UPDATE: Vineri dimineața, protestarii se află în continuare pe șoseaua de Centură, în localitatea Chiajna.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, le-a transmis că le va acorda autorizație pentru o demonstrație, dacă vor înainte o cerere, întrucât nu a refuzat nicio solicitare de protest până acum, nici măcar pentru cei care au manifestat împotriva sa.
UPDATE: Protestatarii au încercat să intre în București, pentru a ajunge în fața Guvernului, dar forțele de Poliție i-au oprit să înainteze.
Ministrul de interne, Cătălin Predoiu, a declarat joi seară la Digi 24 că protestarii nu vor intra în București și că situația este sub control.
Predoiu a făcut apel la calm, precizând că sunt modalități legale de a organiza un protest și a explicat că Poliția și-a făcut datoria oprindu-i pe transportatori și fermieri în afara orașului.
UPDATE: George SImion și Diana Șoșoacă au încercat să-i incite pe mannifestanți să spargă baricada polițiștilor și să intre cu forța în Capitală.
Cei doi politicieni au fost huiduiți de protestatari, care au explicat că George Simion și Diana Șoșoacă nu au venit pentru manifestanți, ci „pentru ei, că vin alegerile” și că „au vrut să spargă baricada de jandarmi”.
Protestatarii au refuzat o acțiune în forță.
****
Știrea inițială:
Convoiul format de zeci de camioane și tractoare staționat în apropierea Capitalei a trecut joi seara de barajul de Poliție format la Chiajna, protestatarii dorind să intre în București. Convoiul e format din zeci de mașini și utilaje.
Prefectul Capitalei a încercat să-i convingă să rămână în afara orașului și să continue dialogul cu guvernanții. Protestatarii au refuzat deocamdată, explicând că negocierile purtate până acum nu au dus la rezolvarea niciunei revendicări.
Joi seara, autoritățile au instalat garduri de protecție în Piața Victoriei, în fața clădirii Guvernului.
Acțiuni similare au loc și în vecinătatea altor orașe mari, printre care și Craiova, unde a existat și o scurtă ciocnire între forțele de ordine și transportatori și fermieri.
Peste 6.000 de camioane și câteva sute de tractoare participă la proteste, la nivel național
Transportatorii și fermierii continuă și joi protestul spontan început miercuri. Marile patronate din domeniu declară în continuare că nu sunt organizatori ai mișcării, dar Augustin Hagiu, președintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a explicat că le oferă protestatarilor ajutor din punct de vedere al comunicării.
Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste cinci miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit, joi, cu reprezentanţi ai unor asociaţii ale transportatorilor, discuţiile urmând să continue miercurea viitoare.
”Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, în această dimineaţă, la sediul MTI, cu reprezentanţii Confederaţiilor şi Asociaţiilor relevante de transportatori. Astfel, împreună cu cei de la COTAR, Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002- APTE 2002 şi APULUM s-a stabilit reluarea discuţiilor pentru miercurea viitoare”, a transmis, joi, instituția.
O încercare de a discuta direct cu premierul Marcel Ciolacu a eșuat. Un grup de reprezentanți ai transportatorilor a fost primită la Palatul Victoria, însă la întâlnire nu a participat niciun oficial cu putere de a discuta aplicat despre revendicări și posibile metode de soluționare a acestora.
”Delegaţia a intrat la ora 10 la întâlnire la Guvern. Din informaţiile pe care le am din interior, au fost primiţi de către consilierii primului ministru, adică o reprezentare foarte slabă. Văd că au timp de filme premierul şi ministrul Transporturilor, dar nu au timp să se întâlnească cu operatorii de transport. La întâlnire este ministrul Agriculturii, dar degeaba este ministrul Agriculturii acolo, pentru că în delegaţie sunt numai reprezentanţi ai transportatorilor. Eu nu zic să nu meargă oamenii la film. Dar chiar să-ţi baţi joc şi să ai atâtea camioane în stradă şi să te întorci cu spatele şi să nu te întâlneşti cu ei, asta mi se pare strigător la cer”, a declarat, joi, pentru News.ro, preşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport din România, Augustin Hagiu.
Revendicările protestatarilor:
1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
- Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
- Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
- Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
- Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
- Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
- Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
- Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
- Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
- Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport.
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port. (aceasta este cererea fermierilor)
Încercarea prefectului de a-i convinge pe nemulțumiți să nu intre în Capitală
Prefectul Capitalei, Rareş Hopincă, a discutat, joi seară, cu fermierii protestatari din ţară, ajunşi la Chiajna, pe care i-a îndemnat să alcătuiască o delegaţie pentru a dezbate soluţii la problemele lor.
„Vrem să ascultăm revendicările dumneavoastră şi să găsim soluţii. Ca să putem face acest lucru, veniţi să le consemnăm. Reuşim să ne înţelegem? Stabilim o delegaţie de oameni şi să reuşim să ne aşezăm la o masă?”, le-a spus Rareş Hopincă fermierilor.
Protestatarii i-au explicat prefectului Capitalei că nu au ce discuta cu el şi i-au propus să ia o hârtie cu cerinţele lor să o pună pe masa Guvernului, întrucât problemele pot fi rezolvate doar de către premier şi de miniştrii Agriculturii şi Transporturilor.
****