fbpx

La obiect

De 10 ori mai puțin decât MEDIA europeană: atât cheltuie România pe locuitor pentru prevenția în sănătate. Observații

O analiză publicată de Eurostat a plasat România pe ultimul loc în UE la cheltuielile pe locuitor pentru prevenție în sănătate, cu doar 8 euro… Mai mult

18.01.2021

Digital

Cloud-ul guvernamental – restanța esențială în digitalizarea administrației

Una dintre marile restanțe ale guvernului Orban în materie de digitalizare o reprezintă neadoptarea Legii cloud-ului guvernamental, componentă esențială pentru transformarea digitală a administrației românești.… Mai mult

17.01.2021

Analiză

Lecțiile ieșirii din criza precedentă, pentru criza actuală: istoria corelației PIB – salariu – inflație

În condițiile în care rezultatul economic este în scădere, cazul României anului 2020 (-5% pe primele trei trimestre), se pune problema sursei și a ritmului… Mai mult

17.01.2021

La obiect

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult

15.01.2021

Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare. Comisarul european îl contrazice pe ministrul Teodorovici

de Anne-Marie Blajan 16.2.2015

corina cretuMasterplanul pe transporturi este o precondiţie pentru aprobarea programului operaţional de infrastructura mare, a spus comisarul european Corina Creţu luni, într-o conferinţă de presă.

În contextul discuţiilor privind diferite măsuri restante ale României, oficialul european spunea că există o serie de condiţii ex-ante, adică precondiţii, prin care se află şi documentul care prevede strategia de transport a României pentru următorii 30 de ani.

„Aşteptăm ca România să depună varianta oficială finală”, a precizat comisarul Corina Creţu. Afirmaţia acesteia arată faptul că, în ciuda afirmaţiilor oficialilor de la Bucureşti, gândirea comisiei europene nu s-a schimbat odată cu schimbareaechipei de comisari.

În septembrie 2014, purtătorul de cuvânt al comisarului Johannes Hahn, care a gestionat domeniul politicilor regionale înaintea Corinei Creţu, a transmis publicaţiei cursdeguvernare.ro:

„Comisia Europeană reafirmă că aprobarea Master Planului este atributul României, nu al Comisiei. Experţii CE sunt mai degrabă consultanţi ai autorităţilor române pentru realizarea unei strategii naţionale de transport.

Master Planul este o precondiţie pentru adoptarea Programului Operaţional de Transporturi întrucât Master Planul conţine proiectele care pot fi finanţate prin programul operaţional de infrastructură, dar şi alte proiecte de infrastructură care ar putea fi realizate cu bani europeni”, a spus la acea vreme Shirin Wheeler.

O altă gândire la Bucureşti

În schimb, oficialii de la Bucureşti susţin altceva. Într-un interviu acordat cursdeguvernare.ro, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici spunea că “nu este adevărat”, comisia nu condiţionează aprobarea programului de infrastructura mare de masterplan.

Documentul strategic a fost prezentat săptămâna trecută comisiilor de specialitate ale parlamentului, în sedinţă publică, la care a participat şi presa. Ministrul Transporturilor Ioan Rus a spus că este varianta finală care urmează să fie adoptată de guvern. Aşa cum a afirmat şi ministrul Teodorovici, cel mai probabil documentul va fi adoptat de guvern în următoare şedinţă, cel mai probabil miercuri.

„Nu a fost o condiţionare de Masterplan. Comisia ne-a cerut măcar un plan de acţiune să ştie care sunt etapele aprobării masterplanului. Puneţi-l în programul operaţional şi noi îl aprobăm. Nu poţi să finanţezi după aceea, dacă nu finanţezi pe baza masterplanului. Asta înseamnă că, dacă nu îl ai aprobat masterplanul, finanţezi de la bugetul de stat tot şi Comisia nu îşi rambursează absolut nimic”, spunea ministrul Teodorovici pentru cursdeguvernare.ro.

Explicaţia acestuia arată însă că nu potţi finanţa din bani europeni proiectele de infrastructură, dacă nu este agreat de Comisie masterplanul.

Diferite sunt opiniile ministrului român şi ale comisarului european şi în ceea ce priveşte faza în care se află procesul de aprobare a programului operaţional de infrastructura mare. Iar ministrul român culpabiliza modul de lucru al Comisiei şi birocraţia.

„Este însă incredibil cum lucrează Comisia. Noi am dat în iulie programul operaţional la Comisie. În octombrie, la final, au venit primele comentarii. Am încheiat discuţiile cu ei în noiembrie şi nici astăzi nu este dată decizia.

Spune clar, este ready for adoption . Este închisă orice discuţie, e practic adoptat, dar nu e emisă hârtia. (…)Pentru că e partea de birocraţie”, afirmă Eugen Teodorovici.

În schimb, comisarul Corina Creţu a spus luni, întrebată despre această situaţie, că “sunt negocieri la nivelul direcţiei generale cu guvernul României”

“Ştiu că sunt observaţii minore şi aşteptăm să fie depuse, să vedem exact programul atunci când va fi depus la Comisia Europeană în mod oficial”, a afirmat Corina Creţu.

