luni

23 mai, 2022

World’s Most Literate Nations: Stăm foarte bine la numărul de biblioteci, stăm foarte prost la învățat

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

14 martie, 2016

clasamentul celor mai educate stateÎn cel mai recent clasament internațional din domeniu – World’s Most Literate Nations ediția 2016 – România ocupă locul 41, din 61 de state evaluate.

La indicatorul privind rezultatele testelor realizate la nivel global, România se plasează pe locul 42, imediat după Botswana, care ocupă în clasamentul general ultimul loc, 61.

Acest clasament al celor mai „alfabetizate” state este foarte diferit de cele obișnuite, pentru că el cuantifică prin alte formule inclusiv rezultatele testelor internaționale ia în considerare indicatori și subindicatori mai puțin folosiți.


De exemplu, în cazul testelor PISA, pe primele cinci locuri se află patru state din Orientul Îndepărtat: Singapore, Coreea de Sud, Japonia și China, un singur stat occidental – Finlanda – intrând în acest eșantion de vârf.

Dacă se iau în calcul doar ceilalți factori folosiți pentru clasamentul WMLN, nicio țară asiatică din cele de mai sus nu intră în top 25. Japonia este pe locul 26.

La Input, autorii au luat în calcul nu numai procentul din PIB alocat educației, ci și date precum anii de școală obligatorii, plecând de la observația că nu există o corelație directă între ponderea din PIB distribuită educației și rezultate, de exemplu.

Studiul este realizat de Central Connecticut State University.


România stă cel mai bine la capitolul biblioteci, indicator calculat în funcție de numărul bibliotecilor academice, școlare, publice, dar și de numărul volumelor din bibliotecile publice – suntem pe locul 15 în clasament.

Rolul bibliotecilor este foarte important, arată studiul atașat clasamentului, ele au evoluat și s-au transformat impresionant în ultimii ani, fiind clar că mult timp de acum încolo vor conta în ceea ce privește nivelul de educație al unei națiuni.

Și aici însă, bulgarii și maghiarii sunt mai bine poziționați, pe locul 13, respectiv 9. Cei din Botswana sunt abia pe locul 50.

În ceea ce privește rezultatele la teste (Output), indicatorul folosit în acest clasament ia în considerare numai rezultatele de la citire, atât de la testele PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), cât și PISA (Programme for International Student Assessment).

rank educatie

Este un indicator calculat mai complicat, nu preia pur și simplu scorurile de la respectivele teste, ci ține cont și de trendurile fiecărei țări.

Suntem pe locul 42, după Botswana (41), Bulgaria (locul 37) și Ungaria (locul 20).

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Botswana, ultima în clasamentul general, se situează pe ultimul loc și la indicatorul computere, care este cel mai simplu de folosit, fiindcă se limitează la ponderea computerelor desktopurilor și a laptopurilor (nu alte device-uri), pornind de la premisa că folosirea acestora dovedește deținerea skillurilor minimale în domeniu.

Aici depășim nu doar Botswana (ultimul loc din clasament), dar și Bulgaria (poziția 43). România, clasată pe locul 41, este mult în urma Ungariei, însă – poziția 33.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: