La obiect

”Economiile europene au prea puțin spațiu fiscal pentru a face față unei recesiuni sau crize”: BCE avertizează, înainte de-a opri ”tiparnița de bani”

Economia zonei euro are încă nevoie de ample stimulente monetare pentru a atinge ţinta Băncii Centrale Europene (BCE) privind stabilitatea preţurilor, a declarat Benoit Coeure,… Mai mult

01.10.2018

La obiect

Statul împrumută primăriile pentru căldura de la iarnă la dobânzile băncilor comerciale. Ba chiar mai mari

Trezoreria statului poate oferi credite administrațiilor locale la dobânzi comparabile, sau chiar mai mari în unele cazuri, decât cele practicate de băncile comerciale. Lipsite de… Mai mult

01.10.2018

La obiect

Date oficiale și la zi: 1,1 miliarde euro în 2018 ca fonduri structurale și de investiții intrate în România. Dacă avem noroc, absorbim jumătate din banii europeni

Cu doi ani înainte de încheierea cadrului financiar european multianual 2014-2020, România a cheltuit în 4 ani și jumătate doar 15% din bugetul repartizat de… Mai mult

01.10.2018

Chestiunea

Vrem 6% pentru Educație, 6% pentru Sănătate și 2% pentru Cercetare? Atunci avem nevoie chiar acum de un PIB cu 80% mai mare. Cum stau fostele surate comuniste

Structura actuală a cheltuielilor bugetare, respectiv politicile economice și fiscale ar trebui reformate fundamental, pentru a putea respecta pragurile strategice asumate de cheltuieli pentru dezvoltare.… Mai mult

30.09.2018

Buget 2018 – proiectul oficial: Ministerul Finanțelor contează pe o creștere de 5,5%, și pe un curs de 4,55 lei/ euro. Premierul Tudose are îndoieli

de Adrian N Ionescu 30.11.2017

Bugetul pe 2018 construit de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) contează pe o scădere a ritmului de creștere economică numai până la 5,5% în 2018, față de cifra avansată pentru 2017 de Comisia Națională de Prognoză (6,1%), potrivit proiectului de lege publicat de MFP.

Valoarea nominală a Produsului Intern Brut (PIB) este estimată la peste 907,8 miliarde de lei, în condițiile unei inflații medii prognozate de 3,1% (3,2% la finalul anului 2018) și al unui deficit bugetar (cash) stopat la 2,97% din PIB, și al unui deficit ESA este de 2,96% din PIB, potrivit documentului MFP.

MFP a construit Bugetul pe un curs mediu de 4,55 lei / euro, sub prognozele analiștilor.

Însuși premierul Mihai Tudose pare să pună, însă, sub semnul întrebării nivelul prevăzut în proiectul de buget, el declarând joi că încă „se mai discută”.

Numărul şomerilor ar urma să scadă până la 351.000 de persoane (451.000 persoane în octombrie), iar câştigul salarial mediu net lunar să crească până la 2.614 lei, cu 12 lei față de octombrie 2017.

Veniturile bugetare proiectate pentru 2018 sunt estimate la 287,5 miliarde de lei (31,7% din PIB).

Cele mai mari ponderi în totalul veniturilor bugetare în anul 2018 le înregistrează contribuțiile cu 10,1%, urmate de TVA cu 6,8 %, accize 3,3%, impozit pe salarii și venit cu 2,3 % din PIB”, spune sinteza MFP privind Bugetul pe 2018.

Cheltuielile bugetare sunt prevăzute la 314,5 miliarde lei de lei (34,6% din PIB, cu toate că România nu poate depăși un grad de colectare de 28% din PIB).

Premierul Mihai Tudose a declarat, însă, și la acest capitol că este vorba doar de un proiect și că s-ar putea să nu fie obligatorie pentru toate instituțiile publice prevederea de a face economii de 10% față de acest an.

Se vor face economii „acolo unde se poate. Nu se poate, de exemplu, în sănătate”, a declarat premierul.

Un alt semn de întrebare plasat joi de Mihai Tudose asupra proiectului MFP se referă la tichetele de vacanță care ar putea fi, totuși acordate, bugetarilor. Premierul a dat exemplul administrațiilor locale care pot lua deciziile care și le doresc, dacă „se încadrează în anvelopa salarială”.

Care este destinația cheltuielilor, așa cum sunt deocamdată proiectate:

  • Cea mai mare pondere în PIB (10,9%) o au cheltuielile cu asistența socială, care înregistrează „cea mai mare creștere pe orizontul de referință”, până la la 98,6 miliarde lei, din cauza „măsurilor adoptate în domeniul pensiilor, a majorării indemnizației sociale pentru pensionari și a altor drepturi de asistență social”, care ajung în anul 2018, respectiv 10,9 % din PIB;
  • Cheltuielile de personal însumează 81,2 miliarde lei ( 8,9%), respectiv o creștere de 11,6 miliarde lei față de anul 2017, „pe fondul aplicării Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”;
  • Bunurile și serviciile, 39,9 miliarde lei (4,4% din PIB),
  • Cheltuielile cu datoria publică , 12,1 miliarde lei ( 1,3 );

Ministerul Finanțelor promite cheltuieli cu investițiile de 38,5 miliarde lei ( 4,2% din PIB), în anul 2018, în creștere, cel puțin teoretică, cu 13 miliarde lei față de anul 2017, potrivit calculelor oficiale.

BUGETUL pentru anul 2018 – pe ministere și alte instituții

MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE – 18.164,9 milioane lei (majorare cu 11,3% față de 2017). S-a asigurat alocarea a 2% din PIB pentru acest minister, asigurându-se astfel respectarea angajamentului asumat de România în relația cu NATO;

MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE, ADMINISTRAȚIEI PUBLICE ȘI FONDURILOR EUROPENE – 6.208,6 milioane lei credite bugetare (majorare cu 30,6% față de anul 2017) și 38.343,0 milioane lei credite de angajament;

MINISTERUL TRANSPORTURILOR – 9.132,8 milioane lei credite bugetare (majorare cu 0,9% față de anul 2017) și 30.911,5 milioane lei credite de angajament;
MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE – 8.354,4 milioane lei (majorare cu 19,7% față de anul 2017);

MINISTERUL SĂNĂTĂȚII – 8.762,2 milioane lei (majorare cu 4,6% față de anul 2017).
– Precizăm că pentru Casa Națională de Asigurări de Sănătate s-a alocat suma de 33.769,0 milioane lei, cu 4,530,0 milioane lei mai mult față de anul 2017 – (majorare de 15,5%);

MINISTERUL CULTURII ȘI IDENTITĂȚII NAȚIONALE – 1.117,4 milioane lei (majorare cu 50,4%). În bugetul acestui minister s-au alocat 150 milioane lei pentru finanțarea aniversării Centenarului României (1918-2018);

MINISTERUL MUNCII ȘI JUSTIȚIEI SOCIALE – 31.693,0 milioane lei (scădere cu 13,2% față de anul 2017). Menționăm că scăderea provine din diminuarea transferurilor de la bugetul de stat, pentru echilibrarea bugetului asigurărilor sociale de stat, de la 13.599,1 milioane lei în anul 2017, la 7.408,8 milioane lei în anul 2018;

MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE – 944,1 milioane lei credite bugetare (majorare cu 21,9% fata de 2017) și 1.033,1 milioane lei credite de angajament. În bugetul Ministerului Afacerilor Externe s-au alocat credite de angajament pentru încheierea de contracte pentru pregătirea exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene în anul 2019, în sumă totală de 194,9 milioane lei.

MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE: buget – 23.522,1 milioane lei, + 23,6%

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE: buget – 15.311,9 milioane lei, +20,7%

MISTERUL JUSTIȚIEI: buget – 3.750,6 milioane lei, – 0,8%

MINISTERUL PUBLIC: buget – 1.234,7 milioane lei, + 0,23%

MINISTERUL TINERETULUI ȘI SPORTULUI: buget – 517,3 milioane lei, + 15,3%

MINISTERUL MEDIULUI: buget – 444,9 milioane lei, – 5,4%

MINISTERUL COMUNICAȚIILOR ȘI SOCIETĂȚII INFORMAȚIONALE
buget – 291,8 milioane lei, din care 170 milioane lei pentru majorarea capitalului social la Companiei Naționale “Poșta Română” – S.A.

MINISTERUL ECONOMIEI: buget – 355,9 milioane lei, din care 53 milioane lei pentru capitalul social al operatorilor economici din industria națională de apărare aflați sub autoritatea acestuia. + 104,9%

MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE: buget – 4.569,4 milioane lei, + 25,5%

MINISTERUL FINANȚELOR – ACȚIUNI GENERALE: buget – 21.595,6 milioane lei, + 1,2%

MINISTERUL ENERGIEI: buget – 583,3 milioane lei, – 36,0%

SECRETARIATUL GENERAL AL GUVERNULUI: buget – 1.336,3 milioane lei, +24,8%

MINISTERUL TURISMULUI: buget –63,4 milioane lei, +39,8%

MINISTERUL PENTRU MEDIUL DE AFACERI, COMERȚ ȘI ANTREPRENORIAT: buget – 1.237,1 milioane lei, + 32,4%

MINISTERUL CERCETĂRII ȘI INOVĂRII: buget –1.652,7 milioane lei, + 13,6%

MINISTERUL APELOR și PĂDURILOR: buget –438,9 milioane lei: + 26,8%

MINISTERUL CONSULTĂRII PUBLICE ȘI DIALOGULUI SOCIAL: buget – 8,9 milioane lei, +16,8%

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.11.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Un nou episod Dieselgate – poliția germană face percheziții la sediul Opel

Poliția germană a confirmat luni pentru DPA că efectuează percheziții la birourile producătorului de automobile Opel, într-un dosar de fraudă referitor la emisiile la motoare… Mai mult

Stiri

Ministrul Justiției a trimis la Cotroceni propunerea de numire a Adinei Florea la DNA

Vladimir Ionescu

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a transmis luni președintelui Klaus Iohannis propunerea de numire a Adinei Florea în funcția de procuror șef al DNA, ignorând avizul… Mai mult

Stiri

Curtea supremă anulează una dintre prevederile care au făcut posibilă aderarea la UE: Protestele spontane în fața clădirilor publice importante au fost interzise

Mariana Bechir

Adunările publice trebuie declarate în prealabil, atunci când urmează să se desfășoare în piețe ori pe căi publice sau în alte locuri din vecinătatea sediilor… Mai mult

Stiri

Corina Creţu: Mă doare să văd că neîmpliniri ale statelor membre sunt puse pe seama Bruxelles-ului

Iulian Soare

Corina Creţu susţine că are conştiinţa împăcată în legătură cu lucrurile pe care le-a făcut în mandatul de Comisar european. ”Mă doare să văd că… Mai mult

Stiri

România, ultima din UE la calitatea vieții și bunăstare socială – Indicele de Progres social 2018

Vladimir Ionescu

România ocupă locul 44 din 146 de țări, în urma tuturor celorlalte state membre, în Indicele de progres social 2018. Este un clasament ce măsoară calitatea… Mai mult

Stiri

Premierul Benjamin Netanyahu amână, a doua oară, vizita în România

Razvan Diaconu

Ambasada Israelului la Bucureşti a confirmat luni, într-un răspuns pentru Mediafax, că premierul Benjamin Netanyahu şi-a amânat vizita în România. Este pentru a doua oară… Mai mult

Stiri

Mediul de afaceri cere o politică pe termen lung privind exploatarea resurselor naturale ale României

Vladimir Ionescu

Asociația Oamenilor de Afaceri din România solicită Guvernului, Parlamentului și partidelor să contribuie la fundamentarea și realizarea unor politici economice favorabile mediului de afaceri, ca… Mai mult