18 octombrie, 2022

Zeci de nave care transportă gaz natural lichefiat (GNL) sunt blocate în largul coastelor Spaniei, așteptând să fie descărcate, operatorii de rețea avertizând că nu reușesc să facă față acestei „situații excepționale”, transmite Euractiv.

Europa se confruntă cu o criză a aprovizionării cu energie, după ce Rusia a redus treptat fluxurile de gaze către Occidentul drept răspuns la sancțiunile impuse în urma invaziei Ucrainei.

Regiunea a fost nevoită să găsească surse alternative de aprovizionare, inclusiv GNL. Suprapunerea mai multor transporturi a expus acum lipsa capacității de „regazificare” a Europei, în contextul în care instalațiile care convertesc combustibilul înapoi în gaz funcționează deja la limita maximă.


Dacă întârzierile vor continua, navele ar putea opta să caute alte porturi, în afara Europei, pentru a-și descărca marfa.

Circa 35 de nave încărcate cu GNL așteaptă în largul coastei Spaniei și în Marea Mediterană, potrivit unor analiști și unor surse care cunosc situația.

Într-o declarație emisă luni seara și intitulată „Declarație de situație operațională excepțională”, operatorul național de rețea de gaze din Spania, Enagas, a anunțat că ar putea fi nevoit să respingă descărcarea unor nave de GNL, din cauza depășirii capacității terminalelor sale. Compania a precizat că se așteaptă ca situația să persiste până în noiembrie.

Specialiștii avertizează și că s-a atins capacitatea maximă de stocare a rezervelor plutitoare, de 2,5 milioane de tone. Lipsa de instalații de regazificare sau de conducte care să conecteze aceste instalații de alte piețe europene face că resursele să nu poată fi utilizate.


Blocajele au fost agravate și de cererea industrială mai scăzută, pe măsură ce economia Europei încetinește, precum și de consumul intern mai scăzut decât se aștepta în Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde.

Analiștii avertizează totodată asupra unui alt motiv al congestiei și anume că prețurile sunt de așteptat să crească pe măsură ce iarna se apropie și cererea de încălzire crește, așa încât unele nave așteaptă să-și vândă mărfurile la un preț mai mare, care să compenseze costurile de transport suplimentare generate de șederea prelungită în larg.

„Dacă s-ar produce mai multe mărfuri, companiile nu și-ar permite să-și lase navele în așteptare o perioadă atât de mare de timp”, a declarat Alex Froley, analist specializat pe GNL, la firma de informații ICIS.

Spania are cea mai mare capacitate de regazificare din Uniunea Europeană, asigurând totodată 33% din totalul GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Săptămâna aceasta, liderii Franței, Germaniei, Spaniei și Portugaliei sunt programate să se întâlnească pentru a încerca să ajungă la un acord privind conducta MidCat care ar putea transporta gaz spaniol – și în viitor hidrogen – în Europa Centrală.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: