fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Articol recomandat de UiPath Romania

Pasul decisiv: de la digitalizare, la automatizarea proceselor de lucru și a serviciilor publice. Capitol nou în Planul Național de Relansare și Reziliență

Planul Național de Relansare și Reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe în următorii ani conține un capitol special dedicat proiectelor de transformare/tranziție digitală… Mai mult

14.09.2020

Europa

Bugetul multianual al UE – stadiul negocierilor: Parlamentul cere 110 miliarde în plus, Consiliul cere detalii despre noile taxe, rebate-urile se plătesc cu granturi

Negociatorii europeni se grăbesc să stabilească ultimele detalii legate de următorul Cadru Fianciar Multianual, cu obiectivul ca primii bani ai noului buget multianual să fie… Mai mult

13.09.2020

La obiect

T2 2020 – puterea de cumpărare a pensiilor majorată cu 13,4% față de același trimestru al anului trecut

În al doilea trimestru din 2020, pensia medie lunară a fost de 1.436 lei, cu 13 lei peste valoare consemnată în trimestrul precedent (+0,9%). Ajustată… Mai mult

13.09.2020

Chestiunea

Megaplanul de dezvoltare a infrastructurii – megaafacere pentru vecini: România trebuie să importe 1,8 milioane de tone de bitum

Marele plan de relansare a României pentru următorul deceniu pune în centru investițiilor infrastructura de transport, cu o alocare de 60% din suma totală. Pe… Mai mult

13.09.2020

Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare. Comisarul european îl contrazice pe ministrul Teodorovici

de Anne-Marie Blajan 16.2.2015

corina cretuMasterplanul pe transporturi este o precondiţie pentru aprobarea programului operaţional de infrastructura mare, a spus comisarul european Corina Creţu luni, într-o conferinţă de presă.

În contextul discuţiilor privind diferite măsuri restante ale României, oficialul european spunea că există o serie de condiţii ex-ante, adică precondiţii, prin care se află şi documentul care prevede strategia de transport a României pentru următorii 30 de ani.

„Aşteptăm ca România să depună varianta oficială finală”, a precizat comisarul Corina Creţu. Afirmaţia acesteia arată faptul că, în ciuda afirmaţiilor oficialilor de la Bucureşti, gândirea comisiei europene nu s-a schimbat odată cu schimbareaechipei de comisari.

În septembrie 2014, purtătorul de cuvânt al comisarului Johannes Hahn, care a gestionat domeniul politicilor regionale înaintea Corinei Creţu, a transmis publicaţiei cursdeguvernare.ro:

„Comisia Europeană reafirmă că aprobarea Master Planului este atributul României, nu al Comisiei. Experţii CE sunt mai degrabă consultanţi ai autorităţilor române pentru realizarea unei strategii naţionale de transport.

Master Planul este o precondiţie pentru adoptarea Programului Operaţional de Transporturi întrucât Master Planul conţine proiectele care pot fi finanţate prin programul operaţional de infrastructură, dar şi alte proiecte de infrastructură care ar putea fi realizate cu bani europeni”, a spus la acea vreme Shirin Wheeler.

O altă gândire la Bucureşti

În schimb, oficialii de la Bucureşti susţin altceva. Într-un interviu acordat cursdeguvernare.ro, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici spunea că “nu este adevărat”, comisia nu condiţionează aprobarea programului de infrastructura mare de masterplan.

Documentul strategic a fost prezentat săptămâna trecută comisiilor de specialitate ale parlamentului, în sedinţă publică, la care a participat şi presa. Ministrul Transporturilor Ioan Rus a spus că este varianta finală care urmează să fie adoptată de guvern. Aşa cum a afirmat şi ministrul Teodorovici, cel mai probabil documentul va fi adoptat de guvern în următoare şedinţă, cel mai probabil miercuri.

„Nu a fost o condiţionare de Masterplan. Comisia ne-a cerut măcar un plan de acţiune să ştie care sunt etapele aprobării masterplanului. Puneţi-l în programul operaţional şi noi îl aprobăm. Nu poţi să finanţezi după aceea, dacă nu finanţezi pe baza masterplanului. Asta înseamnă că, dacă nu îl ai aprobat masterplanul, finanţezi de la bugetul de stat tot şi Comisia nu îşi rambursează absolut nimic”, spunea ministrul Teodorovici pentru cursdeguvernare.ro.

Explicaţia acestuia arată însă că nu potţi finanţa din bani europeni proiectele de infrastructură, dacă nu este agreat de Comisie masterplanul.

Diferite sunt opiniile ministrului român şi ale comisarului european şi în ceea ce priveşte faza în care se află procesul de aprobare a programului operaţional de infrastructura mare. Iar ministrul român culpabiliza modul de lucru al Comisiei şi birocraţia.

„Este însă incredibil cum lucrează Comisia. Noi am dat în iulie programul operaţional la Comisie. În octombrie, la final, au venit primele comentarii. Am încheiat discuţiile cu ei în noiembrie şi nici astăzi nu este dată decizia.

Spune clar, este ready for adoption . Este închisă orice discuţie, e practic adoptat, dar nu e emisă hârtia. (…)Pentru că e partea de birocraţie”, afirmă Eugen Teodorovici.