Aprobarea formală a Comisiei pentru POIM depinde de ajustarea cadrului financiar, prin urmare decizia va veni cel mai probabil la mijlocul acestui an.

Artificiile de atragere a banilor europeni  – condiţiile Comisiei ar putea înfrânge optimismul autorităţilor de la Bucureşti

Ministrul Eugen Teodorovici vorbeşte despre articifii de atragere a banilor europeni şi creşterea ratei absorbţiei şi pe ele îşi bazează prognoza optimistă de minim 80%: proiecte retroactive şi fazarea proiectelor.

În privinţa finanţărilor retroactive, oficialul de la Bruxelles spune că „trebuie revăzute toate licitaţiiloe şi toate procedurile, dacă au fost îndeplinite”.

„Practic legislaţia ne permite să preluăm noi toate împrumuturile de la BEI şi BERD, pentru că aceste proiecte porniseră şi cu bani europeni, practic de la început a fost evident că erau îndeplinite condiţiile europene. Dacă vor fi proiecte care nu au fost de la îceput gândite pe fonduri europene, nu cred că vom putea să plătim retroactiv”, a subliniat comisarul.

Atrage astfel atenţia asupra faptului că şanse de a fi decontate retroactiv sunt cele în care sunt implicaţi bani europeni, pe lângă împrumuturi şi buget naţional.

Comisia, susţine Corina Creţu, a preluat împrumuturile din proiectele aprobate până acum, adică 3, în valoare de 360 de milioane de euro: autostrada Arad-Timişoara, centura Constantei şi segmentul din Autostrada Soarelui, Cernavodă-Constanţa.

Corina Creţu suţine că executivul de la Bruxelles nu mai are alte solicitări în acest moment de finanţare retroactivă din partea României.

În privinţa fazării proiectelor, până la 1 martie Comisia va emite un ghid, normele pentru fazare, pentru ce proiecte se pot faza, pentru ca statele membre să ştie exact ce se poate faza şi ce nu, pentru că altfel se vor pierde bani.

Suspendarea plăţilor pe programul de competitivitate – CE aşteaptă rezultatul verificărilor României

Comisarul european spune că, în privinţa plăţilor suspendate pe axa 3 a programului de competitivitate, pe perioada 2007-2013, Comisia asteaptă un răspuns al autorităţilor române pentru a “vedea care sunt măsurile corective în acest sens”.

Comisia a constatat probleme cu achiziţiile publice şi a întrerupt temporar, în 23 decembrie 2014, în urma unui audit şi a dialogului cu autorităţile de la Bucureşti, plăţile pe axa 3 – Tehnologia informației și comunicării – a programului operaţional competitivitate,

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.2.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Românii au plasat net 311 mil. lei în fondurile mutuale cu expunere pe acțiuni în 2020. Retragerile nete totale au depășit 3 miliarde

Adrian N Ionescu

Subscrierile în cele 83 de fonduri mutuale românești au fost mai mici cu peste 3,1 miliarde de lei decât retragerile, în anul 2020, potrivit datelor… Mai mult

Stiri

Ministrul Ghinea: Fără bani europeni pentru centrele de vaccinare care i-au separat pe „esențiali” de restul populației

Vladimir Ionescu

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a anunțat miercuri că niciun centru de vaccinare care a creat separație între  „esențiali” și restul cetățenilor nu… Mai mult

Europa

Vladimir Putin, la Forumul Davos: Prelungirea tratatului New START, ”un pas în direcția bună”

Vladimir Ionescu

Preşedintele rus a salutat miercuri prelungirea tratatului New START de limitare a arsenalelor nucleare rus şi american, însă a estimat că securitatea globală rămâne ameninţată… Mai mult

Stiri

Ministrul Sănătății acuză că 30% din centrele de vaccinare sunt cu circuit închis pentru instituțiile de forță și anunță sancțiuni pentru cei care sar peste rând

Razvan Diaconu

Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a declarat miercuri că a discutat cu premierul Florin Cîțu despre eventuala introducere a unor sancțiuni împotriva celor care sar rândul… Mai mult

Europa

Angela Merkel la Forumul Davos: Europa nu trebuie să aleagă un aliat între SUA și China

Adrian N Ionescu

Cancelarul german Angela Merkel respinge propunerile ca Europa să aleagă între Statele Unite și China, arătându-se astfel mai degrabă în acord cu ideile despre multilateralism… Mai mult

Stiri

Primarul Mihai Chirica, trimis în judecată pentru un abuz în serviciu ce ar fi fost săvârșit în 2013

Vladimir Ionescu

Primarul Iașului, Mihai Chirica, a fost trimis în judecată pentru infracțiunea de abuz în serviciu, a anunțat miercuri Parchetul de pe lângă Judecătoria Iași. Faptele… Mai mult

Stiri

Românii au încheiat anul 2020 cu peste 88,16 mld. lei în buzunare și cu peste 249 mld. lei în conturile curente – raport BNR

Adrian N Ionescu

Masa monetară M1 (în sens restrâns) a crescut cu 21,9% în 2020, până la mai mult de 337,5 miliarde de lei în decembrie, din care… Mai mult