înfrânge optimismul autorităţilor de la Bucureşti

Ministrul Eugen Teodorovici vorbeşte despre articifii de atragere a banilor europeni şi creşterea ratei absorbţiei şi pe ele îşi bazează prognoza optimistă de minim 80%: proiecte retroactive şi fazarea proiectelor.

În privinţa finanţărilor retroactive, oficialul de la Bruxelles spune că „trebuie revăzute toate licitaţiiloe şi toate procedurile, dacă au fost îndeplinite”.

„Practic legislaţia ne permite să preluăm noi toate împrumuturile de la BEI şi BERD, pentru că aceste proiecte porniseră şi cu bani europeni, practic de la început a fost evident că erau îndeplinite condiţiile europene. Dacă vor fi proiecte care nu au fost de la îceput gândite pe fonduri europene, nu cred că vom putea să plătim retroactiv”, a subliniat comisarul.

Atrage astfel atenţia asupra faptului că şanse de a fi decontate retroactiv sunt cele în care sunt implicaţi bani europeni, pe lângă împrumuturi şi buget naţional.

Comisia, susţine Corina Creţu, a preluat împrumuturile din proiectele aprobate până acum, adică 3, în valoare de 360 de milioane de euro: autostrada Arad-Timişoara, centura Constantei şi segmentul din Autostrada Soarelui, Cernavodă-Constanţa.

Corina Creţu suţine că executivul de la Bruxelles nu mai are alte solicitări în acest moment de finanţare retroactivă din partea României.

În privinţa fazării proiectelor, până la 1 martie Comisia va emite un ghid, normele pentru fazare, pentru ce proiecte se pot faza, pentru ca statele membre să ştie exact ce se poate faza şi ce nu, pentru că altfel se vor pierde bani.

Suspendarea plăţilor pe programul de competitivitate – CE aşteaptă rezultatul verificărilor României

Comisarul european spune că, în privinţa plăţilor suspendate pe axa 3 a programului de competitivitate, pe perioada 2007-2013, Comisia asteaptă un răspuns al autorităţilor române pentru a “vedea care sunt măsurile corective în acest sens”.

Comisia a constatat probleme cu achiziţiile publice şi a întrerupt temporar, în 23 decembrie 2014, în urma unui audit şi a dialogului cu autorităţile de la Bucureşti, plăţile pe axa 3 – Tehnologia informației și comunicării – a programului operaţional competitivitate,

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.2.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

După Opinia de la Veneția, Raportul MCV de la Bruxelles

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană va prezenta în raportul MCV (ce va fi publicat pe 13 noiembrie) o analiză detaliată privind modificarea legislației din domeniul justiției. Analiza va… Mai mult

Stiri

Italia anunță formal Comisia Europeană că nu va revizui bugetul pe 2019

Iulian Soare

Guvernul Italiei nu va reveni asupra proiectului de buget pe 2019 chiar dacă este conștientă că acesta încalcă regulile UE. Ministrul italian al Finanțelor, Giovanni… Mai mult

Stiri

Bărbați de Stat: Ministrul Justiției pleacă și el în concediu, în plină criză pe legile Justiției, asemenea Avocatului Poporului

Razvan Diaconu

Tudorel Toader și-a luat patru zile de concediu în această săptămână, în plină criză în justiție după criticile dure transmise vineri de președintele Iohannis pe… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri acuză coaliția de populism: Guvernul mărește salariul minim ca să stoarcă mai mulți bani pentru buget

Vladimir Ionescu

Liderii a două importante organizații ale mediului de afaceri- AOAR și CNIPMMR- acuză intenția guvernamentală de a majora anticipat salariului minim pe economie: este o… Mai mult

Stiri

Președintele cheamă partidele parlamentare la consultări pe legile justiției

Vladimir Ionescu

Administrația Prezidențială a anunțat luni că președintele Klaus Iohannis a invitat miercuri la Cotroceni, pentru consultări pe tema legislației din domeniul justiției, președinții partidelor și… Mai mult

Europa

Alegeri locale în Polonia – PiS, pe primul loc, dar opoziția câștigă din primul tur Varșovia și alte mari orașe

Iulian Soare

Partidul conservator Lege şi Justiţie (PiS), care se află la putere de trei ani în Polonia, a câştigat alegerile locale de duminică cu 32, 3% conform… Mai mult

Stiri

Barometrul industrial: Ușoară revenire a producției și a comenzilor

Vladimir Ionescu

Industria română şi-a revenit, după patru luni de activitate slabă, potrivit Barometrului Industrial publicat luni. Volumul producţiei şi comenzile, inclusiv cele pentru export au crescut,… Mai mult