vineri

26 aprilie, 2024

25 aprilie, 2017

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) „rămâne susținătoarea cotei unice de impunere, care și-a dovedit avantajele în cei 12 ani de existență, prin creșterea încasărilor bugetare, a PIB-ului și a investițiilor străine”.

Totodată CDR își exprimă „preocuparea” că introducerea impozitului pe venitul global (IVG) al gospodăriilor are un rol tranzitoriu spre aplicarea cotelor de impunere progresive, potrivit unui comunicat emis marți.

„Sistemul actual de impunere a condus la fiscalizarea unei părți însemnate a economiei, care în prealabil se păstra în zona „economiei negre” sau „gri”. Totodată, cota unică de impozitare a uşurat povara administrării fiscale, atât pentru contribuabili, cât şi pentru autorităţi, a crescut nivelul de trai”.


Pe de altă parte, CDR semnalează faptul că definiția fiscală a conceptului de „gospodărie”, ca pilon de bază al noului sistem „crește din start complexitatea acestui nou sistem fiscal. Din analiza altor sisteme fiscale (cum este cel american), impunerea se realizează în mod individual și numai opțional (dacă este în beneficiul contribuabilului), la nivel de familie formată din soț, soție și copii”.

Totodată, în documentul de lucru privind modificarea Codului Fiscal primit de la Ministerul Finanțelor, „pot fi observate unele aspecte generatoare de inechitate fiscală (ex. tratamentul fiscal diferit între rezidenți), altele  neconcordante (ex. persoana responsabilă cu îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată a Impozitului pe Venitul Global (IVG) de către gospodărie; termenul de plată a IVG etc.)”.

Sistemul de deduceri aferent proiectului IVG pe gospodărie „nu va putea conduce la fiscalizarea pe scară largă a economiei gri, pentru că aceasta ar presupune o multitudine de măsuri conjugate între ele pentru a spori conformarea voluntară a contribuabililor”.

De asemenea, soluția asistenței acordate de consultanții fiscali suferă din cauza faptului că o mare parte din consultanții fiscali înregistraţi în Registrul Camerei Consultanților Fiscali (5.502, dintre care 4.135 activi) „sunt deja angajați și deci indisponibili pentru a desfășura sarcinile menționate în document”.


În plus, „nu trebuie omisă problematica remunerației consultanților, care se adaugă cheltuielilor generate de implementarea acestui nou sistem fiscal”.

Introducerea IVG va produce un gol de încasare a veniturilor Guvernului, prin eliminarea sistemului de reținere la sursă, a plății lunare a impozitului pe venituri (ex. salarii, dividende, dobânzi etc.), precum și a sistemului de plăți anticipate de impozit (ex. pentru veniturile din activități independende, chirii etc.).

Astfel că schimbarea „va determina o scădere drastică a incasarii veniturilor bugetare în anul 2018 care, raportat la datele anului 2016, cel puțin 4% din PIB”, potrivit comunicatului CDR.

„Suplimentar, schimbarea regulilor jocului într-un interval atât de scurt de timp (mai puțin de un an) va constitui o povară administrativă insurmontabilă pentru ANAF, prin creșterea numărului de persoane supuse impunerii și lipsa unui mecanism clar de colectare”.

Creșterea „artificială” a numărului persoanelor supuse impunerii poate duce la colapsul sistemului informatic al ANAF, care se confruntă deja cu un deficit al arhitecturii hardware – spune CDR.

„În același timp, adaptarea aplicațiilor software la un nou sistem va conduce la cheltuieli suplimentare, având în vedere modificarea sistemelor actuale, definite pe baza cotei unice, în linie cu proiectele finanțate de Banca Mondială în acest sens. Acestor cheltuieli li se adaugă cele cu creșterea gradului de pregătire profesională a organelor fiscale și a nivelului de educare a contribuabililor, în vederea conformării cu noile reguli de impunere”.

În fine, dar „nu în ultimul rând, „prin comparație cu alte sisteme fiscale consacrate, aceste noi elemente pot constitui pași premergători introducerii unui sistem fiscal bazat în fapt pe cote de impunere progresive, pe care CDR nu-l susține”.

„Ungaria, Bulgaria, Estonia, Lituania sau Letonia se bucură în continuare de beneficiile cotei unice, cu sustenabilitate la nivelul încasărilor bugetare. În același timp, țări precum Polonia și Slovacia, care au adoptat cote de impunere progresive, se confruntă cu un regres al creșterii economice în ultimii ani”, mai spune comunicatul CDR.

Coaliția pentru Dezvoltarea României este o inițiativă privată, apolitică, care reunește în total 45 de organizații și membri asociați. Coordonarea Coaliției este asigurată de un Consiliu Director format din președinții și vicepreședinții Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), ai Camerei de Comerț Americane în România (AmCham), ai Camerei de Comerț Franceze în România (CCIFER), ai Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK) și ai Consiliului Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL).

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: