Cifrele care să ne trezească / Cât de mult contează mărimea: Ce fac Cehia, Polonia, Ungaria cu creșterea lor economică mică

de Marin Pana | 21.5.2017 .

România a bifat la finele primului trimestru din 2017 nu doar cea mai mare creştere economică dintre ţările UE ( 5,7% brut şi 5,6% ajustat de Eurostat pentru asigurarea comparabilităţii cu alte state) dar şi prima poziţie la creşterea industrială, cu un fulminant +15,3% brut în martie faţă de luna anterioară (+2,6% în condiţii comparabile, dar tot pe primul loc în UE) şi +10,2% faţă de martie 2016, locul 2 după mult mai mica Estonie (+14,8%).

În principiu, ar fi trebuit să exultăm de bucurie, dacă nu am fi avut simultan şi prima traversare a pragului de 1 miliard de euro deficit comercial lunar iar soldul pe segmentul de bunuri regăsit în balanţa comercială nu ar fi fost de peste 2 miliarde de euro pe primul trimestru al anului.

Ceea ce nu prea se potriveşte cu datele pe care le consemnează colegele noastre de bloc socialist trecute în UE şi care au acelaşi regim valutar de flotare a monedei naţionale, Cehia, Polonia şi Ungaria.

Toate cele 3 state au rezultate cu semnul plus şi nu cu minus, ca noi, în comerţul internaţional cu bunuri şi reuşesc să iasă cu un sold pozitiv în comerţul dintre statele UE. Inclusiv pe baza mărfurilor livrate în România, căreia îi aduc aproximativ aproape jumătate din deficitul deja cronic al schimburilor internaţionale. deficit cu care (din păcate), ne-am obişnuit.

Diferenţa dintre noi şi ei este una de COMPETITIVITATE, de raport optim între calitate şi preţ, criteriu la care continuăm să luăm bătaie sistematic şi să pierdem nu doar pe pieţele externe ci şi pe piaţa internă.

Din păcate, acest fenomen tinde să devină tot mai vizibil pe măsură ce ne cresc veniturile. Explicaţia nu este deloc suprinzătoare, date fiind poziţiile pe care le ocupă economiile cehă ( care are un PIB comparabil cu al nostru ) şi poloneză ( cu un PIB mai mult decât dublu).

Și față în față cu zona euro

Din perspectiva dezideratului nostru de a adera la Zona Euro ( EA 19), ar trebui să reţinem că pe luna martie 2017 această grupare cu monedă unică a înregistrat un excedent de 30,9 miliarde de euro în schimburile de bunuri cu alte state. Ori, Cehia are un excedent de 1,5 miliarde cu Zona Euro iar Polonia figurează pe zero de la începutul acestui an.

Figura de mai jos: Partea pe care o deţin partenerii comerciali ai Zonei Euro în importurile EA 19

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

Mai mult, Cehia şi Polonia figurează pe locurile patru şi cinci în topul importurilor Zonei Euro, după China, SUA şi Marea Britanie, devansând Elveţia (vezi figura), după ce au progresat sistematic şi substanţial în cota de piaţă ocupată de mărfurile lor în Occident. Reamintim faptul că dimensiunea economiei cehe este absolut comparabilă cu cea a României. Dar numai dimensiunea, nu şi COMPETITIVITATEA.

Practic, Cehia și Polonia sunt puternic integrate în Zona Euro şi doar oportunităţile legate de păstrarea propriei politici monetare le ţin în afara ei. Altminteri, nu doar că ar putea să intre când doresc, dar ar fi şi printre cei mai performanţi membri în termeni de competitivitate chiar în zona euro.

De ce nu vor ceilalți să treacă la euro și de ce nu putem noi

De ce nu o fac încă ? Este o întrebare bună pentru ei, dar şi mai bună pentru noi, dacă am şti să luăm aminte şi să ne raportăm la economiile aflate ceva mai înaintea noastră. Economii care, deşi nu ating aceleaşi ritmuri de creştere, nu-şi permit nici atâtea fantezii bugetare. Cel mai important aspect este o convergenţă care se va produce implacabil, fie că vrem sau nu.

Este convergenţa preţurilor, care se vor apropia de media europeană pe măsură ce accesul la mărfuri va fi tot mai facil iar mentalul consumatorilor din est se va acomoda cu stilul de viaţă din vest.

Or, această convergenţă are doar două modalităţi de desfăşurare, în afara Zonei Euro dar cu propria politică monetară sau în interiorul Zonei Euro, fără a mai putea utiliza acest instrument.

Ideală ar fi prima variantă ( pe care au adoptat-o Cehia şi Polonia prin tergiversarea trecerii la euro), care presupune aprecierea discretă dar continuă a monedei naţionale, cu absorbţia în productivitate şi creşterea calităţii mărfurilor a scăderii inerente de competitivitate prin preţ. Dar cu beneficii pe termen lung în puterea de cumpărare şi nivel de trai pentru întreaga populaţie, chiar dacă aceasta nu vede pe moment creşteri nominale spectaculoase de salarii sau pensii.

Până acum, la fel ca Cehia şi Polonia dar cu decalajul de competitivitate care rămâne de recuperat, asta a încercat să facă şi România. Din păcate, însă, indiferent ce performanţe ar obţine economia noastră, tot se găsesc unii să supraliciteze în oferirea de beneficii pe sistemul pielii ursului din pădure.

Întreprindere politică riscantă, ce lasă mai puţin loc sau, dacă ar fi să luăm foarte în serios un avertisment oficial recent, niciun loc pentru aprecierea leului faţă de euro în termeni reali.

Publicat la data de 21.5.2017 .

2 comentarii

  1. Protonic
    22.5.2017, 10:02 am

    Inainte de 89 industria crestea.
    Revolutia s-a facut pentru salarii, lipsuri si libertate nu pentru industrializare.
    Problema este ca noi nu stim sa stam in sa, sarim calul de o parte sau alta.

  2. Mihai G
    23.5.2017, 9:13 am

    @ Protonic

    Revolutia s-a facut ca eram mintiti si eram bataia de joc a sistemului. Industria crestea, dar crestea pe datorie, doar sa munceasca si ‘nea Ghita care era un analfabet si puturos.
    Hai sa nu ne mai comparam cu perioada comunista. Producem astazi intr-o luna, cat produceam atunci intr-un an.

    Nu industria ne face mai competitivi neaparat si calitatea pe care o livram. Indiferent de sector

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

România – pe tobogan la venituri publice ca pondere în PIB: Cum consumi mai mult și trăiești mai prost

România s-a poziţionat în UE drept ţara cu cele mai mici venituri publice raportate la PIB iar în 2017 vom înregistra un nou record...Citeste mai departe »

Marin Pana

Cea mai bizară, abruptă și mare creștere a costului muncii în UE: specificul trist al României

România s-a situat pe primul loc în UE la creşterea costului muncii în trimestrul doi 2017, la mare distanţă de următoarele state din clasament,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Prognoză caldă: creștere economică de minim 5% până în 2021, când salariul mediu ar urma să fie 700 de euro. ”Cuiele”: cursul euro și inflația

Creşterea economică a României ar urma să se păstreze mult peste pragul de 5% până în anul 2020 iar avansul în euro al PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Ratarea unei șanse istorice: execuția bugetară de la care pleacă rectificarea. Cum am blocat consolidarea

Bugetul general consolidat a înregistrat la finele primelor şapte luni din 2017 un deficit de 5,14 miliarde lei, sumă echivalentă cu 0,63% din PIB...Citeste mai departe »

Marin Pana

Creșterea pe S1 și lista ei de probleme: nu puteţi produce voi pe cât de repede cheltuim noi

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 5,7% pe primul semestru din acest an față de aceeași perioadă...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / “Germany First”. Paradoxal, ce ar însemna un guvern Merkel IV fragil?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Când Donald Trump și-a anunțat, în discursul inaugural, Doctrina care-i poartă numele, sub semnul unui teribil de populist slogan America First, am...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română