În schimb, comisarul Corina Creţu a spus luni, întrebată despre această situaţie, că “sunt negocieri la nivelul direcţiei generale cu guvernul României”

“Ştiu că sunt observaţii minore şi aşteptăm să fie depuse, să vedem exact programul atunci când va fi depus la Comisia Europeană în mod oficial”, a afirmat Corina Creţu.

Aprobarea formală a Comisiei pentru POIM depinde de ajustarea cadrului financiar, prin urmare decizia va veni cel mai probabil la mijlocul acestui an.

Artificiile de atragere a banilor europeni  – condiţiile Comisiei ar putea înfrânge optimismul autorităţilor de la Bucureşti

Ministrul Eugen Teodorovici vorbeşte despre articifii de atragere a banilor europeni şi creşterea ratei absorbţiei şi pe ele îşi bazează prognoza optimistă de minim 80%: proiecte retroactive şi fazarea proiectelor.

În privinţa finanţărilor retroactive, oficialul de la Bruxelles spune că „trebuie revăzute toate licitaţiiloe şi toate procedurile, dacă au fost îndeplinite”.

„Practic legislaţia ne permite să preluăm noi toate împrumuturile de la BEI şi BERD, pentru că aceste proiecte porniseră şi cu bani europeni, practic de la început a fost evident că erau îndeplinite condiţiile europene. Dacă vor fi proiecte care nu au fost de la îceput gândite pe fonduri europene, nu cred că vom putea să plătim retroactiv”, a subliniat comisarul.

Atrage astfel atenţia asupra faptului că şanse de a fi decontate retroactiv sunt cele în care sunt implicaţi bani europeni, pe lângă împrumuturi şi buget naţional.

Comisia, susţine Corina Creţu, a preluat împrumuturile din proiectele aprobate până acum, adică 3, în valoare de 360 de milioane de euro: autostrada Arad-Timişoara, centura Constantei şi segmentul din Autostrada Soarelui, Cernavodă-Constanţa.

Corina Creţu suţine că executivul de la Bruxelles nu mai are alte solicitări în acest moment de finanţare retroactivă din partea României.

În privinţa fazării proiectelor, până la 1 martie Comisia va emite un ghid, normele pentru fazare, pentru ce proiecte se pot faza, pentru ca statele membre să ştie exact ce se poate faza şi ce nu, pentru că altfel se vor pierde bani.

Suspendarea plăţilor pe programul de competitivitate – CE aşteaptă rezultatul verificărilor României

Comisarul european spune că, în privinţa plăţilor suspendate pe axa 3 a programului de competitivitate, pe perioada 2007-2013, Comisia asteaptă un răspuns al autorităţilor române pentru a “vedea care sunt măsurile corective în acest sens”.

Comisia a constatat probleme cu achiziţiile publice şi a întrerupt temporar, în 23 decembrie 2014, în urma unui audit şi a dialogului cu autorităţile de la Bucureşti, plăţile pe axa 3 – Tehnologia informației și comunicării – a programului operaţional competitivitate,

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.2.2015

Lăsați un comentariu


Europa

Comisia Europeană îndeamnă statele membre să grăbească instalarea rețelelor 5G – în special, să nu amâne acordarea frecvențelor

Iulian Soare

Comisia Europeană a publicat vineri o recomandare prin care invită statele membre să impulsioneze investițiile în infrastructura necesară conectivității în bandă largă de foarte mare… Mai mult

Stiri

SUA acuză Hezbollah că a stocat nitrat de amoniu în Europa și cere anchetă transparentă la Beirut

Vladimir Ionescu

SUA au acuzat vineri Hezbollah că şi-a înmulţit “ascunzătorile de nitrat de amoniu” în mai multe ţări europene, părând să sugereze o posibilă legătură între… Mai mult

Stiri

Șefi ai Jandarmeriei, suspectați că și-au adăugat în mod fals ore suplimentare în timpul stării de urgență

Vladimir Ionescu

Șefii Jandarmeriei Române vor fi chemați la DNA, săptămâna viitoare, fiind suspectați că în timpul stării de urgență și-au adăugat în mod fals ore suplimentare… Mai mult

Europa

Oficial ungar: La 1848, saşii s-au aliat cu duşmanii maghiarilor, nu m-am aşteptat la ceva mai bun nici de la Iohannis. Reacția MAE

Razvan Diaconu

Klaus Iohannis a ajuns preşedintele României şi cu ajutorul voturilor maghiarilor din Transilvania, însă nu a întors sprijinul primit, a declarat Árpád János Potápi, secretarul… Mai mult

Europa

Decesul unui bolnav, atribuit unui atac cibernetic – o pacientă a murit în timpul transferului la alt spital

Iulian Soare

Poliția germană a deschis vineri un dosar de omor prin imprudență, după ce o femeie a murit în timpul unui atac cibernetic asupra sistemului informatic… Mai mult

Stiri

Noi definiții oficiale legate de Covid: „Suspect de coronavirus” și „caz probabil”

Vladimir Ionescu

Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) a actualizat vineri terminologia legată de Covid-19, definind sau redefinind sintagme precum „caz suspect”, „caz probabil” și „caz confirmat”.… Mai mult

Stiri

TikTok a contestat în instanță blocarea aplicației în SUA. China amenință cu sancțiuni împotriva companiilor americane

Razvan Diaconu

TikTok şi compania ByteDance Ltd., care deţine această aplicație chineză, au cerut unei instanțe americane să blocheze decizia administraţiei Trump de a interzice canalul de… Mai mult